English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  Villanyszerelés  =>  Villanyszereleslapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
2010-03-26
11:35:18
#4945
Sándor,

Köszönöm a segítséget. A Fi relé nálunk 3 fázisú, a villanyóra után van beszerelve. Eddig nem sok bajt okozott, kivéve a kutas problémát, de azt az általad ajánlott csatlakozóval meg fogom oldani.
Kérdésem: A földdel támogatott nulla pontot minden esetben ki kell építeni? Nem látok a villanyóraszekrény közelében földelő szondát (nem tudom mi a neve), viszont a pincében a gázkazán közelében van egy. Ez lenne az vagy csak a gázcirkóhoz építették ki? Mivel az épület nyaralónak készült, csak a földszinten vannak földelt dugaljak, a tetőtérbe már nem ért fel. Éredemes itt utólag kiépíteni? Zömmel II év. osztályú berendezések működnek, TV, Videó, rádió, lámpák, csak egy dolog igényelne földet, a számítógép.
Az anyagi részétől eltekintve, érdemes lenne a kút áramkörét külön Fi relével védeni? Vagy a jól szigetelt csatlakozóval ez már úgysem okozna gondot a jövőben.
Tegnap kicsit keresgéltem a Fi relé működéséről anyagot a neten, és az egyik leírásban azt írták, hogy ahol a nulla közös gyűjtősínes kivitelű, ott nem lehet több, fázisonkénti Fi relét alkalmazni, mert az egyik Fi relé hibaárama működésbe hozza a többit is. Nekem elég régimódi kiépítésű az elektromos hálózatom, gyűjtősín nincs sehol, de nem kizárt, hogy a nulla a fogyasztásmérő óra után egy pontból lett szétosztva (meg kell néznem otthon), akkor szinte ugyanaz a helyzet.
Ezt amúgy sem értem mert a nulla csak egy kábelen jön be a villanyóra szekrénybe, valahol így is, úgy is össze van kötve egymással az összes nullavezető.

Itt az idézet:
"1 db háromfázisú FI relét kell alkalmazni, ha a villanyóránál a nullavezető nincs rögtön háromfelé osztva, hanem egy közös sínre van kötve a ház összes nullája. (Ha közös nullázásnál, 3 egyfázisú relét szerelnénk be, azok a második fogyasztó bekapcsolásakor leoldanának.)
3 db egyfázisú FI relé alkalmazásának előnye, hogy ha pl. egyik relé leold, akkor a másik két fázison levő eszközök még kapnak áramot."
2010-03-26
00:39:52
#4939
zsezse!
plaszlo!

Hatalmas a mai forgalom, de ez a témád fontos, elsőbbséget kell élvezzen.

A Fi relé bizonyos alkalmazásoknál (építkezés, vizes munkák, talajszint alatti munkák, speciális gépek kötelező. Ezeknél már a berendezés gépkönyve is előírja. De ebbe ne menjünk bele túlságosan részletesen, mert csak a vil. en. felhasználása, ami előírja az alkalmazandó védelmi módszereket, (pl. törpefeszültség, Fi relé ...) több tíz oldal, és nem lehet a népszerű irodalom szintjére egyszerűsíteni. Legalább is én erre alkalmatlan vagyok. Muszáj szó szerint idézni.

Egy kútban elhelyezett szivattyút mindenképpen Fi reléről kell megtáplálni. Mert a víz jól vezeti az áramot (különösen egy ásott kút salétromos vize), és a cső végét ember fogja vizes kézzel. A csatlakozáshoz javasolom, vegyetek az építkezéseken használatos gumiházas csatlakozópárt, Dug.alj és villa. Ezek kicsit drágábbak, de szorosan összezárnak, és akár 50 cm mélyre, rövid időre vízbe merítve is tömítettek maradnak. Tehát a párának biztosan ellenállnak. A szilikonos megoldás nem megbízható, és nem szabványos!! A hasonló tömítettségű csatlakozó doboz nagyon drága. És a dugvillát akkor sem lehet megspórolni.

Ha egy házban gondot jelent az egész ház központi lekapcsolása egy hiba esetén, akkor a becsatlakozás után, közvetlenül az áramköri leágazásra kell beépíteni a FI relét, reléket külön külön. Soha ne egy már Fi relével védett áramkörről ágazzatok le egy újabb relével, mert akkor végigmegy a hibaáram és mindkettő leold. Figyelem, a kötelező leoldási idő kisebb mint 0,2 sec!
Ha rám lenne bízva a megoldás, én csak egy, az egész lakást (+ udvar, melléképület, kert, kút) védő Fi relét építenék be. A ház villamos rendszerét logikusan áttekinthetőre, szabványosra, biztonságosra szerelném.
Az indoklás: Legyen a hiba fellépése egyértelműen érzékelhető, bármilyen kényelmetlenséget is okoz járulékosan (lekapcsol TV, mikró, számítógép). Igenis keresse meg a gazda, vagy a szerelő, hogy melyik berendezés hibásodott meg. Iktassa ki a hibaforrást, hogy újból megbízhasson a család a lakás védelmében. Ez az alaposság általában sok más apró hiányosságot, kókányt is felderít, amit ki kell javítani, vagy megszüntetni. Ha csak egy egy áramkör kapcsol le, akkor nincs ez a kényszer. De ez nem állami szabvány előírás, ez csak "házi szabvány" nálam és még sok hasonlóan gondolkodó szerelőnél.

Amit a "lenyomott" automaták melletti leoldásról írtál, nem értem. Próbálom elképzelni a kapcsolást, hogy hová van beiktatva a Fi relé, de nem megy.
Több információ kellene! A Fi relé csak akkor nem kapcsol le szabályos bekötés mellett, ha a fázis vezetőn, vezetőkön kifolyó áram maradéktalanul visszafolyik mind a négy vezetéken (3 fázis+0 vezető). Ha a befolyó áram és a visszafolyó áram erősségének különbsége megközelíti (tendenciában is) a 30 mA-t, akkor lekapcsol. Tehát ha nem volt kifolyó áram, akkor a Fi relének sem lett volna szabad megszólalnia. Valami kapcsolási, Fi relé bekötési probléma lehetett. Esetleg kóboráram. Esetleg azonos csőben párhuzamosan egymás mellett vezetett és részben feszültség alatt lévő vezeték kapacitív átvezetése okozhatott akkora feszültség emelkedést amitől lekapcsolt a relé? Nem tudom, de 1 V feszültség is áthajthatja a 30 mA-t, sőt akár több A-t is. De inkább az, hogy régebben nem volt a három vezető különböző szinekkel szerelve. A nullázott rendszerünkben a védővezetőt a testre és a kiinduló ponton (főbiztosító tábla) a földeléssel megtámasztott nullára kötjük. Ezért amíg nem volt Fi relé, addig a lakás hálózatán sokszor büntetlenül felcserélhették a két vezetéket, a 0-át és a védővezetőt. Tehát a konnektorok test érintkezőjére, a sütőre, bojlerre hol a 0 vezetőt, hol a védővezetőt kötötték.
Az egyszeri védelem így is biztosított, mert hiba esetén kiment a biztosító, de a védővezetőre a biztosító kioldásának idejére feszültség került. Ezzel más készülék teste került feszültség alá, amig a bitosító, vagy a kisautomata le nem oldott. Tehát pl. a kútban zárlatos lett a szivattyú. A leoldási idő mondjuk 2 másodperc volt. Ha valaki ez alatt a 2 másodperc alatt megfogta a fém kávéfőzőt az azt megrázta, és akár az életébe is került a szerelő trehánysága.
Ezért van ma, hogy a védővezető, a zöld-sárga, csak hiba esetén vezethet áramot. Üzemszerűen nem folyhat rajta áram, ez szigorú előírás.
Ha a lakás így van szerelve, a Fi relé pedig a gépkönyve alapján van bekötve, egyszerűen nem fordulhat elő hibás működés. Csak hiba esetén oldhat le a Fi relé. Esetleg nálad is lehet olyan eset, hogy 3 fázisú relé van 1 fázisra használva, és nem a megfelelő kapcsokra van kötve a fázis. A relén egyfázisú bekötés esetére ki van jelölve egy tekercs és annak a kapcsai, hogy 1 fázison is helyesen működjön. Viszont ha helytelenül van bekötve, akkor a Fi relé nem működik hibaáram esetén, nem hogy "magától" lekapcsoljon.

Remélem ezzel már el tudsz indulni a keresésben. Egy gyakorlati tanács, én szét szoktam lehetőség szerint bontani a lakást. Szétkötöm a betáplálástól távolabbi részeket, és részenként haladva keresem a hibát. Ha az első rész jó volt, ráakasztom a következőt és így tovább, amig meg nem lesz a hiba.

Jó munkát és vigyázz magadra.

2010-03-25
20:06:40
#4929
plaszlo:
csinalhatsz vizmentes kotodobozban is egy kotest. a kabelek bemenetet szukseg eseten sziloplaszttal eltomitheted, es akkor megoldottad a problemat.

irtad: "a fi rele kotelezo, vagy csak nem megfelelo foldeles miatt alkalmazzak"
a masodik resz nem igaz, mert megfelelo foldeles hianyaban a fi rele sem fog mukodni - ahogy nalam sem.


2010-03-25
17:59:53
#4918
Zsezse,

A kútnak csak az a baja, hogy az elektromos csatlakozást a kúton belülre (ásott kút)telepítették. Sima kültéri dugalj a régi fajtából és a kút csatlakozó dugója. A kút teteje beton tetővel le van fedve, így egy idő után annyira bepárásodik, hogy leold a Fi relé. Télen széthúzom és a kimenő áramkőr biztijét is lekapcsolom, nyáron meg az egyik féltetőt pár centire elhúzva, már szellőzik annyira, hogy ne párásodjon be.
Az új szivattyúknál már láttam, hogy a kábelre épített vízmentes kapcsolódobozzal árulják. Talán egy ilyet kellene beszereznem.
2010-03-25
17:12:27
#4908
sandor

koszonom! az igazsag az, hogy a szakmamtol nem all messze a villamossag, bar tudom, a villamossag es a villanyszereles nem ugyanaz! 2 eve, amikor a sajatunkat alakitottuk at vegig ott lebzseltem a mester baratom mellett es kioktatott eleg sokmindenrol, ami meg hianyos volt.

a 10mA-s fi rele tippet koszonom, erre nem gondoltam volna. ez lesz a megoldas.

az igazsag az, hogy amikor a fi rele leoldott, akkor meg csak be se voltak kapcsolva a biztositekok!! le volt nyomva mind3 automata, es csak a nullat kotottem be, mar erzekelte a fi rele. valoszinuleg ez volt az, amit emlitettel, hogy a foldben is igyekezett az aram.
1V-ot mert valtoban a nulla es a fold kozott ebben az esetben (haz aramtalanitva!)

kerdezted, mi lesz a kovetkezo: hat a napkollektor:))))

Plaszlo: szerintem a villanyszerelesnel nincs olyan, hogy "rossz fogyaszto"t bennhagyunk a halozatban. ez eleve baleset es eletveszelyes.
tehat eloszor is az okot kellene megszuntetni, amiert levag a fi rele.
ha pedig "gyakran tonkremegy", akkor arra az agra kulon fi relet kellene feltenni, hogy legalabb vedelme legyen, de ne zavarjon be a hazba
egyszer nekunk is levagta a kut a fi relet, kiderult, hogy osszeegett benne a tekercs, es neha athuzott.. ujratekercseles utan rendbejott.



2010-03-25
13:36:26
#4893
Sándor,

A Fi relé mai szabványok szerint már kötelező védelem, vagy csak a megfelelő földelés hiányában alkalmazzák? Lehetséges Fi relé nélküli hálózatot kialakítani egyénileg, vagy csak villanyszerelővel és mérési jegyzőkönyvvel?
Szerencsére nem sokszor történt meg, hogy pl. a kút miatt a 3F Fi relé áramtalanított az egész házban. Ki lehet ezt kerülni, tehát Fi relé mentes, szabványos földelésű hálózatot kialakítani?
Tehát el szeretném kerülni, hogy az egyik fázison lévő megengedettnél nagyobb szivárgóáramú, vagy hibás készülék miatt minden sötétbe boruljon. Fázisonkénti Fi relé? Nagyon rég tanultam villanyszerelést, azóta már mások a szabályok.
2010-03-25
10:38:05
#4886
zsezse!

Bátor vagy és vakmerő!

Számottevő (tehát nem megadott értékű, boltban kapható szúróföldelés) földeléssel egy helyen, a becsatlakozásnál kell a 0-t megtámasztani, összekötni. Szabvány szerint ki kell alakítanod egy csatlakozási pontot, ahol a földelést összekötöd a 0-val, és ide kell külön külön vezetni a nagyobb fogyasztókról egy egy extra védővezetőt is. Ilyened otthon is van, mert a gázkazánodat nem üzemelhették be hivatalosan egy külön védővezető nélkül.
Így akár száz méteres hálózatot is megvéd az áramvédő kapcsoló. További egyedi földelések a kóboráramok miatt (szivárgó áram - elkerülhetetlen!) nem szükségesek.

Ha a mezőgazdasági épületben "csak" felgyújtottad a villanyt, hogy láss, akkor az odavezető 0-ban már áram folyt, tehát rátesztelve az áramvédőnek le kellett kapcsolnia.
Mert megosztottad az áram útját visszafelé az eredeti vezeték és a műszered között, és a védővezetőn a tesztkészülék áramának az értéke meghaladta az áramvédő megszólalási határértékét.

Az éjszakai áramra kötött bojlert általában nem vonják be a Fi relé hatáskörébe, hogy ne zavarjon be az áramszolgáltatónak. Viszont a biztosítója, a főkapcsolója elé, után, Te is bekötheted. Ennek nagy a fontossága!! De nem 30 mA-es áramvédővel, hanem csak 10 mA-essel! Viszont ez már a bojler bekötésénél megjelenő első vízcseppre le fog oldani. Leold akkor is, ha a fűtőbetét a vízkő miatt kezd kilyukadni.
Évente 4-5-en halnak meg a kádban, zuhany alatt állva a bojler szivárgó árama miatt, teljesen szabályosan szerelt házakban! Az alkalmazott Fi relék általában 30 mA-esek. Az ember 50 mA-nál meghal. De vizesen, a "földelt", védővezetővel ellátott kádban már 15-20 mA is halálos lehet. Erre pedig még nem működik a Fi relé.

Ez már veszélyes terület egy kivülálló számára.
De ha szabványosan van a ház szerelve, Kád és bojler extra, nagy keresztmetszettel összekötve, az egész a külön védővezetővel rákötve a becsatlakozási, 0 megtámasztási pontra, akkor nem kell aggódni.

A kóboráramok különösen régi települési hálózatoknál fordulnak elő. Mert igazság szerint minden oszlopnál kellene lenni egy földelésnek ami fennt rá van kötve a 0-ra. Ezek már tönkrementek, vagy kispórolták. A körzeti trafó csillagpontja felé visszatérni igyekvő áramnak "kevés" az oszlopokon lévő 0 vezető keresztmetszete. A hálózattal párhuzamosan a földben is igyekszik vissza a trafóhoz, és ehhez felhasznál mindent ami vezeti az áramot és a földben van (vasvázas kerités, fém vízvezeték, gázcső stb).
Azért lyukadnak ki sűrűbben az utcai hálózattal párhuzamosan fektetett fém vízvezeték csövek, mint a rá merőlegesek, mert az elektromos korrózió elbontja a cső anyagát. Jellemző az ilyen lyukakra, hogy határozott szélűek és olyan helyen is megtalálhatók, ahol még csak nem is rozsdás a cső.
Én mértem már lakatfogóval ilyen vízvezeték által vezetett 17 A áramerősséget.
Ha esetleg ilyen zavarba botlott a mestered, akkor nem irigylem. Fel lesz adva neki a lecke.
Javaslom, hogy inkább nézz át minden kötést a melléképületet is beleértve. Az áram útja legyen szabályos. És nem feltétlenül kell a régi alu vezetékeket kicserélni csak a Fi relé miatt. Csak, ha elavultak, ha már vékonyak a mai terheléshez. De akkor sűrgősen.

Ha erre még emlékszel, régen megkövetelték a szúróföldelést a betonkeverőkhöz.
Hiába, mert nem adott kellő védelmet. Ezért kell a 80-as évek óta minden építkezésnél használt gépet "sárga szekrényről", áramvédő kapcsolóról üzemeltetni.

Kazán, fűtés, kémény, villanyszerelés. Elismerésem. Mi lesz a következő?
2010-03-25
07:58:11
#4882
Sziasztok

nem talaltam hirtelen jobb kategoriat, igy ide hoztam letre.

a kovetkezo a gondom: nagyszuleimnel atszereltem az olvadobiztositekokat uj kismegszakitokra, es ha mar ott voltam, feltettem egy FI relet is.

a haz kb 30 eves, aluminimum vezetkekkel szerelt, a halozat latszolag korrekt allapotban volt. van egy ejszakai aramrol mukodo bojler is, ami egy kulon biztit kapott.

1. gond: van a haznak egy foldelese, es van egy mezogazdasagi epulet valamennyivel tavolabb, aminek szinten van egy foldelese.
ha a FI relet ugy probalom meg tesztelni, hogy a hazban a nullat es a foldet osszezarom, nem old le. ha azonban a mezogazdasagi epulet nullajat es foldjet kotom ossze, azonnal leold. igy is lenne normalis, ugy tudom.
meregettem, es a haz foldelese es a nullaja kozott kb 30ohm ellenallast merek, a masodlagos foldelesnel 2-3ohm ot mutat a muszer.
a szaki szerint a haz foldelese nem megfelelo, es egy uj foldelest kellene csinalni.
mi ennek a legbevaltabb modja?

2. gond: a bojler kulon biztositekon van, kulon kap egy fazist az ejszakai meroorarol. gondolom, hogy ha erre is szeretnek erintesvedelmet, akkor erre egy kulon 1 fazisu FI relet kellene feltennem?!


Biosolar Forum  =>  Villanyszerelés  =>  Villanyszereleslapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12
Copyright © 2005-2017 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva