English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  ENERGIAPOLITIKA  =>  Energiastratégialapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
2017-05-29
21:01:55
Előzmény: sándor #50995#50996
Szia sándor!

Egy kicsit belekotnyeleskedek a dologba, de itt nálunk van egy 18 Ha-os napelempark. A közellakó ismerősöm szerint bekever az időjárásba, ugyanis a napelemparktól délre kevesebb lett a csapadék a telepítés óta. Azt mondja, hogy az alacsonyabb felhők mintha egy csővet kerülnének meg. Én ezt a jelenséget még nem tapasztaltam, de az ismerősöm határozottan állítja, hogy látta...
2017-05-29
12:42:57
#50995
Szia villám!

Te "ENERGIAPOLITIKA*Energiastratégia" szakértő vagy, szorosan követed a történéseket.
Talán tudnál az alábbi dilemmámban segíteni! (Fontos az időrend. Eddig úgy hittem, hogy közel naprakész vagyok, de most be sokaltam.)

- május elején kint jártunk a városunk mellett, megnézni a majd Európa első és egyetlen kétszintes körforgalmából kiinduló, a városunkat elkerülő útnak a kiskertünk mellett épülő nyomvonalát.
Szépen haladnak az építkezéssel. Nekem az tűnt fel, hogy éppen azon a ponton ahol eddig a kertet megközelíthettük (egy nem túl régen bezárt, évszázados, sokhektáros szemétlerakón keresztül), szerintem logikátlanul kiszélesedik a nyomvonal. Gyakorlatilag egy átjáró látszott kiépülni a várost árvíztől védő körtöltésen keresztül a semmibe, a volt szeméttelephez.

(Minket akkor az érdekelt, hogy eddig 1.5 km-t kellett megtennünk a kertig, de ha elkészül a majdan négy sávosra szélesedő elkerülő út, akkor vajon mekkorát kell majd kerülnünk és merről tudjuk egyáltalán megközelíteni a kertet?)

- Rövid helyi hír, hogy a május 19-i önkormányzati ülésen beterjesztettek és azonnal el is fogadtak egy előterjesztést a bezárt, városi tulajdonban lévő szeméttelep területének az értékesítéséről.
Lakonikusan: "egy vállalkozó fog a területen naperőművet építeni".

A terület sajátossága, hogy a két oldala mellett megy el, sőt bent a területen is ki van építve a középfeszültségű elosztóhálózat. A hely kiválasztása teljesen ésszerű.

- május 26-án a városunkba látogató miniszterelnök több fejlesztési ígéret mellett, mintegy "apró betűsen" szót ejtett arról, hogy rövid időn belül felépül a város mellett egy naperőmű. Ez lesz az országban az első (??!!, nem tudom) állami naperőmű.

A terület hatalmas, jó megközelíthetőségű, igen komoly erőművet is fel lehet ott néhány hónap alatt építeni. Még az éjszakai tároláshoz is van terület bőven.


Ezek voltak az események.
Vártam, hogy mikor hivatkozod meg és kommentálod az erről kiadott és megjelentetett híreket!

A friss google képeken már jól látható az épülő elkerülő út nyomvonala. Felmérhető az a terület is, ahol az elkerülő út keresztezi a városból északi irányba kivezető kétszámjegyű főutat. A főútvonal, az elkerülő út és a város által bezárt területet nevezték meg a naperőmű helyének.

Egy ekkora erőműben, különösen ha uniós pénzből épülhet, már van fantázia.
Ez közelíti a mottómat, hogy " eladóként kell fellépni a piacon" (nem szaldósként), már ha nem akar valaki önellátó lenni.


Engem egy dolog aggaszt, mert abból a nézőpontból még nem találtam kutatásokat, vizsgálatokat, méréseket, hogy menyire melegíti fel a visszavert sugárzás a naperőmű feletti alacsony légkört?
A visszasugárzás mennyire befolyásolja a környezetet úgy klimatikusan, mint sugárzás terhelés szempontjából?

Mivel a megnevezett naperőműtől nagyjából 200-300 méterre lakunk, így közvetlenül és erősen befolyásolhat akár a pozitív, akár a negatív hatása, már ha van ilyen egyáltalán!
Szívesen elolvasnám, ha tudnál erről hiteles információ forrást ajánlani!

Az a véleményed is érdekelne, hogy ez a döntési és eljárási mód (ami nem a Svájciak népszavazásos időhúzásos módszerén alapul), hogyan nevezhető egyáltalán energiastratégiának?
Lehet gyorsan és határozottan is jól dönteni. El is lehet cseszni a dolgokat.

Ebből a példából láthatod, hogy megvalósulóban van az a gondolatod, hogy települési szinten meg lehet valósítani, (hogy ez működni fog e arról nem vagyok meggyőződve (meggyőzve), az áttérés a napenergiára.
Valahogy sz.r érzés kísérleti nyúlnak lenni.
villam64Válasz erre
2017-05-18
18:11:20
#50963
www.napi.hu/magyar_vallalatok/hitte_volna_meszaros_lorinc_mar_az_energiaiparba_is_beszallt.638063.html

Az 1889-ben alapított Královopolská Ria Közép-Kelet Európa egyik legjelentősebb tervezőmérnöki, kivitelezési és tanácsadói tevékenységet végző cége, amely az erőművek tervezésében és tesztelésében is tapasztalt. A világ 8 államában (Egyesült Királyság, Egyesült Államok, Szaúd-Arábia, Bahrein, Türkmenisztán, Csehország, Szlovákia és Magyarország) jelenlévő, főleg erőművi, szennyvízkezelési és vegyipari tevékenységgel foglalkozó vállalata a világ számos országában rendelkezik referenciákkal. Megrendelői közé tartozik többek között a Skoda, a Slovnaft, a Dukovany és Temelini Atomerőmű, az Alstom és a Volkswagen.

Mészáros Lőrinc márciusban jelentette be, hogy 19,57 százalékos tulajdonrészt szerzett a Konzum Befektetési és Vagyonkezelő Nyrt.-ben, továbbá 16,9 százalékos részesedést vásárolt az Opimus Group Nyrt.-ben.
szocsmarciVálasz erre
2017-05-14
14:37:57
Előzmény: pali #50931#50954
Miért pont Chilében ruháznak be? Ott sok a napfény, máshol meg nem?
Esetleg ezekkel a beruházásokkal közelebb kerülnek az ország politikai vezetőihez, és anyagi függőségbe hozhatják őket?

Lítium árának változása:


Lítiumot bányászó országok:


Napsütéses órák száma a földön:


A fentieket figyelembe véve nem biztos, hogy csak a sok napsütés miatt előnyös Chile.
Ismerni kellene a szerződések pontos tartalmát. Azokat is, amik nem nyilvánosak/hivatalosak.

2017-05-05
22:15:15
#50931
www.hvg.hu/gazdasag/20160819_napelem_chile_napenergia_termeles_paks

És hogy biztosan érthető legyen, pontosan milyen rekordról is van szó: a chilei napenergiás cég azt vállalta egy áramaukción, hogy kevesebb, mint nyolc forintért (a mai árfolyam szerint 0,291 x 274 = 7,974 forintért) megtermeli azt az egységnyi áramot, amit a költség szempontból sok-sok éve nullára írt Paksi Atomerőmű jelenleg 11-12 forintért, Paks II. - már ha megépül egyáltalán - 30-35 forintért lehet képes produkálni.
villam64Válasz erre
2017-04-29
21:53:12
Előzmény: Bous83 #50922#50923
Igen, láttam és értem. Csakhogy azaz arányaiban ahol nincs hálózat, százalékosan nem fejezhető ki. Ezért én nem ezt helyezem előtérbe.
2017-04-29
14:05:31
Előzmény: villam64 #50921#50922
Úgy értem, hogy kb. ugyan azt az infót osztottad meg. A hozzászólásomban van egy videó link, amin az általad linkelt cikk energia-konténerének telepítése van....

Értem én, hogy ahol van hálózat ott... ...én arról beszéltem, amikor messze van/nincs.
villam64Válasz erre
2017-04-29
06:31:59
Előzmény: Bous83 #50920#50921
Szia Bous
Elolvastam az előadásodat. Csak én elvetem az önálló rendszereket. Ezerszer drágább, mint a közösségi rendszer. Én hálózatban képzelem el az energiatárolást is, és a termelést is. Leírtam a a kritériumaimat. Azokkal a feltételekkel a jelenlegi fogyasztás többszöröse telepíthető napelem rendszerből, anélkül, hogy a hálózatban zavar keletkezne. Ennek első feltétele a szabályozás törvényre emelése.
2017-04-29
05:05:32
Előzmény: villam64 #50919#50920
Szia, látom erről lemaradtál: http://biosolar.hu/forum/show/50835#50835

villam64Válasz erre
2017-04-26
20:33:25
#50919
Egyedülálló energiaellátása van egy gemenci erdészháznak: olyan fotovoltaikus napelemtől kapja az épület az áramot, amelyhez egy energiatároló konténer is tartozik. A megoldás azért jelentős, mert ilyen rendszerekkel elláthatók energiával az elektromos hálózatoktól távol eső, kis energiaigényű felhasználók, mutat rá a hírről beszámoló Hidrogén Hírlevél.

www.vg.hu/vallalatok/energia/magyar-talalmany-oldhatja-meg-az-energiatarolas-problemajat-487848
2017-03-31
12:53:44
#50867
Egészen friss a témában:
www.portfolio.hu/vallalatok/megismetlodhet_a_brutalis_aramar-emelkedes.5.246367.html
Az átlagot elég szépen emelhetik egy egy drágább időszak extra költségei.
2017-03-29
11:22:05
#50860
Szia Bous!

Meghirdették az idei vándorgyűlést, érdekel benneteket?
Fő téma: Energia - Fenntarthatóság
A megcélzott témakörök között legalább ötöt találtam, ahová csatlakozhatnátok.

Valami érik, és talán gyorsabban is, mint eddig gondoltam.
üdv.
2017-03-26
19:20:23
Előzmény: Bous83 #50840#50855
Szia Bous,

tökéletesen megértelek. Egyértelműen nem nektek áll a zászló, a tűzhöz közel ülők még a morzsából sem hagynak a kicsiknek.
Az anyagotokra vigyázzatok! Nem feltétlenül azért, mert más ezt nem találhatta ki.
Nektek annyiban van előnyötök, hogy meg is tudnátok valósítani. Nekem legalább is ez jött le, miután átnéztem mindenki hasonló hozzáférhető anyagát.
Azokkal, akik nem engedték át elolvasásra nem tudunk mit kezdeni. Ők lehet, hogy közelebb vannak a tűzhöz mint ti, ezért magabiztosabbak. De meglehet, hogy csak blöfföltek.

Hányhatnékom van a mostanában felénk járatos hirdetéseket és x-el jelzett cikkeket olvasva. Mind arról szól, hogy csak nálunk, csak március 31-ig, de nálunk elég addig csak bejelentkezni is, és mi mindent elintézünk és nem lesz "napelem adója"...
K..vára emlékeztet ez a nem túl régi homlokzat hőszigetelési kampányra, meg a bizonyos korszerű hűtőgép és mosógép vásárlást támogató kampányra.
Sokan beleugrottak és mit kaptak érte cserébe? A többször módosított és megszigorított energiatanúsíttatást.
Most a félig szigetelt ház minősítése miatt, illetve a csak "A" osztályú gépek használata miatt hatalmas építmény adót kaptak a nyakukba.
Félek, hogy ez a kampány is visszafelé sül majd el.
Valahogy nagyon nem szeretnék ma napelemtulajdonos lenni...

A vesszőparipámat ismered, eladóként kell kilépni a villamosenergia piacra.
Ha sikerül túlélned, illetve átvészelned a következő, szerintem két évet, akkor van remény.
Ajánlom mindenki figyelmébe a MEE Elektrotechnika újságjának 2016.12. számát.
Több tanulmány foglalkozik a hálózatokkal, azzal is, hogy mennyi villamosenergiára lesz szükségünk, és ezt honnan lehet előteremteni, hogyan lehet a termelés helyéről a felhasználókhoz eljuttatni. Egyszóval a beharangozott E-világgal (mert azért nem eszik a kását olyan forrón, mint ahogyan dumálnak róla).

A ti munkátok után nem véletlenül érdeklődhet az Elmü (vagy ki is?), illetve a többi egybeterelt szolgáltató.
Teljesen világos, hogy mindig lesznek olyan területek, olyan városszéli utca végek, ahová nem lesz érdemes elvezetni a szélessávú internetet, sem a többcélú üvegszálas kommunikációs hálózatokat.
Ezeken a helyeken nem fognak villamosenergia hálózatokat sem korszerűsíteni, sem erősebbet építeni. Nem feltétlenül a városszéli emberek szegényes fogyasztási igényei miatt, hanem egyszerűen azért, mert nem gazdaságos, nem éri meg.
Szerintem ezeken a helyeken van mit keresnetek. Ide csak a mini és mikró megoldásokkal képzelhető el a közeli és az E-jövő is. A hangsúly a közelin van. Ezt tudják a szolgáltatók, keresni is fogják a megoldásokat, de jobb, ha ti jelentkeztek be náluk.
Nem feltétlenül pályázatokra, támo-pokra gondolok, hanem a számukra adott állami pénzek felhasználására. Illetve annak a morzsáira.
Tök mindegy, hogy milyen központi cégekbe vonták, vonják össze őket. Mint a szemetet is helyben kell elszállítani, a vizet is ott kell biztosítani, nem lesz ez másként a villamosenergiával sem.
Csak addig vészeljétek át valahogy.

Az átalakítócellás technológia nálunk is megkerülhetetlen lesz az átmeneti időszakban. Hogy melyik? Nem tudom. Hidrogén vagy etanol?.

Egy biztos, hogy jöjjön bármilyen E-világ, több villamosenergiára nem lesz szükség. Mindössze átcsoportosítás fog bekövetkezni.
Az első lépések azok lesznek amelyekkel pl. Kaliforniában próbálkoznak.
Maxi szigetek helyi tárolókkal, szigorúan üzleti alapon. Rossz ötlet után bukás és újrakezdés.

Sem Norvégiának, sem más E-közlekedést eltervezett országnak sem lesz lehetősége mindenkit egyénenként és egyenként ellátni kellő mennyiségű villamosenergiával.
Csak az összefogás (erről is esik szó az Elektrotechnikában), az autók akkucsomagjainak tárolóként való közösségi felhasználása útján lehet E-közlekedni, megfelelő mennyiségű és minőségű villamosenergiával ellátni mindenkit. És ide kell beleképzelni Paksot is!
Ez csak azokban az országokban valósul majd meg, ahol a szakmai elit kellően szakmai és intelligensen együttműködő.
Az egyéni kis szigetek ugyan járható utak, de nem gazdaságosak.

Az újabbnál újabb próbálkozásokról csak a szakemberek tudnak, a döntéseket hozó politikusok nem.
Csak a közelmúltból: naptornyok forgatható tükörmezővel, vonalas-parabolatükrös kísérleti erőművek, napraforgó napelemtáblás parkok, szaharai napelempark...
Ezek mire kísérletileg megvalósultak, addigra ki is múltak. ((Azért ennyire hülye nem lehet (vagy mégis?) a szakmai elit!?))
Ezért nem tekintem végleges megoldásnak a mostani nagy napelemparkokat sem. Némelyiket a gigantománia, másokat a környezeti tényezők fogják lenullázni.
Eltüntethetik Kínában a közlekedési szmogot, de a homokviharokkal nem tudnak mit kezdeni.
A természet mindenütt ott van.

Ami a 2x120V=240V kérdését illeti, mi még 2x12V=24V-al rendszerekkel kezdtünk rendszereket fejleszteni. Igaz azokat az elemeket a Texas Inst. cégtől vásároltuk.
Egész érdekes dolgokat lehet kihozni az ilyen villamosenergia rendszerekből talán kevesebb átalakítási veszteséggel.
Mindent a maga helyén.
A gőzmozdonyokat is elfelejtettük, de mégis vannak a világnak olyan helyei, ahol a mai napig ez a legkézenfekvőbb megoldás. Nem csak használják, de fejlesztik is.

Egy országos üzemanyag fogyasztás per KWh igény átszámításra én is kíváncsi lennék.
Szerintem nem jönne ki olyan magas érték, mint aminek ma az E-közlekedést saccoljuk.
villam64Válasz erre
2017-03-26
11:39:18
Előzmény: 444tibi #50848#50849
Jól látod, nincs kocsim.
A teszteket nem 0 terheléssel végzik, hanem átlagos használattal, benne téli klímás használattal is.
Azért nem fogom a villany autómat hálózati akkumulátorként használni, mert pont akkor lenne rá szükségem, amikor a hálózat lemerítette az akkumulátorát. Ilyen hibát nem követek el. Nem ez a feladata, hanem, hogy eljussak A-ból B-be. És még az is számít, hogy 140% 37 ft-os energiát betáplálok az akkumulátorba, hogy feltöltsem, vagyis onnan a hálózatba táplálás esetén 52 ft-ot kell, hogy kérjek.
A mai elektromos autókkal a többség 1 hétig eljár a munkába 1 töltéssel, tehát nem 1 millió kerül egyszerre töltésre, hanem 1000. Ki vezérli az embereket, hogy egyszerre dugják töltőre.
A 11-es pontot is próbáld értelmezni. Bemész a munkahelyedre, leparkolsz az ITP részen, beállítod mennyi ideig maradsz, és az okos rendszer akkor tölti fel az autódat amikor jónak látja, illesztve a hálózat terheléséhez.
Láthatod a 10-es pontban, hogy nem kerültem ki a tárolást. Pont megoldást javasoltam rá. Mindamellett, hogy én továbbra is jobbnak ítélem meg a folyékony hidrogén-tüzelőanyagcella párost, ami már most is kapható házi méretben. A Honda autója 500 km-t tesz meg egy hidrogén töltéssel, ami olyan 50-60 kWh energia. Házi méretben meg két-háromszorozható. Mivel mindig hidrogénben gondolkodtam, z üzemanyagtöltő állomások szintén felhasználhatják hidrogén előállítására a pillanatnyi energiát.
Napi jelentés - 2017.01.24, Kedd
3-4 óra között 4454 MW a fogyasztás.
Feltettem ide többször a MAVIR napi méréseit. Az atomerőmű nem szabályozható. Az összes többi erőmű igen. Amikor illeszteni kell a rendszert, csak a többi erőművet tudják szabályozni. Paks I-II termel 4000 MW-t, akkor felülről a fogyasztás meg sem közelítheti ezt az értéket, hanem 5000 MW körül kell lennie. Az 5000 MW-t a nap 24 órájában el kell fogyasztani. Jelenleg éjjel 3300 MW-ra csökken a fogyasztás. Tovább fejlesztett hálózat, intelligens rendszerek nélkül a fix 4000 MW-t nem lehet a rendszerbe illeszteni. 1-2 blokkot mindig karban fognak tartani.
Amit szintén írtam már, hogy az átlagos nappali igény óránként, ami a csúcsigény, az 5500 MW körül lehet. Ha nekem lenne (5 kW) 0,005 MW-os rendszerem, Akkor ebből 10 ezer darab kellene, hogy a nappali csúcstermelése a fogyasztás 1%-át elérje pár percre. 100 ezer db kell, hogy a 10%-ot elérje pár percre. A 25% pár percre 300 ezer 5 kW-os rendszer. Ahhoz, hogy le kelljen szabályoznia az invertereknek pár percre, ahhoz kell a több mint 300 ezer db 5 kW-os napelem rendszer.
Azt is próbálom elmondani egy ideje, hogy a napelemes hálózatra visszatápláló inverterek rugalmasan szabályozhatók, csak a belső program kérdése. Ezt csinálták BOUS-ék is. Csak a tiszta megújuló napenergiás rendszer ellen nem tiltakozni kell, hanem megérteni, és megfelelő keretben megalkotni a szabályokat.
De amíg Paks II-őt szó nélkül elfogadják, és nem törekednek az ugyan ekkora kapacitású házi napelemes rendszerek beüzemelésére töredék áron, nem látva be, hogy ezzel a lakosság több 100 ezres rétegét tartják továbbra is energia rabszolgaságban. Pár ember gazdagodása a céljuk.
A környezetvédelemnek pont ez lenne a célja. A napelem teljes egészében újra hasznosítható. Az akkumulátor is. Miért kelljen nekem egész életemben a pénzéhes gyár, és bank tulajdonosoktól rettegnem, hogy ki tudjam fizetni a rezsimet? Miért akarja a vezetés, hogy műanyaggal tüzeljek?
Továbbá. A saját házi akkumulátornak nem az a feladata, hogy onnan energiát kivéve a hálózatra tápláljak, hanem, hogy házon belül tartsak minél több energiát, és csökkenő napsütést, vagy felhőt, éjszakát áthidaljam a hálózat terhelése nélkül. A kiegyensúlyozó szerepe így értendő. A fogyasztásból adódó ingadozás kiegyensúlyozása nagyrészt továbbra is a MAVIR feladata. Én csak a 9 milliomod vagyok a rendszerben.
A nappali fogyasztás csúcs nappal van, reggel 6-tól este 22 óráig tart. A napenergia csak a csúcsot vágja le, és simítja a fogyasztásból adódó nagy terhelést, csak előnyökkel jár a hálózat fenntartója szempontjából. És jótékony hatással van az erőművi kihasználtságra. A programmal folyamatosan változtatható a termelése.

170330 Tavaly decemberben a lengyel állam elsőként bocsátott ki zöld államkötvényeket a világon, és idén már egyre több ország tervezi követni ezt a példát. Ebből az is látszik, hogy jelentősen erősödik a környezettudatos befektetések politikai támogatottsága.
www.smartinvest.hu/befektetesi-hirek/egyre-tobb-allam-bocsat-ki-zold-kotvenyt

Közel kétezer naperőmű-létesítési terv vár a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) elbírálására. A kérelmek többsége kiserőműre vonatkozik, vagyis nem engedélyköteles. A magyarországi napelemboom a nemzetközi tendenciát követve először a támogatás, majd a technológia árának látványos esése következtében bontakozott ki. A DLA Piper ügyvédi iroda keddi rendezvényén elhangzottak szerint a divatnak is szerepe lehet a megújuló alapú háztartási kiserőművek terjedésében, mivel a legtöbb zöldprojekt megtérülésére meglehetősen sokat kell várni. Igaz, csak a beruházási költségük magas, az üzemeltetésük már alig kerül pénzbe.
Ha megépítik a fenti naperőműveket, és azok áramát a villamosenergia-rendszer szabott áron és kötelezően átveszi, akkor Grabner Péter, a hivatal energetikáért felelős elnökhelyettese szerint - 140-160 milliárd forintnyi támogatási többletkötelezettség keletkezik - (ez hazugság, nincs többletkötelezettség: villam64). Ezt a nem lakossági felhasználók fizetik.
A szakember szerint Magyarországon van jövője a biogáz- és biomassza-hasznosítás felfuttatásának is. Igaz, eddigi tapasztalatok szerint a biogáz több olyan befektetőn is kifogott, amely híján volt a szükséges különleges szakmai felkészültségnek, tapasztalatnak. A hazai zöldáramtermelés beindulása és fellendülése a 2006 és 2011 között létesült szélerőművekhez köthető – mára az összes engedéllyel rendelkező projekt megvalósult.

Szégyen, hogy megújulónak számoljuk a fatüzelést. Akkor gáz és a szén is az.

Mostanra Magyarországon elérte a megújulók részesedése a 14,65 százalékot a teljes energiafelhasználáson belül, így tejesítettük a 13 százalékos uniós elvárásnál magasabb vállalásunkat. Ebben annak is szerepe van, hogy módosult az érintett statisztika készítésének elve, miután a napokban megállapodással zárult a MEKH és az Eurostat között egy éven át folyó egyeztetés. Eszerint a statisztikákban megújulóként kell feltüntetni a lakossági szilárdbiomassza-felhasználást, lényegében a fatüzelést is.
www.vg.hu/vallalatok/energia/mindenki-napelemet-telepitene-485892

2000 az általam igényelt 300 000-hez képest elenyésző.

20170331
Óriásit ugrott hazánkban a megújuló energia részaránya - papíron
www.nrgreport.com/cikk/2017/03/31/oriasit-ugrott-hazankban-a-megujulo-energia-reszaranya-papiron

20170323-án 115,22 GWh, 20170330-án 115,33 GWh villamos energiát használtunk el. Ebben a házi naperőművek nincsenek benne. 20,7 kWh és 15,7 kWh termelésem volt. Márciusban a termelésből napi 5,33 kWh saját felhasználás volt, ennyivel kevesebb volt a hálózat terhelése. Akkumulátorral ~11,68 kWh lehetett volna. 1710 kWh ment el eddig a klímás fűtésre.
2017-03-26
09:56:09
Előzmény: villam64 #50842#50848
Van kocsid? Minden nap tankolsz bele 2-3 litert? Nem? Nahát..
Ha egy töltés elég 200 km-re, akkor nem fogja minden nap feldugdosni a töltőre. És ez a 200km énszerintem sántít, ha teljes értékű autókázást veszünk, és mégjobban sántít ha a minden szempontból legrosszabb téli üzemet nézzük.

Miért ne lehetne a nem kis pénzért megvett villanyautó akkuját energiatárolásra és szállításra használni? Ha már vettél nem kevés pénzért egy guruló, sokoldalúan hasznosható 20-25kWh kapacitású akkupackot, még beinvesztálnál otthonra egy 7-14 kWh akkuba?

Nem kerülhető ki a tárolás és visszatáplálás ténye, ez a cikk elég jó, érintőlegesen több ilyen témát is felvet:

www.gepagy.blog.hu/2015/02/05/az_elektromos_autozas_jelene_es_jovoje

És még mindig nagy gond a téli üzem, napsütés 10-15 napig sehol, a kocsiba fűteni is kell, máris 1-2 naponta teljes töltés kellene. Honnan, hát Paksból, honnan máshonnan? De mint írtam, csak ezért nem fogják a téli 4 hónap miatt üzemeltetni, mert ugyebár a maradék 8 hónapban önellátó a rendszer.
Természetesen ez még utópisztikus, és nagyon messze van, de tartom, hogy csak a téli időszakban kéne működnie a hagyományos erőműveknek, de ezt ki vállaja be, hogy csak évi 4 hónapig van profit?

Nem akarok a filózófia határmezsgyéjére tévedni, de,
Minek jöttünk le a fáról, ez nagyon jó kérdés, azért hogy mint a Matrixba elmondták, tönkretegyünk feléljünk magunk körül mindent. Ekkora egyedszám nincs semelyik fajnál, és nálunk még a természetes szelektáció és a populációs önszabályozás se működik.
A mai egyre égetőbb gondokat kétféleképp lehetne megoldani,
1. A mostani népességnek a 7-8%-ára kéne csökkenni
2. Maradhatnánk 20-30%, de akkor nagyon meg kéne húzni magunkat, és igen visszafogottan élni.

És mégegy. Semmiképp nem kerülhető meg a környezetszennyezés, most pöfögjük a füstöt, szédioxidot, irtjuk az erdőket, termeljük a sugárzó anyagot,fűtünk a petpalackkal. Ha minden szép és jó lesz, 20-30-40 év múlva hová teszünk több 100 több 1000 millió tonna elhasználódott napelemet, lithiumos akkut?

villam64Válasz erre
2017-03-25
08:32:51
Előzmény: 444tibi #50841#50842
Bele kell, hogy avatkozzak. (villam64 rendszer helyett villam64 energiastratégia)
1. A jelenlegi felállás közelit a 200 km/töltet felálláshoz. A munkába járás 10-20 km befelé, ~1-2 kWh. Ennyit kell napi szinten kétszer, vagy 2-4 kWh-át egyszer utána tölteni. Nappal napenergiával, éjjel atomenergiával. A töltési idő így tizede a teljes töltésnek.
2. Paks nettó 1900 MW, Paks II várhatóan nettó 2300 MW. 6 éven keresztül együtt szeretnék üzemeltetni. Ez összesen 4200 MW/h. Ehhez legalább 5000 MW állandó fogyasztás kell. Jelenleg nyáron hajnali 2 és 3 óra között 3300 MW a fogyasztás. Ekkor 2026-ra 50%-os fogyasztás növekedést kell produkálni. Intelligens házakkal a nappali csúcs egy része átterhelhető éjszakára. Tehát 1 000 000 intelligens háztartás 2026-ra, úgy, hogy jelenleg nem is tervezzük ennek a kiépítését és beillesztését. Egy nap alatt ez sem fog üzembe állni.
3. A hálózat fejlesztése kötelező, nem a megújulók miatt, hanem különben minek az okos telefon, és miért költöztünk ki a barlangból? Egyáltalán, minek jöttünk le a fáról?
4.
5. Napelemes rendszerem a termeléshez képest házon belüli felhasználás aránya, illetve 7 kWh-ás akkumulátorral számított.




1290 kWh (24%) volt a belső felhasználásom, ez akkumulátorral 2290 kWh (43%) lett volna. Otthoni tankolással, illetve meleg víz hőszivattyús bojlerrel történő kiváltása esetén a belső felhasználás aránya növekszik.
6. A megújulók tárolásának a hátrányát nem a veszteséges tárolásban látom (félrevezető információ), hanem a tárolók élettartamában, és árában, mely megfelelő szabályozással és támogatási formával Paks II tizedéből megoldható állami költségként, mert a többit a fogyasztó-felhasználó fizetné. A szabályozással a beruházási költség megfutása ellen kell védekezni, hogy ne ML cége telepítsen 750 ft/W áron rendszert, hanem aki 400 ft/W áron telepít. Decentralizált telepítéssel.
7. A nagyobb teljesítményű töltők a nagyobb távolságok áthidalásához kellenek, országutak. Célszerű megtámogatni helyi napelemes, tárolós rendszerrel.
8. A hálózat fejlesztésének elkezdését a centralizált hálózattól legtávolabb kell elkezdeni (a legszegényebb, kieső rész), onnan haladva a fejlettebb hálózat felé.
9. A töltőállomások nem lesznek ingyenesek, és változni fog a napszakonkénti kWh ár a hálózat terheltségétől függően. Minél több napelem van a transzformátoron belül, annál kisebb a hálózat terheltsége nappal. Ehhez szükségtelen az éjszakai áram. Meg kell szüntetni. Az új mérőknek kell időszakonként más tarifával számolni. Az intelligens ház vezérlővel alkalmazkodom az olcsóbb tarifához.
10. Ezek alapján a szükséges napelem határ nem 4 kW/ház, hanem 8 kW/ház. 7kWh minimum tároló kapacitás helyett 14 kWh minimum.
11. ITP (indukciós+töltő+parkoló)
12. Nem látom értelmét az autók akkumulátorából a hálózatra történő visszatáplálásnak, mert nem azért töltöm fel, hogy kiegyensúlyozzam a hálózatot, hanem elautókázzam. Külön házi energia tárolók kellenek. 'Arra lennének csak jók', hogy a felesleges olcsó energiát elnyeljék. Ehhez több 100 000-es napelem fejlesztés kell.

Csak egy cikk. www.mnnsz.hu/energia-boly-meglepte-amit-senki-mas/
2017-03-25
07:14:50
Előzmény: Bous83 #50840#50841
Egy másik fórumban is erről volt szó, nagy vonalakban kiszámoltam, beemelném az ottani hsz.-mat:


---------------------------------------------------------------------------------
Ha varázsütésre holnaptól minden autó elektromos lenne.
Pesten és Pest megyében 1000000 (egymillió) személygépkocsi van. A lassútöltők 3-3,6kW, a gyorsak 10-20kW, a villámtöltők 40kW teljesítményt vesznek fel a hálózatból. Átlagháztartásba utóbbi 2 kilőve,
25 és 32A-es automatákkal 1fázison lehetetlen.
Éjjelente számolhatunk azzal, hogy a járművek min.80%-a (de inkább több) a töltőn lóg, a lassútöltés pont egy egész éjszakát igényel.
Ez 800000x3,6kW=2880000kW=2880MW.
Ha ugye az autók elektromosak, a buszok, kishaszonjárművek is elektromosak. Nagyságrendileg kb. ugyanannyi energiaigényük lenne, mint a személyautóknak.
Mindösszesen sacc. 6000mW. Namost ehhez azonnal +3 Paksot fel kéne építeni, lévén Paks mostani csúcsteljesítménye 2000mW. És ez CSAK Pest megye. Az ország többi része még sehol. És hogyan hozzuk ide az áramot, az elosztóhálózatot, a trafókat, a vezetékeket stb. mind legalább 3szorosára kéne átépíteni.
---------------------------------------------------------------------------------


Ha nem jól számoltam, valaki kikorrigál, de a nagyságrendek a helyükön vannak.
Csak a személyautópark alsó közelítésbe +1 Paksot jelentene. Csak Pest megyében.

Itt beléphet esetleg Villám által pedzegetett napelem+tárolókapacitás háztartásonként, és az akkukpakk egy nagy része lehetne az elektromos autó akkuja, de ez igen intelligens átfogó hálózati szabályozást igényel, valamint forintosítva lehetetlennek ígérkezik.

Például: az emberek zöme munkábajárásra használja az autóját, akkor célszerű lenne a munkahelyen napelemről tölteni, pont akkor áll az autó, amikor a nap süt, délelőtt 8-9 órától du. 15-16 óráig. De az utcán, az irodaház udvarán ennyi kocsit hogy töltesz, ez megoldatlan, valamint az otthoni házad tetején is ekkor termel a napelem teljes grafttal. Erre írtam, hogy ezt nehéz lenne forintosítani, amit megtermel a házad Érden az agglomerációban, AZT kéne az onnan 30 kilométerre parkoló autódba betankolni.
És az autóval ezt hazavinnéd, és este fordított lenne a játék, az autó látná el a házadat árammal.

Valamint a téli 3-4 hónapba csak szükség lenne a +2-3 Paksra, és ki az a hülye befektető, aki felépít egy 2-4000Mw kapacitású erőművet, hogy az csak az év néhány hónapjában üzemeljen?
2017-03-25
00:15:28
Előzmény: sándor #50838#50840
Szia Sándor,

Épp végeztem a melóval, mindjárt indulok haza, szóval csak röviden. Szerintem a villamosenergia fogyasztás emelkedése főként az egyre terjedő elektromossággal működő fűtések és klímák indukálják. Kormányunk biztos azt is hozzátenné, hogy dübörög a gazdaság... :) Nem tudom nálunk hány elektromos autó van, de ha 100db felett van, már az eleve legterheltebb esti időszakban biztos megdobja az ország fogyasztását kb 1MW-al. A kérdés mi lesz 1000, vagy 100000 autó esetén... Nézd a jó oldalát. Ha sok-sok elektromos autó lesz, megnő a kereslet, ami az egész piacot felélénkíti, tán még valahogy valaki hálózatfejlesztési finanszirozást is fog adni, nálunk könnyen megoldják ha pénz kell, lásd Paks 2. Ne értsd félre, abszolúte támogatom a megépítését, a régit meg lőjük le. De hogy miből, mennyiért, ki, hogyan, miként? tán 50 év múlva megtudjuk... Szóval szerintem a hálózat nem kérdés, biztos lesz rá cash egy felfutó piacon. Ahogy te is rámutattál, sokkal izgalmasabb kérdés, hogy ki fogja előállítani és miből azt az elképzelhetetlenül irreálisan sok elektromos energiát szerte a világban. Majd lesz valahogy, mindig is volt... :)

Itt elég sok nagy teherautón és buszon látom a cng feliratot, nagyon terjed. Ismerek valakit Magyarországon, aki ezzel foglalkozik. Nálunk egyetlen teherautóról tudok, amit végül átengedtek, de az első felülvizsgálaton már nem engedték át. A közlekedési társaságok cng-s cuccainál meg nincs szabály, nincs követelmény, semmi sem számít..... Szóval szerintem nagyobb esélye van 10-20 év múlva a cng kornak, mint a villany kornak. Utóbbi fő gondja egy felől a hozzá szükséges infrastruktúra hiánya, másfelől a ma még nem létező nagy mennyiségben előállított, olcsó, jó fajta akkumulátor hiánya.

(érdekes megjegyzés, nagyon furcsa volt megszokni, megérteni a helyi villamos hálózatot, de azért egy-egy dolognak van ám alapja, nem rossz ez a 2x120V (középen nullázva) a 230V helyett. Egyszer már volt szerencsém érezni, és sokkal-sokkal kevésbé volt rossz, mint otthon. (pl mosó-szárítógép 2x120V = 240V-ról mennek))

Róbert, ha van időd és kedved, izgalmas kérdés lenne, mennyivel nőne az ország fogyasztása, ha csak elektromos autó lenne. Szerintem annyira nem vész besaccolni, szerintem publikus adat mennyit költöttünk üzemanyagra tavaly vagy valamely térfogat vagy tömeg mértékegységben hogy mennyit importáltunk, termeltünk ki ami a teljes hány %, stb. Ha van össz ellőtt üzemanyag energia, csak hjuárosítani kell kwh-ra... (1 litykó benya asszem 9kWh szal szerintem = kb 3kWh vijjannyal)

Lehet megrendelnek tőlem egy olyan rendszert, ami kap ELMŰ hálózatot, s képzeld, elkezdtem velük levelezni erről az egészről. Nincs szabályozásuk erre a témakörre, de szívesen belemennek kicsit, tudják ők is, ez a jövő. Szóval egyenlőre úgy tűnik nyitottak az egészre, s le fogunk ülni beszélgetni ki mit szeretne. Izgi lesz. :)

Én szívesen eladom bárkinek a Zöldvillanyt, csak nem fillérekért. Kinek kell? most 1 Milliárdért vihető. ;)

Sajnos 1-2 hét múlva le fogom szedni ezt az anyagot. Ha nem az lenne, hogy a fél életemet beáldoztam érte, s végül még is el KELLETT jönnöm, hogy folytathassam, mindeközben kis hazánkban van akinek nagyon is jól megy a napelemezés, úgy vagyok vele, hogy nem. Tudod nekem csak ez van, az a tudás, amire az elmúlt 5 évben szert tettem. Nincs más vagyonom.

Na most már tényleg megyek, ennyit a rövid...

2017-03-24
02:54:12
Előzmény: Bous83 #50835#50838
Szia Bous, örülök, hogy jelentkeztél,

igen, nekem már az előadás után néhány nappal le volt töltve az anyagotok, de ismered az egyesületet, szigorúan betartják a szerzői jogokkal kapcsolatos dolgokat.

Már belefáradtam az elutasításokba, így inkább közvetlenül a szerzőktől próbálok feljogosítást szerezni, hogy kiemelhessek részleteket a cikkeikből.
Ráadásul az ismertetésből azt olvastam ki, mintha Ti is csak a hozzáférési joggal bíró egyesületi tagok számára engedélyeztétek volna a betekintést az előadásotokba.
Ezért próbáltalak noszogatni, hogy tedd fel ha lehet (még a "nagy vízen" túlról is), mert nagyon jó az anyag!

Nem tudom, hogy az Eon (vagy most mi is) oldaláról mi a helyzet, de itt a volt, újjászületett, vagy inkább "túlélt" Démász oldaláról még nem látok sok biztatót.
Igaz még csak néhány hete léteznek, a honlapjuk egy bevezető oldallal meg egy cím változással módosult.
A már tavaly óta létező Szervezeti Működési Szabályzatuk mellékleteiből még nem sikerült kiolvasnom, hogy a tanyáknak készült szigetüzemen túl akarnának lépni.
Azokra sem látom a meghirdetett nagy ívű folytatás pályázatainak meghirdetését.
Viszont a tárolt és az általuk vezérelt rendszerek irányában mintha lenne érdeklődés.


Amitől félek az az,hogy a nekünk magyaroknak elképzelhetetlen rövid határidőt megcélozva már több ország meghirdette a hagyományos üzemanyagos autók használatának leállítását.
Ha ez nálunk is bekövetkezne, fogalmam nincs milyen csoda hálózattal tudnánk az elektromos technológiának megfelelni?
Lenne erre is egy-két nagyon jó, hálózat elemző szakanyag, de nem idézhetem ide.

Lényeg, hogy nem csak a villamosenergia termelés iszonyatos költségeit kellene valahogy előkerítenünk, hanem egy teljesen új hálózatot is kellene tudjunk építeni.

Viszont, talán pont ennek köszönhetően előtérbe kell kerüljön (komolyan számolnak vele a hálózatos szakemberek) a "villamosenergiás önkielégítés".
Mivel egyedül még az "önki" sem megfizethető, a hálózatisok komolyan számításba kezdik venni a mini és micro rendszereket.
A tárolásra egyelőre az éppen pihenő autók látszanak a leg kézenfekvőbb megoldásnak. Nem kell drága hálózat, csak valami összekapcsolási intelligencia.
Valami olyasmi, amit az előadásotokban is megcéloztatok.

Sok múlik a politikai döntéseken, mert ha még Paks2 előtt beüt a villanyos közlekedési korszak néhány országban, akkor nem lesz több olcsó import villamosenergia.
Kérdés, akkor mi merre vesszük az irányt?
Odaát "nálatok" úgy tűnik, hogy nagyjából tisztában vannak vele, hogy egyelőre a hagyományost kell folytatni, mert nem dönthetik be a gazdaságot felelőtlenül gyors, elhamarkodottan előkészített átállásokkal. (Plusz a lobbi érdekek!)

Meglátásom szerint sok lehetőségünk, mozgásterünk nincs.
Nálunk még most is növekszik a hagyományos gépjárművek életkora. Az ingyenes reklám energia oszlopok ideje lejárt.

Nem mellékesen, de az agyon propagált és támogatott energiatakarékos fogyasztási eszközök térhódítása és a lakosság elszegényedése közben is valahogyan mégiscsak egyre növekszik a villamosenergia fogyasztásunk.
Hiába termelnek egyre többen saját maguknak. Hová lett ez a megtakarítás?
Ezért vagyok pesszimista, és félek is a hasonló kampányoktól!

Tartok tőle, hogy ha saját magunknak kell finanszíroznunk egy termelési és elosztási átállást, abba belerokkan az ország villamosenergia rendszere.
Szerintem ekkor, illetve már jóval korábban, hiszen ki kell próbálni, be kell indítani az önszerveződést, a mini-micro rendszereket.

Kérdés, ki lesz akkor olyan tőkeerős, illetve olyan tudás és technológia birtokában, hogy kaszálhat?
Hagynak e teret a kicsiknek a saját fejlesztéseik gyümölcsöztetésére, vagy egyszerűen felvásárolják őket fillérekért?
2017-03-23
17:16:00
Előzmény: sándor #50774#50835
Szia Sándor,

Na igen, nem tettem fel az előadás anyagunkat. (Szerintem te meg tudod nézni, mert MEE tagok hozzáférnek.)

Nézzétek meg az utolsó oldalakat, azok a leghasznosabbak... :)





p.s. Az Eon úgy gondolja, ebbe az irányba is el kell menni! bizonyíték: www.youtube.com/watch?v=ssl65HkdmWA ezen felül azt is mondták, hogy az energiahivatallal megkezdték a tárgyalásokat arra vonatkozóan (és jó hír, hogy állítólag nyitottak voltak), hogy hálózati költségelemként elszámolható legyen termelő berendezés is, azaz ha minigrid-del olcsóbb ellátni az igényt, maga a szolgáltató miért építenénk ki az összességében drágább megoldású hálózatot? Teljesen jogos, ezer éve fújom ezt, s talán egyszer majd lesz nagy piaca a VersaUPS-eknek is... ;)

(Igen Sándor, tudom, hogy ez az esetek kevesebb mint 1%-ban használható, azonban igen is vannak olyan esetek, amikor gazdaságilag is győz a hálózat ellenében. Persze tudom azt is, hogy a nagy európai összekapcsolt hálózat szétkapcsolása nem reális a következő 20 évben, sőt, a legvalószínűbb a soha. Túl hatékony, túl sok előnnyel jár, és rég óta "jól működik", s fog is...)
villam64Válasz erre
2017-03-09
20:10:45
#50778
Azt már írtam, hogy egy db 7 kWh-ás akkumulátor az év 8 hónapjában 100 %-ban kielégíti a napi fogyasztásom, és csak betermelek a hálózatba. A maradék 4 hónapban pedig ~90%-ban felhasználom a termelésem. A gondot nem a villamosenergia szabályozása jelenti, hanem hogy van-e rá akarat. Ez olyan, mint a dohányzás. A szabályozás csak riogatás, de ez megszokott ennél a kormánynál. Az invertert mikroprogram vezérli, akarom-e módosítani, vagy nem? Én be tudok illeszteni a villamos energia rendszerbe gond nélkül 2500 MW napelemet. Vállalom. De Paks I és II együtt teljes kapacitással csak akkor működik, ha az óránkénti fogyasztást legalább 1000 MW növeljük. Ez intelligens lakás vezérlők nélkül nem megy, melyek szét osztják a terhelést mikroprogram vezérlésével. Ez a program is illeszthető napelemhez. Németországban a szélerőművek 100%-ban helyettesíthetik az alaperőműveket. Nálunk 5% jóval kisebb hatásfokkal. Gond nélkül meg lehet többszörözni. A kérdés csak az, hogy kinek adjuk a pénzt. Pár gazdagnak, vagy 1 millió állampolgárunknak?
www.napi.hu/magyar_gazdasag/emiatt_jon_a_pluszdij_a_kiseromuvekre.631223.html
www.vg.hu/vallalatok/energia/futesre-ment-a-legtobb-energia-485284
szocsmarciVálasz erre
2017-03-09
17:33:00
Előzmény: grano #50776#50777
Van egy olyan vélekedés, hogyha a Tesla bejelent valamit, akkor a tőzsdei árfolyam megugrik, majd egy hét után visszaáll az eredeti értékére. Ilyenkor valaki gazdagabb szokott lenni, ezért fenntartással kell kezelni minden Teslás dolgot.
Amit a cikkből ki tudtam hámozni a sok 99-100% hatásfok, és a millió gallon feletti benzinmegtakarítás közül az, hogy mennyit termel a valóságban a napelem park ahhoz képest, mintha állandóan sütne a nap. Ezt a benzin éves megtakarításából és a csúcsteljesítményből lehet kiszámolni.
Felvett adatok: benzin, 44MJ/kg, 0,73 l/kg, 3,785 l/gallon, 35% teljes hatásfokú generátor. 1,6 millió gallon/év megtakarítás, azaz 68,1 PJ/év.
Ha a 15MW-ot felszorozzuk az egy évben található másodpercek számában, akkor megkapjuk a maximum kihozható energiát (mondjuk ha az űrben lenne, állandóan a nap felé fordítva). Ez 473 PJ -> 68,1/473 = 0,144.
Jól látható, hogy ha a csúcs termelés megegyezik a nappali fogyasztással (vagy akár kicsit nagyobb is), akkor is csak 14,4%-ban termel a napelem egy évben. Mindezt olyan akkumulátorokkal, amik 4 órányi csúcstermelést képesek magukba tartani.
A fenti adatok (Tesla adataira gondolok) mind csúcs adatok, azaz a valóságban talán soha nem éri el a 15MW-ot napelempark villamos energia termelése, illetve az 52MWh-s akkumulátorokból sem lehet soha annyit kivenni - maximum 2 hét alatt. Ha ezek az adatok a valóságban kisebbek, akkor a fent említett 14,4% megnő/jobb lesz, de nem nagyságrendekkel - kérdés hogy a Tesla mivel számolt.

A sziget éves energiafogyasztása nem derül ki a cikkből, pedig az is érdekes adat lenne. Sajnos ez a 14,4% nem sokat mond abból a szempontból, hogy hogyan viszonyul napelem termelés a teljes felhasználáshoz. Elviekben elképzelhető, hogy fedezi a teljes szükségletet, de akkor a cikk erre domborította volna a lényeget. Mivel maszatolás történt (szerintem), ezért hasonló nagyságrendű lehet.
A másik jelzés értékű adat, 1/3-ad áron adja az energiát. Mint tőzsdei cég, erősen profit orientált, ezért adhatná fél áron, vagy 90%-on is, a sziget megvenné, mert olcsóbb - ha azonos feltételekkel adná, mint a benzin generátoros cég. Ez az 1/3 ár szerintem olyan ár, amiért muszály beengedni a szigetre a TESLA-t, de még épphogy megéri neki termelni.

Sajnos a mai technológia mellett az a helyzet, hogy a megújuló energia próbál a hagyományos energia szárnyán utazni. Meg kell találni azt a súlyt, amikor a megújuló nem rántja a mélybe a hagyományos energiatermelést. A Villám által idézett cikkből (Fraunhofer Intézet 2015) ez az eset már 25%-nál bekövetkezik.
Mondjuk az elég érdekes, hogy cikk címe ez volt: Hamarosan csak vészhelyzetben kellenek majd erőművek.

2017-03-09
14:10:09
#50776
tesla-powerpack-2-project-hawaii-kauai-solar-power
Amit willam olybá kíván. Önköltségi ára 11cent per kWh. Elosztói és egyéb erre jön rá. Nem kisméretben, hanem 13MW egyben.
Mellesleg arrafelé állítólag több a napsütés.
2017-03-08
13:51:21
Előzmény: szocsmarci #50769#50774
szocsmarci szia!

Neked írok, de valójában villám a címzett. Fontossági sorrend nélkül az áltataltok tárgyalt témákhoz pár mondatban:

- A Német energiarendszer hatalmas bajban van. A megújulók, amelyek ekkora problémát okoztak egy diagramon ábrázolva vékonyabbak, mint egy doboz 1,8-as tejen a tejföl.

- A térképen lévő nyilak önmagukban díszítő elemek egy minőségi egészségügyi papíron.
Soha nem elegendő csak egy országot kiragadni, hanem mellé kell rajzolni azokat is ahonnan felénk, és azokat is ahová tőlünk mutatnak.
Egy szakember azonnal látja, hogy adok-veszek-továbbítok nélkül megoldhatatlan a villamosenergia ellátás. Ez így működik mindenütt.

- Ami az egyszerű szorzással bizonyított példákat illeti, a részvénypélda nem a leg szerencsésebb, de azért szemléletes.
A részvény darabszámának növelésével valóban duplázódik az "érték". Annyi gond van csak, hogy ez egy fiktív érték. A részvényen nyert haszon csak akkor realizálódik, ha van akinek azon az áron azonnal el is tudod adni.
Ezért szemléletes és jó a példa a villamosenergiára.
Lásd a Tesla részvények, illetve pár hete az egyik leggazdagabb amerikai egy nap alatt elért 6 plusz 8 milliárdos vagyonnövekedését egyetlen elnöki bejelentésre. Ha ilyen egyszerű lenne a dolog, akkor érthetetlen, hogy az év végi kassza zárásnál a tényleges maradványa miért csak 40-60 milliárd dollár?

- Egy ITER projektben dolgozó kutatót olvastam a napokban. Francia országban, és itthon is dolgozik a csoportjával, egy fontos kis rész-problémán.
A durvább véleménye, hogy termelés talán 100 év múlva várható.
A biztatóbb véleménye, hogy a próbaüzem indulására határidő van kijelölve.
2025-ben indulnia kellene egy még hagyományos fűtőanyagú (tehát kitapasztalt) próbának. Ez még csak műszertesztelés lesz, miközben a végleges kiépítés még tervezés alatt áll.
2035-ben talán elindulhat egy 10 szeres nyereségű, de hagyományos fűtőanyagú próba, amit a jelenlegi kutató és építő gárda már nem fog megérni.
Jelenleg azok képzése a legfontosabb, akik majd azokat fogják képezni, akik megtervezhetik a rövid időt működni képes ITER-t.
Ő a következő 100 évre az áthidaló energia ellátást a hidrogén technológiában látja. Ez részben már megoldott, de mindenképpen sokkal könnyebben megoldható, mint a megújulókra alapozott próbálkozások.

- A végére egy álomból ébresztett volna fel mindenkit, amennyiben a témához legjobban értő (én legalább is az ő előadásánál jobbat, alaposabbat még nem láttam, olvastam) fórum társunk közzéteszi, hogy mennyibe kerülne valójában 1 KWh Microgrid villamosenergia. 1 KWh Microgrid = 380,- Forint.

Tényleg ez a reális ár.
Régi vesszőparipám, hogy nem csak termelgetni, pályázgatni kell, hanem eladóként lépni a piacra. Kispiacok is vannak, nem csak vásárcsarnokok.
Ja, és vállani a rizikót és a kötelezettségeket.

villam64Válasz erre
2017-03-06
18:33:24
Előzmény: szocsmarci #50769#50770


A térkép a MAVIR-é, a weboldal is. A pillanatnyi állapotot másoltam be. A nyilak iránya mutatja, hogy az országunkba befelé, vagy kifelé áramlik az energia. Az értékek is szerepelnek MW-ban. A bal fölső sarokban szerepel, hogy a lila vonal 750 kV-os vezeték, a piros 400 kV-os a zöld 220 kV-os. Ahol több van, ott duplázva, háromszorozva is megy vezeték, lásd Paks. A 25%-os megújuló szempontjából ezek a nagyfeszültségű hálózatok mellékesek, mert nem jutnak el odáig. Egy szempontból nem, éspedig, ezen hálózatok terheltségét csökkentik, azért is, mert decentralizáltan, helyi szinten használódnak fel. A térkép mutatja, hogy ha kiszámolod az eredőt, akkor mennyi import energia marad az országban. A jobb alsó sarokban lévő négyzetben a pillanatnyi rendszerterhelés mutatja az országon belüli energia felhasználást 4817 MW. Alatta a magyar erőművek pillanatnyi termelése 3278 MW. Magyarországon jelenleg 10000 MW erőmű kapacitás van. Alatta a tervezett és tényleges import 1565 MW vasárnap munkaszüneti napon. Ezt az importot feltettem alább, egy nyári munkanapot ábrázolva, meg azt a hetet. Mutatja a villamos energia importot órára lebontva.


De lejjebb feltettem az erőművek szerinti termelést is Pakssal kapcsolatban.


Az alsó sötétkék Paks ~1800 MW, felette a zöld a szénerőművek ~800 MW, felette a gázerőművek 500-1500 MW kiegyenlítés funkcióval is, Főtáv is használja a hőjüket. Vidéken a helyi távhőszolgáltatók. Néha feltűnik maximum 400 MW türkiz, az a szélerőművek. Nagyon minimális a frekvencia ingadozásra tett hatásuk. Országokon átívelő a rendszer, egy-egy 500 MW-os kilengés fel sem tűnik. A frekvencia ingadozás +-0,1 Hz. Az napelemes inverterek is ezt tartják, ez szerepel a programjukban, letiltanak a szabvány eltérések esetén. A szabványok finomításával lehet még hatékonyabbá tenni a rendszert. Ez szabályozás, és nem rendszer terhelhetőség függvénye. A napelemek megadóztatásának célja a sikkasztás, és nem a villamos energia rendszer terhelhetősége.
Említed a napi felbontást, feltettem. Részletes.


A MAVIR ezekkel a saját számaival dolgozik, de kormányszolga. (Lenin elvtárs. Milyen a helyzet a Szovjetunióban most? Jó. Kicsit bővebben Lenin elvtárs. Nem jó.)
Még részletezem.





Vannak széria gyártású hidrogén tartályos autók, és gyarapszik a számuk. 350 Bar-os tartály van bennük. (Honda FCX Clarity). A hidrogén tankolása egyszerűbb, mint az akkumulátorok feltöltése. Melyik a tartósabb?

Biosolar Forum  =>  ENERGIAPOLITIKA  =>  Energiastratégialapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6   következő »
Copyright © 2005-2017 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva