English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  Villanyszerelés  =>  Villanyszereleslapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
2012-06-15
13:27:03
Előzmény: Jesu #30693#30696
"Léteznek ilyen törpefeszt használó relék, amik akkor kapcsolnak rá 230-at, ha zár valahol az áramkör"

Ez mire jó egyébként?
2012-06-15
13:25:55
Előzmény: sándor #30691#30695
Kösz, ez logikusan hangzik.
2012-06-15
12:27:52
Előzmény: sándor #30691#30693
Köszönöm, hogy ezeket leírtad!

Az emeleti részen minden dugaljat, kapcsolót, lámpát össze vezetékeztem egy központi részhez. (részben a házvezérlésre gondolva, nem nagy terület, rászántam a többlet kábelt) Szobánként van fűzve a legtöbb konnektor, de minden szobában van egy-egy alternatíva, ami teljesen külön megy.

Az a gondolatom, hogy erre az egyre vagy külön központilag szünetmentesített, vagy akár teljesen önálló (egyenáram?), kapcsolható hálózat lesz alakítva, vagy csak ezen lesz külön állandó a fesz, a többit pedig kapcsolom egy figyelő áramkörrel.
Léteznek ilyen törpefeszt használó relék, amik akkor kapcsolnak rá 230-at, ha zár valahol az áramkör. Ezek borsos áron vannak, de idővel változik a helyzet, vagy kitalálunk valami alternatívát a házvezérlés topic keretein belül.

Utólag szeretném a földszintre is megoldani ezt a külön hálózatot. Viszonylag egyszerűen menni fog, mert csináltam egy "közmű csatornát" a ház gerincén végig, ahova utólag is be tudok húzni bármit, ugyanakkor a szobák falainál függőlegesen is megoldott a leállás vagy gipszkarton, vagy beépített szekrényeken belül.

Természetesen az emeleten külön biztosító szekrény lesz, mellette a házvezérlésnek a saját dobozával, hogy ezeket a logikákat el tudjam helyezni.

Látsz ebben valami buktatót? Te mit javasolnál?
2012-06-15
11:47:41
Előzmény: bigmafa #30671#30691
bigmafa!

Villanyszerelő nem vagy, de nagyon logikusan állsz a dologhoz.

A magyarázat egyszerű. A költség optimalizálás és a maximális biztonság.

Lesznek olyan helyiségeid, ahol biztosan nem fog a rendeltetés megváltozni. Wc, spájz, fürdőszoba, de még a konyha is ide sorolható.

Ezekhez olcsóbb a csak szükséges keresztmetszettel vezetékezni és Amper értékkel biztosítani.
A biztonságot az adja, hogy egy, a fürdőszobában működő rádió pl.zuhanykabin! (de nem nálunk) meghibásodása esetén az alacsonyabb értékű, mondjuk 4A-es készülékvédő kismegszakító a jelleggörbéjénél fogva sokkal gyorsabban old le, mintha egy böhöm 16A-es vezetékvédő kismegszakítóval biztosítottad volna.
És máris megspóroltunk egy temetést.

A változónak tekinthető helyiségekhez el lehet vinni egy vastag, erősen biztosított gerincet.
Ha jól szét van osztva a ház sok áramkörre, akkor akár a szobában egy eldugott helyen is elhelyezhetsz egy, a falsíkból nem kiálló al-biztosító szekrénykét. Nem kell előre végig drága vastag vezeték mindenhová, mert esetleg változik majd a szerepük.
Elég csak a dugaljnak megfelelő keresztmetszet és csak a kismegszakítót kell cserélni, vagy egyszerűen megcserélni a kismegszakítóktól elmenő vezetékeket.

Nálam csak a műhelyben mire a flexhez, vagy a heg. trafóhoz eljut az áram, négy egymás utáni biztosítón megy keresztül.
Ha lerugatom valamivel az adott készülék kismegszakítóját, nem kell bejárnom a házat, átmenni az udvaron a főbiztosítókig. Leoldott, felnyúlok és visszakapcsolom. Ott a helyszínen, ahol használom, ahol éppen dolgozok.
Nem szentségel a család, hogy az egész ház áram nélkül marad percekre.
A túlterhelt flex nem ég le, hanem csak leáll.
Máris megspóroltunk egy gépet.

Spórolni a vezeték keresztmetszettel, sok fogyasztót egy vékony áramkörre kötni, hogy majd úgy is leold a mérő előtti kismegszakító, nem szabad.

A mérő előtti kismegszakítók vezetékvédők és nem készülékvédők.
Lassan oldanak le, ÉV szempontból nem biztos, hogy az adott helyen és célnak megfelelőek.
A túlterhelt vezeték a falat fűti. Elég drága fűtés fajta. Ráadásul a hőtől elfáradnak a kötések, megnő a tűzveszély (tapéta és gipszkarton), és nem fogja az elvárt 20 évet javítás és vezeték csere nélkül kibírni a ház villamos hálózata.

"Az én, aki csak olyat... vállal", nem vagyok egyedül. Nem vagyok egy különcködő, a tulajt a pénzéből kiforgatni akaró szaki.
Mire beköltöznek az én lakóim, addigra még a festésen sem keltkezik a villamos csatlakozásoknál kéznyom.
Másoknál a beköltözéskor végzik a harmadik villanyszerelést. Kinek kinek gusztusa szerint.
De aki velem dolgoztatott, az már a beköltözéskor olcsóbban jött ki, mint a másik.
Nem kell feltétlenül minden drága szerelvényt, eldugott helyen lévő dugaljat felszerelni. A szekrénysor mögött megfelel egy szabványos levégezés és egy vakfedél a dugalj helyére.
Így is lehet spórolni.




2012-06-15
08:54:55
Előzmény: takyka #30676#30679
Az óra és a Fi relé közt nem kötötte össze a nullát a földdel, természetesen - nem a védett oldalon vártam volna el :)

Sosem tudom mire mondják hogy "után" meg "előtt". Nekem ez "után" van (mert az áram a fázison jön, nullán megy el - tekintsünk most el a váltóáram mibenlététől :)), bár valóban, az "előtt" talán logikusabb...

Mondom h nem vagyok villanyszerelő, de azért értem hogy működik :)
2012-06-15
08:13:23
Előzmény: bigmafa #30670#30676
"(A Fi relé után nem kötötte öszse a nullát a földdel, hiába kérdeztem rá. A később kihívott ÉV ember mért, lesett, kötött....)"

Ezt most hogy érted? Hol van az után? A Nullát és a "földet" nem kötheted össze a Fi relé védett oldalán, különben nem érzékeli a testzárlatot!

T.

2012-06-15
06:25:59
Előzmény: sándor #30596#30671
"Én csak olyan szerelést vállalok, ahol a tulaj elfogadja, hogy csak a legszükségesebb helyekre kerül 16-os kismegszakító"

Kiváncsiskodnék, hogy miért?
OK, vannak fogyasztók amiket védünk, és BIZTOSAN nem lépnek túl egy bizonyos teljesítményt (kazán, csengő, világítás, riasztó pl).

De ki tudja hogy rendezem be a szobát, mikor kell ráfűtenem árammal, stb - tehát legyen minden konnektornál elérhető a 16A. (Természetesen megfelelő vezeték-keresztmetszettel)
Ha meg két kör túlterhelné a bejövő vezetékeket, arra meg ott az óra biztosítéka, nem?

Nem vagyok villanyszerelő, lehet valamire nem gondolok. Vagy egyről beszélünk?
2012-06-15
06:17:09
Előzmény: FBalazs #30601#30670
A hozzászólás elejét el sem olvastam, csak az UTP-s részre reagáltam.

A szerelőd egy kókler!

Nemrég húzattam újra a régi vezetékeket. Amit a fickó villanyszerelés címen művelt, az tragédia volt. A műszerezettsége kimerült egy fázisceruzában és egy próbalámpában. És ez nem vicc.
Fi relét úgy rakott be, hogy nem tesztelte le rendesen, nekem kellett rájönnöm hogy nem véd semmit. És nekem kellett megmutatnom neki hogy működik egy multiméteres szakadásmérő (!), s elmondani hogy ugyan hogy keresse meg a hibát.
A munka sürgős volt, én nem tudok vezetéket behúzni, ezért nem zavartam el. De soha többet látni sem akarom!

(A Fi relé után nem kötötte öszse a nullát a földdel, hiába kérdeztem rá. A később kihívott ÉV ember mért, lesett, kötött....)

Javaslom hogy egy regisztrált szerelővel (lista az áramszolgáltató oldalán) csináltasd, jobb eséllyel indulsz - sosem késő lemondani!!!
Vagy a végén nézesd át egy érintésvédelmi szakemberrel - 15e Ft volt nekem, jegyzőkönyvvel, számlával, mérésekkel.

Természetesen vannak korlátok, tehát pl. nem fogsz tudni egyszerere mosni, vasalni, sütni, porszívózni és vizet forralni (mert adott a bejövő áram), de KIS odafigyeléssel megoldható, hogy minél jobban eloszd a terhelést a fázisok között pl. Ha ezt a szerelő agyonvágja már ott, hogy egy körre köti az összes konnektort, és te erre igent mondasz... Végülis te használod a házadat :)
2012-06-14
22:46:16
Előzmény: FBalazs #30601#30668
FBalazs!

Egy házat a tengelyvonala mentén osztunk ketté. Majd szintenként felszeleteljük.Ez már négy önálló, egymástól független házrész.
Hozzájönnek az egyedi fogyasztók, tűzhely, mosógép, vasalás, nagyteljesítményű mikrók, a hűtők feltétlenül, a fűtésrendszer. A szabadban lévő részek, terasz, kapunyitó, külső világítás, biztonságtechnika, melléképületek, garázsműhelyek.

Ez nagyjából 12 egymástól független, egymás működését nem zavarható fogyasztói egység. Ezt még megszorzod kettővel, mert a világítást és az erőátvitelt (dugaljak) külön kell szerelni és biztosítani, akkor van 24 áramköröd, ami nagyjából ugyan annyi kismegszakító.

Ha kimegy a fürdőben egy 40W-os gyertya izzó, akkor nem maradhat sötétben az egész ház. Balesetvédelem! Sötétben nem lehet hibát keresni. Felrobbanhat a kazán, ha nem tudod közben a sötétben hűteni, a tüzet kikaparni, lelohasztani, stb.

A kapcsolási rajz egy egyvonalas rajz, amiből ki kell dedrüljön, hogy melyik helyiség melyik dugalja, fogyasztója, világítása melyik kismegszakítóra van kötve.
Az elkészítése kötelező.

Igazság szerint egy példány rajznak benne kellene lennie a mérőszekrényben, ott ahol a kiérkező tűzoltók azonnal megtalálhatják. Van olyan barom szerelő, aki titkos leágazást készítve segít áramot lopni. Tűz, vagy nagy kárt okozó vihar esetén a tűzoltók lekapcsolják a házat, a házban dolgozó tűzoltót meg agyonvágja az áram (hűtőládák, bojlerek, villamos fűtés).
Vagy lekapcsolja a házat az "elmentünk otthonról" című főkapcsolóval, de a biztonsági rendszer, a kapunyitó, a hűtők áramkörei feszültség alatt maradnak.
Ezt nekik azonnal látni és tudniuk kell. Úgy szervezik meg a munkát.

Ha a házban valami nem egyértelműen mentesíthető a feszültségtől, akkor addig nem oltják a tüzet, amíg az áramszolgáltató ki nem érkezik, és az egész utcát nem áramtalanítja.
Most jön a paya kedvenc őrnagya. Ha PV van a házon telepítve, és nincs a házon kívül egyértelmű leválasztó és rövidrezáró kapcsolás, akkor hozzá sem fognak a tűz oltásához.
Külön tétel ha van szünetmentesed a házban. A rajzon, vagy egy kiegészítő üzenetben annak is ott kell lennie a kapcsolási rajz mellett.
A biztosító meg természetesen nem fizet egy petákot sem. A tűzoltók kötelesek feljelentést tenni a közérdek akadályoztatása, a szomszédok veszélyeztetése, stb. miatt. A büntetés milliónál kezdődik.

Formanyomtatványuk csak a profi szerelő cégeknek van.
De minden villanyszerelő felelősséggel tartozik az elvégzett munkája után, és ezt dokumentálnia is kell. Tehát rajz és nyilatkozat a minimum feltétlenül!
Nem kell csak egy kockás papír, de értelmes és olvasható kapcsolási rajzzal, nyilatkozattal. Aláírás, pecsét, fél óra alatt kész.

Az Érintésvédelmi felülvizsgálatot ez a nyilatkozat nem helyettesítheti.
Fizetni csak azután, ha az ÉV felülvizsgáló kiadta a "megfelelő" felülvizsgálati jegyzőkönyvet. Ezt a jegyzőkönyvet bármelyik biztosító is elkérheti. Nélküle nem köt egy rizikós házra biztosítást.

Gondolj bele, hogy egy néhány száz forintos vacak mellett is van megfelelőségi nyilatkozat a tecsóban is.
Ezt a villanyszerelőd is tudja, csak ő miután felmarkolta a pénzt, még azt is le fogja tagadni, hogy a házad közelében járt.

Nekem a múltkoriban kellett egy, a 80-as években végzett munkáról rajzot adnom egy régi kuncsaftomnak, hogy a mostani szerelője tudjon boldogulni.
Megkapta, mert így természetes.
A jogásza kiperelhette volna belőlem a rajzot, pedig annak egy példánya az azóta sokszor tulajdonost váltott áramszolgáltató irattárában is meg kellene, hogy legyen.

A gyengeáramú, de különösen a riasztós áramköröket már csak azért is külön kell választani, hogy nehezebb legyen őket kiktatni a betörőknek. A zavarszűrés a külön csőben és amennyire távol csak lehet az erősáramtól szerelve, ma már elfogadható zavar áthatás ellen.

Sok vicceset lehet látni, amikor a házon kívül elhelyezett, egy csavarhúzóval felfeszíthető kis dobozkában ott van a "riasztó", "kamera" felíratú kismegszakító, vagy a hatástalanító kapcsoló.
A riasztókat, azok főbb paramétereit, a tűz és füst és gáz érzékelős riasztós felszereléseket sem árt (sőt ajánlott) a tűzoltóságnál bejelenteni. Mire kiérnek a helyszínre addigra minden veszélyforrásról képben lesznek. a címed alapján.
Ezért van szükség a rajzokra, az adatokra.




2012-06-14
22:03:50
Előzmény: FBalazs #30601#30666
Aggódj.
Riasztó irtóra érzékeny, hiába árnyékolt, nekem nagyon rossz tapasztalatom van vele.

UTP-nek minimum 10 (vagy 15?) cm távolság kell szabvány szerint 230V-tól. Lehet kisebb is, de akkor csomagvesztés lehet.
HAsználhatsz FTP vagy STP kábelt (ugyanaz, csak árnyékolt) - ez némileg drágább (ki lehet fogni akciót egész jó áron), de azt hiszem csak 5 cm távolságot kell tartani vele. Ja, és ha sodrott érpár, akkor CAT6 alá nem menj, azon már stabilan megy a gigabit. (Neten találtam 30m-es szerelt CAT6 FTP lengő kábeleket közel CAT5e UTP fali árban, én azzal szereltem itthon.)

A szerelőnek igaza van érintésvédelem szempontjából, de teljesen butaságot mond átviteli minőség szempontból. Az nem kaland ha keresztezi egymást a két rendszer, de párhuzamosan egymás mellett vinni sokáig nem kéne.
2012-06-14
21:06:05
Előzmény: FBalazs #30660#30662
Az sem fog gerjedni a mai technika már nem olyan mint anno a hatvanas évek belli cuccok.

2012-06-14
20:52:17
Előzmény: athos #30643#30660
Az UTP az nem árnyékolt (legalábbis olyan került be, ami nem az), és a telefon kábel sem az. Sima 2x 0,75-ös.
2012-06-14
13:53:47
Előzmény: FBalazs #30601#30643
Nem kell aggódni az utp és a tv-koax kábel is árnyékolt, és valóban lehet egymás mellet vinni de külön csőbe a 230V-tól.
Kismegszakító az a terheléstől függ.
2012-06-13
23:06:35
Előzmény: sándor #30596#30601
Köszönöm a részletes választ.
A szerelő holnap jön, már nem tudom lemondani.
Számlát fogok kérni, az biztos.
Rajzot viszont tuti nem kapok. Megpróbáltam megemlíteni, hogy kellene, de azt mondták, hogy az nem kötelező, nem kell, senki nem csinál, nem is láttak még ilyet, stb.
Csak annyit mondanak, hogy festés előtt fényképezzem le a vezetékek helyét a falban, hogy tudjam nagyjából, hogy hol mennek a vezetékek.

Ezt írod: "Egy mai családi házat 20-30 közötti darabszámú kismegszakítóval illik szerelni."

Nekem is ez a véleményem. Azonban kértem árajánlatot két szerelőtől. Az egyik azt mondata, hogy minek van nálam ilyen sok kismegszakító, ez teljesen felesleges, ő majd plussz 25 ezer ft-ért átnézi a kötéseket, és "megoldja" hogy csak 3-4 kismegszakító elegendő legyen. (A bővítéssel együtt!)
Maximum annyi lesz a változás, hogy nem szabad majd pld akkor vasalni, amikor megy a mosógép. De ilyet úgyse akarok majd csinálni, mert vasalni úgyis a mosás után kell. :)
A másik - akinek az ajánlatát végül elfogadtam - az azt mondta, hogy az új részt új bekötéssel készíti, lesz 3 új vezeték a villanyórától. 3 új kismegszakítóval.
Mondtam neki, hogy az új terület az kb ugyanakkora szint mint a lenti, ide is több kismegszakító kellene, de szerinte felesleges lenne több.
Mivel legalább a lenti részt nem akarta átszerelni, ezért őt választottam.
(Pedig drágább ajánlatot adott, mint a másik)
Próbáltam mondani, hogy nem lenne-e elég a 12 A-es kismegszakító, de szerinte az nem jó.

Köszönöm az infókat. HA legközelebb házat építek, már sokkal-sokkal több mindent fogok tudni. Az biztos, hogy jó előre tisztázni kellene mindent, de a szakik soha semmit nem mondanak el előre semmit.
Minden csak menet közben derül ki, hogy ő hogyan akarja csinálni a dolgokat, én meg persze teljesen máshogy gondoltam.
Túlságosan vitatkozni se lehet ilyenkor, mert ugyebár ő a "szakértő" én csak amatőr lehetek.

Az ilyen szerelési munkák után a szerelőnek kell valami nyilatkozatot adnia, hogy ő vállalja a felelősséget a munkájáért, mindent a szabványoknak megfelelően épített be, stb.. ?
Esetleg létezik erre valami formanyomtatvány?

Még azt szeretném megkérdezni, hogy telefont, UTP kábelt, riasztó vezetéket, TV kábelt szabad közvetlenül a 230 voltos vezetékek mellett vezetni?
A szerelőm szerint szabad, csak annyi a megkötés, hogy külön csőben kell lenni a gyengeáramú és az erősáramú vezetékeknek.

Én viszont aggódom, hogy zúgni fog a telefonvezeték, esetleg szellemképes lesz a TV, tévesen riaszt a riasztó. Vagy ne aggódjak?

payagyerekVálasz erre
2012-06-13
22:34:51
Előzmény: FBalazs #30594#30599
Fázissín. Elég kulturált módja a bekötésnek. Ez nélkül, mint1 "bozontos pin@" lesz a doboz. Esetedben 3fázisú kék.
1 modul széles portéka a kismexakító. Azért 4 modulos a fi-reléd, mert 3 fázisú. Te -valszeg- 1 fázisú árával hasonlítottad össze.
2012-06-13
22:12:54
Előzmény: sándor #30596#30598
Jó hogy írod ezt a kismegszakító választást a különböző dolgokra.
Pont most akarom felülvizsgálni. Nekem is mindenhova 16A-est tettek. Bent le se vág, csak az óránál lévő, ami jóval régebbi. :(
2012-06-13
22:03:54
Előzmény: FBalazs #30594#30596
FBalazs!

Az tényleg úgy jó, ha ő hoz mindent. A háziak anyagából én sem dolgozok senkinek. Megvehetik, de csak azt amit én félretetetek nekik a boltban. Ha a háziak bontják ki pl. kíváncsiságból a gyári csomagolást, azt az alkatrészt nem építem be.

Ennek annyi a jelentősége, hogy a mai szabályok szerint a következő felújításig minden felelősség a szerelőé. Tűzvédelem, érintésvédelem, villámvédelem, biztosítós cirkuszok.
Rajz és számla nélkül ne engedj senkit a házad közelébe sem. A lakóházak minősítésébe ezentúl a villamos rendszer állapota, minősége is beleszámít. (Biztosítás, hitel, törlesztés...)

Ettől még meg lehet állapodni vele, hogy az olcsóbb kategóriából építsen. Legfeljebb megjegyzi a számla mellékleteként, hogy a kedves megrendelő kívánságára építtette be az általa gyengébb minőségűnek tartott alkatrészeket.
Én biztosan így tennék, hogy védjem magamat, vagy el sem vállalnám a munkát.

A fésűs sín tűzvédelmi szempontból előírás. Nem drága.
Drót darabokkal közösíteni egy sor kismegszakítót életveszélyes. Melegszik és növeli a veszteségedet, ami hosszú távon sokba kerül.
Az új elosztó szekrény is alapkövetelmény. A régi bepréselt, kusza, áttekinthetetlen vezetékezésű elosztót ma már nem fogadják el.

A szerelés után a házat újra kell érintésvédelmi szempontból felülvizsgáltatni. Ezt vagy a szerelő, vagy az ő felülvizsgálója végzi el. De legjobb, ha Te kérsz fel egy ÉV mérő szakembert, hogy mielőtt fizetsz a szerelőnek, előtte vizsgálja át a házat, benne a bővítést is.
A felülvizsgálat ilyen mértékű bővítés után kötelező, különben ugrik a biztosítás, a hitel, Tiéd lesz minden felelősség, büntetés az építési hatóság részéről, stb.

A házad alapvetően rosszul van szerelve. A betáplálásnál van valószínűleg 3 db 16A-es bejövő kismegszakítód. Aki az összes elmenőt 16-osra választotta, az merényletet követett el az élet és a vagyon biztonságotok ellen.

Én csak olyan szerelést vállalok, ahol a tulaj elfogadja, hogy csak a legszükségesebb helyekre kerül 16-os kismegszakító.
Egy mai családi házat 20-30 közötti darabszámú kismegszakítóval illik szerelni.

Ha már átalakíttatod a ház villamos rendszerét, akkor be kellene építeni bizonyos áramköröket lekapcsoló kapcsolókat is. Ha eltávoztok a házból, a házat a lehetőség szerint feszültség mentesíteni kell. Ez tűzvédelmi előírás.
A kapcsolókat a legegyszerűbb kialakításban az elosztó szekrénybe szokták beépíteni.

A tulajdonosnak előre kell tudnia, hogy például mely helyeken kíván majd vasalni. Csak oda mehet a 16A. A többi dugaljhoz csak 10-es.
A világítási áramkörök 2-4A-esek maximum. A 6A az általános, kisteljesítményű áramkörök biztosítója.

Fi relé esetében ha van kapcsolóüzemű tápegységed a házban (hát persze, hogy van), vagy szünetmentes tápegység, vagy bármilyen napelemes inverter, LED-es világítás, akkor nem lehet akármilyen olcsó bóvli Fi relét beépíteni.
Ezt előre tisztázd le a szerelővel, mert ha később a szükséges pillanatban nem fog leoldani a Fi relé, akkor nagyon komoly jogi következményei lesznek.

Tehát a jobb gyártmány eleve drágább, de a speciális akár a jobb árának a többszörösébe is kerülhet.
Erre készülj.
Egy temetés, vagy lakástűz a sokszorosába kerül annak, amiről most beszélünk.
2012-06-13
21:53:30
Előzmény: FBalazs #30594#30595
A fésűs sín az, amivel egyszerre be van kötve lent (javítva!) a megszakító sor. Fentről mennek el a különböző fogyasztók.
20 éves megszakítót cserélni már időszerű, ha FÁRADTAK. De mivel azt írod jók, én meggondolnám még egyszer ezt az egészet. Nekem pár évesek mennek sorra tönkre, kukára. Nem biztos, hogy az újabb a jobb.
Egy biztos, nézz alaposan a körmére a szerelőnek. Amiket írsz, az bennem bizalmatlanságot szül. Jobb figyelni, ha ennyire variál lehet én meg sem bíznám.
2012-06-13
21:15:54
#30594
Sziasztok!

Holnap jön hozzánk a villanyszerelő bevésni a falba a vezetékeket, a meglevők mellé újakat fog elhelyezni.
Ezért kellenek új kismegszakítók is. jelenleg van 10 db 16 A-es kismegszakítóm, ez mellé szeretne még betenni 3-at. Fi relét is kértem, hogy tegyen be.

Ennek kapcsán az összes kismegszakítót ki szeretné cserélni.
Ő ezer Ft/db áron hozná a kismegszakítókat, a Fi relét meg 13 ezerért. (4 modulost) - vajon mit jelent az, hogy 4 modulos?
Akkor már az elosztó dobozt is kicserélné, aminek az anyagára 5000 Ft.

Első körben az lenne a kérdésem, hogy vajon mi ok lenne arra, hogy az összes kismegszakítót kicseréljük? Kb 20 éve lettek beszerelve, de nem nagyon voltak azok soha kapcsolgatva.

Egyébként meg én láttam 500 Ft-ért is 16A-es kismegszakítót. Az vajon nem jó?
Van különbség ezek között?
Fi relét is ajánlottak a boltban 5000 Ft-ért is.
Amikor mondtam ezt a szerelőnek, akkor azt mondta, hogy csak akkor fogadja el a kismegszakítót és a Fi relét, ha ugyanolyan típusú.
Nem vagyok villanyszerelő, de nem értem miért lenne fontos, hogy ugyanolyan gyártója legyen a két eszköznek. Ráadásul kikötötte, hogy neki kell 3 fázisú fésűs sin (vagy micsoda ?) is a bekötéshez, mert csak azzal tudja bekötni ezeket. Azt pedig csak méter-ben árulják, azt úgysem érné meg nekem külön venni. Ő meg nem ad, mert vagy minden anyagot ő hoz, vagy semmit.
Én azt se tudom mi ez, de tuti felesleges dolog. Eddig csak simán drótokkal voltak bekötve ezek a dolgok, és működtek úgy is. Miért ne lehetne most is dróttal bekötve?
Vagy adjak igazat a szerelőnek?



2011-08-09
21:37:25
Előzmény: takyka #16512#16513
takyka!

Nem ismerem a svájci "kereskedési" feltételeket.
A hőmennyiségmérőm, ha jól értettem a hosszan sorolt feltételeket, pl. a primer érzékelő rajz szerinti, gyári elemekkel történő beépítése esetén volt "lakossági számlázási"(?) osztályba sorolható.

A nálunk hitelesített villanyórák is csak a mi pénztárcánk felé hitelesek.
Valami hasonlóval vergődik Bous is, amikor a szolgáltató nem fogad el bármilyen, "más országokban hiteles" eszközöket, ha neki kell a mért érték után fizetni.
Még akkor sem, ha azok a saját országában már járatosak.
A sandaságot még csak nem is palástolják, esetleg Magyar jogszabályok, külön alkuk kötik a kezüket.




2011-08-09
20:47:57
Előzmény: sándor #16511#16512
Mostmár értem mire gondolsz. A kis hiba kumulálódik...
Nem vagyok olyan bátor, hogy kijelentsem, az otthoni méréseim bármelyike "abszolút"pontos. Fleg nem a hmérséklet mérése. Az az egyik legnehezebben mérhet fizikai jellemz! Az érzékel elhelyezése jobban befolyásol, mint az arányos jel kezelése. Számomra a 10 év hiteles mködés is kérdéses a hmennyiség mérd esetében. (ugyanúgy mint a közüzemi mérké!)
T.
2011-08-09
19:43:00
Előzmény: takyka #16480#16511
takyka!

Ahogy olvastam a régebbi beírásokból, a készen kapható (Conrados) "digitális" ellenálláshőmérők szórnak rendesen.

Anno mi is próbálkoztunk az egy vagyonba kerülő, a csatlakozó fejbe épített A/D átalakítós PT1000-ekkel, de nem váltak be. Mint kiderült, csak egy szűk külső hőmérséklet tartományban adta a gyári pontosságot. Az A/D átalakító hő-érzékenységét nem tudták kiküszöbölni.
Ezért maradtunk a négyvezetékes érzékelő bekötésnél, 2-4 csatornás sínre pattintható A/D átalakítóknál. Szekrénybe, állandó hőmérsékletű helyre szerelve már jól működött.

A nagynak gondolt pontatlanság alatt azt értettem, hogy pl. a hőmennyiség mérőm a hozzá tartozó 2 db PT100-as gyári (~1,5m) kábelhosszal, gyárilag préselt sarukkal, a saját dugasz kapocslécével bekötve garantálja csak a hitelesítést.
A mérőbe csatlakoztatott PT100 vezetéke most fel van tekerve a mérőre.
A svájci gyártó az érdeklődésemre azonnali garanciavesztésre "ítélt", ha le merem rövidíteni a vezetéket. Ráadásul még a gyári paraméterek lekérdezéséből is azonnal kizárt. (Még ha lenne hozzá programom, akkor sem kaphatnám meg a készülék hozzáférési kódját.)
Némi barátkozás után kaptam tőlük egy táblázat-részt arról, hogy a párbaválogatott PT100-ak mellett is milyen korrekciós tényezőkkel van a mérőm hitelesítve.
Elgondolkodtató, hogy évek alatt mekkora "félremérést" lehet(ne) egy kábelrövidítéssel összehozni.
Az meg méginkább, hogy a jelenlegi pontosságát sem tudom leellenőrizni.

Tulajdonképpen semmire nem megyek vele. Marad a hit, hogy a mérőt először 10 év után kell szoftveresen ellenőrizni, és ha szükséges újra hitelesíteni. De csak a gyártónál!
Kérdés, hogy egyáltalán működik e majd 10 évesen?
A hitelesítés (az árajánlatból gondolom) szerintem annyiból áll, hogy egy új készülék áráért kicserélik a belsejét.

2011-08-08
12:10:53
Előzmény: sándor #16478#16480
Érzékelők csatlakoztatásához, szólnék hozzá.

A digitális érzékelőknél a felvetett probléma nem játszik, a PT100(0)-as távadóm kvázi négyvezetékes távmérést valósít meg, ezért is terveztem 4-20mA-re...
Azokban a mérési tartományokban és pontosságban amire nekünk szükségünk van (+-1°C) ennyi elég szerintem.

T.
2011-08-08
08:50:51
Előzmény: zsezse #16476#16478
zsezse!

Elfogadható a fordítás.

Tudod, az a baj, hogy a kereskedők (boltosok) szakmailag képzetlenek. Nincsenek naprakész állapotban, de ez nem az ő hibájuk. Annyi termék van a piacon és annyi kispénzű vásárló (villanyszerelő), hogy nem tudják követni a termékeket.

Semmi bajom a Wago-val. A maga módján, ha betartják a gyártó által javasolt technológiát, akkor egy olcsó, (szerintem még) beépíthető termék. De messze nem a vezetékkötés csúcsa.

Az igazán megbízható tipusok privát alkalmazásban nehezen megfizethetőek. Azoknál nincs szükség segédanyagokra, utánhúzásokra (de az időszakos ellenőrzésre igen!).
Maga a sorkapocs kialakítása olyan, hogy egy sorban megtalálható az erősáramú és pl. a mai házakban már tömegesen alkalmazott érzékelők, pl. PT100; PT1000 csatlakoztatásához szükséges speciális kötőpont is.
A kötőpont "belét" szükség esetén ki lehet cserélni alu vezeték fogadására alkalmas olyan elemre, amelyiknek az alus oldalára az alu, a rezes oldalára a réz vezetéket kötheted minden bűvészkedés, segédanyag nélkül.
Hasonlóan az önzáró menethez, az önrögzítő anyákhoz, ezek csavarkötése (bizonyos hőmérsékleti határok között) állandó és elegendő nyomóerőt biztosít.

Sajnos a kapásból huhogók még nem láttak közelről egy mai, a volt szentesi "Kontaktában" (ma francia cég) gyártott olcsó kapcsolót, dugaljat.
(Ez lenne a szakmai minimum, hogy megszólaljanak, a tuti kimondásához pedig még egy keveset tanulniuk is kellene!)
Ezért fogalmuk sincs arról, hogy miért olyan a vezetéket befogadó két lap(ka) kialakítása amilyen.
Lehet, hogy a szabvány szót már hallották, de, hogy mennyi mindent tartalmaz a kapcsoló termékszabványa, fogalmuk sincs.

Itt kérdezem meg, hogy (miután én hiába figyelem a fórumot) milyen alapon fogadjátok el az érzékelőitek (pl. ellenálláshőmérők) értékeit?
Nem olvasok négyvezetékes bekötésről, speciális, az érzékelőhőz kifejlesztett toldóelemek használatáról, stb.
Lehet, hogy az eltérést tapasztalati, méréses úton, szoftveresen módosítjátok?
Vagy egy mintavételnél elhanyagolhatónak tartjátok?
Pedig a sok mérésből hosszú időszakon keresztül gyűjtött adatoknál komoly önbecsapás lehet a vége az akármilyen vezetékkel, forrasztásokkal, sorkapcsokkal történő érzékelő bevezetésnek.
A termofeszültséges érzékelésnél még nagyobb a hiba lehetősége.
Ha valaki rááll a PV-re és tisztán akar látni, mert különben a zsebe bánhatja, annak nem lehet mindegy, hogy pl. a panelhőmérsékletet milyen pontossággal tudja a teljesítményváltozásnál figyelembe venni.

Vagy lehet, hogy ez csak az én mániám?
Pedig a Wago-nak, a vezetékkötésnek ehhez is köze van!





2011-08-08
06:27:05
Előzmény: sándor #16475#16476
sandor

koszi. Elolvastam kozben a wago ajanlasat:

www.wago.com/cps/rde/xchg/SID-53EFFEF9-579F0672/wago/style.xsl/hun-383.htm

errol a pasztarol meg nem hallottam, de ma ugyis megyek a villanyosok fele, rakerdezek!

Biosolar Forum  =>  Villanyszerelés  =>  Villanyszereleslapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12   következő »
Copyright © 2005-2017 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva