English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  Napkollektorok - Vizes rendszerek  =>  Zsezse Napkollektoralapozz: 1, 2, 3   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
2014-07-04
08:34:30
Előzmény: zsezse #46770#46786
:) Következő lépés, hogy a rendszer "tanulja meg" hogy hol tudja kijátszani az zasszonyt. Avagy tényleg jó a one-time button bevezetése.
Ha jó algoritmus nincs is...
...egyenlőre azt találtam ki, hogy a 80l bojlerre mindig ráfűtők éjszakaival, aminek a bemenetén a 200l van, és azt fűtöm kolival elsősorban. Ha az felmelegedett, vagy olyan nagy teljesítménnyel megy a koli akkor a 80l-t is megfűtöm.
Igaz mindig be van kapcsolva ráfűtés éjszakairól, de ha elég nap volt aznap, akkor lehet nem is kell ráfűteni. És mindig van melegvíz,ha nem sütött a nap az elmúlt 2 napban akkor kevesebb.Ebben van minden reményem. Kiváncsi leszek a gyakorlatra.

2014-07-01
23:20:17
Előzmény: medig #46767#46770
sajnos nincs. nagyon hektikus a melegviz fogyasztasunk, az idokeptol pedig nem kapsz elorejelzest masnapra.
sajnos a zasszony nmar tudja, hogy hol kell kijatszani a rendszert, de ez a one-time-button jo otlet:)


2014-07-01
06:50:10
Előzmény: zsezse #46735#46767
Ha relé kapcsolgatja, akkor kell a "zasszony button" mellé egy "anti-zasszony energysaving function" a vezérlésbe. :) Magyarán egy felfűtést kaphat a zasszony, egy gombnyomásra.
Ha meg full automatika van, akkor nem egyszerű kiokoskodni, hogy miképpen lehet jól megbecsülni, hogy lesz e elegendő napsütés, kell e ráfűtés, hogy amikorra kell legyen melegvíz. Vagy van erre jó algoritmus?

2014-06-26
15:56:24
Előzmény: medig #46734#46735
mindig be van dugva, egy rele kapcsolja a (nappali:( ) aramot
a zasszony megint ugy hagyta:)

azt jelzi, amikor izzik a futoszal, igen - kiveve, ha kezzel lekapcsolom lenn - azt nem latod sehol:)
2014-06-26
12:40:21
Előzmény: zsezse #46723#46734
Amikor az online felület bojlerében ha zöldlámpa van a villanyos ráfűtésnek, az annyit jelent, hogy be van dugva a konnektorba a bojler, vagy csak amikor ténylegesen izzítja a fűtőszálat?
2014-06-25
11:54:33
Előzmény: medig #46683#46723
na, latod.. tudtam, hogy valahova felirtam:)
2014-06-20
15:10:04
Előzmény: zsezse #46682#46683
Köszi. :) Sokkal okosabb ugyan nem lettem. :)

Na, akkor mondom én mi van Neked Zsezse komám! :)
Szolár körben van egy Wilo RS 25/2.
HMV körben pedig egy Laing AMV.

Megnéztem a webes felületén a kolis rendszerednek. :)

Jó hétvégét mindenkinek!
medig
2014-06-20
14:16:03
#46682
van egy wilo RS star szivattyum (18W a legkisebb fokozata)
15-2 talan a tipusa.

na ez a szolar szivattyum es I-es fokozatban megy.
ennyit tudok a tomegaramokrol:)
2014-06-19
19:15:25
Előzmény: villam64 #46672#46673
Vettem az üzenetet a túltermelésről, de szerintem nekem valahogyan magát az okot kellene tudnom szabályoznom, nem pedig az okozatot. A túltermeléssel nem tudok mit kezdeni, fölösleget potyára betárolnom, ahova nem kell. Inkább valami jól kitalált árnyékolási móddal kellene tudnom szabályozni, hogy ne legyen túltermelés, vagy nem jelentős. Egyenlőre ötletem nincs automata árnyékolásra, de jó pár cső leponyvázása pár hónapra müködni fog szerintem...

A 3-5 m3/h tömegáram gyanusan sok. Az 50-83 l/perc lenne. Nem 0.3-0.5 m3/h-ra gondoltál?
villam64Válasz erre
2014-06-19
16:05:24
Előzmény: medig #46670#46672
Amire szándékoztam felhívni a figyelmedet, az a túltermelés. Elhasználsz 200 litert. Amennyiben 45 fokos a tartályod, akkor 100 százalékban a hmv tartályból veszed. Második nap 50 fokos tartály már meleg, tehát csak 180 litert veszel a tartályból, a többi a hideg hozzákeverése. Harmadik nap már 58 fokos a tartályod, és már csak 140 litert veszel ki belőle. Hétvége előtt már izzik a tartályod. 60 csőnél a 280 liter kockázatos. Medence fűtés előkészítése ajánlott. Tömegáramot nem tudok, de 3-5 m3/óra lehet, csappal nem fojtom. A 24 V DC keringtető egész nap megy (8 óra) napsütésben 28 W-on.
2014-06-19
07:21:30
Előzmény: villam64 #46669#46670
Jól hangzik! Elméletileg 15kwh-val az én 280 literemet kb.46 fokkal lehet megemelni. Kérdés, hogy mikor/mennyiről indul a tároló, és mennyi hőt veszünk ki napközben és mikor...

Milyen tömegárammal megy a rendszered? Milyen szivattyúval? Hány wattos fokozatban? Mennyit megy átlagosan naponta a rendszered?
villam64Válasz erre
2014-06-19
04:24:14
Előzmény: medig #46667#46669
10-15 kWh-át termelhet, melyből 3-5 kWh-át használok fel.
Nálam úgy van bekötve, hogy a napkollektor lejövő meleg ága két felé ágazik. Megy egy keverőszelep meleg bemenetére, meg a puffer hőcserélőjére. A puffer hőcserélő visszatérő ága megy a keverőszelep hideg bementére. A keverőszelep 50 fokos vizet igyeksik kikeverni, mely megy a hmv tartály hőcserélőjére. Ilyenkor nyáron ez azt jelenti, hogy a kollektor előbb a puffert fűti, és az onnan visszatérő hidegebb fűti a hmv-t. 50 fokos kollektor lejövőig csak a hmv-t fűti.
2014-06-18
20:10:27
Előzmény: villam64 #46666#46667
Hogy mennyi vizet fürdünk el belőle nemtudom... perpill. kb 120 liter, de ahogy a gyerekek nagyobbak lesznek szerintem 200 liter is lehet. Pufferem az nincsen, nem is tervezek, nincs hova tenni. Nyáron valószínűleg le lesz takarva a csövek egy része... de majd a gyakorlat megválaszol mindent.

Villám, Neked egy napi napkollektor üzem, kánikulai meleg idején kb mennyi kwh áramfogyasztást produkál? És mennyit termel?
villam64Válasz erre
2014-06-18
18:52:02
Előzmény: medig #46665#46666
Medig rendszernél kérdés. A kollektor típusa. Nálam a régi olcsóbb westech határeset volt a 300 literes tartályhoz. Kiegészült egy drágább westechhel. 2300 liter 50 fokos vizem van most. Én a pufferbe nyomom a felesleget. Nem izzítomtehát a vákuumcsövet. DB-nél ha leállítod, akkor 250 fokos lesz a belső cső, a külső meg 70 fokos. Tehát mennyi vizet, vagy kWh-át fürödtök el ilyenkor?
2014-06-18
13:20:31
Előzmény: zsezse #46664#46665
Nálam is valami hasonló felállásban lesz lassacskán összeálló vcs vízmelegítő. Bár ha tartom ezt a tempót, akkor csak őszre lesz készen...
Annyi különbséggel, hogy 80l + 200l megosztásban vannak a víztárolók. A napkollektor a 200-asat fűti elsősorban mint előmelegítés. Illetve váltószeleppel átkapcsolható a 80l-re is a fűtés, ha szükséges/érdemes, egyébként az fűtött elektromosan. A rétegződés összekeverése így remélem nem jelent problémát.
( Egyébként 60 cső, DB, DK 15 fok, 43 fok dőléssel. Átmenenti/téli időszakok napsütőtte napjain, ha tud, akkor külön külső hőcserélőn padlófűtésre dolgozzon... Még a vezérlés(SK) része erősen foghíjjas, így a csövek sincsenek fent.)

Még olyan kérdéssel hadd zaklassalak, hogy:
1. A szolár ill a hmv szivattyúk tömegárama mennyi? Ha nem méred/mérted, akkor nagyságrendileg mennyi, ill hogyan aránylik egymáshoz?

2. Az hogy ha nincsen hmv keringetés, mégis tapasztalható 10-15 fokos dt az szolárkör előremenő/visszatérő ága között, az a veszteségeknek köszönhető, és hogy a hőcserélőkön üresjáratban ennyi esik?

2014-06-18
11:37:00
Előzmény: medig #46663#46664
szia
igen, jol latod, a zold potty a bojler aljaban az elektromos futesrasegites.
Parom kapcsolta be tegnap (elott), mert nem volt melegviz aznap. azota ugy felejtette, de most lekapcsoltam.
a logika viszonylag egyszeru:
ha a kollektor homerseklete magasabb, mint a bojler (Azt hiszem) teteje, akkor elinditja a kollektor szivattyut.
Ha kelloen felmelegedett a hocserelo elotti ag, tehat a drainback mar meleg, akkor elinditja a HMV oldali cirkulaciot is es addig hajtja a ket szivattyut, amig a ketto kozotti hofok kulonbseg nem csokken nehany fok ala.
a kollektor oldali resszel elegedett vagyok, ma is drainbacket valasztanek annak ellenere, hogy 4 ev alatt kilyukadt az elso vastartaly, most mar rozsdamentes van fenn.
amin lehetne javitani az a kulso hocserelos modszer. Amikor csinaltam 4 eve nem volt penzem (= nem szantam ra), hogy egy 2-300Literes HMV belso hocserelos tarolot vegyek, illetve mivel nalunk a pinceben van elhelyezve minden, ahol neha feljon a talajviz nem is nagyon tudtamvolna megoldani maskepp, mint igy.
ha nullarol epitenem ujra, akkor valoszinuleg beinvesztalnek egy also hocserelos rendszerbe, esetleg egy also-felsosbe, es a pufferrol kulon szivattyuval tudnam melegen tartani a felso reszet.
a jelenlegi felallas legnagyobb problemaja, hogy indulaskor osszekeveri a vizet a bojlerban es langyos vizet tudsz csak kiszedni egy kis ideig.

sajnos mostanaban neha behal a 1-wire buszom, nem tudom, miert. lehet, hogy nem birja a padlason levo nagy meleget, es nem latja a 1wire adaptert a routert, ilyenkor csak a restart segit. ha nincsenek szamertekek, akkor valoszinleg ez tortent.
2014-06-18
09:35:37
#46663
Szia Zsezse!

Éppen nézegettem a napkollektorodat az online felületen, miképpen működik.
És nagyon vakarásztam a kobakom, mert nem volt világos hogy mi történik, mit látok.
Szóval azt láttam, hogy időnként el-el indul a szolárköri keringetés 60-70 fokos a kollektor, 55 fok előre a kolihoz, 70 vissza a kolitól. Bojlerhőcsrélő aktív, de hmv szivattyú nem pörög, ellenben a bojlerban lévő zöld bogyó mutatja, ha jólsejtem, hogy melegíti a vizet elektromosan. Vagy csak el vagyon csúszva a bogyó? A szolárkörben a majd 15 fokos dt, a vissza-előre között, meg aszondja, hogy van hőelvétel.
Felhomályosítanál, hogy mit látok? Müködik, vagy nem müködik?

Egyébként kíváncsi lennék, hogy mennyire vagy megelégedve a rendszereddel, ha most csinálnád, mit csinálnál másképpen?

üdv.,
medig

ui: na most a hmv keringető is megindult. Mi a vezérlő logika? Csak hogy én is értsem.
2010-04-10
21:07:15
#5182
zsezse!

Sajnálom, de még mindig a hiányosságról kell írjak.
Ha Te voltál a tervező és a kivitelező, akkor bocsánatos a dolog. De ha "szakember", akkor szarvashibákat vétett.

- Ha jól látom a tetőre szerelt kollektorok képét, akkor a magaspontról hiányzik egy felfelé ívelő hurok. A kollektor kimenő (leejtő) végére először egy kb 15 20 cm-el a csővég fölé nyúló omegával kell indítani a leszálló ágat.
Ennek az a szerepe, hogy ne tudjon a lefolyó víz vákumhatására a kollektor gyűjtőcsövének a vége kiürülni. Üzemközben a teljes gyűjtőcső mindig tele kell legyen vízzel (fagyállóval). Ez az első alapszabály.
Ha ezt nem biztosítod, akkor az utolsó két-három csövednél nem lesz elegendő víz a gyűjtőcsőben. A csövek hp csövei túlmelegszenek, állandóan gőz fog képződni, ami buborékok formájában lejut a db tartályba. Ez egy 30 csöves rendszernél 10% veszteség, + idő előtti csőcserék, amelyet nem tudsz garanciában érvényesíteni.

- 1 m emelési magassághoz a 6 m-es szivattyú baromi sok.
Hogy mennyire kell lefojtanod, itt egy példa: egy AP csőhöz (ami kb 20%-al tud többet, az ajánlott tömegáram 0,1 liter/perc!! Egy 30 csöves egységhez 150-180 liter/óra vízmennyiséget szabad csak felnyomni. Ez nálad maximum 120-150liter lehet. (A sorba vagy párhuzamosan kötött kollektorok esetén nem automatikusan többszöröződik a felnyomott vízmennyiség!)
Ezért kell drasztikusan csökkentened a vízmennyiségen, különben vakvágányra kerülsz. Ez a második alapszabály. Ezt az alap paramétert kell először beállítanod.

- Ha megfelelő a vízmennyiséged, akkor lehet, hogy a hőcserélődön sem kell változtatnod.

- Amit a szivattyú utáni fojtásról írtam, az nagyon komoly. A szivattyúra biztosítanod kell a maximális gravitációs ráfolyást. Tehát sem elzáró szerelvény, sem szűkítés, sem kerülőág nem jöhet szóba a db tartály és a szivattyú között. Még a hőcserélőnek sem lehet számottevő ellenállása!
Ha a szivattyú nem kap elegendő vizet, akkor vákum keletkezik és fellép a járókeréknél a kavitáció. Egy év alatt képes kikezdeni a járókereket. Kiegyensúlyozatlanná válik a forgórész, két év múlva cserélhetsz szivattyút.
Ezeket a szivattyúkat a teljes elzárás állapotára méretezték. Tehát egyszerűen csak forgatják a lapátok közé szorult vizet. Mivel nincs szállítás, csökken a teljesítmény felvétel, ezáltal az önmelegedés. Ezek a szivattyúk nem tudnak "nyomni", csak továbbítani.
Ezért lehet, és ezért csak a szivattyú utáni fojtással megengedett a tömegáram szabályozása. Ez a harmadik alapszabály.

- Csak ha ezeket beállítottad, biztosítottad, akkor van értelme más apróságokon gondolkodni.
Olyanon például, mint a db tartályod. A leszálló ágra tilos légtelenítőt szerelni. Ennek direktben a tartályba kell benyúlnia, úgy hogy, a vége a max. vízszint felett legyen! A légtelenítőt a tartályban lévő maximális vízszintre beépített feltöltő-légtelenítő-túlfolyó-túlnyomás levezető csődarabbal kell megoldani. Sajnos sokan azt hiszik, hogy tudják, hogy mi a működési elve egy db tartálynak, pedig tévednek. Ezek a koppintók (és az okoskodók).

A rendszer grafikád és a mérési pontok lekérdezése viszont tetszik. Ebből sokat ki lehet még hozni.

Nem a kötözködés kedvéért írom ezeket. De ha már mások ezt az utat kitaposták, felesleges Neked is végig szenvedned.

2010-04-10
20:57:44
#5181
robert: egesz jol saccoltad:)
delutan begyujtottam, akkor kikeverte a szolar tartalybol is a melegvizet, es kapott huvosebbet a gazbojler aljabol.

villam64:
nincs semmi ilyesmi. jol olvasod, delelott nehezen indult be.

ha elzarom a keruloagat, akkor anni valtozik, hogy talan kisebb lesz a kor homerseklete par fokkal, de ugyanugy stagnal a felso pontja a tartalynak.
most keresek valami adatot a tartalyrol.
villam64Válasz erre
2010-04-10
20:35:09
#5179
Zsezse
A keverőszelep felvetés volt, mint beépítési lehetőség. Délelőtt azt láttam, hogy a szivattyúd 1-2 percenként kapcsolt ki és be a szolár tartály felé 1/2 11-ig, tehát több mint 2 órán keresztül. Utána állandósult a kollektor hőmérséklet. A kerülő ágad zavar engem. Ugyanis utána folyamatos 63 °C kollektor hőmérséklet mellett alig változott a szolár tartály hőmérséklete. Percenként 1 tizedet. 100 literre ez percenként 10 W. 1 órára 600 W. A duplája kellett volna minimum. Délig 10 fokot emelkedett a tartály hőmérséklete, ami ~1.2 kWh. Nem tudom hogy pontosan milyen volt az ég arra felé. A kerülő ág helyett gondoltam egy kisebb szabályozható keverő szelepre. Meg még próbaképpen, amikor állandó a kollektor hőmérséklet, akkor elzárni a kerülő ágat.
A keverőszelepet ugyan úgy, mint a kazánnál (35-60 °C (322)). Szivattyú-keverőszelep-tartály-keverőszelep. Amíg a keringtetett víz nem ér el egy beállított értéket, addig a kollektorban keringtet.
Én zárttá tettem a héten a rendszeremet, és feltöltöttem, így valószínűleg kipróbálom a jövő héten ezt a beépítést. Ezzel a szivattyú ki-be kapcsolgatását meg tudom szüntetni.
2010-04-10
20:13:08
#5177
zsezse,

Próbáltam egy grafikonra tenni az összetartozó dolgokat. Neked könnyebben menne az adatokból.
Szóval ezt olvastam ki a maiakból:
1. A kollektor kör keringés indul, a tároló melegszik kb 45 fokra
2. Hőelvétel, a tároló hőmérséklete látszólag stagnál, de a hőelvétel pótlása van folyamatban
3. Hőelvétel




2010-04-10
19:29:34
#5176
sziasztok

akkor sorban:
Ariston indirekt 100L tartaly van fenn, igen.

a DB tartaly a padlason van, ahol sajnos a rossz tetoteri hoszigeteles miatt altalaban fagypont felett van mindig a homerseklet, a legnagyobb hidegekben is.
hosszu evekig fenn volt a nyilt rendszerunk kiegyenlitoje, de nem fagyott el soha. azota rakerult egy bitumenes szigeteles a tetore, ez a lehetosegekhez kepest meg jobban megfogja a levegot, nem szellozik annyira a padlas.
tavaly 9 fokot mertunk fenn, mig kinn -2 volt.
ettol fuggetlenul telire fagyalo kerul a rendszerbe.

rike:
ha kulso hocserelot teszek fel, akkor kidobom ezt a tartalyt, mert akkor a gazbojlert fogom csak megtartani.
sajnos a vezerlesem nem tud fordulatszamszabalyzast, ami hasznos lenne. esetleg egy potmetert, ha elekotnek... talan.

a futesi pufferben 25 meter 22es rezcso van betekerve, az leveszi rendesen a hot, azert esik vissza hamar.

villam: nincs semmilyen keveroszelep, csak a futesrasegites valtoja. biztosan az aristonon megy at a viz, csak valoszinuleg tul gyorsan vagy kicsi a felulete vagy nem tudom.. ha a keruloagat jobban megnyitom, akkor mar nem emel at a szivattyu, ezt kiprobaltam.
2010-04-10
17:12:42
#5174
zsezse

Úgy látom DB tartályod fűtetlen részben van, igaz van rajta 8 cm szigetelés , de télem ha mondjuk 1- 2 hétig nem süt a nap, nem fagyhat el a tartály (vagy fagyállóval töltöd fel télire ?)
Neked ARISTON indirekted van?
Már nem vagyok biztos benne, de erre a tipusra valahol (index) mintha hőcserélőre 0,4 m2 felületet írt volna valaki ! (drazice 100 literesben 0,7 m2 van ! )
2010-04-10
16:21:06
#5173
zsezse,

Szerintem,mindenki igazat írt-egyértelmű,hogy a hőcserélőd nem adja le a hőt,(írtad,hogy a koll.kijővő 74C,a lejövő vezeték ua.-tehát a csövezésen nem veszik el,viszont a hőcserélőből kijövő az 70C,persze kérdés,hogy a lejövőt hol mérted a hőcserélő előtt közvetlen ,vagy a padláson,amikor rákapcsoltad a fűtésrásegítést lehűlt a kollektor 40C-ra)gondolom a másik hőcserélő jóval nagyobb teljesítményű.Én megpróbálnám a vezérlővel a szivattyú fordulatát optimalizálni,hogy lassabban menjen át a hőcserélőn a víz(még mindig a fordulatszám szabályzás híve vagyok),egyébként nálam is 5-6C elveszik a csőveknél,a koll. és a hőcserélő bemenete között.Most,itt nálad lehet, hogy a DB-rendszer egyik hibája jött elő a sok jó tulajdonsága mellett,ha zárt nyomásos renszered lenne sokkal könnyebben munkára lehetne bírni a kisebb teljesítményű hőcserélődet is,ford.szám szabályzással,a vége lehet,hogy az lesz amit te is írtál"majd megpróbálom külső hőcserélővel".
villam64Válasz erre
2010-04-10
13:56:31
#5172
Zsezse
Azt még nem írtad, hogy milyen típusú a HMV tartály, és hol tudunk olvasni róla. Venyige darabolása közben két eredmény elgondolkodtat. Sokszor kapcsol reggel ki-be a szivattyúd, a kollektor hőmérséklet visszaesik. Utána a kollektor hőmérséklet magas 60-70 °C. Az első esetben látom, hogy a víz visszahűt. A második esetben nem. Nem érzem, hogy átjut a tartályon. Esetleg egy keverőszelep a visszatérő ágba?
Biosolar Forum  =>  Napkollektorok - Vizes rendszerek  =>  Zsezse Napkollektoralapozz: 1, 2, 3   következő »
Copyright © 2005-2017 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva