English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  Villanyszerelés  =>  Villanyszereleslapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
ÉgboltosVálasz erre
2013-09-04
17:08:38
#42167
Bous83

Ha a forrasztás mellett döntesz akkor itt lehet olyan pálcákat venni:70/2144106 vagy 20/5245539. 5 pálca kb 2300Ft. Az övék az a film.
2013-09-04
12:46:05
Előzmény: sándor #42152#42159
Sándor,

Először is köszönöm hogy foglalkoztál a problémámmal.

A trafó felépítésében természetesen belülről kifelé vassal kezdődik, azután szigetelés, 1. tekercs, szigetelés, kapacitív árnyékoló, szigetelés, 2. tekercs, s végül szigetelés. Gondoltam a probléma szempontjából lényegtelen a teljes felépítés, a lényeg, hogy a két tekercs közötti szigetelést kell "felbővíteni" dupla szigetelésre, közte fémmel.

Kicsit másként fogalmazva az alapproblémát: Ha a primer tekercs két kivezetését összekötve a kapacitás mérő egyik felére kötöm, majd a szekunder tekercs két kivezetését összekötve a kapacitás mérő másik bemenetére kötöm, nem nulla kapacitást mérek, hanem 0,58 nF. Ezen a kapacitáson megy át a zavar, ezt kellene megakadályoznom. (egy toroidnál jó nagy felület van a két tekercs között, még a 320VA legkisebb verziónál is 20-30cm2 a felület)

A kapacitív árnyékolás célja az, hogy a (inverter üzem szemszögéből) 7V-os primerre adott 32kHz-es PWM négyszögjelek (melyek átlaga 50Hz szinusz) a frekvencia nagysága (pontosabban főként azért, mert négyszögjel, azaz a felfutó és lefutó él nagyon meredek, nagyon kis idő alatt 0V-ról 12V-ra és vissza ugrik a potenciál a primer tekercsen) miatt kis mértékben átmennek a 230-as oldalra közös módusú zavarként. Bár a 230 oldalon van közös módusú szűrő, jobb szeretnénk, ha semmilyen mértékben nem menne át. Ezt a legegyszerűbben úgy lehet kivitelezni, hogy a primer tekercset "befedem" egybefüggő vezető anyaggal (úgy, hogy ne legyen rövidrezárt menet, tehát csak a felület 95%-át fedem be), melyet a primer oldalon például a nulla potenciálhoz kötöm. Ekkor az említett kapacitív úton átment 1-2mA-es áram nem a szekunder tekercsben végzi, hanem a fóliában, amit rákötöttem az akku mínuszra, így a készüléken belül "rövidre zárom" ezt a pici áramot, nem megy át a 230 oldalra.

Tehát a keresztmetszetek tekintetében nagyon kicsik a követelmények, akár sok ohm is lehet a kontaktus. (még 100 Ohm esetén is 1-2 mA áramnál csak 100-200mV lenne a fólia potenciál "ugrálása", mely közel százada a 12V-os potenciélváltozáshoz képest. Szóval 100 Ohmnál már csak 1% közös módusú áram megy át ahhoz képest, mint ha semmit se tennék be.)

Aluszalag tekintetében a légteknikások által használt öntapadós verzióra gondoltam több okból kifolyólag is. Ilyen pl. az olcsósága, az, hogy könnyen be lehet vágdosni ahhoz, hogy a toroidot be tudjam fedni, az, hogy öntapadós, tehát ott marad ahova teszem, könnyű utána tovább tekercselni, stb..

P.S.: találtunk egy céget, aki forgalmaz öntapadós vékony réz fóliát erre a célra, írtunk neki. Ha nem lesz egy vagyon (sajnos szerintem igen), akkor meg is van a megoldás.


2013-09-03
15:43:02
#42147
Sziasztok, szükségem lenne egy kis segítségre, rezet és alut kellene valahogy összekötnöm. Bár nem feltétlen ide tartozik, máshova még kevésbé.

A szünetmentes toroidjában kapacitív árnyékolást kell eszközölnöm a primer és szekunder között. Már sok időt fordítottunk a megfelelő árnyékolás (és olcsó!) kitalálására. A legszimpatikusabb megoldás az, hogy elkészítjük a toroid belső tekercselését, aztán kap szigetelést. Ezt követően körkörösen körbetekerjük alu szalaggal úgy, hogy ne alkosson egész menetet, tehát a kerület mentén egy helyen egy fél centit kihagyva. Na ehhez az alu szalaghoz kellene csatlakoznunk réz vezetővel. Ezt követően újabb szigetelés, majd a külső tekercs.

A csatlakozáshoz néhány vizsgálandó felvetés:

- legyen ónozott a vezető, és nagy felületen érintkezzenek
- legyen közte vezető ragasztó (nagyon drága)
- legyen valamilyen bevonatú a vezető, pl. ezüstözött (rádióamatőrök használnak ilyet kis tekercsekhez)

Mindegyik megoldásnál az a gondom, hogy az aluszalag felületén természetes aluoxid van, ami jó szigetelő. Folyékony ragasztónál (ami önmagban is a legdrágább megoldás, ráadásul még a legidőigényesebb is) lehet olyat, hogy a ragasztó alura nyomása után egy tűvel "megvakarom" az alut, aztán rá a réz.

Szóval ha valaki tudja a megoldást, vagy van jó javaslata, azt szívesen fogadom... :)

Előre is köszi,
Bous
2013-08-08
19:55:43
#41691
SMR-T típusú multifunkciós időzítő ... volt.
Szerencsére nem volt a közelében gyúlékony anyag.
A benne lévő gyári biztosíték NEM ÉG KI, CSAK A LAKÁS!
Még az sem derült ki számomra, hogy melyik alkatrész hibásodott meg!







payagyerekVálasz erre
2013-08-03
21:15:52
Előzmény: robert #41541#41592
Félig OFF

A minap én is alkottam! Teszem fel lelkesen a Daikin klímát (téli fűtésre), miközben én is belegyalogoltam az 55-ös fúrókoronával abba az alupex fűtéscsőbe, melyet annó épp én rejtettem a fal mélyébe! A szomszédok kiflibe hajolva fogták a hasukat a röhögéstől, mert olyan ordenáré káromkodásba, köztük a saját "K.Anyámba" törtem ki, hogy még a JóIsten is befogta a fülét odafenn.
Persze a dolog azóta is úgy van hagyva. A fene ott egye meg! Majd.
Szóval akadnak efféle mókák. Nem szégyen az! :-)
2013-08-02
07:38:05
Előzmény: robert #41541#41567
Veszélyes dolgok ezek!

Isten ments az ilyen falon átmenő, keresztbe kasul vezetékeléstől... ha meg más nem ment, akkor a fi relé... vagy a "biztosíték", vagy egy gumi talpú cipő...

Erről meg az ugrik be, amikor elgyalultam a kézi gyalugéppel a kábeljét. Nem dicsekvés képpen, inkább tanulság gyanánt, de sajnos előfordult hogy a kábel rossz helyen volt rossz időben... Azóta gondosan ügyelem hol lődörög a madraz, legyen az bármilyen elektromos jószág. Akkor is sikerült lecsatintani a biztosítékot, meg némi szikra, és amperszag is volt. Hirtelen nem értettem mi történt, csak pár pillanat múlva esett le, mi is a tényállás.
2013-08-01
10:17:25
Előzmény: robert #41541#41561
Róbert,

Szép munka! Nincs is jobb annál, ha magának csinál munkát az ember.
Lekopogom, még nem furtam el vellanymazzagot, de a kertben egy időben rendszeresen luggattam át az esővíz elvezetés szürke, PVC csöveit... Noha én magam raktam le, és nagyjából tudtam is hol megy (már amikor igen) ennek ellenére jófajta kertásó megtette a magáét. Ott is lehetett javítgatni, foltozgatni... Azért hozzá kell tegyem, tereprendezéskor történtek ezek az afférok 2-3 alkalommal, és nem is egynapon... na és annak ellenére, hogy mielőtt megtapostam volna az ásót, fennhangon szavaltam, hogy "no, itt aztán óvatosan mert csövezés fut". Azóta 98%-ban védett helyen futnak ezek a csövek... bocsánat az offtopic gondolatokért...
2013-07-30
17:15:58
#41541
Nem az én fürdőben történt, tökön át babona át vezették az áramot:
Íme, így kell mérnöki pontossággal telibe-fúrni egy vakolatban futó kábelt!
A nagyon látványos szikra és hangjelenséget több órás javítás követte :(




Az esetek 99%-át megússzuk :)

Nyomvonal kialakítása:



2013-04-07
08:29:59
#40106
Kültérre, udvar megvilágítására keresek mozgásérzékelős reflektorokat.
A felszerelés helyétől (épület homlokzata) ~10-20 méterig kellene jól elvilágítaniuk. Kültéri kamerák mellé szánom majd kiegészítő világításnak.

Valamilyen ledes megoldásra gondolok, de nem vagyok képben, hogy ilyen helyre hideg vagy meleg fehér fényűt és milyen teljesítményűt érdemes venni. Arról sincsenek érdemi infóim, hogy mit lehet elvárni fogyasztás, élettartam, stb. tekintetében ezektől a fényvetőktől, hogy mennyire korrektek a csomagolásaikon lévő számok.

Az interneten sok "okos" leírás van, de engem olyanok véleménye és tapasztalat érdekelne, akik használnak ilyen reflektorokat.
Esetleg éppen olyan céllal, mint amilyennel majd én is szeretném.
Milyen termékeket, megoldásokat javasolnátok a fenti célra?
Milyen tapasztalataitok vannak az általatok használt eszközökkel kapcsolatban?
2013-01-16
01:07:01
Előzmény: plaszlo #37731#37750
plaszlo,

Egy szabadtéri mérőszekrényt ráültetni a kábelre, ahol belép a telekre. Az egész nagyjából 80cm magas, 30cm mély és 60-80cm széles. Attól függően, hogy csak nappali vagy éjszakai mérőt is tartalmaz.

Oszlop nem szükséges hozzá. Egy zártszelvény szerelőkeret, földbe ásott beton tuskókon.
A műanyag szekrénybe a földbe lenyúló csöveken megy be és jön ki a kábel.

Nagyon egyszerű össze és felállítani. Minden belső elemnek adott, előszerelt, csavarokkal ellátott helye van.
Esővíz mentesen zárt, a leolvasás egy plexi ablakon keresztül történik.
Nem kell, és nem is lehet nyitogatni.

A szerelődnek (kérjél szerelőt a szolgáltatótól) tudnia kell, hogy a szolgáltatód melyik tipust, tipusokat fogadja el.
A régi mérő kerül a szekrénybe.

Jó lenne, ha lenne hozzá szerelőkeret is, amivel be lehet állítani a földbe.
Egy szúróföldet mindenképpen telepíteni kell mellé. Ára ~3 ezer, munkával együtt.

A különböző tipusok között egy 3~ + 3+1~ dugalj+fi relés változat lábbal kb 150 ezer. Partner szerelőknek 122 ezer.
Csak egy csupasz szekrény lábbal, kerti csatlakozók nélkül ~55 ezer, szerelőknek 38 ezer.





2013-01-15
16:59:42
Előzmény: sándor #37727#37731
Sándor,
Köszönöm, most már tisztább a kép. A kivitelezés úgyis pénz és lehetőségek függvénye lesz, de így már látom merre induljak el.
A terasz beépítés csak opciós terv, természetesen ha ezt választom, akkor nem szigetelek előtte. Megkérdezem az Elműt, mit javasolnak és mibe kerülhet nagyjából az akció.
Talán a kerítéses lenne a legjobb megoldás, utána már viszonylag szabadon tervezhetek.

Beszéltem az Elművel és közben a megoldás is megszületett. Kell keresni egy regisztrált villanyszerelőt - minő szerencse az utcabéli ember regisztrált szerelő (megnéztem az Elmű nyilvántartásban) - aki megállapítja, hová lehet kiépíteni az új szabványos mérőhelyet, majd ha elkészült, jönnek az Elműtől és áthelyezik a mérőórát.
A sorrend egyszerű lesz, házat körbeszigetelem utoljára hagyva a mérőhelyes falat, majd kiépíttetem az új, szabványos mérőhelyet. Miután áthelyezték a mérőórát, át lehet kötni az áramköröket az új kismegszakító szekrénybe. Utána akár szigetelem, akár bővítem a házat, nem lesz útban a mérőhely.
Itt egyetlen probléma a szabványos mérőhely kialakítsa lehet, mert ha nem találnak másik megfelelő helyet, akkor oszlopot kell állítani, ami 100 rugó körül van (miből lehet ez az oszlop...). De minő szerencse ismét, az utcabéli villanyszerelő kerítése mellett legalább 3 oszlop fekszik beton tuskóval együtt, biztos meg lehet alkudni rá. De azért remélem erre nem lesz szükség.
2013-01-15
09:59:28
Előzmény: sándor #37705#37714
Sándor,

Ne irigykedj, már nálunk is olvad, minden csupa latyak. Tegnap este akkora pelyhekben hullott a hó, mint a mesékben, de aztán átváltott esőbe. :((

Köszönöm a kimerítő válaszodat. Igen, még írtam hozzá és tettem fel egy fényképet is.
Néhány adalék:
- a betáp kábel az oszlopnál lemegy a föld alá és a teraszon bukkan fel a bekötőszekrényben.
Nem tudom nálunk mi a szokás, de még nem láttam villanyórát a kerítés mellett, ez a rész nemrég üdülőterület volt, zömmel nyaralókkal. Most már egyre több a családi ház és a fix lakó, de az új házaknál sem láttam még ilyet. Majd figyelni fogom a kerítések mellett hátha találok valahol villanyórát, kutyasétáltatás közben nem feltűnő a nézelődés annyira.
A pincénk teljesen száraz, elöntésveszély csak masszív csőtörés esetén lehetséges. A pince a ház hátsó fele alatt van, a terasz csak fel van töltve, alatta föld. A pince födém betongerendás, közte beton béléstestekkel (kefnikkel). Nincs alatta semmi, látszanak a gerendák és a béléstestek is. Erre van rögzítve néhány vezetéksín, ami a részben a pincerészt látja el, részben visszamegy a házba. A többi vezetéket a padozat betonjában (tehát a födémgerendák felett) vezették vékony gégecsőben. Próbáltam néhányat meghúzni, de meg sem mozdult, mellé sem tudok befűzni új kábelt.
A vezetékezésnél a villanyóra szekrényből a mért áramkörök a betáp mellett - természetesen külön csatornában - visszamennek a kövezet alá.
Szigetelés a falon kizárólag kőzetgyapot lesz, a jelenlegi EPS-t leszedem. Ezt a hőszigetelésen kívül hangszigetelés és tűzvédelem miatt is így tartom jónak.
Annyiban lenne jó eltüntetni a bekötési pontot és a villanyóraszekrényt, mert mint lehetőség szerepel a távlati terveimben a terasz beépítése a belső tér növelése miatt. Ha ez nem lenne terv, annyira nem érdekelne az egész, csinálok egy szebb mérőóraszekrényt és eltakarom (bonthatóan) a betáp részt.
Írtad, hogy a méretlen csatlakozási pontot fali tartókonzolra is lehet rakni, ez a konzol lehet a földben is lebetonozva, hogy ne legyen kapcsolatban a házzal, a szigeteléssel?
Csak olyan megoldás érdekel, ami totál legális és szabályos, nincs kedvem a szolgáltató céltáblájává válni.

Sejtettem, hogy nem lesz egyszerű. Ahogy olvasom a variációkat, a legegyszerűbb és legolcsóbb lenne a csatlakozási pontot és a mérőóraszekrényt valahogy ideiglenesen lefektetni a földre és megcsinálni mögötte a hőszigetelést, majd visszarakni a falra. Ezt meg lehetne csinálni az egész ház hőszigetelése előtt is. Ez akár pár nap alatt megoldható a száradási, kötési időket is figyelembe véve. Viszont a legmacerásabb és legdrágább megoldás - ami egyben a legnagyobb szabadságot is adná - átrakatni az egészet a ház mellé. Végül minden csak pénz kérdése. :(
2013-01-14
17:38:59
Előzmény: medig #37699#37701
Éppenséggel van egy utcabéli Elműs fazon, és még kontaktom is van hozzá (haverjával üzleteltem), de előtte szeretném tudni a mi merre, mert csak bűnözőnek hívta a haverja. (telefonszáma is csak így van meg) ;))
2013-01-14
16:32:26
Előzmény: plaszlo #37698#37699
Amikor pár éve mérőhelyet építtettük át, akkor kihívtam a közelből egy regisztrált szerelőt(eon) és átbeszéltük a dolgokat.
Én elmondtam neki mit szeretnék, kihangsúlyzva hogy mit-miért, aztán Ő mondta el hogy mit hogy lehet, mik a lehetőségek, mi mennyibe fáj hozzávetőlegesen.
Szerintem ez így a legcélszerűbb, pláne hogy ismeri a környéken hogyan mennek a dolgok... Egy helyszíni szemle általában nem kerül semmibe, ha a közelből van a mester..


2013-01-14
16:07:47
Előzmény: medig #37697#37698
Medig,
amennyire tudtam lebontottam a szekrényt anno, de csak 2 cm-es hungarocellt tudtam begyömöszölni az óraszekrény alá.
Ettől féltem, hogy nem lesz olcsó mulatság, de ha valamerre lépni akarok, akkor szabaddá kell tenni ezt a részt. :(
2013-01-14
15:32:05
Előzmény: plaszlo #37695#37697
plaszlo,

Amíg Sándor szakmai segítsége megérkezik...

A legegyszerűbb lenne kiemelni a villanyóra szekrényt, amennyiben:
- a fal és a szekrény mögötti rész, és a rögzítés módja nem indokolja a plomba-bontást,
- távlati tervekkel nem áll szöges ellentétben.

Így mögötte teljesértékü szigetelés alakítható ki, nem kell Elművel mókázni, hiszen nem bontod meg a plombákat...

Bármelyik másik megoldás, biztosan mérőhely áthelyezéssel járna, ami nagy valószínűséggel a mérőhely teljes cseréjét jelenti, ami hozzávetőlegesen 100eFt-ról indul reálisan, munkadíj és anyag költség tekintetében. És nem kevés macerával...

Ez csak személyes vélemény, mindenki úgy csinálja ahogy akarja.
Elnézést hogy beledumáltam, remélem segítettem valamit,

medig






2013-01-14
13:28:58
#37695
Sándor,
Szakmai segítséget szeretnék kérni tőled. Lenne egy még elméleti problémám, ami idővel valós probléma lesz. Ez az elektromos bekötési pont a mérőórával. Az Elmű méretlen becsatlakozási pontja és a villanyóra szekrény a teraszon a ház falára van rögzítve.
Mit lehet tenni, ha hőszigetelni szeretném majd a házat a bekötési pont alatt is folyamatosan? Át lehet rakatni máshová, vagy a falon kell lennie? A szigetelés idejére lehet kérni ideiglenes bekötési pontot, vagy esetleg a háztól kicsit távolabb, valamilyen állványon is lehet rögzíteni? Gondolom ez Elműnél kell majd kezdeményeznem az áthelyezést, de nem tudom milyen lehetőségeim vannak, mit kérhetek, ill mit tehetek. Most még vékony a hőszigetelés, csak körbeszigeteltem a mérőóra és a bekötési pont körül, de egy rendes hőszigetelés esetén már nagyon zavaró lenne egy akkora szigeteletlen folt a falon.
A másik lehetőség ami előfordulhat, hogy beépítem a teraszt és akkor nem a hőszigetelést zavarná, hanem a beltérbe kerülne a becsatlakozási pont, útban mindennek.
Most a föld alatt jön az áram és a teraszon bukkan fel, itt van a becsatlakozási pont kialakítva. Az is problémás, hogy a mérőórától a mért vezetékek ugyanott mennek le, ahol feljön a méretlen. A vezetékek részben a pince födémén műanyag sínben, részben a pincefödém tetején gégecsövekben lett szétosztva, beleöntve a betonba. Tehát az elmenő vezetékeket is meg kell hosszabbítani kultúrát és szakszerű módon a villanyóra új helyéig. Ha lehet kihagynám a burkolat felbontását a teljes házban, mert fogalmam sincs hol vezették el, csak azt tudom hol jön fel a betonból. A teraszt előbb-utóbb úgy is fel kell bontani, így a pincébe menő vezetékek átkötése nem olyan nagy probléma, mint a padlóban menők meghosszabbítása. Faház lévén így oldották meg a rejtett vezetékezést.





2013-01-14
11:23:04
#37692
Sziasztok!

Tud valaki ajánlani egy szagtalan szigetelő szalagot? Eddig kettőt próbáltam, egy Tesa és egy noname, de mindkettő oltári büdös. :) Tudom, hogy villanyszerelésnél nem szempont, de más alkalmazáshoz lenne rá szükségem. Persze, ha van alternatíva ilyen szélességű, fehér légzáró szalagra, az is jó..
2012-10-31
09:37:41
Előzmény: robert #34884#34896
robert,

Igen, ez lesz az.. Csak még mindig nem találtam meg, hogy milyen elektronika kell elé.. A négy érintkező miatt hasonlónak gondolom, mint a normál fénycsöveknél.
2012-10-31
07:45:29
Előzmény: robert #34863#34884
tthom,

Ezek szerint tévedtem :( a foglalat neve G10Q



2012-10-30
22:51:22
Előzmény: sándor #34874#34875
sándor,

gondolom amiatt takarékos, hogy 22W felvétellel ad normál 100W izzónak megfelelő fényt. Legalábbis 1350lm az kb annak felel meg..

Túlzott hőtermelést én sem kockáztatnék meg. Amúgy az egésznek az a baja, hogy ezelőtt egy olyan lámpa volt, amiben nem volt búra az izzó előtt.. És hát van különbség. Persze, lehet a végén lámpacsere lesz.. Csak annyira tetszik nekik ez a nap.

Megpróbálok hozzá foglalatot szerezni. Vannak amúgy ötletem. :)
Pl, LED szalagra is gondoltam.. Feldarabolom, aztán kitöltöm az egész lámpa belsejét vele. :) Ha 2m-t bele tudok rakni, az már jó fényt adhat. Persze, kérdés, hogy mennyire melegszik.


2012-10-30
22:12:50
Előzmény: sándor #34862#34872
sándor,

Igen, valószínűleg hasonló lesz az. Fura, mert mintha magasabb lumenre emlékeznék.

Szerintem ez volt:

www.bolt.landlite.hu/spd/01CEL895/CCL22W_T9_230V_2700K_G10q_kompakt_korfenycso_energ

Itt 1350 lument írnak.

A matt búra stimmel, ha leveszem, a jelenlegi 70(100)W halogén akármi elegendő fényt ad.

Így elkeserítettél egy kicsit. De próbálkozó jellem vagyok, biztos kipróbálok pár megoldást. :)
2012-10-30
19:53:39
Előzmény: tthom #34856#34863
tthom,

Valószínűleg az elektronikát is tartalmazó foglalat is kapható a kör alakú fénycsőhöz, önmagában használhatatlan.

2012-10-30
16:43:28
#34856
Van nékem egy nap alakú lámpa a gyerekszobában, mennyezeti, üvegbúrával, laposabb változat, 60Wos izzó mehet bele.. Ami kevés. Az energiatakarékosak meg túl nagyok hozzá, nagyon asszimetrikus lesz a fénye. Két lehetőségem van, mert a lámpa az fix. :)

1. átalakítom két izzófoglalatosra, így két kisebb energiatakarékos bele, egyenletesebb lesz.

2. vagy találtam OBIban gu10q/T9 foglalatú körfénycsövet.. Akárhogy nézem neten, nem találom, hogy erre direktbe 230, vagy kell külön előtét elektronika hozzá? Ez még beleférne és jó fényt adna.. Találkozott már valaki ilyennel? Vagy tud ajánlani valamit? Kevés a hely eléggé benne.
payagyerekVálasz erre
2012-10-01
18:55:40
Előzmény: tthom #33723#33731
1 csipetnyi PUR-hab kifújás is jól csökkenti a párakicsapódás lehetőségét.
(Bár hosszútávú tapasztalatom nincs.)
Biosolar Forum  =>  Villanyszerelés  =>  Villanyszereleslapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12   következő »
Copyright © 2005-2017 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva