English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  Napkollektoros rendszerek problémái  =>  Teljesítmény - Zsezse VCS & DBlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
villam64Válasz erre
2010-04-27
12:55:52
#5427
Zsezse
Szerintem is így már jobban néz ki. Én nem a mostani változtatás alatti értékeidre utaltam (azt észrevettem), hanem az eddigi hibás értékekre, hogy zavaróak.
2010-04-27
12:27:06
#5426
szia!

we're making progress, mondana az angol

a homersekletek azert zavaroak, mert dolgozok veluk folyamatosan.
a bojler tetejen kitakaritottam a lyukat, es nyomtam bele hovezeto pasztat.
igy most mar talan jo erteket mutat. a bojler utan kotott homero es a szenzor azonos erteket mutat (~60fok)
ezzel tehat meglennek.

nincs sajna felso kivezetes, csak also, igy nem tudok ra T idomot tenni:(
ahova tudtam, azt tettem.
szinten bepasztaztam az also ponton a homero szenzort, ez is javult par fokot.

most kb 60%on all a mutato a tartalyon, ez jelentos elorelepes minden teren.

villam64Válasz erre
2010-04-27
12:02:59
#5425
Zszse
A langyos lehet vákum hiányos, a meleg az katasztrófa. Azoknak a heat-pipe-jét is teszteld le a Sándor javaslata szerint. A hőmérsékleteid néha elég zavaróak. A szolár tartály felső meleg kivezetésére, tehetnél T idomot, amibe szűkítőt forrasztani befelé, amit sapkával lezárni. Így ebbe kerülhetne a szenzor.
Ha tényleg 85 fokos a kollektorod, akkor a meleg érthető.
2010-04-27
09:45:22
#5424
hello

sajna azoknak a rendszereknek cska a napi vegeredmenyet tudom mindig, en merem az aljat/tetejet, eloremenot, visszaterot, ok csak az aljat szerintem.

na a kovetkezoket csinaltam:
megjeloltem a melegedo csoveket, ha lesz letra, kiszedem oket.
UPDATE:
5 cso hatarozottan meleg, 2 inkabb langyika, de nem tudtam egyertelmuen eldonteni.

a kollektor szenzort atdugtam az eloremeno oldalra, es kapott 1 rakas hovezeto pasztat is.

igy mar 87 fokokat mutatott a kollektor szenzor, nem 60 korul.
mivel a lejovom tovabbra is 70 fok korul volt, ezert egy picit nyitottam a csapon, most mar "csak" 7 fokos kulonbseg van a lejovo es a kollektor kozott.
ez kb 10% kulonbseg. nem tudom, hogy mennyire kellene megegyezniuk.
ezzel egyutt az eloremeno/visszatero delta T is lecsokkent kb 6 fokra.

mar csak 2 gondom van:

a szolar visszatero szenzor bar ugyanugy van raszoritva egy szigeteles ala, mint az eloremeno, megis kb 10 fokot csal az analog homerohoz kepest.
UPDATE: valoszinuleg az analog homero csal?!
ha egymas melle rakom a ket szenzort, azonos erteket mutat.

a szolar tartaly felso pontja valamiert nem jol mer, ezt at kell rakjam mashova.

a csocsere utan valoszinuleg megprobaljuk leszigetelni a kemenyben futo csoveket.

illetve meg annyi, hogy megprobalom ma atkotni a gazbojlert, hogy csak a szolarbol fogyasszuk a vizet, igy talan kevesebb melegviz fog elfogyni naponta, kisebb lesz a tarolasi veszteseg.


2010-04-26
22:00:03
#5416
zsezse!

A topic cserével elvesztettem a fonalat. Melyik kollektor érzékelőt akarod a másik felére, az előremenőhöz áthelyezni?

Ha a kollektorba dugott hőérzékelőről van szó, akkor, miután db rendszerben használod, indulás előtt mind a kollektor bemenete, mind a kimenete azonos hőfokú. Mert üres a gyűjtőcső. Ha beindult a szivattyú, akkor megint egy nem odavaló érték alapján fog működni a vezérlésed. A kiértékelésed vad dolgokat fog produkálni. A vized pedig ettől nem lesz melegebb.

Az az összehasonlító 15 csöves Westech biztosan ugyan olyan hőmérsékletről indult reggel, mint a Tied? Megegyezik a tájolásotok, a dőlés szögetek? Azonosak a szigetelt csőhosszak? Ő mivel méri és vezérli a kollektor kör működtetését? Szintén házi programmal és esetleg, (és/vagy ellenkező irányba csaló) hibás szenzorokkal?

Volt már aki állította (mérés alapján), hogy nála a házi gyártású sikkollektor 70 fokos vizet termel. (Én meg szégyenkeztem a magam 55 fokos lejövőmmel!) A felesége meg bosszankodott, mert a tárolóből kapott, csak 35 fokos vízben kellett mosogatnia. A mérő és vezérlő elektronika egy régi barkács újságból származott. A mérési eredmények szerint a tárolóban közel 70 fokos volt a víz.

Még egy fontos dolog. Az összes csövet szedjétek ki. (Úgy sokkal könnyebb és biztonságosabb szerelni, mintha egyet kell kirángatni két másik közül!) A földön végezzétek el az ellenőrzést a szállító emberével együtt. Az lenne a jó, ha a szállító személyesen rakná vissza a csöveket. Így el lehetne egy újabb vitát kerülni. Az átadás előtt pedig feltétlenül vákum ellenőrzés, és külső cső hőmérséklet ellenőrzés lenne a megnyugtató mindkét fél számára.
2010-04-26
19:44:51
#5414
hello
kiderult, a tartaly felso szenzor rossz :( nem mutat jo erteket.

holnap, ha megint sut a nap, cso csere

atrakom a kollektor erzekelojet a masik felere, az eloremenohoz.

valoszinuleg megprobalom meg jobban leszigetelni a kemenyben levo csovet.
villam64Válasz erre
2010-04-26
10:33:11
#5411
Róbert
Igaz amit írsz csak a sorrendet állítottam másként be. Elképzelhető az összetett hiba. Valamiért a 30 db-ból 7 db hibás. Vagy összeválogatták, vagy más oka van. 60-70 fokon járó kollektornál, már a kevésbé szigetelt csőnek is nagyobb a vesztesége. A kollektortól néhány fok a csökkenés, a tárolóból felmenő pedig csak néhány fokkal lehetne melegebb, mint a tároló alsó részének a hőmérséklete. De csak lépésenként érdemes haladni.
Zsezse
Látom dolgozol. A percenként 1 tized Celsius fok kevés. A delta T a tartály előtt nagy. Látom beállítás alatt van. A tartály felső hőmérséklete is kérdéses, mert szerintem majdnem egyeznie kellene az alsó mért ponttal. Az is kérdés, hogy az alsó tartály hőérzékelő milyen közel van a kollektorból jövő a tartályba bemenő cső csatlakozáshoz.
A tartály alja 56 fokos, a teteje 51 fokos délután 4 órakor. A tetejének kellene magasabbnak lenni, vagy egyenlőnek.
2010-04-26
09:59:37
#5410
zsezse, villam64,

Azt aláírom, hogy a hibás csöveket cserélni kell. Az is világos, hogy egy kollektoron belül minden csőnek ugyanúgy kellene viselkednie. Ha a cső melegebb, mint a többi, akkor vagy a szigetelése rossz (vákum), vagy nem tudja leadnia felvett hőt (HP vagy csatlakoztatási hiba).

De, ha egyszer odamegy a hő a tárolóhoz, és az nem melegszik, akkor az nem fog melegedni a cserélt csövekkel sem. Egy lukas vödör töltésénél sem a vízszivattyú az első, amit cserélni kell.
villam64Válasz erre
2010-04-26
09:45:36
#5409
Róbert, Zsezse
Én várom a csövek cseréjét, ugyanis a vákuumos cső külső fala nem melegedhet fel. Ez egy veszteség. A többi teszt csak ezután jöhet. Mostmár alacsonyabb hőmérsékleten üzemelt a rendszered. Egy nap folyamán szép egyenletesen kellene a tartálynak melegednie. Remélem a pár cső az összes hibás csőre értendő.
A Sándor által javasolt hp ellenőrzést is el kellene végezni. Mert az sem indokolt, hogy ennyi hibás vákuumcsöved legyen.
2010-04-26
09:31:15
#5407
zsezse,

Kétlem, hogy a csövek cseréje lesz a megoldás. Nézd meg az én grafikonjaimat:





Kb ugyanakkora kollektorköri hőmérséklet (60/50) majdnem 800l vizet 30-ról 50 fokra fűtött fel tegnap.

Nekem úgy tűnik hogy a kollektor jóval nagyobb teljesítményt ad le, mint amit a tároló mutat. Valahol elszivárog a kakaó.


2010-04-26
09:16:39
#5406
hello!

robert, koszonom a sajat topicot:)

no, az elmult hetvegen a kovetkezo tapasztalatokat gyujtottem.
az en rendszerem baromira nem mukodik jol.
egy teljesen azonos elemekbol felepitett 100L belso hocserelos tarolo + westech kollektor is siman lekorozi az enyemet. egy kulonbseg van: az 15 csoves, az enyem 30.

ha nekem 45 fokos vizet csinal, akkor osszeteszem a kezemet.
hozzateszem, az elmult hetvegen vegig 7 agra sutott a nap.

betettem ma reggel 2 szenzort a szolar eloremeno/visszatero agba.
jelenleg 59/41 fokot mutatnak, a kollektor szenzor 54 fokot mutat, a tartaly alja 33-at.

ez a 20 fokos kulonbseg a nap vegere lecsokken majd par fokra.
az online oldalon nyomon tudjatok kovetni.

ma elvileg kapok par csere csovet, csak meg azt nem tudom, hogy rakom be oket, letra nelkul.

2010-04-24
22:35:35
#5379
zsezse!

Keresgélés közben rábukkantam a vákumcsövek sajátosságának egy leírására.
Talán könnyítí az elvárásod nem teljesülése miatti csalódásod. A lényeget leírom, a részleteket a rendszered ismeretében neked kell hozzá megtalálni.

Tehát kétféle vákumos (cső és hp cső) létezik. Az egyik meleg, a másik forróvízre.
Ha minden stimmel az egy db. kollektor egységgel (tájolás, dőlésszög, lejtés, vákumcsövek hiánytalanul rendben vannak, előírásnak megfelelő a tömegáram), akkor egy melegvizes kollektor egy átforduláskor (ez a kollektoron körön áthajtott víz kicserélődése) a bemenő víz hőmérsékletét 3-6 fokkal képes a névleges besugárzás esetén megemelni. Tehát annyiszor kell átforgatni a vízet rajta, amig a kívánt (felső határ) 50-55 fokot eléri a rendszer. Mert többre nem képes.
Ezt kell figyelembe venni a különböző hőcserélős tárolós rendszereidnél.
Félve jegyzem meg, hogy a Tied valószínűleg tökéletesen működik. Ha lenne egy második is sorbakötve vele, akkor több és egy kicsit magasabb hőmérsékletű melegvized lenne.
Kiemelték, hogy a működési elve miatt, nem szabad direktben összevetni egy jóval nagyobb víztérfogatú síkkollektornak a tárolót felmelegítési viszonyaival. A síkkollektornál nagyobb mennyiségű víz lökődik be a tárolóba, ezért a működése szakaszosabb. Ha viszont a tömegáramát olyan alacsonyra állítják be, hogy ne álljon le sűrűn, akkor melegebb vizet ad a hőcserélőnek, mint a vákumcsöves. (Ráadásul Te felület arányosan jóval nagyobb síkkolektorokkal próbáltad az egy egység vákumcsövest versenyeztetni!)

Itt találtam meg a magyarázatát annak, hogy én a rendszeremet forróvízre használom, de valószínűleg melegvizes vákumcsöveim vannak. Ezért omlik össze a teljesítmény 65-70 fokos felmenő vízhőmérsékletnél. De mivel négy egység van sorbakötve, a rendszer még éppen működőképes.

A forróvizes vákumcsövesek más anyagokból készülnek (abszorber, hp cső és annak a töltete). A működési elvük ugyan az mint a melegvizeseké, csak 70-90 fok környékén is még magas teljesítménnyel működnek.
Az is szerepel a leírásban, hogy a forróvizeseket a nálunk sokkal délebbi területeken lehet rendesen működtetni. Ezek drágábbak, és nálunk nem hoznának többet, mint a melegvizesek.
Tehát marad a melegvizesek sorbakötése.


2010-04-23
17:04:08
#5369
sziasztok

tegnap delutan visszakotottem a 100L-es belso hocserelosre a szolart.
kevesebb vizet raktam a DB-be, es a szivattyut meg jobban lefojtottam a csapnal.

ma reggel kb 8 fokos delta T-vel indult meg a folyamatos keringes.
a tartalyt linearisan melegitette felul, de sajna csak ilyen 3 fok/ora tempoval.
napkozben kisebb nagyobb fogyasztasok voltak. igaz, az eg is fatyolos volt.
egy nagyon picit meg fojtottam a csapnal, igy az eddigi 8 fokbol 10, kesobb 15 fokos delta T lett a hocserelo elott es utan.
65/50 fokkal dolgozott eleg sokaig a szolar.
sajna a nap vegere csak 44 fokos vizet sikerult produkalnia felul, alul 41-et.
ami latszik, hogy a szolar szivattyu egesz nap megy, es a leerkezo viz hofoka kozel a kollektor hofokaval azonos.

a gazbojler valoban nem hosszutavu tarolo, ha azt akarnam hasznalni, le kellene jobban szigeteljem es kihuzzam a gazbol, hogy a kemenyet is leszigeteljem!
megprobnalom most a 100asban a maximumot kihozni.
valoszinuleg rakok fel 2 szenzort a szolar eloremeno/visszatero agaba is a kivancsisag kedveert.

2010-04-21
23:06:33
#5341
zsezse!

Ne hagyd magad félrevezetni.
Fakecó jó adatot adott meg, de a fogalmakkal elég rugalmasan bánik (pl. a csőkitakarás). (Lehet, hogy ezért őrzi a titkát olyan féltékenyen előlünk. Vagy valószínűleg mi rossz helyre tettünk valahol egy tizedes vesszőt. Esetleg nem látjuk át a vákumcsöves kollektor felépítésének, méreteinek a lényegét.)

A méreteid jelentése a következő:
- a bruttó = amennyi helyet a tetőn elfoglal. De ez lehet kevesebb, mint amit megadnak bruttóra, mert, hogy szerelni és csatlakoztatni is kell az ártatlant.
- a nettó = az a felület ahol egyáltalán be tud sütni a nap. Ez az un. "Aperturflaache", aminek a szabatos magyar meghatározását Robert már leírta egyszer, csak nem találom.
- abszorber felület = amekkora felületet az abszorberrel ellátott elnyelő anyagból láthat a nap. Ha valaki tisztességes akar lenni, akkor ezt kellene nettóként megadnia.
De hogy, még ez sem teljesen igaz, azt könnyen beláthatod. Ha egy csövet szemből megvilágit a nap, az átalakítás hatásfoka a sugárzás irányára merőleges átmérő irányában valamilyen törvényszerűség szerint csökken. Egészen a nulláig az átmérő vonalában, illetve az az alatti abszorber felületen. Magyarul, ahogyan a síkkollektor is a pontosan szemből érkezőt "szereti" átalakítani, a vákumcső is. Csak a vákumcső "utánafordul" a napnak.
A vákumcsövesek úgy vannak megszerkesztve, hogy a csövek közötti távolság éppen az ideális. Akár csökkented, akár növeled, a nyereséged mindig csökkenni fog. (De azért páran vakon hisznek a sűrű csövek csodáiban, vagy a ritka cső + tükör párosításban. Ezek mindegyike tévút.

Hogy lásd, a fennt leírtak alátámasztását, ideteszem egy 22 csöves Westech adatait az SPF vizsgálata alapján:

- bruttó (most nem lényeges)
- fény beesési felület = 2,074 m2
- elnyelő, abszorber felület = 1,790 m2

Ugye mekkora a különbség? Ezt használják ki a megtévesztő, vagy fogalom zavaros kereskedők.

Amit a csövek külső hőmérsékletéről írtál, az elképesztő. Ha deres lenne a reggel, akkor le is tudnád fotózni. A jó vákumú csövek külső felülete, még a legerősebb nyári napsütésben is szabad kézzel megfogható. Nem érheti el az 45-50 fokot sem.

Örülök, hogy a szivattyú fojtás kezd bejönni. Fojthatod még drasztikusabban is!
A többit, hogy honnan hová keveri át a szivattyú a tárolóban a vizet, ennyiből nem egészen értem. Abban Robertnak az adatai helytállóak, hogy egy gázbojler hőszigetelését nem hosszú távú hőtárolásra méretezték, tehát sok a vesztesége.
Ha még az alulról felfelé való melegvíz feltöltésbe is belekeveredett némi zavar, akkor az is sokat elvihet a nyereségből.
De a vákumcsövek vákumhiánya az csövenként elvisz min. 20%-ot. A kereskedődnek sajnos fogalma sincs a vákumcső működéséről. Még, hogy nyáron inkább segít, és csak télen jelent problémát? Idiótaság!! A nyáron 80-100 fokos belső cső az akkori hőmennyiségből (mondjuk 100 egységből) ugyanúgy 20%-ot ad vissza a vákum helyén lévő belső levegő vezetésével a külső csövön keresztül a környezetnek, mint télen.
Csak télen a megtermelődő (mondjuk 40 egység) 20%-a veszik el.
Tehát nyáron 20 egység a vákumhiány miatti veszteséged, és megmarad 80. Télen pedig "csak" 8 egység veszik el és megmarad 12.

Sűrgősen ellenőriztesd, hogy tényleg vákumhiány van e olyan sok csőnél, és ha tudod, garanciában azonnal cseréltesd ki. De mielőtt feltennéd, ahogyan a múltkor megírtam, még a földön el kell végezni az ellenőrzését.

Ha a veszteségekből csak a fele igaz, a kijavítás után minden rendbe fog jönni.


2010-04-21
17:48:05
#5332
ok.. en mindenhol netto 4.4 nm-t olvastam, ezert nem ertettem.

2010-04-21
14:25:32
#5328
A kereskedo a ket szelso csokozotti tavolsagot is eledta neked, a tavolsagok ra azert van szukseg hogy a csovek netakarjak ki egymast.
2010-04-21
14:07:21
#5327
Zsezse

A kollektorod femszerkezete foglal el 5 m2 feluletet, a csoveknel a belsoatmero szamit azaz 47 mm ,es a cso megvilagitott hossza, ez cuzamen 2,4 m2 abszorber felulet 30 cso eseten.
2010-04-21
09:12:34
#5320
sandor

nem tudok sajnos pontos tipust, igy ezekre a kerdesekre ma nem fogok tudni valaszt adni.

"Viszont a cső külseje nem lehet melegebb, mint a környezeti hőmérséklet! Ha igen, akkor ez csövenként 20% veszteség!"

tegnap 17 fok volt kinn, mint irtam, 30 csobol kb 23 cso "hideg" volt, mig kb 7 cso szabalyosan meleg. nem kezmeleg, nem langyos, meleg. ha abbol indulok ki, hogy 50 fokos cso mar egeti a kezem, akkor ez kb 40 fokos lehetett. erzesre.

ma megnezem az aljat is.

"De én csak vízzel tudom, úgy, hogy az elvételt kikapcsoltam. 50 fokos egyenletes működésről a db tartály hőmérséklete 22 perc alatt emelkedett 70 fokra."

nekem ehhez majd 1 ora kellett.



felhivtam a kereskedot, es arra a kerdesemre, hogy miert meleg a 30 cso kozel negyede annyit mondott, hogy "ez most nem gond, ez csak segiti ilyenkor (?), ez csak a teli hidegben lenne gond"

a problemamra nem tudott erdemben mit mondani, de azonnali cseret ajanlott fel azokra az alkatreszekre, amiket hibasnak velunk.

UPDATE:
nem hagyott nyugodni a dolog, igy egy kicsit korbeneztem alaposabban a szenzorok es a homerok kozott.
valoszinuleg itt is van valami csalas.
a gazbojler visszatero aga ugyanis egy 3. csatlakozora van rakotve, amirol en eddig azt gondoltam, hogy a bojler aljara visz le. ez lehet, hogy igy is van, de a bojler aljan eloszor gyulik a melegviz, amit a szivattyu benyom a 25 cm-rel arrebb levo hidegviz agon.
ezmiatt a kollektor kor rogton visszakapja a sajat meleget, es nem tud erdemben dolgozni. a vezerles viszont nem tilt le, mert a szenzor nem erzekeli ezt, igy kvazi nem valos eredmenyek alapjan dont.
a futesrendszernel ez valoszinuleg nem okozott ekkora problemat, mert ott volt ho" rendesen, es eleg sokat is ment a kazan ahhoz, hogy volt ideje feltolteni, itt viszont ez a hiba most kibukott.

elso lehetoseg, hogy atcsovezem a gazbojler kulso hocserelojet, a masodik lehetoseg pedig hogy a belso hocserelos villanybojlert hasznalom, csak keveslem a 100L-t.

ja es meg lejjebb vettem a szivattyu fojtast, most mar sikerult 50/56 fokos delta T-t csinaljak a kollektor korben es nem alltak le a szivattyuk.



2010-04-21
07:41:16
#5317
zsezse!

Robert tegnapi görbéi talán segítenek megérteni a problémád egy részét.
Nem csak egy adatot, görbét kell nézni, hanem összefüggéseiben.
Ha megnézed a tárolója hőmérsékletének alakulását, valamint a kollektor kör hőmérséklet alakulását, akkor van min elgondolkodni!
Remélem Robert elemzi az "eltérést", de én arra gondolok, hogy valószínűleg volt komolyabb fogyasztás dél körül. De ha nem lett volna, akkor sem lett volna olyan drasztikus tároló hőmérséklet emelkedés, mint amit Neked mondanak, és amit elvársz a rendszeredtől.

Én ezt olvasom ki az említett adatokból. Nálad sem lehet túlságosan más a helyzet felfűtéssel.
2010-04-21
07:26:10
#5316
zsezse!

Mielőtt túlságosan sok mindenbe belekapnál egyszerre.

Nem látom a görbéden az üresjárati felfűtést? Így nehéz használható véleményt mondani.
Amint olvastam a "mérésedet", én is kipróbáltam. De én csak vízzel tudom, úgy, hogy az elvételt kikapcsoltam. 50 fokos egyenletes működésről a db tartály hőmérséklete 22 perc alatt emelkedett 70 fokra. De többszöri megállással, újraindulással! Kimentem és az előzőleg még "ragyogó" napsütés még mindig megvolt, csak az árnyékok váltak kontúrtalanná kb fél óra alatt. Bejött a légköri fátyolosodás. A 80 fokot is megcéloztam elérni, de miután elkezdtek szaporodni a felhők, nem győztem kivárni és vissza állítottam 50 fokra.
Tehát tegnap ez volt a csúcs, amit a rendszerből ki lehetett hozni.

A vákum vesztett csöveidről. Villám írta, hogy a törés után még másnapra sem volt látható, illetve alig látható az elhomályosodás. A cső alsó vége csak akkor lesz homályos, ha fokozatosan, nagyon lassan kap levegőt. Egyébként kiszellőzik a gőz belőle.
Ebben a kategóriában, hacsak tényleg nem hibáztatok a szerelésnél, sokszor előfordul, hogy eleve nincs is vákum a csövekben! Ezért nem is láthatsz elhomályosodást. Viszont a cső külseje nem lehet melegebb, mint a környezeti hőmérséklet! Ha igen, akkor ez csövenként 20% veszteség!

Más.
Mekkorák a szomszédod kollektorai? Milyen tipusúak?
Hol méri a hőmérsékletet? A tárolója a teljes keresztmetszetében olyan meleg, mint aminek mondja, vagy csak a tetején?
Egy ilyen összehasonlításra nem szabad rögtön ráugrani. Megtéveszthet jó szándékkal is, anélkül, hogy tudná.

Nálam a tegnapi nap folyamán a 4x30 cső 8,82KWh termelt meg. Ez nem elegendő egy 150 literes bojler teljes felfűtéséhez! Igaz, elhülyéskedtem kb 2 órát a napsütésből, de ez akkor is kevés.

Mekkora a szomszédod kollektor abszorber felülete? Mert a Tied "csak" 2,44m2.
Próbáld meg Robert síkkollektorainak a mérésével összevetni! (Én még ma nem néztem.)
A kollektorod átalakítási tényezője 0,715. Egy hasonló ANK 20-é 0,661. Egy AP-szerűé 0,798. Mennyi a szomszédod kollektorának ez az adata?

Egy, a szerelés szempontjából nagyon fontos apróság.
A Kardosék szerelői, de az én szerelőim is (a hajam az égnek állt tőle) a csövek összeállítása, az ideiglenes tárolása, majd a szerelése közben is végig az alsó védősapka nélkül szerelték a csöveket! Ott volt szabadon a lezáró üvegcsücsök! Csak miután a helyére került egy cső, akkor leellenőrizték a vákumjelzést, tolták rá a gumisapkát, és pattintották be a rögzítő bilincset.
Ez volt a garancia arra, hogy a szerelés folyamán nem történt hiba.
Amikor a csöveket a földön összerakták, egy pillanatra kivitték a napra. Ellenőrizték a hp cső működését és a vákumcső külső hőmérsékletét. Utána visszakerültek a csövek az árnyékba. A szerelés során végig takarták a csövet, hogy biztonsággal meg lehessen fogni a hp csövet a pontos helyére toláshoz.

Ezért volt négy év alatt összesen 2 db vákumvesztésem a 120 csőből. De a vákumvesztés mindkét csőnél 1-2 év alatt alakult ki csak, és nem hirtelen.
Szerintük ez a kettő is túlságosan sok.

Szerintem még ne ess kétségbe. A kollektorod a helyének megfelelően felmelegedett. Valószínűleg kicsi a teljesítménye, amit a veszteségek még akár meg is felezhetnek (vákumhiány, dőlésszög, hőveszteség a csöveken és a tárolóban, a mérési pontok megválasztása, a vákumcső belső csövének hátsó falának a fűtése).

Ha én mindezeket (durván) beszámítom, akkor termelt annyit, amennyire tegnap képes lehetett.

2010-04-20
19:42:11
#5311
A kinai cucoknal solminden elofordulhat - csak tippelek - a kondenzatort bevezeto persely forrasztasa kirepedt es a csobe csopog a viz -vakuum vesztes dehat ennyi csonel?
2010-04-20
19:32:18
#5310
sziasztok

termeszetesen van garancia a csovekre.
minden csonel megvolt a muanyag kis kupak az aljan, igaz, 1-2nel leesett, de visszaragasztottam oket.
holnap felmaszok a tetore es megnezem alul is a csoveket, ill. felhivom a kereskedot szerintem.

UPDATE: most beszeltunk egy sraccal, akinek egy 300L-es tartalyra van raaggatva egy ugyanilyen westech 30 csoves tolem nem messze, es 59 fokos vizet csinalt a mai napon.



2010-04-20
19:28:56
#5309
Zsezse

Garancia van a csovekre?
villam64Válasz erre
2010-04-20
15:45:28
#5308
Zsezse
Megnéztem néhány csövet amit elértem. Az 1 db vákum vesztett langyos, a többi hideg. Nyitogasd le a sapkákat és nézd meg, főleg amit langyosnak találsz. Én annak idején nem toltam teljesen fel mindegyik csövet. Most feljebb toltam. Annak idején gondban voltam a csővégekre ragasztott piciny sapkákkal. A ragasztása olyan, hogy keresgélnem kellett, mert nem maradtak a csövön, mire felértem. Egy része a dobozban maradt, mire kiemeltem. Utána már egyből leszedtem és külön vittem fel. Ha csavart véletlenül a csővégre húzod rá, eltöri a lezáró csonkot. Nekem 1 db vákum hiányos. A 2000 literes tartályom mai hőfoka a 30 csövessel. Tegnap óta ma reggelig 4 kWh veszteséget számolok. Nappal >10 kWh nyereséget, plusz a veszteséget, amit nem látok. A napkollektor be a napkollektorban mérem, A napkollektor ki a tartály előtt nem sokkal mérem (3.5 méter).




Számolásom szerint neked egy ilyen napon, mint a mai, ~60 °C-ot kellene emelnie a kollektorodnak a tartályodon. De 50 °C-ot biztosan a veszteségekkel együtt.
2010-04-20
10:45:52
#5307
dejoe

igen, 30 cso, jelenleg egy 160 literes gazbojler, kulso hocserelovel.
nekem meg csak 2-3 hete van fenn, es ebbol 75%-ban borult rossz ido volt, csak par nap tudott volna igazan termelni. a mai ilyen. most telefonalt ram az emlitett ismerosom, tolunk kb 10 km-re lakik, 80 fokos a sikkollektorja, es 55 fokos a 100literes tartalya.

11:30-12:30 ig melegedett fel a DB tartaly es a kollektor kor 53 fokrol 79 fokra.

szerintem ez nem tul jo teljesitmeny

UPDATE:
kimentem a tetore megfogni a csoveket, es azt tapasztalom, hogy a csovek kb 1/4-e erezhetoen meleg, mig a tobbi erezhetoen hideg. a kulso homerseklet kb 17 fok.
teljesen elszortan melegek, nem egymas mellett.
a vakumvesztesre jellemzo feher kodos aljat nem lattam, de csak felulrol neztem ra.

mindenesetre erdekes..

most 2 ora utan 89 fokig erolkodte magat fel a szolar kor, elinditottam a HMV termelest.

Biosolar Forum  =>  Napkollektoros rendszerek problémái  =>  Teljesítmény - Zsezse VCS & DBlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5   következő »
Copyright © 2005-2017 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva