English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  Villanyszerelés  =>  Villanyszereleslapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
2012-06-15
07:17:09
Előzmény: FBalazs #30601#30670
A hozzászólás elejét el sem olvastam, csak az UTP-s részre reagáltam.

A szerelőd egy kókler!

Nemrég húzattam újra a régi vezetékeket. Amit a fickó villanyszerelés címen művelt, az tragédia volt. A műszerezettsége kimerült egy fázisceruzában és egy próbalámpában. És ez nem vicc.
Fi relét úgy rakott be, hogy nem tesztelte le rendesen, nekem kellett rájönnöm hogy nem véd semmit. És nekem kellett megmutatnom neki hogy működik egy multiméteres szakadásmérő (!), s elmondani hogy ugyan hogy keresse meg a hibát.
A munka sürgős volt, én nem tudok vezetéket behúzni, ezért nem zavartam el. De soha többet látni sem akarom!

(A Fi relé után nem kötötte öszse a nullát a földdel, hiába kérdeztem rá. A később kihívott ÉV ember mért, lesett, kötött....)

Javaslom hogy egy regisztrált szerelővel (lista az áramszolgáltató oldalán) csináltasd, jobb eséllyel indulsz - sosem késő lemondani!!!
Vagy a végén nézesd át egy érintésvédelmi szakemberrel - 15e Ft volt nekem, jegyzőkönyvvel, számlával, mérésekkel.

Természetesen vannak korlátok, tehát pl. nem fogsz tudni egyszerere mosni, vasalni, sütni, porszívózni és vizet forralni (mert adott a bejövő áram), de KIS odafigyeléssel megoldható, hogy minél jobban eloszd a terhelést a fázisok között pl. Ha ezt a szerelő agyonvágja már ott, hogy egy körre köti az összes konnektort, és te erre igent mondasz... Végülis te használod a házadat :)
2012-06-14
23:46:16
Előzmény: FBalazs #30601#30668
FBalazs!

Egy házat a tengelyvonala mentén osztunk ketté. Majd szintenként felszeleteljük.Ez már négy önálló, egymástól független házrész.
Hozzájönnek az egyedi fogyasztók, tűzhely, mosógép, vasalás, nagyteljesítményű mikrók, a hűtők feltétlenül, a fűtésrendszer. A szabadban lévő részek, terasz, kapunyitó, külső világítás, biztonságtechnika, melléképületek, garázsműhelyek.

Ez nagyjából 12 egymástól független, egymás működését nem zavarható fogyasztói egység. Ezt még megszorzod kettővel, mert a világítást és az erőátvitelt (dugaljak) külön kell szerelni és biztosítani, akkor van 24 áramköröd, ami nagyjából ugyan annyi kismegszakító.

Ha kimegy a fürdőben egy 40W-os gyertya izzó, akkor nem maradhat sötétben az egész ház. Balesetvédelem! Sötétben nem lehet hibát keresni. Felrobbanhat a kazán, ha nem tudod közben a sötétben hűteni, a tüzet kikaparni, lelohasztani, stb.

A kapcsolási rajz egy egyvonalas rajz, amiből ki kell dedrüljön, hogy melyik helyiség melyik dugalja, fogyasztója, világítása melyik kismegszakítóra van kötve.
Az elkészítése kötelező.

Igazság szerint egy példány rajznak benne kellene lennie a mérőszekrényben, ott ahol a kiérkező tűzoltók azonnal megtalálhatják. Van olyan barom szerelő, aki titkos leágazást készítve segít áramot lopni. Tűz, vagy nagy kárt okozó vihar esetén a tűzoltók lekapcsolják a házat, a házban dolgozó tűzoltót meg agyonvágja az áram (hűtőládák, bojlerek, villamos fűtés).
Vagy lekapcsolja a házat az "elmentünk otthonról" című főkapcsolóval, de a biztonsági rendszer, a kapunyitó, a hűtők áramkörei feszültség alatt maradnak.
Ezt nekik azonnal látni és tudniuk kell. Úgy szervezik meg a munkát.

Ha a házban valami nem egyértelműen mentesíthető a feszültségtől, akkor addig nem oltják a tüzet, amíg az áramszolgáltató ki nem érkezik, és az egész utcát nem áramtalanítja.
Most jön a paya kedvenc őrnagya. Ha PV van a házon telepítve, és nincs a házon kívül egyértelmű leválasztó és rövidrezáró kapcsolás, akkor hozzá sem fognak a tűz oltásához.
Külön tétel ha van szünetmentesed a házban. A rajzon, vagy egy kiegészítő üzenetben annak is ott kell lennie a kapcsolási rajz mellett.
A biztosító meg természetesen nem fizet egy petákot sem. A tűzoltók kötelesek feljelentést tenni a közérdek akadályoztatása, a szomszédok veszélyeztetése, stb. miatt. A büntetés milliónál kezdődik.

Formanyomtatványuk csak a profi szerelő cégeknek van.
De minden villanyszerelő felelősséggel tartozik az elvégzett munkája után, és ezt dokumentálnia is kell. Tehát rajz és nyilatkozat a minimum feltétlenül!
Nem kell csak egy kockás papír, de értelmes és olvasható kapcsolási rajzzal, nyilatkozattal. Aláírás, pecsét, fél óra alatt kész.

Az Érintésvédelmi felülvizsgálatot ez a nyilatkozat nem helyettesítheti.
Fizetni csak azután, ha az ÉV felülvizsgáló kiadta a "megfelelő" felülvizsgálati jegyzőkönyvet. Ezt a jegyzőkönyvet bármelyik biztosító is elkérheti. Nélküle nem köt egy rizikós házra biztosítást.

Gondolj bele, hogy egy néhány száz forintos vacak mellett is van megfelelőségi nyilatkozat a tecsóban is.
Ezt a villanyszerelőd is tudja, csak ő miután felmarkolta a pénzt, még azt is le fogja tagadni, hogy a házad közelében járt.

Nekem a múltkoriban kellett egy, a 80-as években végzett munkáról rajzot adnom egy régi kuncsaftomnak, hogy a mostani szerelője tudjon boldogulni.
Megkapta, mert így természetes.
A jogásza kiperelhette volna belőlem a rajzot, pedig annak egy példánya az azóta sokszor tulajdonost váltott áramszolgáltató irattárában is meg kellene, hogy legyen.

A gyengeáramú, de különösen a riasztós áramköröket már csak azért is külön kell választani, hogy nehezebb legyen őket kiktatni a betörőknek. A zavarszűrés a külön csőben és amennyire távol csak lehet az erősáramtól szerelve, ma már elfogadható zavar áthatás ellen.

Sok vicceset lehet látni, amikor a házon kívül elhelyezett, egy csavarhúzóval felfeszíthető kis dobozkában ott van a "riasztó", "kamera" felíratú kismegszakító, vagy a hatástalanító kapcsoló.
A riasztókat, azok főbb paramétereit, a tűz és füst és gáz érzékelős riasztós felszereléseket sem árt (sőt ajánlott) a tűzoltóságnál bejelenteni. Mire kiérnek a helyszínre addigra minden veszélyforrásról képben lesznek. a címed alapján.
Ezért van szükség a rajzokra, az adatokra.




2012-06-14
23:03:50
Előzmény: FBalazs #30601#30666
Aggódj.
Riasztó irtóra érzékeny, hiába árnyékolt, nekem nagyon rossz tapasztalatom van vele.

UTP-nek minimum 10 (vagy 15?) cm távolság kell szabvány szerint 230V-tól. Lehet kisebb is, de akkor csomagvesztés lehet.
HAsználhatsz FTP vagy STP kábelt (ugyanaz, csak árnyékolt) - ez némileg drágább (ki lehet fogni akciót egész jó áron), de azt hiszem csak 5 cm távolságot kell tartani vele. Ja, és ha sodrott érpár, akkor CAT6 alá nem menj, azon már stabilan megy a gigabit. (Neten találtam 30m-es szerelt CAT6 FTP lengő kábeleket közel CAT5e UTP fali árban, én azzal szereltem itthon.)

A szerelőnek igaza van érintésvédelem szempontjából, de teljesen butaságot mond átviteli minőség szempontból. Az nem kaland ha keresztezi egymást a két rendszer, de párhuzamosan egymás mellett vinni sokáig nem kéne.
2012-06-14
22:06:05
Előzmény: FBalazs #30660#30662
Az sem fog gerjedni a mai technika már nem olyan mint anno a hatvanas évek belli cuccok.

2012-06-14
21:52:17
Előzmény: athos #30643#30660
Az UTP az nem árnyékolt (legalábbis olyan került be, ami nem az), és a telefon kábel sem az. Sima 2x 0,75-ös.
2012-06-14
14:53:47
Előzmény: FBalazs #30601#30643
Nem kell aggódni az utp és a tv-koax kábel is árnyékolt, és valóban lehet egymás mellet vinni de külön csőbe a 230V-tól.
Kismegszakító az a terheléstől függ.
2012-06-14
00:06:35
Előzmény: sándor #30596#30601
Köszönöm a részletes választ.
A szerelő holnap jön, már nem tudom lemondani.
Számlát fogok kérni, az biztos.
Rajzot viszont tuti nem kapok. Megpróbáltam megemlíteni, hogy kellene, de azt mondták, hogy az nem kötelező, nem kell, senki nem csinál, nem is láttak még ilyet, stb.
Csak annyit mondanak, hogy festés előtt fényképezzem le a vezetékek helyét a falban, hogy tudjam nagyjából, hogy hol mennek a vezetékek.

Ezt írod: "Egy mai családi házat 20-30 közötti darabszámú kismegszakítóval illik szerelni."

Nekem is ez a véleményem. Azonban kértem árajánlatot két szerelőtől. Az egyik azt mondata, hogy minek van nálam ilyen sok kismegszakító, ez teljesen felesleges, ő majd plussz 25 ezer ft-ért átnézi a kötéseket, és "megoldja" hogy csak 3-4 kismegszakító elegendő legyen. (A bővítéssel együtt!)
Maximum annyi lesz a változás, hogy nem szabad majd pld akkor vasalni, amikor megy a mosógép. De ilyet úgyse akarok majd csinálni, mert vasalni úgyis a mosás után kell. :)
A másik - akinek az ajánlatát végül elfogadtam - az azt mondta, hogy az új részt új bekötéssel készíti, lesz 3 új vezeték a villanyórától. 3 új kismegszakítóval.
Mondtam neki, hogy az új terület az kb ugyanakkora szint mint a lenti, ide is több kismegszakító kellene, de szerinte felesleges lenne több.
Mivel legalább a lenti részt nem akarta átszerelni, ezért őt választottam.
(Pedig drágább ajánlatot adott, mint a másik)
Próbáltam mondani, hogy nem lenne-e elég a 12 A-es kismegszakító, de szerinte az nem jó.

Köszönöm az infókat. HA legközelebb házat építek, már sokkal-sokkal több mindent fogok tudni. Az biztos, hogy jó előre tisztázni kellene mindent, de a szakik soha semmit nem mondanak el előre semmit.
Minden csak menet közben derül ki, hogy ő hogyan akarja csinálni a dolgokat, én meg persze teljesen máshogy gondoltam.
Túlságosan vitatkozni se lehet ilyenkor, mert ugyebár ő a "szakértő" én csak amatőr lehetek.

Az ilyen szerelési munkák után a szerelőnek kell valami nyilatkozatot adnia, hogy ő vállalja a felelősséget a munkájáért, mindent a szabványoknak megfelelően épített be, stb.. ?
Esetleg létezik erre valami formanyomtatvány?

Még azt szeretném megkérdezni, hogy telefont, UTP kábelt, riasztó vezetéket, TV kábelt szabad közvetlenül a 230 voltos vezetékek mellett vezetni?
A szerelőm szerint szabad, csak annyi a megkötés, hogy külön csőben kell lenni a gyengeáramú és az erősáramú vezetékeknek.

Én viszont aggódom, hogy zúgni fog a telefonvezeték, esetleg szellemképes lesz a TV, tévesen riaszt a riasztó. Vagy ne aggódjak?

payagyerekVálasz erre
2012-06-13
23:34:51
Előzmény: FBalazs #30594#30599
Fázissín. Elég kulturált módja a bekötésnek. Ez nélkül, mint1 "bozontos pin@" lesz a doboz. Esetedben 3fázisú kék.
1 modul széles portéka a kismexakító. Azért 4 modulos a fi-reléd, mert 3 fázisú. Te -valszeg- 1 fázisú árával hasonlítottad össze.
2012-06-13
23:12:54
Előzmény: sándor #30596#30598
Jó hogy írod ezt a kismegszakító választást a különböző dolgokra.
Pont most akarom felülvizsgálni. Nekem is mindenhova 16A-est tettek. Bent le se vág, csak az óránál lévő, ami jóval régebbi. :(
2012-06-13
23:03:54
Előzmény: FBalazs #30594#30596
FBalazs!

Az tényleg úgy jó, ha ő hoz mindent. A háziak anyagából én sem dolgozok senkinek. Megvehetik, de csak azt amit én félretetetek nekik a boltban. Ha a háziak bontják ki pl. kíváncsiságból a gyári csomagolást, azt az alkatrészt nem építem be.

Ennek annyi a jelentősége, hogy a mai szabályok szerint a következő felújításig minden felelősség a szerelőé. Tűzvédelem, érintésvédelem, villámvédelem, biztosítós cirkuszok.
Rajz és számla nélkül ne engedj senkit a házad közelébe sem. A lakóházak minősítésébe ezentúl a villamos rendszer állapota, minősége is beleszámít. (Biztosítás, hitel, törlesztés...)

Ettől még meg lehet állapodni vele, hogy az olcsóbb kategóriából építsen. Legfeljebb megjegyzi a számla mellékleteként, hogy a kedves megrendelő kívánságára építtette be az általa gyengébb minőségűnek tartott alkatrészeket.
Én biztosan így tennék, hogy védjem magamat, vagy el sem vállalnám a munkát.

A fésűs sín tűzvédelmi szempontból előírás. Nem drága.
Drót darabokkal közösíteni egy sor kismegszakítót életveszélyes. Melegszik és növeli a veszteségedet, ami hosszú távon sokba kerül.
Az új elosztó szekrény is alapkövetelmény. A régi bepréselt, kusza, áttekinthetetlen vezetékezésű elosztót ma már nem fogadják el.

A szerelés után a házat újra kell érintésvédelmi szempontból felülvizsgáltatni. Ezt vagy a szerelő, vagy az ő felülvizsgálója végzi el. De legjobb, ha Te kérsz fel egy ÉV mérő szakembert, hogy mielőtt fizetsz a szerelőnek, előtte vizsgálja át a házat, benne a bővítést is.
A felülvizsgálat ilyen mértékű bővítés után kötelező, különben ugrik a biztosítás, a hitel, Tiéd lesz minden felelősség, büntetés az építési hatóság részéről, stb.

A házad alapvetően rosszul van szerelve. A betáplálásnál van valószínűleg 3 db 16A-es bejövő kismegszakítód. Aki az összes elmenőt 16-osra választotta, az merényletet követett el az élet és a vagyon biztonságotok ellen.

Én csak olyan szerelést vállalok, ahol a tulaj elfogadja, hogy csak a legszükségesebb helyekre kerül 16-os kismegszakító.
Egy mai családi házat 20-30 közötti darabszámú kismegszakítóval illik szerelni.

Ha már átalakíttatod a ház villamos rendszerét, akkor be kellene építeni bizonyos áramköröket lekapcsoló kapcsolókat is. Ha eltávoztok a házból, a házat a lehetőség szerint feszültség mentesíteni kell. Ez tűzvédelmi előírás.
A kapcsolókat a legegyszerűbb kialakításban az elosztó szekrénybe szokták beépíteni.

A tulajdonosnak előre kell tudnia, hogy például mely helyeken kíván majd vasalni. Csak oda mehet a 16A. A többi dugaljhoz csak 10-es.
A világítási áramkörök 2-4A-esek maximum. A 6A az általános, kisteljesítményű áramkörök biztosítója.

Fi relé esetében ha van kapcsolóüzemű tápegységed a házban (hát persze, hogy van), vagy szünetmentes tápegység, vagy bármilyen napelemes inverter, LED-es világítás, akkor nem lehet akármilyen olcsó bóvli Fi relét beépíteni.
Ezt előre tisztázd le a szerelővel, mert ha később a szükséges pillanatban nem fog leoldani a Fi relé, akkor nagyon komoly jogi következményei lesznek.

Tehát a jobb gyártmány eleve drágább, de a speciális akár a jobb árának a többszörösébe is kerülhet.
Erre készülj.
Egy temetés, vagy lakástűz a sokszorosába kerül annak, amiről most beszélünk.
2012-06-13
22:53:30
Előzmény: FBalazs #30594#30595
A fésűs sín az, amivel egyszerre be van kötve lent (javítva!) a megszakító sor. Fentről mennek el a különböző fogyasztók.
20 éves megszakítót cserélni már időszerű, ha FÁRADTAK. De mivel azt írod jók, én meggondolnám még egyszer ezt az egészet. Nekem pár évesek mennek sorra tönkre, kukára. Nem biztos, hogy az újabb a jobb.
Egy biztos, nézz alaposan a körmére a szerelőnek. Amiket írsz, az bennem bizalmatlanságot szül. Jobb figyelni, ha ennyire variál lehet én meg sem bíznám.
2012-06-13
22:15:54
#30594
Sziasztok!

Holnap jön hozzánk a villanyszerelő bevésni a falba a vezetékeket, a meglevők mellé újakat fog elhelyezni.
Ezért kellenek új kismegszakítók is. jelenleg van 10 db 16 A-es kismegszakítóm, ez mellé szeretne még betenni 3-at. Fi relét is kértem, hogy tegyen be.

Ennek kapcsán az összes kismegszakítót ki szeretné cserélni.
Ő ezer Ft/db áron hozná a kismegszakítókat, a Fi relét meg 13 ezerért. (4 modulost) - vajon mit jelent az, hogy 4 modulos?
Akkor már az elosztó dobozt is kicserélné, aminek az anyagára 5000 Ft.

Első körben az lenne a kérdésem, hogy vajon mi ok lenne arra, hogy az összes kismegszakítót kicseréljük? Kb 20 éve lettek beszerelve, de nem nagyon voltak azok soha kapcsolgatva.

Egyébként meg én láttam 500 Ft-ért is 16A-es kismegszakítót. Az vajon nem jó?
Van különbség ezek között?
Fi relét is ajánlottak a boltban 5000 Ft-ért is.
Amikor mondtam ezt a szerelőnek, akkor azt mondta, hogy csak akkor fogadja el a kismegszakítót és a Fi relét, ha ugyanolyan típusú.
Nem vagyok villanyszerelő, de nem értem miért lenne fontos, hogy ugyanolyan gyártója legyen a két eszköznek. Ráadásul kikötötte, hogy neki kell 3 fázisú fésűs sin (vagy micsoda ?) is a bekötéshez, mert csak azzal tudja bekötni ezeket. Azt pedig csak méter-ben árulják, azt úgysem érné meg nekem külön venni. Ő meg nem ad, mert vagy minden anyagot ő hoz, vagy semmit.
Én azt se tudom mi ez, de tuti felesleges dolog. Eddig csak simán drótokkal voltak bekötve ezek a dolgok, és működtek úgy is. Miért ne lehetne most is dróttal bekötve?
Vagy adjak igazat a szerelőnek?



2011-08-09
22:37:25
Előzmény: takyka #16512#16513
takyka!

Nem ismerem a svájci "kereskedési" feltételeket.
A hőmennyiségmérőm, ha jól értettem a hosszan sorolt feltételeket, pl. a primer érzékelő rajz szerinti, gyári elemekkel történő beépítése esetén volt "lakossági számlázási"(?) osztályba sorolható.

A nálunk hitelesített villanyórák is csak a mi pénztárcánk felé hitelesek.
Valami hasonlóval vergődik Bous is, amikor a szolgáltató nem fogad el bármilyen, "más országokban hiteles" eszközöket, ha neki kell a mért érték után fizetni.
Még akkor sem, ha azok a saját országában már járatosak.
A sandaságot még csak nem is palástolják, esetleg Magyar jogszabályok, külön alkuk kötik a kezüket.




2011-08-09
21:47:57
Előzmény: sándor #16511#16512
Mostmár értem mire gondolsz. A kis hiba kumulálódik...
Nem vagyok olyan bátor, hogy kijelentsem, az otthoni méréseim bármelyike "abszolút"pontos. Fleg nem a hmérséklet mérése. Az az egyik legnehezebben mérhet fizikai jellemz! Az érzékel elhelyezése jobban befolyásol, mint az arányos jel kezelése. Számomra a 10 év hiteles mködés is kérdéses a hmennyiség mérd esetében. (ugyanúgy mint a közüzemi mérké!)
T.
2011-08-09
20:43:00
Előzmény: takyka #16480#16511
takyka!

Ahogy olvastam a régebbi beírásokból, a készen kapható (Conrados) "digitális" ellenálláshőmérők szórnak rendesen.

Anno mi is próbálkoztunk az egy vagyonba kerülő, a csatlakozó fejbe épített A/D átalakítós PT1000-ekkel, de nem váltak be. Mint kiderült, csak egy szűk külső hőmérséklet tartományban adta a gyári pontosságot. Az A/D átalakító hő-érzékenységét nem tudták kiküszöbölni.
Ezért maradtunk a négyvezetékes érzékelő bekötésnél, 2-4 csatornás sínre pattintható A/D átalakítóknál. Szekrénybe, állandó hőmérsékletű helyre szerelve már jól működött.

A nagynak gondolt pontatlanság alatt azt értettem, hogy pl. a hőmennyiség mérőm a hozzá tartozó 2 db PT100-as gyári (~1,5m) kábelhosszal, gyárilag préselt sarukkal, a saját dugasz kapocslécével bekötve garantálja csak a hitelesítést.
A mérőbe csatlakoztatott PT100 vezetéke most fel van tekerve a mérőre.
A svájci gyártó az érdeklődésemre azonnali garanciavesztésre "ítélt", ha le merem rövidíteni a vezetéket. Ráadásul még a gyári paraméterek lekérdezéséből is azonnal kizárt. (Még ha lenne hozzá programom, akkor sem kaphatnám meg a készülék hozzáférési kódját.)
Némi barátkozás után kaptam tőlük egy táblázat-részt arról, hogy a párbaválogatott PT100-ak mellett is milyen korrekciós tényezőkkel van a mérőm hitelesítve.
Elgondolkodtató, hogy évek alatt mekkora "félremérést" lehet(ne) egy kábelrövidítéssel összehozni.
Az meg méginkább, hogy a jelenlegi pontosságát sem tudom leellenőrizni.

Tulajdonképpen semmire nem megyek vele. Marad a hit, hogy a mérőt először 10 év után kell szoftveresen ellenőrizni, és ha szükséges újra hitelesíteni. De csak a gyártónál!
Kérdés, hogy egyáltalán működik e majd 10 évesen?
A hitelesítés (az árajánlatból gondolom) szerintem annyiból áll, hogy egy új készülék áráért kicserélik a belsejét.

2011-08-08
13:10:53
Előzmény: sándor #16478#16480
Érzékelők csatlakoztatásához, szólnék hozzá.

A digitális érzékelőknél a felvetett probléma nem játszik, a PT100(0)-as távadóm kvázi négyvezetékes távmérést valósít meg, ezért is terveztem 4-20mA-re...
Azokban a mérési tartományokban és pontosságban amire nekünk szükségünk van (+-1°C) ennyi elég szerintem.

T.
2011-08-08
09:50:51
Előzmény: zsezse #16476#16478
zsezse!

Elfogadható a fordítás.

Tudod, az a baj, hogy a kereskedők (boltosok) szakmailag képzetlenek. Nincsenek naprakész állapotban, de ez nem az ő hibájuk. Annyi termék van a piacon és annyi kispénzű vásárló (villanyszerelő), hogy nem tudják követni a termékeket.

Semmi bajom a Wago-val. A maga módján, ha betartják a gyártó által javasolt technológiát, akkor egy olcsó, (szerintem még) beépíthető termék. De messze nem a vezetékkötés csúcsa.

Az igazán megbízható tipusok privát alkalmazásban nehezen megfizethetőek. Azoknál nincs szükség segédanyagokra, utánhúzásokra (de az időszakos ellenőrzésre igen!).
Maga a sorkapocs kialakítása olyan, hogy egy sorban megtalálható az erősáramú és pl. a mai házakban már tömegesen alkalmazott érzékelők, pl. PT100; PT1000 csatlakoztatásához szükséges speciális kötőpont is.
A kötőpont "belét" szükség esetén ki lehet cserélni alu vezeték fogadására alkalmas olyan elemre, amelyiknek az alus oldalára az alu, a rezes oldalára a réz vezetéket kötheted minden bűvészkedés, segédanyag nélkül.
Hasonlóan az önzáró menethez, az önrögzítő anyákhoz, ezek csavarkötése (bizonyos hőmérsékleti határok között) állandó és elegendő nyomóerőt biztosít.

Sajnos a kapásból huhogók még nem láttak közelről egy mai, a volt szentesi "Kontaktában" (ma francia cég) gyártott olcsó kapcsolót, dugaljat.
(Ez lenne a szakmai minimum, hogy megszólaljanak, a tuti kimondásához pedig még egy keveset tanulniuk is kellene!)
Ezért fogalmuk sincs arról, hogy miért olyan a vezetéket befogadó két lap(ka) kialakítása amilyen.
Lehet, hogy a szabvány szót már hallották, de, hogy mennyi mindent tartalmaz a kapcsoló termékszabványa, fogalmuk sincs.

Itt kérdezem meg, hogy (miután én hiába figyelem a fórumot) milyen alapon fogadjátok el az érzékelőitek (pl. ellenálláshőmérők) értékeit?
Nem olvasok négyvezetékes bekötésről, speciális, az érzékelőhőz kifejlesztett toldóelemek használatáról, stb.
Lehet, hogy az eltérést tapasztalati, méréses úton, szoftveresen módosítjátok?
Vagy egy mintavételnél elhanyagolhatónak tartjátok?
Pedig a sok mérésből hosszú időszakon keresztül gyűjtött adatoknál komoly önbecsapás lehet a vége az akármilyen vezetékkel, forrasztásokkal, sorkapcsokkal történő érzékelő bevezetésnek.
A termofeszültséges érzékelésnél még nagyobb a hiba lehetősége.
Ha valaki rááll a PV-re és tisztán akar látni, mert különben a zsebe bánhatja, annak nem lehet mindegy, hogy pl. a panelhőmérsékletet milyen pontossággal tudja a teljesítményváltozásnál figyelembe venni.

Vagy lehet, hogy ez csak az én mániám?
Pedig a Wago-nak, a vezetékkötésnek ehhez is köze van!





2011-08-08
07:27:05
Előzmény: sándor #16475#16476
sandor

koszi. Elolvastam kozben a wago ajanlasat:

www.wago.com/cps/rde/xchg/SID-53EFFEF9-579F0672/wago/style.xsl/hun-383.htm

errol a pasztarol meg nem hallottam, de ma ugyis megyek a villanyosok fele, rakerdezek!

2011-08-08
01:10:38
#16475
zsezse!

Ezt csak Neked, mint nem szakembernek szánom.
Te talán megérted!

>Sie sind hier: Produkte >> Zubehör >> Werkzeug
Produkte
• Neuheiten
• Reihenklemmen
• Leiterplattenklemmen und Steckverbinder
• Verbindungsklemmen und Steckverbinder
• Komponenten für die Automatisierung
• Zulassungen
• Produktabkündigungen
• Zubehör
1. Bezeichnungsmaterial
2. Werkzeug
3. Montagematerial
• Technische Informationen
"Alu-Plus" Kontaktpaste
Bei Einsatz von eindrähtigen Aluminium-Leitern in WAGO Federklemmen ist die WAGO "Alu-Plus" Kontaktpaste zu verwenden.

Außerdem ist zu beachten, dass die Nennströme der geringeren Leitfähigkeit der Alu-Leiter angepasst werden:
2,5 mm² = 16 A
4 mm² = 22 A

Füllspritze
Inhalt: 20 ml "Alu-Plus" Kontaktpaste
Bestell-Nr.: 249-130
Stück je Verp.-Einh.: 20 (4 x 5)

Anwendungsbereiche
WAGO "Alu-Plus" Kontaktpaste für das sichere Verdrahten von eindrähtigen Aluminium-Leitern bis 4 mm² in WAGO Federklemmen. Es ist kein Reinigen und Fetten des Aluminium-Leiters mehr erforderlich, denn die WAGO "Alu-Plus" Kontaktpaste wird stattdessen mit der praktischen Füllspritze direkt in die Leitereinführungsöffnung der WAGO Klemmen gefüllt.
Bei sichtbar verfärbten korrodierten Leitern jedoch ist ein zusätzliches mechanisches Reinigen notwendig!
Danach können unbehandelte eindrähtige Aluminium-Leiter (bei mehrpoligen Klemmen auch gemischt mit Kupfer-Leitern) einfach angeschlossen werden.
WAGO "Alu-Plus"
 zerstört die Oxidschicht automatisch beim Klemmvorgang,
 verhindert Neuoxidation an der Kontaktstelle,
 vermeidet elektrolytische Korrosion zwischen Aluminium- und Kupferleitern (in einer Klemme),
 bietet Langzeit-Korrosionsschutz.

Selbstverständlich kann WAGO "Alu-Plus" vor dem Anklemmen auch zusätzlich ganzflächig auf den Aluminium-Leiter aufgetragen werden.

WAGO Dosenklemmen
1. Tülle der "Alu-Plus"-Füllspritze nacheinander in die geöffnete Klemmstelle einpressen.

2. Spritzkolben jeweils soweit hinunterdrücken, bis "Alu-Plus" in den anderen Öffnungen zu sehen ist.

WAGO Reihenklemmen
(nur bis 4 mm² Nennquerschnitt)

1. Je Leitereinführung: Tülle der "Alu-Plus"-Füllspritze nacheinander in die geöffnete Klemmstelle einpressen.
2. Spritzkolben jeweils soweit hinunterdrücken, bis "Alu-Plus" die Öffnung gefüllt hat.<

Üzenem a szerelődnek, hogy ez az eredeti Wago előírás!!
Csak így engedélyezett alu és réz vezetéket közös elemben csatlakoztatni, különben érvénybe lép a felelősség magadra vállalása. Illetve már érvénybe is lépett.

2011-08-08
00:25:13
Előzmény: zsezse #16473#16474
v_gy!
zsezse!

Gondolom, a szabványi előírásokat hiába is tenném ide. Mások egyszerűbb válaszai, véleményei érthetőbbek a számotokra.

Itt van pár vélemény. El lehet gondolkodni rajtuk.

Mottó:
Mindenkinek joga van a szakmai sorrendben hátulra állni.

>(#717245) edwsqa
Máj 23, 2010

Sziasztok!
Gyors gyakorlati kérdés: Hogyan lehet tartós alu-réz kötést csinálni?(Mondjuk, hogy 1,5-es drótokról van szó)
Javaslatok:
1. Simán össze kell tekerni, és leszigetelni. Ez mondjuk egyszerű, na de meddig tart? Az eltérő hőtágulás miatt kilazulhat, valamint úgy tudom, a két fém nem igazán fér össze elektromos szempontból.
2. Sorkapocs. Ezzel is az a baj, hogy kilazul, nem lehet úgy meghúzni, hogy meg ne folyjon az alu. Ráadásul az anyaga valami sárgarézszerű ötvözet, nem tudom hogy viselheti a különböző fémekkel való érintkezést(nehogy galvánelem legyen belőle!)
3. Forrasztás. Most tekintsünk el attól, hogy nem lehet alut forrasztani, mert nekem sikerült(14-15 Amperrel ki is próbáltam, nem melegszik a kötés). Ezzel minden meg lenne oldva, de vajon mennyire szabályos megoldás?
4. Wago. Ezzel lehet egyáltalán alut kötni? Mondjuk nem tartom túl megbízhatónak, de ha a gyártó garantálja hogy jó alu dróttal is, akkor nekem mindegy.
5. Speciális Alu-réz érvég összekötő. Ilyet meg csak sokkal nagyobb keresztmetszetre láttam.
Na, remélem jó kis vita lesz belőle . Javaslatokat is várok, meg természetesen bevált megoldásokat...


717259) Dudus válasza edwsqa hozzászólására (#717245)
Máj 23, 2010

Jó megoldás a 4-es, ha használod a speciális pasztát az alumínium dróthoz.

Jó az 5-ös is.

És jó a 2-es is, ha rendes lemezes sorkapcsot használsz, ami ad egy kis rugalmasságot, de ezt mindenképpen utána kell húzni pár év után.

Bárhogy is döntesz, az alu-réz kötés kerülendő és csak szükségmegoldásnak tekintem!

-szerintem!-

kaszi28:
2011.05.28
10:09:19
Sziasztok!
Idézet innen:
www.villanyszaklap.hu/forum.php?forum=forum_view_topic_box.php&id=407
Érdemes ilyen esetekben felkeresni ezt az oldalt.
Vannak ott okosságok.
"Azert azt is szögezzuk le, hogy ha valaki eltér az adott kötőelemhez (vagy bármihez) előirt technológiai utasitástól, akkor onnantol kezdve a gyárto fel van mentve és 100%-ban a kivitelezőt terheli a felelősseg akkor, ha esetleg a nem engedélyezett felhsználásból kár történik.
Minden esetben oka van annak, ha a gyártók megtiltanak valamit. Amit megengednek, azt pedig többszörös ellenőrzés után engedték meg.

Az Al erek WAGO-s kötése nem azért ég(het) el, mert elvágodik az ér, vagy az Al anyag kimászik a kötes alól, hanem azért, mert a WAGO kötőelemben -alapesetben- nincsen semmi, ami valóban és véglegesen áttörje az Al vezetőer felületén levő Al-oxid reteget, majd kesőbb pedig meggátolja ennek a rétegnek a kialakulását. Ez az oxidréteg a rugónyomásnak kitett felületen is kialakul. (hozzáfér a levegő oxigénje) A gond az, hogy ez az Al-oxid réteg nagy átmeneti villamos ellenállással rendelkezik, ez pedig idővel a kötés melegedéséhez, elégésehez vezet, már kicsi terhelőáramnál is. (Ráádasul az égési folyamat öngerjesztő módon, egyre gyorsul)
Erre megoldás az "alu paszta", amirol sok félreértes kering neten, mert kevesen tudják azt, hogy ennek az alkalmazásakor valójaban mi is történik, illetve az elhagyásakor mi NEM történik. (Áramszolgáltatásban, már vagy húsz éve kötelező ennek a használata, Al és Cu kötésekné is. A nagyobb méretu Al toldóhüvelyekben, sarukban gyárilag benne is van a kötésjavitó paszta.)

Ebben a pasztában valójaban nem maga a paszta a lényeg és Alu-t meg csak nyomokban sem tartalmaz.
A paszta anyagának minden egyes cm3-ében, tizezer-szám vannak igen apró méretű és nagyon kemény fém (többnyire króm) szemcsék. Ezek a apró femszilánkok(!) nyomóerő hatására, meg kicsi felületen is ezrevel szúrnak bele az Al ér anyagába (és a kötőelem anyagába is) és igy jön létre a nagy átmeneti ellenállású Al-oxid réteg áttörése, tehát a jó minőségu villamos kötés.
A paszta (vagyis a benne levo fémszilánkok) hiányában, Alu kötésnél a kötőelem valójában nem a vezetőér Al anyagával, hanem az ér felületen levő Al-oxid réteggel lép érintkezésbe, ami tény nagy valoszinűséggel a fennteb már irt következményekhez vezet.
A "majd jobban meghúzom a csavart" módi Al vezetőérnél nem járható út, mert az Al anyag -a puhasága miatt- valóban "kimászik" a tulzótt nyomóerő alol, igy tulságosan nagy nyomóerő alkalmazása -bármilyen hihetetlen- ugyanolyan következményekkel jár, mintha nem elégge lenne meghúzva az a csavar.
(Itt lép be a képbe a meghúzási nyomaték kontrollálása, illetve az emberi beavatkozással nem szabalyozható nyomóerejű kötőelemek, mint pld a WAGO.)

A paszta szerepe annyiban kimerűl, hogy hordozóanyagként szolgál a "fémszilánkok" számára, illetve távoltartja a levegő oxigénjét a kötéstol, igy gátolva meg a kötésben résztvevő felületek oxidációját.
Ebbol kifolyólag, nagyon nem ajánlott csupasz bőrfelülettel hozzáérni a pasztához, mert a apró méretű fémszilánkok képesek szépen beágyazódni az emberi bőr pórusaiba és csak annak a természetes kopásával egyűtt távoznak onnan. Nyilt sebbe kerülve a "fémszilánkok" -nagyon szerencsétlen esetben- a véráramba is bekerűlhetnek, amire aztán végkép nincsen semmi szükség, ugyebár.
Szóval, jó az a paszta, nagyon is okkal alkották meg, de óvatosan kell bánni vele.

Ez a KF1 nem a valamikori és gyakorlatlag tűzveszélyes "KUPROX szoritó" fedőnevű kötésrögzitőelem egy újabb változata? (Lehet, a névre már nem emlékezem pontosan.)
A szigetelőkupak alatt egy, szoros menetemelkedéssel és kúpalakban feltekert spirálrugo volt, és ez -miután "csavaranyaként" ráhajtották a kötésre- mechanikailag rögzitette azt.
Nagy hátránya volt az, hogy a kötésre, valójában csak a kötésnek, csak kb. a felső negyedén hatott tényleges nyomóerő a belső rugó kúpos kialakitása miatt és ebből kifolyólag nagyon komolyan figyelni kellett az egyes vezetőerekre, a szoritó, kötésre ráhajtása közben, mert ha egy ér kicsúszott abból a rugóerővel ténylegesen nyomott 1/4-dből, akkor az az ér már csak nagyon rossz érintkezéssel vett részt a kötésben.
Ennek mintegy "megfejelése" volt az, hogy a rúgó -talán azért, mert nagyon vékony anyagból volt kiképezve- idővel elfáradt és nem szoritott kellően. (Adott idő elteltével felvette a kötés formáját a spirálrugó, és ekkor a már szoritóerővel nem rendelkező kotőelemet simán le is lehetett húzni a kötésről.)"
Üdv!
Kaszi <

(Tanulni, tanulni, tanulni. Tanították egyszer.)


2011-08-07
22:39:43
Előzmény: sándor #16468#16473
sandor

nem neztem utana hivatalosan, megbiztam az akkori szerelomben, aki azt mondta, ezzel osszekotheto.
En is ugy tudom, hogy a wago anyaga nem kepez galvanelemet egyikkel sem, igy batran osszekotheto.
amint lesz ra lehetosegem, utananezek.
3 ev alatt nem latok valtozast a csatlakozasokon - igaz, csak 1-2 maradt meg, ahol nem lett szetverve a fal az ujracsovezes vegett.

Szuleimnel minden Alu kotest ami eddig szigeteloszalaggal volt betekerve szetbontottam, es wagoba dugtam. Az uj reszeket mar rezzel szereltem, de a kozos csatlakozasi pontoknal is wagot hasznaltam.



2011-08-07
14:06:07
Előzmény: sándor #16470#16471
Üdv
Végül is igazad van.
Ezért szokták a villanyórától kezdve évente leszedni az összes kapcsolót konnektort csillárokat falilámpákat, hogy meghuzzák a csavarokat :)

2011-08-07
13:13:00
Előzmény: v_gy #16469#16470
v_gy!

No Comment.

Minden csavaros kötést évente kötelező utánhúzással ellenőrizni, a vezeték deformálódást kiegyenlíteni.

Jó munka egy szépen festett, tapétázott családi házban.
Hosszú életűek lesznek a "csokis" villanyszerelők. Sokat fogják őket emlegetni.


2011-08-07
12:26:25
#16469
Üdv

Réz és alu összekötésére minden olyan megoldás alkalmazható ahol nem érintkezik a 2 fajta vezeték.
Nyugodtan lehet sorkapoccsal is, mert a sárgaréz, bronz és az aluminium nem képez galvánelemet.
Persze ez nem teljesen igaz mert minden galvánelem lehet ami nem tökéletesen ugyan az az anyag, pl, nem azonos ötvözetű alu vezeték, de gyakorlatilag semmi baja nem lesz ha csokival van összekötve a 2 fajta vezeték.
Persze nem úgy hogy összecsavarjuk a 2 különböző vezetéketés rá a szoritót, hanem a 2 oldaláról bekötve.

2011-08-07
10:49:08
Előzmény: zsezse #16466#16468
zsezse!

Ma már mindenki rézben gondolkodik.
Annyi féle összekötő létezik, hogy még eligazodni is nehéz közöttük.
A Wago-nak is van alu összekötésre alkalmas eleme, de úgy tudom, hogy az vegyes kötésre nem alkalmas.

Egy példa:
>). Wago Compact vezeték összekötő, 5 vezeték nyílásos, Működési hőmérséklet::max 100C, Betáplálás:450 V, Névleges áramerősség:24 A, IP védelem:IP00, Csatlakozási felület:0, 5-2, 5 mm² Cu, Szín:Fehér, Méret:21.9 mm x 16.5 mm x 5.7 mm, A piacon kapható legkisebb méretű, kiváló ...<

Kiemelném belőle a "Cu"-t!

Két probléma van.

Az egyik az, hogy a felújításhoz ha csak lehet nem akarjuk feleslegesen szétverni a házat. Tehát azt a csövezést és kötődobozokat amik a régi vastagabb alu vezetékeknél alkalmaztak, meghagyjuk a vékonyabb rézvezetékhez. A régi szereléseknél lakáson belül általában csak két dobozméretet használtak.

A másik, hogy a lakásban vannak olyan helyiségek, ahol a páratartalom alkalmanként túllépi az "időszakosan nedves " helyiségre vonatkozó határértéket.
Ezzel senki sem szokott törődni, pedig már nem csak ezekben a helyiségekben, hanem a hidegebb fal miatt egy normál lakóhelyiségben is megtörténik a kikondenzálódás a falba mélyített dobozokban.

Párszor leírtam, hogy én a tömör helyett a hajlékony vezetékezést tartom előnyösebbnek. Igaz, hogy a vezeték drágább, de a teljesen megbízható és bárhol alkalmazható olcsóbb préselt kötés kiegyenlíti a vezeték árát. A helyigénye is kisebb.

Ha már összekötőt kell használni, akkor először az "önmetsző", vágóéles kötéseket, utána az általánosságban használt rugós (bedugós) kötéseket használom.
Ez utóbbiakban, bármilyen jó minőségűek, én nem bízom. Ha ragaszkodik a megrendelő hozzá, akkor felhívom az esetleges veszélyekre a figyelmét, többet nem tehetek.
A bedugós rugósnál (direkt nem a Wago-t említem), az első kötés (bedugás) még megbízható. De ha valamiért bontani kell, másodszorra már nem megbízható a rugóerejük. Erről a szereléstechnikailag természetes lehetőségről a gyártók szemérmesen hallgatnak.

Az önmetszősnél a bontás után a vezetéken új helyen csináljuk az új kötést, tehát jobban meg lehet bízni benne. (Szerintem).

A préselős módszernél pedig mindig egy 100%-os, teljesen új kötést kell készíteni.

A Wago alu összekötésre egy speciális pasztával töltött elemet kínál. De, hogy ebben alut és rezet is össze lehetne kötni, arról nincs szó.

A speciális elemek olyanok, hogy az egyik oldalukon réz, a másikon alu vezetékek fogadására alkalmasak. A réz-alu összekötés valahol az anyagtömb belsejében, kohászatilag van megoldva. Nedvességre érzéketlen.
Viszont behemót elemek, ezért ritkán fér el egy régi 80-as dobozban több darab. Plusz még le is kell szigetelni őket.

Az általatok alkalmazott összekötőkben engedélyezett a ráz és az alu kötése is?
Mert ha nem ilyen speciális, akkor egy halom időzített bombát helyeztél el a lakásban.

A szakma ezen részében sem a szerelési idő, sem a gyorsaság nem lehet szempont. Csak a "jóság", a tartós megbízhatóság biztosítja a hosszútávú élet és vagyonbiztonságot.
Biosolar Forum  =>  Villanyszerelés  =>  Villanyszereleslapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11   következő »
Copyright © 2005-2017 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva