English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  Napkollektoros rendszerek problémái  =>  Teljesítmény - Zsezse VCS & DBlapozz: 1, 2, 3, 4, 5   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
2013-04-17
21:52:16
Előzmény: dejoe #40281#40290
latom valaki nezi is az oldalt:) akkor nem hiaba csinaltam.

annyit csinaltam vegul, hogy halozati vizrol engedtem ra kb 10-15mpig, illetve felraktam 3-as fokozatba. lehet, hogy levegos volt a rendszer, sajnos a csovezetesem nem tul idealis. most kikeringette a levegos reszt, szepen mukodik.
a 127 fok annak koszonheto, hogy 1-wire szenzor van fenn, ennek ez a max erteke. itt "beragad"
ezert is mondom mindig, hogy ha valakit nem erint, mennyi az uresjarati homerseklet, akkor nincs szukseg kulon PT100-as erzekelore, a 1wire is megteszi az esetek tobbsegeben! persze ezt vezerlese valogatja.

a vezerlo logika T_kollektor_max (110C) felett atkapcsol "veszhutesre", ilyenkor a puffer fele probalja elvezetni a felesleget. Sajna ha nincs eleg viz, vagy levegos a rendszer, akkor ez ugye nem segit.
ilyen nem szokott elofordulni, csak esetleg feltoltes utan, ha nem jaratom ki a levegobuborekokat


2013-04-17
14:05:51
Előzmény: zsezse #40280#40281
Ha van időd majd írd már meg légyszi..
Ami még érdekes, hogy mind 2 esetben - amikor 100 fok felett volt a koli hőmérséklete - a váltószelep a puffer hőcserélő felé volt nyitva..
Miért ?
Meg ami még huncut a dologban, hogy stagnációnak meg kevés a 127 fok ilyen napsütés mellett ! Már majdnem nyár van ! :-)

2013-04-17
11:28:59
Előzmény: dejoe #40268#40280
szia
bocsanat, nem voltam mostanaban neten.

2 dolog valtozott mostanaban:
1- kicsit elfogyott a viz a rendszerbol. valoszinuleg elparolgott, vagy valami rejtett szivargas lehet, bar ennek nem lelem nyomat. mivel a DB miatt felig nyitva van a rendszer (egy 10 filleresnyi lyukon szellozik), igy elkepzelhetonek tartom a parolgast.
2- miutan ezt eszrevettem leeresztettem a benn levo vizet, es feltoltottem desztviz + minimalis fagyallo keverekkel (maradt fagyallo a tartalyban, amibol toltottem)

a) vagy kevesebb viz kerult bele, mint ami szukseges, es nincs megfelelo hoelvetel
b) a fagyallo miatt megvaltozott a kozeg viszkozitasa, es az I-es fokozaton nem nyomja fel a kollektorig a vizmennyiseget.

most sajna nincs idom ranezni, mi a gondja :( majd ratoltok vagy emelek a szivattyu fordulaton!

koszonom, hogy szoltal!
2013-04-16
15:13:46
#40268
zsezse!
Ébresztő!
Megint 127 fokos a koli !
Mi történt ?
2013-04-10
13:22:16
#40157
zsezse
Miként lehet az, hogy a koli hőmérsékletek, a havi"bontásnál" 100 fok feletti értékeket mutatnak ?
Lehet a celsius"beosztás" rossz ?
www.i-house.hu/haz/zrinyi/online/rrd.php?device=location&id=11

Normál üzemnek SOK, stagnációnak meg KEVÉS ! :-)
2011-08-12
08:43:09
Előzmény: DeJoe #16527#16566
dejoe

az ok prozai: ki kellett vennem az egyik vezerlopanelbol egy ICt, es a szolar szivattyut atdugtam egy masik (mukodo) panelba.
Igy most az sz3 lett a szolar, amit kezzel kapcsolok reggel, amig meg nem jon az IC:)
ha megjon az uj IC, akkor visszarakom a helyere!
2011-08-10
12:20:07
#16527
Zsezse
Az online adatok alapján - már mintha máskor is láttam volna - , az SZ3 szivattyúd MANUAL ON állásban van.
Miért ?
Vagy valamit rosszul mutat a "rendszer" ?
2010-07-19
08:49:56
#6571
szia
igen, pontosan.

az SZ5 szivattyut valoszinuleg atrakom a visszatero agba, mert igy tul sokat pocsekol erzesre.
az van ugyanis, hogy a haz legtavolabbi pontjan van egy atereszto szelep, ami biztositja az azonnali melegviz szolgaltatast, igy napkozben folyamatosan tolti a haz melegviz agat is. akkor kezd el csak igazan kreingetni, amikor ez a termo szelep lezar.

villam64Válasz erre
2010-07-17
12:23:47
#6516
Zsezse
Tehát a 100-as tartály hideg ágán van a hőcserélő, melyet a C5 szivattyú hajt be a 100-asba, majd át a 150-esen, és újból körbe?
2010-07-16
09:28:48
#6487
nos, osszegezve az elmult par nap tapasztalatait, azt gondolom, hogy elegedett lehetek.

a nap vegen mindig jocskan volt melegviz furodni, mosogatni, mindenre.
es ami meg fontosabb, hogy a melegviz (szinte) azonnal ott van a csapoknal.
kivancsi vagyok a hetvegen a hidegfrontnal mi lesz a helyzet.


UPDATE: atkotottem kulso hocserelosre a rendszert. most a 100as tartaly ele kotottem be a kulsot, tehat 100+160L vizet melenget a szolar.
atgondolva, meg tudom oldani, hogy akar 100, akar 160, akar 260 liter vizet csinaljak, csak par csap kerdese az egesz. igy ha varhatoan keves a napsutes, azert meg lehet (kevesebb) melegvizem:)
villam64Válasz erre
2010-07-13
20:45:04
#6447
Zsezse
Az én számítási módszerem.
1. A tartály alsó és felső érzékelőjének átlaga
2. Szorozva a tartály űrtartalmával köbméterben
3. Szorozva 1 m3 víz 1 °C-kal történő emeléséhez szükséges energiával, 1.16 kWh

100 literes tartályod
47-38, 43-29, 11.5, 1.15, (1.3 kWh)

150 literes
49-34, 45-28, 16, 2.4, (2.8 kWh)

Összesen: 4.1 kWh

A gyenge hőcserélőt nagy hátránynak tartom, mert így a magasabb hőmérséklet miatt a csöveken nagyobb a veszteség.
2010-07-13
20:13:53
#6446
hello

laing AMV szivattyu, passz, hogy milyen.
www.ocean-l.hu/Gera/store/images/image/Kepek/Indirekt%20t%C3%A1rol%C3%B3/laing.jpg
ilyen

oo sorbakotest megtartom, persze.

18:00 kor szolar tartaly 53/45 (100L) 4900 egyseg
gazbojler: 49/45 (160L) - 7520 egyseg


40 literes viz osszesen: 122L + 188L = 310 L

szemben a tegnap elotti 187 literrel. 65% nyereseg!
legkozelebb megprobalom kulso hocserelovel tolni az egeszet.

2010-07-13
16:55:16
#6434
zsezse
Milyen keringető szivattyút használsz a "keveréshez" ?
Bronzházas, rozsdamentes ??
villam64Válasz erre
2010-07-13
15:26:36
#6433
Zsezse
Még egy kérdés. A hmv vételezésnél is megtartod a sorba kötést, mert én azt tenném ?
Az összehasonlítás nálam reménytelen a két nap, mert tegnap itt sokkal több és nagyobb gomoly felhők voltak. Tegnap 54.9-ről 58.2. Ma 53.7-ről 60.5-re.
2010-07-13
08:59:27
#6428
villam, igen, idovel le fogom.

viszont en ugy latom, hogy a kulso szigetelese a gazbojlernek jobb (vastagabb), mint a villanye. ennek kb 4 centis lehet, a villanye 3.
ami miatt jobban hul az a belso femcso, amiben ugye a gazfust tavozik.

ha megnezed a rajzot, akkor latod, hogy a ket bojler tulkepp sorba van kotve.
a rajzon ami nincs rajta az egy atkoto ag, amivel a gazbojlert ki tudom hagyni, es kozvetlenul a szolar bojlerbol tudom kivenni a melegvizet.

most ugy csinalom, hogy ha van 10 fok kulonbseg a szolar bojler teteje es a gazbojler alja kozott, akkor azt atviszi egeszen 5 fokig.
meglatjuk, a nap vegen hol tart majd!!

meg egy elonye van ig ya dolognak: a szolar bojler kicsit messze van a lakastol (csohosszban) ezmiatt nagyon sokaig kell engedni a melegvizet, mire tenyleg meleg lesz. a gazbojlernel ez nem zavaro.


UPDATE:

14:30kor a kovetkezo egyszeru szamolast vegeztem
tegnap elott volt 100L 75 fokos vizem. legyen ez 7500 ho egyseg.
most 14:30kor van 100L 43 fokos es 160L 42 fokos vizem, ez osszesen 11000 hoegyseg

elso esetben 187 liter 40 fokos vizem lesz
masodik esetben 107 + 168 = 275 L 40 fokos vizem lesz, eddig tehat 40%kal tobbet termeltem be, mint tegnap elott.
szakik, jol szamolok?:)
varom a nap veget...
villam64Válasz erre
2010-07-12
17:05:55
#6411
Zsezse
Le szigeteled pluszba a gáz bojlert? Mert annak rosszabb a szigetelése, mint egy villany bojleré, ennek meg rosszabb, mint egy szolár bojleré.
Ez a keverés a lepárhuzamosítást jelenti?
2010-07-12
15:23:35
#6409
a tegnapi napon rekordot dontott a tarolom, 82 fokot mutatott a szenzor a felso ponton.

abban a szerencses helyzetben vayok, hogy a jelenlegi rendszerrel egyszeruen megoldhato a ket HMV tartaly osszekeverese, igy megprobalom majd osszekeverni a vizet a gazbojlerben, mintegy felfuteni azt. azt remelem ettol a kiserlettol, hogy a nap vegen tobb hoenergiat tudok majd bespajzolni a furdesi hofok megtartasa mellett. meglatjuk.

egyelore csak kezzel "keverem", de majd a vezerles kis modositasaval fogom ezt megoldani.

szukseges meg a gazbojler szenzorokat is bepasztazni, hogy pontosabb hofokot mutassanak.
2010-07-05
00:03:41
#6350
sandor:
egyelore szeretnem kihozni a maximumot a jelenlegi rendszerbol, mielott tovabbi fejlesztesekbe olom a penzt. nincs lezarva semmi ;)
2010-07-04
23:38:42
#6348
villám!
zsezse!

Villám!
Egyre érthetőbbé válik amit csinálsz.
Amit Te keverőszeleppel oldottál meg a kollektor egy bizonyos értéken járatásához, azt én a db tartályba helyezett villanybojler termosztáttal csináltam meg. A cél és az eredmény hasonló mint nálad. A különbség, hogy ezzel állítani tudom a kollektor "alapjáratát" a célnak megfelelően. A hmv-et a lakásban lévő villanybojlerbe, a csak erre a célra beszerelt termosztát szabályozza egy kapcsolóóra segítségével.
Nyáron elég 40 fokra állítani a db tartály termosztátját, mert a medencének az tökéletesen elég. Amúgy az egyensúly magától beáll 45-60 fok közé ha jó a napsütés.
Télen 50 ill. 60 fokra van állítva, mert ennél alacsonyabb hőmérsékletű víz csak rontaná a fűtési tárolóm értékeit. A radiátorokhoz, a lakás napközbeni temperáláshoz, ha már elfogyott az előző napról betárolt hőmennyiség, legalább 40 fokos vízre van szükség. A rendszer ezt így tudja. Leszámítva a pár sötét hetet, a délutáni begyujtásig kielégítő a fűtésünk. A naposabb őszi és tavaszi időszakban pedig komoly megtakarítás érhető el, ha csak másnaponként kell begyújtani, hála a nagyméretű tárolónak és a rásegítésnek is.

A 2000 litert a pillanatnyi feleslegek elvezetéséhez elegendőnek tartom. De az éjszakai és a másnapi begyújtásig szolgáló hőmennyiség betárolásához kevésnek gondolom.

zsezse!
Nem mindegy, hogy hét hónapon keresztül nem kell fizetni az áramszolgáltatónak a hmv előállításért, vagy csak négy hónapig.
A kevesebbet adó őszi-tavaszi időszakot is át lehet hidalni. Ha tetszik akár nagyobb tárolóval is, de a kollektor felületet ehhez kell méretezni. Még akkor is jobban jársz, ha a felesleget nyáron letakarod. Meg lenne oldva az a bizonyos legalább kétnapi tartalék is, amiről régebben már volt szó.
Egy bekapcsolt villanybojler akár még délután, a begyújtásod előtt felfűti a bojleredet. Ezt pedig akkor is ki kell fizetned, ha este már a kazánnal, vagy nappal a kollektorokkal is fel tudtad volna fűteni a hmv tárolót.
Ezenkívül a fűtésrásegítés sem elérhetetlen egy ilyen rendszerrel. Különösen a padló, vagy falfűtéses köröknél.
Szerintem ha már eddig eljutottál, akkor nem kellene egy 70%-ig kész rendszernél megállni. A költség sem elviselhetetlen, ha használt villany bojlerekben gondolkodsz. Mindenütt "korszerűsítenek". Kidobják, mert sokat fogyasztott. Viszont ma ez a legjobb szigeteléssel ellátott tároló. Két 120 literes, magas hőmérsékleten már biztosítaná a kétnapi biztonsági tartalékot is.


villam64Válasz erre
2010-07-04
20:03:23
#6347
Sándor, Zsezse
A görbéim, most üzemszerűek. A 2000 literes tartály fűtése napkollektorral így működik a rendszeremben. Először egy keverő szelep ~50-55 °C visszatérőt biztosít a kollektor felé. Ezért néhány ki-be kapcsolás után stabilizálódik a keringés. Efölött a keverő szelep a hőfok tartása végett, elkezdi ráengedni a hideg ágon a fűtési rendszert. A fűtési rendszeren rajta van a 300 literes szolár tartály belső hőcserélője, ~10 méterre a szeleptől. Ha én tartani tudom az 55 °C-ot, akkor Zsezse is tartani tudná. Nem 100 liter 70 °C-os vize lenne, hanem 300 liter 55 °C-os. Folytatom, a szivattyú előtt van még egy keverő szelep 65 °C-ra állítva. Ez alatt a fűtés cső felől jövő visszatérőt engedi a kollektorra. Efölött kezdi hozzá keverni a hideg bemenetén a 2000 literes tartály hőcserélőjét. Ez még nem történt meg. A szivattyú után van egy vízóra. Ezen a grafikon időpontján a szivattyú közép (3-as) állásban 3.4 liter/perc átfolyást mértem. Az én hőcserélőm többszöröse Zsezse hőcserélőjének. A kollektoromnál 8.2 méter külső cső még szigeteletlen. Tény, hogy még mindig variálok. A borult idők elmúltával a villany bojler nem fűtött rá, de továbbra is sorban van a 300 literessel. A villany bojler most nyáron végállomásként ~45-50 °C fürdő vizet biztosít, 80 litert. Télen a napkollektor visszatérőjét alacsonyabb hőfokra állítom, és a kinyitó radiátor termoszelepeken keresztül, közvetlenül a fűtési rendszerre megy.
A vegyes kazánnal fűtöm a 2000 literes tartályt, ahonnan fűtöm a lakást, és előmelegítem a 300 literes tartályt is. Télen a villany bojlert magasabb ~55 °C-ra állítom. Én kevesebb hmv-t használok, mint Zsezse. Viszont havonta x*10 litert mosásra is használok. Éjszakai áramon a villany bojleren kívül egy db mély kút szivattyú locsolásra, és egy db mosógép is rajta van. Ezek fogyasztottak júniusban éjszakai áramot leginkább.
2010-07-04
09:57:51
#6340
sandor

a tapasztalatom az, hogy ez a 100L pont eleg nekunk 1 napra.
ha teleengedjuk a kadat, akkor masnapra mar eppen hogy van. 1 felhos napot mar nem nagyon veszelek at, tehat a tarolt mennyiseg novelese valahol normalis igeny.
a 100L-est elvileg deficit nelkul vissza tudom vinni, es hozni egy nagyobbat - vagy hasznalni erre a celra a regi 160L-es gazbojlert, amit pluszban le kell szigeteljek.

a kollektor bovites, mint opcio megmaradt, de egyelore ugy latom, hogy felesleges.
nyaron boven megtermeli, amire szuksegem van, telen pedig... de meg aprilisban is csak nyogdecselt a rossz idoben. a haz egyelore nem all keszen a kollektoros futesrasegitesre, ahhoz jobban le kell szigeteljem + a padlastert rendbe kell tegyem.

a kulso hocserelot pont ma akartam kiprobalni ismet, raerek eppen.
2010-07-04
09:30:23
#6339
zsezse!

30 cső 300 literhez?

Az év 12 hónapból áll. Napkollektorosoknál ~10 hónap egy év.
Miért kisértenéd a végre beállt biztosat, a rásegítés nélkülit egy rásegítéssel "fenyegető" megoldással? Úgy is akartál még egy 30 csöves bővítést biztonsági "túlméretezésnek", fűtésrásegítésnek.

Lassan ki kell rajzolódjon benned is a kép a sokak által terjesztett elméletek és tanácsok közötti ellentmondásról. Ezek az emberek vizet prédikálnak és bort isznak, mint az életben sok mindenben.

Mindenki folyamatosan az alacsony hőmérsékleten járatást mandrázza a magasabb hatásfok érdekében. Eközben nem ad a saját rendszeréről adatokat. Amikor pedig láthatsz egy egy görbét, akkor kiderül, hogy a rendszere mégis magas hőmérsékleten jár.
Én igazából már kezdem unni ezt a szélmalom harcot.
Látom villám görbéit a magas kollektor lejövőről és tartály hőmérsékletről. De nem láttam ezt a kritikus hónapokról. Hiányzik mellőle a felmenő érték, nincs tömegáram sem. Pedig ezek nélkül nincs teljesítmény számítás sem. Igy lehetetlen ellenőrizni amit látok. Sajnos már azt sem tudom, hogy melyik a kísérlet része és melyik a valóságban, a háztartásban használt rendszer. Eltünt a 30 csővel fűtött 2000 literes tároló is a képből. Pedig az tanulságos lehetne a számodra, mielőtt átállnál a 300 literes tárolóra.

A ráfűtés a szolár szezonban elfogadhatatlan luxus, ha valaki valóban takarékoskodni akar. Ha befektetett egy halom pénzt a kollektorba, akkor a megtérülést rizikós kitolni beláthatatlan tiz évekre!

1) felvetésedre:
A különbség normális. Sőt kisebb is az általánosságban szokotnál. Tehát ott nincs hiba.

2) -re:
Kicsi a hőcserélőd felülete. Számolj utána! Milyen anyagból van, mennyi az anyag hővezető képessége, milyen a tömegáramod (habár ez már próbáltad), és ezzel be is bizonyítottad, hogy jóval nagyobb teljesítményű hőcserélőre lenne szükséged. Pontosan ezért javasolgatom a külső hőcserélőket, mert azokkal minimális költséggel megvalósíthatő a biztonságos "hőcserélés". Ha van 5KW megtermelt teljesítményed, akkor legalább 10-15KW-os hőcserélő kell hozzá.

3) - hoz:
A magyarázat az előző kérdésben.

A vákumcsövek cserélgetése, már elnézést a kifejezésért, baromság. Ha valaki olyan bóvlit vásárolt, hogy ezzel eredményt ért el, akkor vagy nem jól építették össze, vagy fogalmuk sincs a működéséről.
Ha egyszer rendesen összeraktad, akkor csak megfigyelned kell! Télen, deresen havasan meg fogod látni milyen különbség van az egyes, különben nem vákumhibás csövek között is. Egy egy cső hibáját egy nagyobb rendszernél méréssel lehetetlen kimutatni.

A "szépen felfűti" az irodalmi fogalom. A fürdéshez 40-45 fokos víz kell. Ezt pedig csak 50-60 fokos vízből lehet kikeverni. Ha "szép" melegvíz a kiindulási alap, akkor nyílik a pénztárca, és gazdagodik a gáz szolgáltató.
Lásd villám 3. görbéjét! Tanulságos.
villam64Válasz erre
2010-07-03
05:54:56
#6326
Zsezse
Nálam a kollektortól lejövő csövek szigeteletlen. Ez kb. 6.4 méter. A többi a 300 literes szolár tartály hőcserélője felé kapott néhol 3 cm szigetelést, valahol kevesebbet. A napi számításaim szerint ebben a felállásban a kollektorom néhány 100 Wh-ával többet termel, mint a tied. Mert nálad valószínűleg még nagyobb a veszteség, mint nálam. Nyugodtan szerezz be egy 300 literes megfelelően nagy hőcserélőjű tartályt. Annyi a kontroll, hogy júniusban 27 kWh éjszakai áramot használtunk el a villany bojler utólagos ráfűtésével, plusz mosógép is erről megy.









2010-07-02
23:57:29
#6325
Zsezse

"allitolag ezeket a 30asokat 300Literesekhez is szerelik, es azokat is szepen futi. "
Pmentnél a 250 és 300 literes tartályos szettekhez is 30 csöves kollektor adnak.

"azon gondolkodok, hogy egy nagyobb tartallyal talan meg tudnek csinalni kicsivel kisebb homersekletu, de joval nagyobb terfogatu vizet."
Szerintem biztos...
És nem is biztos, hogy kicsivel kisebb hőmérsékletűt.....mármint fölül biztos nem.....
A mi 30 csövünk , és 250 literes tartályunk, hasonló induló felső/alsó hőmérséklettel mint nálad , ma estére fölül 75 fokos, alul 58 fokos volt.
Bár kérdés a koli tájolása (a tiédre nem emlékszem/találom most)
És
Én már korábban is "hitetlenkedve" kérdeztem, hogy:
"Most akkor neked 160 literes tartályhoz van 30 csöved ?"(2010.04.20)
És akkor még a 160 literest használtad, nem "csak" 100-ast.


2010-07-02
20:21:52
#6323
sziasztok

az elmult 1 honapban meg voltam elegedve a szolar teljesitmennyel, gyakorlatilag minden napra jutott melegviz boven.

van viszont par dolog, ami tovabbra is zavar:

1) a kollektorom eloremeno homerseklete es a kollektor szenzor altal mutatott ertek elter, a kollektor tobbet mutat, mint az eloremeno. kb 10% a differencia csucsidoben. a gerinc mar vegig leszigetelve 20as polifoammal, a padlasterben szolar szigetelessel. ez a differencia egyebkent akkor is megvolt, amikor meg a vekony szigeteles volt fenn, tehat ez nem valtozott.

2) az eloremeno es visszatero a bojler elott es utan nagyjabol megegyezik az analog homerok tanusaga szerint mukodes kozben.
mintha ezen a 0.4nm hocserelon nem is esne a homerseklete a szolar kornek, akarhogy is allitgatom a szivattyu fojtast., csak ha nagyon extremen elzarom, szinte mar a szivattyu is hangosodik, akkor, de akkor meg a kollektor szokik fel magas homersekletre.

3) a nap vegen azonban fura modon a visszatero elobb utobb par fokkal melegebbet mutat a bojlerbol kijovet, holott a szenzor a bojler tetejen (es aljan is) mondjuk 5-10 fokkal kevesebbet mutat, mint a visszatero analog homero.

olyan, mintha a digitalis szenzor meg mindig nem jol merne (kevesebbet mutat), es ezmiatt nem kapcsolna ki a szolart idoben, amikor mar elmegy a nap.

valaki irta, hogy ujrarakta a Vakuumcsoveket a kollektorban, es ettol mennyivel jobb lett a teljesitmenye. rakerdeztem, de az enyemet nem lehet "elrontani", ha bepattan a helyere es meghuzom az also kis csavarokat, akkor biztosan teljesen a helyen van.

azon gondolkodok, hogy egy nagyobb tartallyal talan meg tudnek csinalni kicsivel kisebb homersekletu, de joval nagyobb terfogatu vizet.
allitolag ezeket a 30asokat 300Literesekhez is szerelik, es azokat is szepen futi.
Biosolar Forum  =>  Napkollektoros rendszerek problémái  =>  Teljesítmény - Zsezse VCS & DBlapozz: 1, 2, 3, 4, 5   következő »
Copyright © 2005-2017 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva