English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  SZELLŐZÉS  =>  Hővisszanyerős szellőztetéslapozz: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
2016-11-02
13:05:16
#50470
B@sszus, most jöttem rá, hogy eddig rosszul volt beállítva a hővisszanyerős szellőztetésnél a Bypass hőmérséklet.
Tavaszi-nyári időszakban 22 C fokra volt állítva (ami rendben van) DE hidegebb időben is így maradt, azaz fűtési szezonban a kazán szépen felfűtötte a 23C-ra a lakást a szellőztető meg visszahűtötte 22C-ra... :-)
Mindig tanul az emberfia!
2016-08-08
00:15:25
Előzmény: envagyok #50129#50132
Szia,
Ha gyári gépet veszel ahoz lesz vezérlő is, szerintem nem érdemes akkor már barkácsolni (nem a vezérlő a drága). Egy 150-200m3/órás gép kellene neked (0,5-ös légcserével kalkulálva). A ventilátort nem érdemes maxon járatni, mert jelentősen csökken a hővisszanyerés. Ha a padlásra teszed a gépet (és az nem fűtött) akkor gondoskodnod kell a gép illetve a kifolyó kondezvíz fagyvédelméről. A jobb gépekben van automata fagyvédelem (fűtőszál), illetve a kondezvíz kifolyó csőre tekerjél egy 0C fok alatt kapcsoló fűtőszálat (készen is lehet kapni).
Az, hogy milyen gép legyen a pénztárcád és a googli dönti el, sajnos a kisebb gépek fajlagosan drágábbak.
envagyokVálasz erre
2016-08-05
12:08:36
#50129
Sziasztok! Tanácsotokat szeretném kérni az alábbiakban. 65nm-es lakás (3fő) hővisszanyerős szellőztetését szeretném megoldani. Kis költségvetésből, saját kivitelezéssel. 2 befúvót gondoltam a 2 szobába és 2 elszívót konyha és fürdő. Födém áttörésekkel a padlásra kerülne a rendszer. Hőcserélő építésbe azért nem mernék belevágni, valamilyen megfizethető gyári megoldás kellene. A vezérlést meg tudom oldani (jelenleg saját a fűtés és klíma vezérlés). A lentebb említett bb-vill és recair hőcserélő "dobozos" változatban is kapható? Esetleg egyéb javaslatok? Köszi
2015-10-24
08:27:08
Előzmény: k2para #49428#49431
jol gondoltad
ott is meg fog jelenni - hiszen arra tavozik szepen lassan.
2015-10-23
12:32:30
Előzmény: zsezse #49422#49428
Ja hogy erre gondolsz? Igazad van! Gondolom ezért is mondják, hogy az a jó, ha folyamatos üzemben megy a hővisszanyerő és nem időszakosan.
Viszont én valahogy félreértettem, arra gondoltam, hogy a hővisszanyerő lemezek között van pára ilyenkor is. Na mindegy, értem már, köszi!
2015-10-23
09:08:14
Előzmény: forrest #49424#49426
Nekem sincs még bekötve a hővisszanyerő, és a födém áttörésnél a csőben más meg is jelent a kicsapódó pára.
A gond az hogy bármivel is takarom, ha nem teszem légzáróvá mindig vizesedik.
Lufit gondoltam a csőbe fújni, a kérdés meddig nem ereszt le.
2015-10-23
06:50:47
Előzmény: k2para #49419#49424
ez sima villanyvezetékekhez való (házfelújítás volt, bekábeleztem a netet, plusz házimozi kábeleket mindenhová). Annyi, hogy a szobában indult alul, benn a falban, majd födémen át ki a padlásra. Na ami ott kicsapódott az szépen visszafolyt... és meglepődtem milyen sok (mondjuk a pára is durva volt a friss vakolás miatt)
2015-10-22
23:11:14
Előzmény: k2para #49417#49422
"Mert ha nincs áram, akkor a venti sem megy, légmozgás sincs, kondenzáció sincs és a hőcserélő lemezek sem fagynak szét, nem?"

mar hogyne lenne?
a meleg levego felfele igyekszik, igaz, sokkal lassabban, mintha a ventillator mozgatna. ez a gravitacios mozgas.
igy ki fog csapodni a para a csovekben, amik a padlason mar lehulnek.

2015-10-22
18:16:58
Előzmény: forrest #49418#49419
Bocs, ez mi pontosan? Milyen gégecső?
2015-10-22
08:26:43
Előzmény: k2para #49417#49418
nekem pár hete már volt kondenzáció a szobából a padlásra függőlegesen felvezetett 3cm átmérőjű gégecsövekben is. meglepődtem mikor fűztem be a kábeleket, alul rendesen folyt ki a víz...
2015-10-22
07:10:04
Előzmény: zsezse #49410#49417
Köszi, úgy érted, ha áramszünet van? Mert ha nincs áram, akkor a venti sem megy, légmozgás sincs, kondenzáció sincs és a hőcserélő lemezek sem fagynak szét, nem?

Amúgy még az is talán szempont, hogy egy fagypont közeli helyen, ahol még igaz, hogy épp nem afgy le a hőcserélő, de azért gondolom valami energiát elvesz a hőcserélőtől, ami megszökik.


Még volt egy olyan ötletem, de kicsit túlbiztosításnak tűnik, persze ki kellene számoltatni majd a tervezővel, hogy az XPS-ből készített burok és a gép között lesz valamekkora légrés és a kondenzcsőre telepített termosztátos fűtőszálat behúzom amúgy is egészen a gépig, de ott nem lesz vége, hanem még a légtérben kicsit megtekerem, aztán maximum ott, ha melegebb van, az önszabályozás miatt nem nagyon fog fűteni, a termosztát meg kikapcsolja az egészet, ha kint 5 foknál melegebb van.
2015-10-21
18:04:11
Előzmény: k2para #49408#49410
igen a fagyveszely mindenkeppen problema, de egyszeruen megoldhato - ha van aram.

a normal nem paravisszanyeroseknel ugye a kifolyo kondenz fagyhat meg illetve ha nagyon hideg van kinn, akkor meg a lemezek koze befagyhat a para, ez lehet gond.

ez ellen ugy lehet vedekezni, hogy csokkenteni/extrem esetben leallitani kell a bejovo levegot

paravisszanyerosnel mint az enyem nem problema a kis hideg, mert nem jon ossze annyi para a valtasok kozott, ami problemat okozna a HCS-ben.
gyakran kell valtani az iranyokat, igy akar a vekony jegreteget is leszublimalja a bejovo levego (a leiras szerint)

ha nincs aram akkor gond van, mert akkor a gravitacios legmozgasok miatt a hocsereloben megindulhat a parakicsapodas es akar bele is fagyhat.

ezzel szamolni kell.
2015-10-20
21:16:17
#49408
Sziasztok! Lenne még egy kérdésem. A legtöbb hővisszanyerős szellőztető készülék +5 vagy +10 fok feletti üzemre van konstruálva, azaz beltérre - legalábbis megnéztem 1-2 gép telepítési leírását és így rendelkezett.

Én fűtetlen padlásra telepíteném. Azt gondoltam laikus módon, ha van előfűtő regiszter, akkor a rekuperátor lefagyását meg tudom akadályozni, ha van a kondenzvíz elvezető csövön fűtőszál a szigetelés alatt, akkor a kondenzvíz sem fagy be, és ha az egész gépet becsomagolom (pl. XPS, nem tudom milyen vastag), akkor talán az is segít a lehülés ellen.

De ezek csak elméletek. Van valakinek konkrét tapasztalata? Látom zsezse gépe is XPS és padláson van, igaz az visszaforgatja a párát, de gondolom ott is baj lenne, ha az lefagyna.
2015-10-19
18:53:23
#49405
Sziasztok! Alább pár hozzászólással is volt szó a bb-vill recair köré épített gépéről. Ezek a gépek vezérlés nélkül készülnek. Érdekelne, hogy valaki illesztett-e hozzá valamit, ami nem saját fejlesztés, hanem összelegózható? (Akár fali egység, akár nem tudom mi, nekem heti programozásra lenne szükségem 3 vagy fokozat, elszívás és befújás külön beállítva, az elszívott levegő páratartalom érzékelése már a non-plus-ultra).
2014-12-03
22:43:47
Előzmény: takyka #47929#47933
10 percenkent van iranyvaltas. ennyit irnak elo

gondolokdtam ezen, de nem hiszem, h olyan sokat valtozik a paratartalma a levegonek.. vagy igen? szerintem minimalis lehet.
de most el is fogytak a DHT-k, majd kell rendeljek.


amugy: a kalibralasi modszerem az RH-ra teljesen jo:) +6-ot adok hozza ;)
pontosan koveti az asztali muszer ertekeit.
2014-12-02
14:56:28
Előzmény: zsezse #47926#47929
Akkor nem ér semmit a számításom! Milyen sűrűn váltasz irányt?
Csinálhatnál órás átlagot a mért értékekből, akkor már jobban lehetne számolgatni.

Ja, meg mérhetnéd a befújt levegő páratartalmát a hcs után... :-)

T.
2014-12-02
13:30:34
Előzmény: takyka #47924#47926
igen, van paravisszanyeres, ezt folyamatosan kell mukodtessem, mert nincs kondenz elvezetes, igy csak visszaforgatni tudom.

a tulnyomasossag is elkepzelheto, mert bar azonos fordulaton mennek a ventillatorok, az egyik elszivo csonkom csak 100as, a masik 125-os, mig befuvasi oldalon 3db 125os csonk van.

2014-12-02
09:58:32
Előzmény: zsezse #47922#47924
Teccik!

Működik a páravisszanyerés?
A jelenlegi adatok alapján túlnyomásosnak tűnik a rendszered.

Feltételezve, hogy nem csinálsz páravisszanyerést!:
(bent 21°50%Rh, kint 0°87%rh 18/5,4 ki és 0/16,1 be)
A hőcserélőben kifelé menet: 18°60%->5°100%=20kJ/kg energia szabadul fel.
Befelé 0°87%->16°30%=16kJ/kg energia nyelődik el.
Ebből arra következtetek, hogy kb. 25%-al több levegő jön be, mint megy ki.
A HCS valós hatásfoka 66%.
Marketing hatásfoka (dTki/dTbe)79%.

Figyelembevéve az asszimetriát, szerintem nagyon jó!
Persze ezt csak pillanatnyi értékekből számoltam, tapasztalatom szerint legalább órás átlagot kellene nézni.
T.
2014-12-02
01:58:09
#47922
az inyenceknek ;)
www.i-house.hu/haz/zrinyi/online/
jobb felso sarok! HCS_* ertekek. (Ertekre kattinva grafikon)
igy nez ki a hocserelo aktualis homerseklete a 4 oldalon:)
nem tudom, hogy oruljek, vagy gyanakodjak, de egesz jok az ertekek
21 fokos levegot sziv a lakasbol, ezt o 18.5-nek erzekeli (elvileg mar nem sziv falsot sehol, ezt orvosoltam) es 16 foknak erzi, amit befuj.
nyilvan a szigeteletlen padlason ez hul valamennyit :S de hat ez van.

UPDATE valamiert megfagyott, szoval nem mindig elerhetoek az adatok:(

igy nez ki az elektronika egyelore vegleges valtozata:)







2014-11-29
14:44:34
#47890
vegre sikerult a szellozot is "rancfelvarrni" :)
a hocserelo vezerlo elektronikajat eletre lehelltem (kiment egy SMD biztositek)
az elektronikanak adtam egy nagyobb dobozt es kicsit attekinthetobbe tettem, valamint LM 2956(?)-os tapokkal tobb feszultsegszintet hoztam letre (5V szenzoroknak, 10V az arduinonak es a CO2 szenzor futoszalanak, 15V a hocserelo szintjelzesere)

elvileg ezek mar nem fognak melegedni, mint a 7805-os stab ICk es birni fogjak a magasabb homersekletet is.
az elszivo csovekbe belelogattam DHT11 es homerseklet/paratartalom szenzorokat, illetve MQ4-es gaz szenzorokat a levegominoseg ellenorzesere
a beszivo oldalra pdeig egy DHT11+MQ2 kerult

Ha kint fustot erzekel, akkor leallitja a szellozest 5 percre.
ha bent rossz levegot vagy magas paratartalmat erzekel, akkor intenzivebb fokozatba kapcsol,



sz2laszloVálasz erre
2014-11-21
07:47:43
#47838
Sziasztok.

Mennyezeti szigetelést tervezek, hangcsillapítási célzattal. Életképes megoldás lehet a későbbi szellőztető csatornáit úgy kialakítani, hogy kihagyom a szigetelést ott ahol a légszállító csatornákat tervezem; mintegy magával a kihagyással képezni a csatornát és csak a hőcserélő doboz-csatlakozásainál csövezni ? És ha így csinálom a gerincleágazásokat az áramlás irányából nézve 90 foknál nagyobbra alakítsam ki, hogy akadálytalanabb legyen az áramlás? (Tudtok esetleg olyan letölthető programot /próba-free verzió/-t amivel áramlásokat lehet szimulálni? 3-5 cm-es xps-ben gondolkodom Bár tűzvédelmi szempontból a kőzetgyapot megfelelőbb lenne. Fölé (tehát a szigetelés alá) hőtükröt tenni van fikarsznyi értelme is? A szigetelést mivel lenne praktikus elrejteni, azaz mi legyen a plafon? Gipszkarton? Jelenleg is ez van, de nem szívesen bontanám vissza csak ha nincs más lehetőség. Viszont ha erre raknék még egy réteget (ezzel kialakítva a légcsatornák lezárását) súlyánál fogva nem okoz problémákat Egy kb 75 lég m3-es nappaliba hány légbefújó csatorna ajánlott? Előre is köszönöm véleményeteket.
2014-11-11
13:39:22
Előzmény: sz2laszlo #47716#47718
Az biztos nem én voltam! :-)
Eleve, nem a háznak kell a levegő, hanem az embereknek, inkább m3/főben számolok.
De ez erősen egyén és életmódfüggő mi 20-25m3/fő folyamatos légcserével jól elvagyunk.

T.
sz2laszloVálasz erre
2014-11-11
12:45:52
Előzmény: zsezse #47702#47716
Zsezse!

Köszi az infókat. Egyik szemem sír a másik meg nevet. Pozitív fejlemény, hogy otthon olcsóbb a HCS, a ventikre meg v.hol 45e. körüli árat olvastam. Annyi a negatívum, hogy így jövő nyárra csúszik a megépítése ( vagy a BB-Vill-es beszerzés ). Azt hiszem négy magasságban rendelhető, gondolom nem u.a. a paraméterek jellemzik őket.Arról tudsz esetleg mondani valamit, hogy a méret függvényében hogy változik az rs160-as légszállítása? Vagy józan paraszti logikával osszak-szorozzak? Rengeteg kérdés merül így fel. PL. ha mindegyik egyforma hatásfokú niért van 4 méretben, ha más a hcs megoldás a kisebben, miért nem sokkal jobb a nagyobbé stb.Mint te is tudod 80 nm-es lakásba kéne, a belmagasság csupán 2,5 m.Ha a falakat, berendezést nem veszem figyelembe akkor is max 200 m3 a légtartalom. Felhasználói vélemény szerint a nyári 0,5-ös és a téli 0,25 ös légcsere elegendő ( talán takyka írta), tehát ha főzök tusolok wécézek és vendégüllátok egyidőben akkor sem kéne egy őrült teljesítménytartalék. Annyi körvonalazódni látszik, hogy a házszabály értelmében csak egy csövet vezethetek ki a hátsófalon. Mi a véleményed, hogy lenne optimális megoldani? Lőj le nyugodtan, ha túl sokat kérdezek.
2014-11-10
08:39:50
Előzmény: sz2laszlo #47693#47702
az RS160 itthon ilyen 70e korul beszerezheto.
de ez csak a hocserelo, ezt meg be kell dobozolnod egy hazba, ventillator alaphangon 25/db egy jobb minosegu EC venti, de meg az sincs hazban.

egy kesz doboz olyan 250-300 korul kaphato a BBvillnel (emlekeim szerint)
sz2laszloVálasz erre
2014-11-09
08:36:29
#47693
Sziasztok!

Most találtam rá a recair rs 160 itteni viszonteladójára. a webshopban csak magát a hatszög alakú hőcserélőt hirdeti, cirka €300-ért a legnagyobbat-500mm-magas. Ez jelenleg 100e. Ft alatt van. Annyi a választható opció a magasságán kívül, hogy vagy fülekkel szerelik (négy sarkot, gondolom a rögzítés miatt vagy nem. Tudom, ehhez még jön a vezérlés, csövek, szűrők, ventik szigetelés (ragasztók?) anemosztátok elszívó oldali rácsok költsége. Magyar honlapokon mégis ennek az árnak a többszörösét lehet olvasni. Feltételezem ott sem a teljesen kiépített rendszer árát adják meg a HCS-höz.Mi lehet az átverés (bár bizakodok, hogy nincs)?
Biosolar Forum  =>  SZELLŐZÉS  =>  Hővisszanyerős szellőztetéslapozz: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14   következő »
Copyright © 2005-2017 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva