English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  Napkollektoros rendszerek problémái  =>  Stagnációlapozz: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
2015-05-18
05:39:18
Előzmény: tutibor #48669#48670
ez a grunpower jellegu ami utana gravitaciosan ejti ki a vizet magabol?
2015-05-17
11:59:17
#48669
Én már pár éve tartályos vcs kollektort használok gond nélkül. 100 c-nél magasabbra nem tud menni. Télre le kell engedni, üzemben 1-2 szer rátölteni.
A 2. évben visszahozta az árát.
2015-05-17
05:55:13
Előzmény: robert #48667#48668
"Ezért nem kell szerintem törekedni a drága high-tech kollektorokra ( túlméretezésről meg fűtésről nem is beszélve), a nyár nagy részébn a low-tech is többet ad, mint kellene. Amikor igazán szükség lenne a melegre, akkor úgysem termel egyik típus sem, akkor valamilyen más, a naptól független (vagy legalábbis más időszakban elraktározott enegiára alapulú - eddig még ki nem fejlesztett jó hatásfokú szezonális tárolás -) hőforrást kell alkalmazni."

teljes mertekben egyetertek.

nekunk a 30 csoves koli nyaron boven megtermeli a 240L HMVt, az ilyen idoszakban mint most is van 1-2 hetig kell aramot hasznaljunk.
ezmiatt nem raknek fel +2db kollektort.
sajnos nalam a takargatas nem jatszik, mert elerhetetlen helyen van a kollektor.
2015-05-16
10:40:56
Előzmény: zsezse #48665#48667
Minkét rendszernek megvannak a saját problémái (és előnyei).

A zárt rendszerekhez a stagnáció témában most egy drága fagyálló alkalmazása merült fel, ami műszakilag ok, de én az ár/élettartam arányt nagyon kedvezőtlennek tartom.
Viszont az sem tetszik, hogy a forró (forráspont feletti hőmérsékletű) kollektorba vizet vezessünk. Desztillált víz esetén ugyan nincs vízkő-kiválás, inkább a keletkező mechanikai feszültségek miatt gondolom. Habár lehet, hogy még mindig ez jelenti a legkisebb veszélyt.

Annyira jó a kereskedelmi forgalomban kapható napkollektorok hatásfoka, olyan sok hő keletkezik az abszorberen, hogy nagyon nehéz azt lerontani (***). Keringés nélkül egy sík-kollektorban még akkor is 100 fok fölé emelkedhet a hőmérséklet, ha levesszük róla az üveget.
Láttam olyan terveket, amelyekben a kritikus hőmérséklet közelében egy egyszerű napelemes ventillátor átszellőzteti a modult. Könnyen kiszámolható, hogy ehhez egy 1mx2m méretű kollektor esetén kb 100m3/óra áramoltatására van szükség. Habár rém egyszerűnek tűnik, ez a módszer is újabb fejlesztéseket igényel, pénzbe kerül, és el is romolhat, stb.



(***)
Ezért nem kell szerintem törekedni a drága high-tech kollektorokra ( túlméretezésről meg fűtésről nem is beszélve), a nyár nagy részébn a low-tech is többet ad, mint kellene. Amikor igazán szükség lenne a melegre, akkor úgysem termel egyik típus sem, akkor valamilyen más, a naptól független (vagy legalábbis más időszakban elraktározott enegiára alapulú - eddig még ki nem fejlesztett jó hatásfokú szezonális tárolás -) hőforrást kell alkalmazni.

2015-05-16
09:50:24
Előzmény: zsezse #48665#48666
Nekem is db-s van, így a stagnáció nem probléma.
Ennek ellenére én is takargatom, nem a stagnáció, hanem csövek kimélése miatt, és mert takarva is megvan a melegvíz... Nálam van párolgás, mert nincs légmentesen lezárva, 3-4 havonta töltök rá vizet... ennyi belefér. :)
(Persze a nagyon profi db-knél még az utántöltögetéssel sem kell csak fél-egy évente számolni..)
Ha nem lenne takarva, akkor napos napokon, napi 4 órát állna a koli és izzadnának a csövek 150+ fokon...
Persze amióta letakartam, kitört a borultegesidő, és meg sem moccan a koli...
2015-05-16
05:24:47
#48665
azt hiszem en meg mindig a drainback-nel maradok.
-az elmult 5 evben nem volt aramszunetunk nyaron, ami akar stagnacios gondokat okozott volna.
-ha megis lenne, szerintem a kollektornak el kell birnia. (parszor volt mar egyeb ok miatt, nem volt problema)
-a deszt viz olcsobb, mint a fagyallo
-orok eletu, ha nem tud elparologni a rendszerbol
-nem kell takargatni
-telen nem fog befagyni a kollektor
-nem hallani a hangjat a lakoterben
-18Won megy a szivattyu, ez a legalacsonyabb fokozata

tudom, ez vakuum csovesnel fontos, siknal macerasabb, viszont siknal nem is problema a megforras annyira.
2015-05-15
08:39:01
Előzmény: szocsmarci #48663#48664
szocsmarci,

"... 3 év szerintem a bolti forgalomba hozatalra szól, nem az élettartamra..."
Elolvasva néhány fagyálló ismertetőjét. Számomra az "élettartam" azt a gyártástól számított időt jelöli, amelyen belül minőségromlás nem várható.
"élettartam" = "minőségét megőrzi"
Például:
G12 Koncentrált fagyálló hűtőfolyadék
Űrtartalom és gyártási idő a csomagoláson.
Csere intervallum: 5 év.
Minőségét megőrzi: 5 évig.


Ha a bolti forgalomba hozatalról lenne szó, akkor azt írnák rá a kannára.


Megint más dolog a tárolhatóság, mint például festékek, csemperagasztók, stb. esetén.
Ezek az anyagok felhasználás nélkül sokkal rövidebb ideig állnak el, mint amennyi az élettartamuk beépítve.


SZVSZ... de ettől még lehet, hogy neked van igazad, és a gyártó véletlenül rosszul fogalmazott.
A SZÁNDÉKÁT NEM ISMERHETJÜK, CSAK ARRA HAGYATKOZHATUNK, AMIT A TERMÉKRE ÍRVA VÁLLAL.

szocsmarciVálasz erre
2015-05-15
07:56:24
Előzmény: robert #48662#48663
"Milyen hoszzú kihordási időt vállalhat a gyártó, 3 évnél mennyivel rövidebb ideig őrzi meg a minőségét a használat során? "

Az általad említett 3 év szerintem a bolti forgalomba hozatalra szól, nem az élettartamra. Az élettartamot nem is lehet megadni, hiszen az függ a felhasználástól.

Az áráról meg annyit, hogyha drága, akkor van esély arra, hogy jó is legyen.
Nem tudom, kinek mi ér meg többet: takargatni minden évben, vagy esetleg megvenni a pár ezer forinttal drágábbat, és "elfelejteni" a kollektort - a szó jó értelmében véve.
2015-05-15
06:54:53
Előzmény: szocsmarci #48661#48662
szocsmarci,

Az Innosolar-HT folyadékról ezt írják:
Minőségmegőrzési idő: Eredeti, bontatlan csomagolásban és megfelelő tárolási körülmények között 3 év.
Az INNOSOLAR vízzel nem hígítható és nem keverhető semmilyen más hőátadó folyadékkal vagy egyéb készítménnyel, mert ezáltal a garantált tulajdonságai módosulnak.

Milyen hoszzú kihordási időt vállalhat a gyártó, 3 évnél mennyivel rövidebb ideig őrzi meg a minőségét a használat során?

A folyadék meglehetősen drága, 10 liter 18 ezer forintba kerül.


Ezek szerint tényleg kapható egy drága és rövid élettartamú folyadék, amely elviseli a stagnációs hőmérsékletet. Kár, hogy ennyire megnöveli az üzemeltetési költséget :(


szocsmarciVálasz erre
2015-05-14
20:25:19
Előzmény: zsezse #48660#48661
Valóban, 0-160°C közt 13,5% a tágult víz relatív térfogat növekedése. Ezért nem jó számokat vaktában leírni - már 100-szor megfogadtam, de úgy látszik 100-adszor is belefutottam.




A fagyállóról: Innosolar-HT: -29°C-tól +265°C-ig
www.naplopo.hu/termekek/fagyallo-hoatado-folyadekok/201-innosolar-fagyallo

Szerintem ha megkérdezném a különlegesen képzett szakértőt(de nem fogom), ezt ajánlaná.
2015-05-14
20:02:42
Előzmény: robert #48658#48660
"A fagyálló folyadék hőtágulása 10°C-ról 140°C-ra történő felmelegedés esetén ~ 10%, így a tágulási térfogat:."

a mi egy sikkollektoros rendszerunkben kb 15 liter fagyallo ment es kb 8l a tagulasi tartaly.
a 0.1l nagyon keves a folyadeknak a 18l pedig a goznek nagyon keves
Mivel a goz terfogata kb 1000x e a viznek.
2015-05-14
11:54:30
Előzmény: szocsmarci #48657#48658
szocsmarci,

Természetesen több dologban is eltérhet a véleményünk, én az óvatos autodidakta szemszögéből nézem a problémát :)

1.
Úgy emlékszem, hogy 10 liter szolár folyadék 1 litert is tágulhat, ezért 0.1 literes tágulási tartály biztosan kevés lenne.

Ettől eltekintve teljesen logikus, amit írsz, és általában ok.
A tágulási tartály méretezésekor a kollektor és a csövek egy részének térfogatát hozzáadják, amiről feltételezik, hogy felforráskor megtelik gőzzel.
Kérdés, hogy ténylegesen mennyi gőz képződik... mert minden lefúvás a minőségromláson felül minimálisan egy légtelenítést követel.

2.
"Amint lekapcsol a szivattyú (azért, mert elérte a HMV tartály a kívánt hőmérsékletet és nem azért mert nincs napfény), a kollektorban felforr a fagyálló folyadék..."
Szerintem is számolni kell a szolár folyadék felforrásával, de semmiféleképpen nem "üzemszerűen". A stagnáció egy vész-helyzet, amit lehetőleg el kell kerülni, de felkészülni arra is, hogy bekövetkezik.
Úgy gondolom, hogy az "alulméretezés" és árnyékolás segíthet elkerülni az ilyen vészhelyzeteket.



Visszatérve a különlegesen képzett szolár szakértő ajánlatára:
Amennyiben a zárt rendszerekhez elfogadható áron kapható olyan környezetbarát szolár folyadék, amely biztosan nem forr meg (forráspont > 250C), és nem buggyan meg az előforduló legmagasabb hőmérsékleten sem, akkor az sok problémától menthetné meg a napkollektor tulajdonosokat.
Az oldalukon erre vonatkozólag nem találtam konkrétumokat. A levélre válaszolva - esetleg - rákérdezhetnél a fagyálló nevére :)




szocsmarciVálasz erre
2015-05-14
10:40:25
Előzmény: robert #48656#48657
Nekem úgy tűnik, két dologban eltér a véleményünk - de javíts majd ki.

1. Azt írtad: "Egy nyomás alatti rendszerben, ha a folyadék felforr, akkor a nyomás emelkedése miatt kinyit a biztonsági szelep, és a gőz kifúj. "
A napkollektoros rendszer tágulási tartálya erősen túl van méretezve. Elméletileg elég lenne egy 0,1 literes is, de helyette 18 litereseket raknak. Ez azért van, mert a kollektorból kitágul folyadékot teljesen fel kell tudja venni a tágulási tartály. A tágulási tartály méretét a következő szablyák meg:
a. hőtágulás
b. kollektorok térfogata
c. biztonsági tényező

Szerintem az a. pont 2-3%, a maradék fele-fele arányban a másik kettő.

2. A szolár folyadék felforrásával üzemszerűen számolni kell, ez egy normális folyamat. Amint lekapcsol a szivattyú (azért, mert elérte a HMV tartály a kívánt hőmérsékletet és nem azért mert nincs napfény), a kollektorban felforr a fagyálló folyadék.
2015-05-14
09:51:37
Előzmény: szocsmarci #48655#48656
szocsmarci,

"A kérdés az, hogy mennyi ideig! Illetve az, hogy a folyadék mennyi időt bír ki magas hőmérsékleten? Szerintem erre senki nem tudja a választ..."
Ezért kell a worst-case esetre tervezni.



A kollektorok szabványos körülmények között mért stagnációs hőmérsékletét jegyzőkönyvben rögzítik. Méréskor a kollektor nincs feltöltve, más szóval üres. Az adott típusra 200 fokot írtak. A stagnációs hőmérséklet jól jellemzi a kollektor hőszigetelését és az abszorbciós tulajdonságot. Az a minimum, hogy tartósan ezen a hőmérsékleten ne károsodjon a szerkezet: ne olvadjon el benne semmi, ne romoljon a hőszigetelés, a mechanikus feszültségek hatására ne deformálódjon vagy törjön egy alkatrész sem.

A drain-back rendszerekben (és ez nem csak a vákumcsöves kollektorok kiváltsága) leürül a kollektor mielőtt elérné a stagnációs állapotot.

Egy nyomás alatti rendszerben, ha a folyadék felforr, akkor a nyomás emelkedése miatt kinyit a biztonsági szelep, és a gőz kifúj. Folyadék-vesztés és nyomás-vesztés következik be, amivel együtt csökken a forráspont is. Ahogy a kollektor kicsit lehül a gőz helyére folyadék kerül. A folyamat periódikusan megismétlődhet, ameddig a tágulási tartályban van utánpótlás.

A szolár folyadékok a magas hő hatására savasodni szoktak, ami viszont a rendszer korróziójához vezet.
Lehet, hogy van olyan szolár folyadék, amelyiknek a forráspontja a kollektor stagnációs hőmérséklete alatt van***. Én nem ismerek ilyet, de ettől még lehet. Ha van ilyen, akkor kíváncsi lennék a gyártói adatlapra és az árára.


***
A kollektor az adatlapon megadott stagnációs hőmérséklet fölé melegedhet. 1000W/m2 besugárzás és 25C környezeti hőmérséklet felett az adatlap szerinti 200C helyett órákon át előállhat 250C is.
Ekkor a szolár folyadék forráspontja a javasolt nyomáson (pl 3,5bar) 250C fok fölött kell, hogy legyen, de a magas forrásponton kívül az is szükséges, hogy ne változzon a kémiai összetétele.
Természetesen a névleges nyomás sem csökkenhet, mert a nyomás és a forráspont szoros kapcsolatban vannak.

szocsmarciVálasz erre
2015-05-14
09:26:23
Előzmény: robert #48654#48655
Tudtam, hogy ezt fogod kérdezni - hiszen egyértelmű. De a válasz sajnos kimaradt az emailből.

Azért két dolgot megemlítenék.

1. Ha a szolárköri folyadék elpárolog, akkor a kollektorban néhány gramm gáz lesz. A folyadék jelentős része "védett" helyen, alacsonyabb hőmérsékleten fog maradni.

2. A kollektor hőmérséklete egy jól méretezett kollektorban is felmehet 220°C fölé. A kérdés az, hogy mennyi ideig! Illetve az, hogy a folyadék mennyi időt bír ki magas hőmérsékleten? Szerintem erre senki nem tudja a választ, még a gyártó sem. Talán azért, mert nagyban függ a cső, a szivattyú és a kollektor anyagától. Az öregedést (szutykosodást) véleményem szerint az okozza, hogy a folyadék magasabb hőmérsékleten jobban reakcióba lép a környező anyagokkal, és átalakul. Talán a legkritikusabb anyag a tágulási tartály gumija, de ez megint csak egy tipp részemről.
2015-05-14
08:08:05
Előzmény: szocsmarci #48653#48654
szocsmarci,

Azt is elárulta a különlegesen képzett szolár szakértő, hogy melyik az a szolárköri folyadék, amelyiknek nem okoz problémát a 220°C-os hőmérséklet?

szocsmarciVálasz erre
2015-05-14
06:54:07
Előzmény: robert #48652#48653
Ma reggel kaptam emailt (köremail) Homor és Társa Kft-től.

--- A napkollektorokat HMV termelésre és fűtésrásegítésre kéri a kliens!

A családi háznál a 40 m2 Winkler síkkollektor nyári túl-hőtermelésével nem lesz probléma, nem kell elvezetni a hőt, nem kell tenni semmit, mert sem a Winkler síkkollektoroknak,

sem az általunk adott szolárköri folyadéknak nem okoz problémát a 220°C-os üresjárati hőmérséklet!!! Hiszen ez VILÁGSZÍNVONAL! Így bármekkora túlméretezés megengedett!!!

FIGYELEM! A rendszert kizárólag hajnalban vagy kora reggel szabad feltölteni, vagy leüríteni!!! ---


Ezek szerint ha Te is Winkler kollektorokat tettél volna fel, akkor most nem lenne gond.


2015-05-13
14:43:49
Előzmény: medig #48651#48652
medig,

Itt az én low-tech technikám: http://biosolar.hu/forum/show/30150#30150
2015-05-13
14:04:22
Előzmény: robert #48650#48651
Nálam már egy ideje 80%-osan le van takarva, és csak május 11-12 kezdődött hogy még így is napi kb. 4 órában (délután) túlmelegedett állapotban álltak a csövek.

www.medighome.meximas.com/

Naptárnézetbe ezek a napok megnézhetőek...
Tegnap takartam le teljesen, amennyire tudtam. (Mai eredmények nincsenek még, internet kapcsolati-hiba miatt offline az adatfrissítés.)

Az én takarásom fehér geotextil, tavaly teljes takarás mellett szinte mindig megvolt a melegvíz, túlmelegedés nélkül. (Ha sütött a nap.) Sokszor keveset sütött a nap akkor jó lett volna egy motoros takarásvezérlés. :)

Az én takarásom elég bénácska, mert tépőzárakkal van felrögzítve(a csövekhez ill. kerethez). Még tuningolnom kell, hogy a szél ne "takarja" ki, a bénán rögzített takarást... eddig már 3x voltam a tetőn emiatt, jövőre jónak kell már lennie. :)
Egyébként a tépőzár jól müködik, csak hogy több kisebb darabbal volt lefedve és lecsúszott a csövekről...

Róbert, nálad valami külön keret van fent a rögzítéshez? Hogyan rögzíted?
2015-05-13
12:32:04
#48650
Leírtam már, hogy nyáron először 2 kollektort takarok le a 4-ből. Az "igazi" melegek beköszöntével - csaknem 2 hónapon át - mind a 4 kollektort takarom mezőgazdasági hálóval. Még így is több meleg vizem van a kelleténél.



Az idén május 12-én érett meg a helyzet a részleges takarásra.

Ezen a grafikonon az látszik, hogy a kollektoron felének dupla hálóval történő letakarása nem a teljesítmény megfeleződését eredményezte. 3,8kW-ról 3kW-ra, vagyis 20%-ot csökkentet csak a hőtermelés intenzitása.



Egy régebbi mérés is nagyon hasonló eredményt hozott: http://biosolar.hu/forum/show/29013#29013

2013-08-06
22:42:43
Előzmény: robert #41621#41625
Én is letakarom a kollektort de csak ha nem vagyunk itthon akkor. Nyáron azért vannak kevésbé napos időszakok amikor jól jön az előző napi 80C-ra melegített és még mindig 60C-os HMV.




2013-08-06
17:26:00
Előzmény: dejoe #41606#41621
dejoe,

Sokan primitívnek tartják, hogy nyáron letakarom a kollektorokat (mert az olyan sok munkával jár és ráadásul nem igényel egy áramot fogyasztó "korszerű" berendezést).
Minden esetre nekem nem kell forró vízzel locsolnom a kertet, se nem ötször teletöltenem meg leeresztenem a kádat, sőt még az ilyen alkalmakra szánt két új 2000 literes puffert is megspórolom, az autó-hűtő-buherról nem is beszélek :)

Egy hónapja teljes takarás van. Az utolsó héten itthon sem voltunk.




2013-08-06
07:30:08
#41606
Igaz, hogy NEM konkrétan stagnáció, DE annak elkerülésére alkotott/kibővített "vezérlés" :-)

A lényeg..
30 cső van fenn egy 250literes tárolóhoz, az alsó hőcserélőre dolgozik.
Ilyen melegeben ha otthon vagyunk IS túlfűti, hisz kinek van kedve kád forró vizekben pancsolni .. :-) (bezzeg télen )
Tehát már ilyenkor is volt 75+ fokos a teteje.

Ha nem voltunk otthon pár napot 85+ fokos is...:-( (2 éve mikor 1 hétig nem voltunk, fater volt megbízva, hogy ha a tartálytető 75 fokos, engedjen ki egy kád meleg vizet !

Nesze neked környezettudatosság ! :-)

Idő hiányában nem annyira valósult meg a megoldás, de most 1ik reggel fogmosás közben beugrott - a LEG 1xűbb - megoldás!
Nem kellet hozzá más csak egy dupla dugalj (volt itthon ) és egy 230-as földelt dugó (volt itthon) !!

No a lényeg 2 :
Ugye szakszeres bekötésünk van, HMV fütés külön szivattyúval, "vezérléssel" * , visszacsapóval. Előremenő kazán előréből kivéve, visszatérő meg az esbe elé, a puffer visszatérőbe bekötve.

*A HMV vezérlés annyiból áll, hogy sorba van kötve egy kapilláris termosztát (ami a kazán előrét nézi ) és a tároló belső váltóérintkezős termosztétja.

HA kazán előre nagyobb mint 65 fok ÉS tároló hidegebb mint 60 fok, akkor indul szivattyú.
Ezek a termosztátok kapcsolják a fázist.
A tárolóban váltó érintkező van.
A szivattyú fixen volt bekötve...levágtam raktam rá vellás gyugót.
A dupla dugalj mindkét oldalába bekötöttem a nullát és a védőföldet..
A dupla dugalj 1-ik oldala megkapja a 2 sorba kötött termosztát fázisát, ha meleg kazán / hideg tároló

A tároló váltóérintkezőjének másik ágát meg rákötöttem a 2-ik dugaljra. Ez akkor kapja meg a fázist, ha tároló melegebb mint 60 fok.

Ilyenkor/nyáron ha elindul a szivattyú, akkor a puffer vizét átkeringeti a tároló felső hőcserélőjén és visszahűti azt.

IGAZ, hogy a pufferben "visszafelé" mozog a víz ...de a lényeg, hogy "hűt" ! :-)

NYári üzemben csak annyit kell tenni, hogy :
- kazántermosztát leteker "nullára"
- HMV szivattyú gyugó átdug "2-ik" dugaljba...
ÉS lehet elutazni..... :-)

Mire hazajöttünk a puffer 50/45/40 fokos volt, a tároló teteje meg"csak" 61 fokos !

2012-09-24
15:27:45
Előzmény: villam64 #33459#33472
ezek a keverőszelepek durván 20-nál kezdődnek. Az nagyon durva érte... no, meglássuk, kösz a tanácsokat mindenkinek
villam64Válasz erre
2012-09-24
12:01:50
Előzmény: bigmafa #33456#33459
Létezik 3 utas keverőszelep 100 ezer alatt. Zsezse használ ilyet, őt kérdezd.
Biosolar Forum  =>  Napkollektoros rendszerek problémái  =>  Stagnációlapozz: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   következő »
Copyright © 2005-2017 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva