English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  KÖZLEKEDÉS  =>  Bioüzemanyagok, bioetanollapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
2010-10-27
16:34:22
#8493
Rike,
még mindig elsőre indul 2/3-1/3 aránnyal, pedig reggel erősen kellett vakargatnom az ablakot.
2010-10-27
16:33:19
#8492
Talán csendben meg lehetne emlékezni emellett a munkahelyteremtő lehetőségekről és a kihasználatlan mezőgazdasági termőterületek munkába fogásáról. Remélhetőleg az Uniónak nincs más elképzelése a gyarmatról. :-(
2010-10-27
14:43:05
#8490
Az etanol gyártástechnológiája - csak erős idegzetűeknek

Az etanolgyártás során növényi eredetű cukrot erjesztenek alkohollá. Magas cukortartalmánál fogva bioetanol-gyártás szempontjából ideális alapanyag a cukornád, de ahol ez nem terem meg - ahogy hazánkban sem -, ott alapanyagként magas keményítőtartalmú terményeket, kukoricát, búzát, árpát stb. használnak.

A keményítő a termény belső energiaforrása, melyet a mag csírázáskor használ fel. A keményítő formájában tárolt energiának egészen az első levél kialakulásáig, a fotoszintézis beindulásáig kell kitartania. A nagy mennyiségben termelt mezőgazdasági termények közül a kukorica keményítőtartalma a legmagasabb (kb. 70%), így előszeretettel használják az etanolgyártás alapanyagaként. Számunkra ez azért jelentős, mert Magyarország EU-szinten egyedülálló adottságú a jelentős kukoricatöbblet termelésére (rajtunk kívül erre csak a franciák képesek).

A gyártási folyamat nagy vonalakban: őrlés -> pép előkészítése (dara + víz) -> keményítő feltárása -> elcukrosítás -> fermentáció -> desztillálás

A szárított kukorica őrlésével készül a kukoricadara, amiből először a keményítőt víz és enzimek hozzáadásával kivonják, majd cukorrá (glükózzá) alakítják. Ilyenkor a pépet gőzzel felmelegítik, majd rövid ideig nagy nyomáson és hőmérsékleten csőrendszerben áramoltatják. Innen az anyag expanziós berendezésbe jut, ahol a hirtelen nyomásesés következtében a növényi sejtek belső víztartalma felforr, a sejtfalak felszakadnak, miáltal az összes keményítő az oldatba kerül, és hozzáférhetővé válik az enzimek számára.

A fermentáció során a cukrot élesztőgombák alkohollá alakítják. A gyártási folyamat nagyon hasonlít a sörgyártáshoz, és mivel a kierjedt folyadék alkoholtartalma is 10% körüli, nem véletlen, hogy ezt a közbenső állapotot az etanolgyártásban sörnek hívják. A fermentáció végeredményeként létrejövő sört az etanolgyártás során tiszta szesszé desztillálják, mégpedig úgy, hogy az alkoholos elegyet melegítik az alkohol forráspontja (78 °C) fölé, ezzel fokozatosan szétválasztva az alkoholos és a vizes fázist. Igazából ez két lépés, mert desztillálással max. 96%-ig lehet elmenni az alkohol-víz oldat azeotróp tulajdonsága miatt, ezért ezt követi egy víztelenítési eljárás.
kukorica_001.jpg
A DDGS. Megkóstoltam, kicsit sós

Az etanolellenes elemzésekben általában elfeledkeznek a melléktermékről. Az etanolgyártás során két igen értékes melléktermék keletkezik: a fermentáció során képződő, könnyen megfogható, nagy tisztaságú szén-dioxid, és a kukorica maradéka, a kukoricatörköly, külföldiül DDGS (Distillers Dried Grain with Solubles). A DDGS-ben koncentrálódik a kukorica eredeti, kb. 8%-os fehérjetartalma, így a DDGS gyakran eléri a 25-30%-os fehérjetartalmat. Ez az anyag jó esetben állati takarmányozásra használható, rossz esetben energetikai célú hasznosítással a gyártáshoz járul.

Gyakran támadják a bioetanol gyártást, hogy több a befektetett energia, mint a bioetanol formájában kinyert. Ez az iparág hajnalán valójában így volt, de a mai korszerű technológiák alkalmazásával a kinyert energia a befektetett többszöröse (beleértve a termeléskor és szállításkor elpöfögött gázolajat, valamint a gyártás energiaigényét). A gyártáshoz szükséges energia előállítható megújuló energiaforrásokból (pl. mezőgazdasági, erdészeti hulladékok eltüzeléséből), így a szén-dioxidot természetes körforgásban tartva sem a bioetanol felhasználásakor, sem gyártásakor nem járulunk az üvegházhatás növeléséhez.
Az etanol energiaszükséglete: tényleg csak nagyon elvetemülteknek

Gyártás:
Az alábbi számításban szereplő fajlagos fogyasztási adatok a bioetanolgyártásban jelenleg vezető technológia gyártók átlagai.
Gyártás hőigénye (keményítő feltárása, desztillálás, DDGS-szárítás stb): 13 GJ
Gyártás villamosenergia-igénye: 320 kWh (1,15 GJ)
Tehát a gyártáshoz szükséges energiaigény 14,15 GJ

Nézzük a kukorica előállítását:
Az alábbi számok hagyományos agrotechnológiára vonatkoznak, aminél vannak lényegesen energiatakarékosabb megoldások is (pl. direkt vetés).

Gázolaj: 18 liter (0,63 GJ)
Szárítás: 0,7 GJ
Villamos energia (szárítás, mozgatás a szárítótelepen belül pl. rédlerek, serleges felvonók stb.): 140 kWh (0,5 GJ)
Szállítás a szántóföldről a gyárig 0,25 GJ
Összesen: 2,05 GJ

1 tonna (azaz 1267 liter) etanol előállításához szükséges kb. 3,15 t kukorica, ennek a termeléséhez kell 3,15 × 2,05 = 6,45 GJ
Energiaigény a kukorica vetőmagtól az etanolig: 14,15 + 6,45 = 20,6 GJ
1 tonna etanol energiatartalma: 28,6 GJ
A melléktermékként keletkezett DDGS energiatartalma: 18,6 GJ (Ez az egyik
hazai egyetemen végzett 2 hónapos méréssorozat eredménye)

Kinyert energia összesen: 28,6 + 18,6 = 47,2 GJ
Kinyert és befektetett energia hányadosa: 47,2 / 20,6 = 229%

A fentiek alapján látszik, hogy a mellékterméknek önmagának is magasabb az energiatartalma, mint amit a gyártás igényel. Ha a szükséges energiát ebből fedezzük, gyakorlatilag nulla befektetett energiával állítunk elő bioetanolt.

A gyártáshoz szükséges gőz teljes egészében előállítható megújuló energiaforrásokból (mezőgazdasági hulladék, fahulladék, stb.) így fosszilis energia csak a termeléshez kell és ott is csak míg át nem állunk biodízel traktorokra és etanolos teherautókra. A szén-dioxidra vonatkozó Nemzeti Kiosztási Terv eleve csak így engedi etanolgyár létesítését.

Teljes cikk: Totalcar, Égő Ákos - www.totalcar.hu/magazin/velemeny/kukorica/
2010-10-13
19:42:40
#8186
villam64!

Szerintem ez is egy lobbi,most lehet,hogy az olajcégek kavarnak a háttérben.Nekik az az érdekük,hogy ne nőjön az etanol aránya,sajnos mint minden "környezetkímélő" anyagok,gyártása pl.kollektorok-bizonyos környezet szennyezéssel járnak,az olajfinomítás????????-Százhalombattán elkéne tölteni pár hetet lehet,hogy változna a vélemény,pedig 15 évvel ezelőtt a mostanihoz képest még drasztikusabb volt-nem kellett mérőműszer csak egy reggeli slukk a "friss levegőből".

Az én elméletem ez lenne:Magyar őstermelők,vállalkozók kukoricáját,Magyar fuvarozók,Magyar bioetanol gyárba szállítanák-sokkal kevesebb munkanélküli és piac nélküli vállalkozás lenne,és nem az Amerikai,Orosz,Britt monopol olajcégek zsebét tömnénk.

Üdv!
villam64Válasz erre
2010-10-13
17:30:50
#8185
Titkolta az EU az etanol káros környezeti hatásait

»Az EB és az Európa Tanács megtagadta a hozzáférést a ClientEarth számára a Bizottság Közös Kutatóközpontja (JRC) által készített tanulmányhoz, melynek állításait végül elmismásolták az EU etanol-politikájának megfogalmazásakor. A JRC számára világos volt, hogy 201 millió és 1,092 milliárd tonna közötti üvegházgáz-kibocsátással jár az etanol-gyártás a "közvetett földhasználatban beálló változások" miatt. Ez a forgatókönyv 7 százalékos etanol-arányon alapul, amit 2020-ra érnek el az uniós üzemanyagokban. De a legújabb stratégiai tervek arról tanúskodnak, a tagállamokban 9-11 százalékos etanol-arányt terveznek bevezetni, vagyis a valós légszennyezés tehát 1,5 milliárd tonna CO2 lesz. A Bizottság képviselője azzal védekezett, hogy a 27 tagállamból 7 nem nyújtotta be ez irányú terveit, ezért nem lehet korrekt, megbízható számadatokat bejelenteni a közlekedési szektor megújuló energia-arányáról.«

zoldtech.hu/cikkek/20101012-etanol-EU?h=1
2010-10-12
23:15:42
#8161
Rike,
erre én is kíváncsi vagyok. Ha kezd nehezen indulni, növelem a benya arányát.
Elvileg megérné, évente 20-22000 km-t megyek vele. Amikor 2007 nyarán vettem, 42.000 km volt benne, most 110.000 km körül.
2010-10-12
14:59:08
#8148
Plászló!

Kíváncsi vagyok hány foknál dobja be a törölközőt!Ha 10hónapot tudod használni 2/3 cefrével,akkor nem éri meg átalakítani,mivel a fogyasztásod így jóval kedvezőbb.

Üdv!
2010-10-11
11:43:56
#8135
Rike,
Ma +5 fok alatt volt reggel a külső hőmérséklet, de pöccre indult a kocsi. :-)
2010-10-09
23:03:49
#8125
Robert,
talán nem nálunk lehet ilyet. Gondolom egy farmernak van elég olyan hulladéka, amiből alkoholt tud előállítani és szépen használja is a behemót nagy pickup-jaiban. Érdemes lenne egy számítást is végezni, mennyi idő alatt hozná be az árát és termelne hasznot.
Nálunk minden üzemanyag jövedéki termék, biztosan megcsesznék a vámosok aki ilyet merészelne tenni. Ez állami monopólium, nincs kibúvó, akár környezetkímélő, akár nem.
2010-10-09
23:00:06
#8124
Rike,
Eddig nem volt gond, +10 alatti indulás már volt többször is, elsőre beindult. Az elektronikája még gázt is adott egy picit, tehát nagyon katonásan indult. Viszont amíg be nem melegedett teljesen, olyan volt mintha fennakadt volna a gázpedál, nehezen ment vissza alapjáratra. A melegindítás a problémásabb, akkor nehezen kel életre, bár indul elsőre, de lassabban éri el az lapjárati fordulatszámot, kicsit mintha fulladna. Utána már jó. Azért ahogy jönnek a hidegek, csökkenteni fogom az alkohol arányát, de megvárom, míg jelez a gép a nehéz indulással.
Egyéb tapasztalataim kedvezőek, jó a nyomatéka és megy rendesen. Érdekes volt a vezérműszíj szakadás után az elektronikának újra kellett tanulnia az alkoholos üzemet, hazáig elég rángatózva ment, de még egy-két napig éreztem ahogy a különböző részterheléseken próbálja beállítani magát az elektronika.

2010-10-09
19:28:03
#8123
Házi etanol főzés (ezt is szabad?)

Evvel a 10ezer Dollárért megvásárolható készülékkel házilag állíthatunk elő E100-as üzemanyagot.

A gépnek vízre és áramra és élesztőre van szüksége ezután cukorból és élesztőből készít naponta közel 20 liter tiszta metil-alkoholt. Egy liter üzemanyag költsége kb 50 forint. A készüléknek desztillációs üzemmódban bármilyen alkohol tartalmú folyadékból ki tudja vonni az alkoholt.

www.microfueler.com




2010-10-09
00:00:04
#8119
Plaszlo!

Tulajdonképpen nem tudok semmi újat mondani,mint amit a legutolsó hozzászólásomban leírtam.Amióta be lett építve,és az első héten be lett finomhangolva a Bioetun-elektronika,hibátlanul működik a motor ugyanúgy megy,indul kb-2Lit/100km a többletfogyasztás a benzinhez képest,ami 20-23% emelkedést jelent.Azt vettem észre,hogy most a hideggebb időkben sem ment 2lit-nél feljebb,vissza állítottam úgy a vezérlőt,hogy hidegindítás után is csak a főkompenzációt dúsitja ami 18%,eddig 60mp-ig a hőmérséklettől függően még ezen felül is adott neki. Egy érdekességet megosztok veled hátha olvassa más is akinek ugyanilyen problémája van mint nekem volt az első héten,a beépítés után mindjárt tesztre is került a hidegindítás jött reggelente a +5C-környéke.A kocsi úgy indult,mint amikor felesbe tankoltam 2x-3x megkellett hajtatni mire elkapta,egyértelmű volt,hogy kevés a kraft -reggel hidegmotorra laptop rákapcsol,indítási táblázat beállít(többszörösére emeltem az indítási mennyiséget de nem változott szinte semmit) ezt kb 3-reggel megtettem,aztán átolvastam figyelmesen a honlapjukon lévő leírást,amikor kipattant az isteni szikra.Találtam egy "indítózási küszöbfeszültség" nevezetü paramétert amit a súgó szerint általában 11,7 voltra állítanak,na ez volt a hiba,arra jöttem rá,hogy a Bioetun az indításkori feszültségesésből állapítja meg,hogy indítózol és amikor a beállított értékig leesik a fesz. akkor kapcsolja az indítási táblázat szerinti dúsítást.A bibi ott volt,hogy az én kis autóm akksija 4nap állás után is 12,3v-ot mutatott,indítózáskor nem hogy 11,7v-ig de még 12v-ig sem esett a feszültség vagyis nem kapcsolta az indítási mennyiséget.

Megoldás:az említett paramétert átállítottam 12,4v-ra így hideg motornál a gyujtáskulcs elfordításakor már bekapcsolja az indítási táblázatot-pöcc,röff!!! A motor beindulása után azonnal felszökik a fesz.-ha jó a generátor,és a dúsítás kikapcsol.

A reggeli hidegeknél kíváncsi vagyok ,hogy indul majd a verdád az 1:3 aránnyal,az enyém felesben tankolva is +5+10C környékén már 2x-3x kellett rövidet indítózni.Egyenlőre ennyit.

Üdv!

2010-10-08
14:04:48
#8118
Rike,
Mi a helyzet a "cefrés" autóddal? Most már vannak hosszabb távú tapasztalataid.
Én még mindig keverem, eljutottam a 2/3 - 1/3 alkohol-benzin arányig, ahol még gond nélkül megy az autó. Jól gyorsul, alacsony fordulatról is jól húz és a fogyasztása kb. 1 literrel nőtt.
Egyszer kényszerből 100%-ban alkoholt tankoltam, mert nem volt benzin és a tank is üres volt. Kicsit már rángatott, de azért ment vele.
2010-06-01
21:47:44
#5985
Plaszlo és többiek!

Ahogy ígértem a fogyasztási adatokat megosztom az érdeklődőkkel.Két tankoláson vagyok túl az átalakítás óta:

1-országúti+város+légkondicionáló használat,10,6 l/100km

2-Budapest-Nagykanizsa,autópálya+légkondicionáló használat,10,8 l/10km(tartottam a 130km/h sebesség környékét)

Benzinnel,légkondicionáló használattal 8,7 l/100km volt az étvágya,ezekszerint beigazolódni látszik,hogy a főkompenzáció hiába van 18%-ra állítva,a motorvezérő eltolja a mennyiséget a 25%-környékére-legalább is a fogyasztás ezt tükrözi.Majd teszek egy próbát,hogy átállítom 18-ról 22%-ra,és akkor is megnézem a fogyasztást-tartja e a 25%-ot.

Megtérülésről:etanollal-25,44ft/km(10,6l/100km)
benzinnel-29,58ft/km(8,7l/100km)
Különbség:4,14ft/km
éves futás:12000km
Éves megtakarítás:49680ft
átalakítás költsége:48800ft
megtérülés:kb 1év

A jelenlegi 340ft-os benzin és a 240ft-os etanol árral számolva.
2010-05-22
15:36:15
#5811
Plaszlo!

Az értékeket csak az összehasonlítás miatt tettem fel,a lényeg az,hogy 0,00 a CO%,amúgy kiderül az is ,hogy a maximális gyári határértékhez képest benzinnel is tizede volt a CO%.A lambda érték egyébként konkrét felvilágosítást ad a keverék mivoltáról:1,00-az élérni kívánt cél érték,ettől minuszba való eltérés-dúsabb keverék,pozitív irányba pedig szegényebb keverék.Az 1,00-értéknél valósul meg az optimális 14,7:1,levegő:benzin arány,ezért ezt az értéket 0,97-1,03-között próbálja tartani a motor vezérlő,ha képes (etanolos keverésnél is,átalakító nélkül) ebben a tartományban mozogni,hibajelzés nélkül működik a motor,éllenkező esetben sárga jelzést kapunk.
2010-05-21
10:29:16
#5792
Sándor,
Ha jól emlékszem Brazília sosem volt gazdasági potentát, az alkoholt is kényszerből alkalmazták, mert nem volt kőolajuk és nem is nagyon tudták megfizetni. Az, hogy átestek a ló túlfelére, az megint a fejletlenségükből, rövidlátásukból adódhatott.
2010-05-21
10:17:17
#5791
Megértelek, sajna emberből vagyunk, a pillanatnyi érdekek mindig fontosabbak mint a hosszútávú előnyök.
Ez a olajlelőhely megint elodázza a váltás szükségességét, a környezetvédő megoldások megtalálását és elterjesztését.
A bioüzemanyag termeléssel nem lenne baj, ha ésszel csinálnák. Rengeteg a parlagon fekvő földterület, egy rakás embernek adna megélhetést, csak nem szabad ész nélkül csinálni, értékes termő területeket elvonni az élelmiszer termeléstől, vagy az erdőket kivágni ezért. A bioüzemanyag gyártásból kikerülő növényi melléktermékkel vissza lehetne pótolni a föld veszteségeit is. Valahol olvastam, hogy rendszerszemlélettel meg lehet valósítani a természetet és környezetet nem károsító termesztés és állattartás kombinációt, mert ezek egymásra építhetők, egymást kiegészíthetik.
2010-05-21
09:28:34
#5788
Plaszlo!
Rike!

Köszönöm az információt. Amennyit én megyek, nekem valószínűleg nem éri meg az átállás. Ezért kérdeztelek titeket.

Ami a hitemet illeti az alternatív megoldásokban, az már túl van a hiten. Most jár a kétkedés határán. Azon a határon, ahol nem egy egy alternatív megoldás a "megoldás", hanem az "egész" komplex szemlélete. Ez viszont határozottan nem sajátja az egyes alternatív megoldások propagálóinak.

Fa korszak - szénkorszak - kőolaj korszak - földgáz korszak - bioetanol korszak - metán korszak? Esetleg kőkorszak, jégkorszak = a természet rendje.

Példám Brazilia. Ők tényleg régen futnak alkohollal. Tönkre is vágták az országukat. Alternativ(a)?
Most, miután a világ egyik legnagyobb kőolaj tartalékát fedezték fel a Brazilia előtti vizekben, már táncolnak vissza az etanoltól. Fizetnek, ha a földművesek visszadják a földjeiket a természetnek.

Nálunk készültek egy, a környéket kiszolgáló biodizel gyártó üzem létesítésére. Természetesen ez is csak ürügy volt bizonyos előnyök megszerzésére. Már az ötlet felmerülésekor tudták a technológiát ismerők, hogy több ivóvízre lesz szükség a gyártáshoz, mint amennyi a Tisza átlagos vízhozama.
Nem is lett belőle semmi, de jól behülyítették az embereket. Volt aki részlegesen átállt a traktorával a "biodizelre". A gép tönkrement, most fizeti az új traktor részleteit.

Csak ennyire vagyok szkeptikus. Plusz gondolkodom egy próbaper elindításán. Mindenkit beperelni, aki az éves napsugárzási adataival megtévesztve "rábeszélt" napkollektorok telepítésére.
(Lehet, hogy magamon kezdem.)

Üdv.


2010-05-21
09:13:55
#5787
Rike,
Termodinamikai számítások alapján a túlfogyasztásnak 30-35 %-al kellene többnek lennie, mivel ennyivel alacsonyabb az etanol égéshője, viszont a magas oktánszám miatt megnövekedett nyomaték és nagyobb előgyújtás miatt a motor gazdaságosabban üzemeltethető, és ez fogyasztáscsökkenést okoz. Egy rugalmasabb, nyomatékosabb motorral kevesebbet kell váltani, kisebb gázadásra is jobban reagál, ezért a gyakorlati tesztek, mérések csak 20-25 %-os túlfogyasztást mutatnak. Persze ez csak jó állapotú, hibátlan motorra vonatkozik. Általában nem lépik át ezt a határt, de kíváncsian várom a tapasztalataidat.
A műszaki vizsgán nekem sem volt a zöldkártyával, a szerelő szerint ennyire tiszta gyertyákat ritkán látott, de nem tapasztalt nagyon szegény keverékre utaló olvadást a gyertyák pólusain.
2010-05-20
22:46:34
#5786
Sándor,
Kicsi éves menetteljesítménynél nem éri meg átalakítani, ugyanúgy mint a gázra sem, mert nagyon hosszú a megtérülési időszak. Én évi 20.000 km-ert autózom, nekem már megéri váltani, bár még visszatart a váltástól az a jó magyar mentalitás, ha sokaknak jó, akkor fizessenek érte, majd ez is 100%-ban jövedéki adós lesz és már nem fogja megérni.
A kőolaj nem tekinthető megújuló erőforrásnak, mert ez évmilliók alatt alakult ki, viszont a belőle felszabaduló széndioxidot nem tudod ugyanezzel a módszerrel visszaalakítani záros időn belül, mint az alkoholnál, ahol az alapanyagul szolgáló növények megteszik újra és újra. A világunk kezdetén megjelenő növényi életformák széndioxid fogyasztással és oxigén termeléssel megalapozták az állati, majd emberi populáció kialakulásának lehetőségét. Ez az új életforma már nem termelt oxigént, csak fogyasztott, viszont a kőolaj a tengerfenékre lerakódott elhullott növényi és állati maradványokból keletkezett, így már nem lehet arról beszélni, hogy nincs hozzáadott CO2 szennyezés. Az akkori növénypopuláció kivonta a légkörből a sok széndioxidot ezzel megteremtve egy élhető világot, viszont mi ezt megint a levegőbe eresztjük, amitől félő, hogy megint élhetetlen lesz. Az Etanolnál más problémák lesznek, amire most még nem gondolunk, de a környezetvédők már ijesztgetnek vele.
Nem csak 50-50 %-ig képesek a motorvezérlő elektronikák vezérelni a motort alkohollal, ez gyártmány és típus függő, itt a vezérlőelektronika szabályozási és az injektorok teljesítménytartalékai szerint változnak. Gyakorlati példák vannak francia típusokból, ahol minden átalakítás nélkül működnek E85-el. De egy kollégám is gond nélkül tisztán tankolt az autójába alkoholt, mert nem figyelt rám, hogy keverve kell és boldogan mesélte, ilyen jól még sosem ment az autója. Télen mi lesz velük, az már más kérdés.
Nem kell gyakrabban cserélni az üzemanyagszűrőt, csak az elején, amíg az alkohol feloldja az évek alatt lerakodó szennyeződést, utána már ugyanúgy működik, mint benzinnel.
Mondják az alkoholnak kisebb a kenőképessége a benzinnél, ezért tönkreteszi a befecskendező rendszert és az üzemanyagszivattyút. Vannak több éve működő tesztautók, tekintélyes mennyiségű megtett kilométerrel, még nem jelentkeztek ilyen jellegű hibák, de majd kiderül. Persze az etanolra fejlesztett autóknál ez már nem fog problémát okozni.
A drágább, műszakilag fejlettebb elektronikák automatikusan szabályozzák a "téli üzemet" és hidegindítási funkció, tesztautók tömege bizonyítja, hogy működik. A motorvezérlő elektronika érzékeli a lambda szonda jele alapján az üzemanyag-levegő keverék dúsulását, vagy szegényedését és aszerint szabályozzák a keverési arányt. Az E85 elektronikák általában az alkohol alacsonyabb égéshőjének pótlására többletüzemanyagot fecskendeznek be oly módon, hogy a motorvezérlő elektronika befecskendezési idejét nyújtják meg a szükséges mértékben. Gyakorlatilag a motorvezérlő elektronika és a befecskendezők közé "ékelődnek" be, így tudják módosítani a befecskendezés időtartamának a hosszát. Mindezt teszik a motor hőmérséklete, fordulatszáma és a gázpedál állása alapján, de van olyan elektronika ami a lambda szonda jeleit is figyeli.
Az általad említett modellek ha jól tudom, kétütemű motorok keverékolajozással, az alkoholnak nincs mit tönkretennie, ha a kenés megfelelő volt. Ebben az esetben NEM az alkohol tette tönkre hamarabb a motort, inkább a duplájára, vagy a fölé emelt fordulatszám. Ezt viszont csak alkohollal tudtátok elérni a jóval magasabb oktánszáma miatt. Itt már a benzin kevés volt.
Úgy érzem, mintha nem hinnél ezekben az alternatív megoldásokban. természetesen nem kell mindent azonnal elfogadni, de már elég sok bizonyíték van a működésére.
Ma láttam a Lurdy ház előtt az E85-re átalakított BMW motorkerékpárt, amiről már korábban olvastam.
2010-05-20
21:10:40
#5785
Sándor!

Gondolom,azt akartad írni,hogy a 105-ös oktánszám miatt jobb a kompresszió tűrése ,ami magasabb az egyik multi,100-as prémium benzinénél..Amint jeleztem nem a teljesítmény növelés volt a célom-110LE amúgy is elég.A gazdaságossági eredmények is remélem jól alakulnak,a megtérülést az évi 12-13000km-futásra kb- egy évre jósolom,ha a többletfogyasztás 20-25%-fölé nem megy.
2010-05-20
20:35:39
#5784
Amint írtam felteszem a műszeres mérés eredményeit,a benzines üzemről február.25-ei adatok vannak,amik a műszakihoz kellettek-ez volt benn a számítógépbe.Az etanolos üzem pedig mai mérés-ez egy kicsit bővebb.

gyári határértékek:
-lambda légviszony:0,970-1,030
-CO térfogat% :0,00-0,30
mért érték benzinnel:
-lambda :0,999
-CO% :0,03
mért érték etanollal:
-lambda :1,005
-CO % :0,00
-CO2% :15.O
-O2% :0,18
-HCppm :17
Az eredmények meggyőzőek,ha másért nem is,ezért megérte.
2010-05-20
07:58:11
#5776
Alkoholos koktélok!

Részemről nem akarom a benzint pillanatnyilag lecserélni. De amit tegnap E85-ről olvastam, az szerint nem biztos, hogy minimális autóhasználat mellett is megéri átállni. Egyébként Ti már szinte minden pontját érintettétek, de külön külön!

Előnyei:
-Száz forinttal olcsóbb.
-Megújulóból készülő üzemanyag.
-Nincs hozzáadott CO2 szennyezés (ami egyébként a benzinnél sincs, a földtörténet folyamán az is a légkör része volt).
-105 oktán, de ennek ellenére jó a kompresszió tűrése.
-Alacsonyabb fordulaton teljesítmény növekedés (összefüggésben a kompresszió tűréssel).

Hátrányai:
-Többlet fogyasztás 10-20%.
-Kisebb ható távolság.
-Télen és már +13 fok alatt nehézkes hidegindítás.
-Ritkább kúthálózat.
-Költséges átépítés.

Csak 50-50% ig képes a lambda szondás elektronika működtetni a motort.
Az átépítés, az új elektronika állítólag egy éven belül megtérül. (De mi van, ha megint csak benzinnel tudok járni? Mert akkor kell a váltós, de még drágább, hideg-meleg üzemmódra alkalmas elektronika.)
Hosszabb távon csak a teljes üzemanyag rendszer (drága) átépítése szükséges. (Hogy miért, ha az eredeti gyári alkatrészek "állítólag" bírják az alkoholos használatot?)
Üzemanyagszűrő csere az első ezer km után (és utána is sűrűbben?).

Én ebben laikus vagyok. Valamikor modelleztem, verseny motoroknál segítettem. (Nem kifejezetten befecskendezéses motorok voltak!) Akkor természetes volt, a magas oktánszámú versenybenzin alkoholos feljavítása(?), sőt a kiváltása. Viszont ennek ára volt. A motorok élettartama a benzines használathoz képest a negyedére csökkent. Ez volt a teljesítmény növekedés ára. Meg persze az, hogy a gyárilag 4-6000-es maximális fordulatot 11.000-ig emeltük!

2010-05-18
14:29:58
#5742
Rike,
Az Eco üzemet csak bizonyos feltételek teljesülése esetén engedélyezi, és azonnal visszavált normálra, ha az a motor károsodását eredményezné, vagy változnak az üzemi körülmények. Nekem még a power mód tetszik, néha kellhet gyorsításoknál a + üzemanyag.
Ez még nem végleges döntés, egyelőre itt álltam meg, de még változhat. A parancssoros beállítás nekem sem annyira szimpatikus, a tiednek sokkal látványosabb és átláthatóbb a beállítása. Mindenesetre várom a tapasztalataidat, a gyártók saját oldalain lévő visszajelzéseket némi távolságtartással szemlélem.
2010-05-17
20:10:07
#5736
Plaszlo!

Én is az e85Power-elektronikán gondolkodtam,de túl bonyolultnak találtam a beállítást-és gyakorlatilag ez úgy működik mint egy chip tuning,be van kötve a lambda vezetékbe is+gázpedál v. folytószelep állást is figyeli.Nem vagyok meggyőződve róla,hogy automatikusan mind a két üzemanyaggal megfelelő fogyasztást tud produkálni,azt sem találom jónak,hogy megváltoztatja a lambda jelét-így szegény keverék esetén is a motorvezérlő jó működést észlel,így érik el az eco-módot-vagyis szegény keverékkel megy a motor,ami ugye nem előnyös.

Amiért a Bioetunnál döntöttem,csak a dúsításba szól bele-a lambdaszabályzást a motorvezérlő végzi,a kapcsoló átváltásával vissza áll az eredeti motorvezérlés benzinre.Aránylag egyszerű a programozása,de azért még ez is hozzáértést kíván.Az e85Power-szerintem-komoly hozzáértést feltételez.
Biosolar Forum  =>  KÖZLEKEDÉS  =>  Bioüzemanyagok, bioetanollapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6   következő »
Copyright © 2005-2017 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva