English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  Napkollektoros rendszerek  =>  HMV házi készítésű berendezéssellapozz: 1, 2, 3, 4, 5, 6   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
2016-07-03
22:41:57
#50025
Sziasztok! Kidobásra szánt Viessmann Vitosol 200T SD2 30 vákuum csöves napkollektor került hozzám. Ez a fajta cső közvetlen átfolyású.
A kollektorokban erős kirakódás volt. Rengeteg csővön már nem keringett a folyadék.Mivel korábban próbálkozók már eltörtek egy két csatlakozót, ezért úgy döntöttem mechanikai tisztítás után átalakítom a rendszert hőcsövesre. A véglezáró harmonikás részt levágva, megtisztítva egy darab 15-ös rézcsövet forasztottam rá , persze lágyforasztással. Mivel itt a belső cső nem kivehető típus, ezért a közel megfelelő vízmennyiség ,cirka 8ml víz bejutatása után csak úgy tudtam légritka teret készíteni ,hogy kiraktam a napra. Pillanatok alatt fell forrt a víz, így gyorsan 1 forintos érmét forasztottam a 15 cső végére. A szobába bevitt cső szépen lehült,a csővég megtisztítása után se engedte el a csökkentett nyomást. Most így állok árnyékban:







A napon így bizonyított:



Ugyan nem egy hiteles mérés, nem az igazi a kapcsolat a hőmérő és a fej között, valamint túl van a mérés határon. Végül 160 fokon állt még, ott kezdet el stagnálni.
2013-01-21
13:07:59
Előzmény: medig #37873#37885
medig,

Csak HMV-re nem éri meg napkollektort telepítenim még 50%-os állami támogatással sem. Arról nem is beszélve, hogy van az üzemeltetésével is bőven probléma.

Ha környezettudatos akarsz lenni vagy szeretnél megtakarítani szigeteld le a lakásodat vagy cserélj nyílászárót vagy cseréld le a kazánod, stb. így sokkal hamarabb megtérül a pénzed.
2013-01-21
12:14:36
Előzmény: medig #37873#37883
medig,

Ha megnézed a nyári melegvíz-készítéshez tartozó havi fogyasztási adataidat, és megszorzod 5-el, akkor meglátod, hogy maximum mennyit spórolhatsz.
A második kérdés az, hogy mennyiért tudsz vásárolni.

A két szám (és minden más, ami a fejedben motoszkál) alapján eldöntheted, hogy neked megéri-e :)


2013-01-21
10:51:42
Előzmény: hargi #37875#37878
Ez nagyon király!

Már csak egy domború üveg kellene, hogy koncentráltabban érja a fény a tartályt!:-)
2013-01-21
09:56:02
Előzmény: medig #37873#37875
Ezen én is gondolkoztam, bár nálunk hamarabb megtérülne, de nem sokkal. Lehet, hogy egy "low-tech" berendezés lesz belőle, pl. egy szigeteléstől megfosztott boilerből készített tartálykollektor a padlástérben.

pl. egy ilyen:


www.plus.google.com/photos/101864670484472182172/albums/5656705485999677457?banner=pwa&gpsrc=pwrd1#

Kb. egy év alatt megtérülne...

mzperx101Válasz erre
2013-01-20
21:50:09
Előzmény: villam64 #37864#37866
Négyen de van amikor öten használjuk a vizet.
villam64Válasz erre
2013-01-20
20:47:54
Előzmény: mzperx101 #37861#37864
A 120 literhez elég 20 cső. De, hányan használjátok? 3 személytől már külső hőcserélő célszerűbb, és 40 cső a 245 literhez.
mzperx101Válasz erre
2013-01-20
18:21:47
#37861
Tisztelt fórumozók!
Új vagyok a fórumon így mindenkit tisztelettel köszöntök!

Szeretnék HMV készítésére építeni egy heat-pipe típusú vákumcsöves napkollektoros zárt rendszert. Jelenleg a HMV rendszeremet egy 125 literes hőtárolós gázbojler látja el amivel sorba van kötve egy 120 literes villanybojler ami nincs elektromosan bekötve. A rendszer egy HMV keringető szivattyúval van keringetve, hogy minden csapnál azonnal rendelkezésre álljon a meleg víz. A primer rendszer fagyállóval lenne feltöltve, hogy télen is üzemeljen.
Jelenleg a tervezés és az információ gyűjtés szakaszában vagyok így nagyon megörültem, hogy rátok találtam ezen az oldalon!
Először is a hőcserélőről kérdeznék, úgy gondoltam a CSER-kft féle hőcserélőt tennék be a villanybojlerbe, de mintha azt olvastam volna a fórumon, hogy a külső hőcserélővel jobb hatásfok érhető el. Mi a véleményetek? A CSER féle hőcserélő alkalmas a 245 liter HMV előállításához?
A vákumcsővel kapcsolatban pedig azt kérdezném, hogy kb. hány darabra lenne szükségem egy ekkora rendszerhez, illetve mekkora különbség van a csövek között itt gondolok a minőségükre, gyártóikra habár talán már mind Kínában készül mint sok minden más!
A csövek darabszámával és a hőcserélővel kapcsolatban tudom, hogy pontos számításokra van szükségem de most a tapasztalatokra lennék kíváncsi!
A fagyállóval kapcsolatban, milyen típusút alkalmaznak ami nem veszélyes ha belekerül a HMV-be
Előre is köszönöm a segítséget!

2012-03-30
21:41:23
Előzmény: barkacsolo #22274#27857
barkacsolo,

Steing rendszere itt, ajánlom olvasd végig: http://biosolar.hu/forum/179
Azután a kérdéseidet ebben a topikban tedd fel, ne ott.


2012-03-30
19:58:32
Előzmény: barkacsolo #22274#27852
Helló!
Azt hiszem hasonló cipőben járunk.
Én tavaly már készítettem egyet, ami most is működik, de nem vagyok vele elégedett. Akkor 12-es rézcsőből készítettem egy "kígyót" horganyzott lemezre, ami a nyári napokon egész tűrhetően működött. Kb. egy hete helyeztem újra használatba, most kb . 35 fokos vizet tud csinálni a 80literes bojlera. Ebbe én készítettem szintén 12-es rézcsőből hőcserélőt, ami szerintem jól is működik, télen a vegyestüzelésű kazán dolgozott rá.
Ebben az évben a következő módon szeretném megcsinálni a kolimat. Van pár méter 22-es csövem, ebből lesz az alsó-felső 2 cső, valamint aamígy tart a lejövő szakasz, a hárfa függőleges csöveit viszont meg kell vennem, ezek 17-es csőből lesznek. A csöveket 2 csapágy segítségével amennyire lehet kilapítom, növelve ezzel a csatlakozó felületet. Abszorbernek sajnos szintén vásárolnom kell rézlemezt, az kb 15.000. A tavalyi koliból a többit fel tudom használni, nevezetesen a keret-fa, aljlemez-alu, szigetelés-üveggyapot, borítás-polikarbonát lemez. Festéknek egy düfa festéket fogok használni, tavaly is ezt használtam.
Kérdésen lenne viszont a többiekhez. Nevezetesen hová tegyem a hőérzékelőt?
A csöveket alulra vagy felülre tegyen?
Üdv.: 323d
2011-12-27
15:34:49
Előzmény: barkacsolo #22274#22284
hello barkacsolo,

mintha csak magamat olvasnám... úgy 1 éve..

szóval, kezd el azt a topikot az elejéről és mindenre kapsz választ..

egy gyors tanács(bár ez is le van írva, ha nincs otthon hozzá ingyen anyagod, akkor a kollektort ne magad csináld. 50-60eFtért/koll. van gyári, annál nem tudsz olcsóbban kijönni)

a legolcsóbban úgy tudsz kijönni belőle, ha mindent megveszel ott ahol a legolcsóbb(ebay/vatera... stb) és magad csinálsz mindent. Ne félj, lesz elég barkácsolni való úgy is..

de jut eszembe, pont van egy 200L-es indirekt tárolóm eladó :-D olasz bojlerből átalakítva. (köv. hozzászólásból megtudod hogy miért.)

üdv, steing
barkacsoloVálasz erre
2011-12-27
12:00:30
#22274
Üdv Mindenkinek.
Nagy érdeklődéssel olvasom a fórumot, végre találtam egy olyan helyet ahol kézzel fogható megoldásokat találok.
Szeretném melegvizes rendszeremet átalakítani sík kollektorosra, eddig gáz melengette a fürdővizünket.
Elsőre azt szeretném kérdezni tőletek, hogy ki épített maga kollektort (miből, hogyan) és mekkora méretben.
Minden képen én magam szeretném az egészet kivitelezni (már csak ilyen barkácsoló típus vagyok).
Üdv m
Ui.: Boldog, Békés Újévet kívánok minden fórumozónak.


villam64Válasz erre
2011-08-21
17:32:40
Előzmény: steing #16798#16800
Örülök, hogy meg vagy elégedve. Minden rendszernek megvan a stagnálási hőmérséklete. De ekkor már nincs nyeresége.
Azóta én is változtattam a rendszeremen. A giacomini keverőszelepnek a tartály előtt, az volt a feladata, hogy 42-50 °C-ig megkerülje a tartály hőcserélőjét, és fokozatosan engedje rá a tartályt, hogy kevesebbszer kapcsoljon a szivattyú. Most a jó időben a hőcserélő felől a keverőszelep hideg bemenetére egyre melegebb víz jutott. A keverőszelep szépen lezárta ezt az ágat is. Így a szivattyú nem tudta átnyomni, és megint gőzgépet csinált a napkollektoromból. Kivettem a giacominit, és a másik tartály elől kivett esbe-t tettem be. Ebben nincs forró víz korlátozás.
2011-08-21
16:55:19
Előzmény: villam64 #16061#16798
"A kérdésedre egy elképzelés. Mi van, ha csökkented a keverőszeleped beállítását 60 °C-ról 55 vagy 50 °C-ra? Hamarabb keverné be a másodikat. Kell-e neked 60 °C, vagy elég az 55 °C?"

átállítottam és megit jó idő van, igy van összehasonlítási alap. jobb igy ha kissebbre van állítva, mert jobban felfűti a 2est igy a fő tartályba 'forró' viz megy be. ezért reggel is még 50° körül van az alja, igy ugyan kicsit később indul a szivattyú, viszont magasabb hőmérsékleten indul igy az egyik tartály most 57 a másik 50 körül van... jobb igy, igazad lett.

köszi :-D

villam64Válasz erre
2011-07-26
04:35:58
Előzmény: Rike #16288#16291
Működő szivattyúnál te is méred a 0.2 B plusz nyomást. Ez a tetőn csak fokozódik. Lefelé könnyen megszívja a szivattyú, felfelé nehezen nyomja. Ott nagyobb a nyomás különbség, a csökkenés. És csak alacsonyabb nyomáson megy el neki. Ráadásul, kisebb vízmennyiséggel dolgozik. Ez még nagyobb különbséget eredményez, ugyanakkora szivattyú teljesítményen. Itt nem csak önmagában a szivattyú paraméterei számítanak, hanem a rendszeré.
2011-07-01
11:03:42
Előzmény: villam64 #15531#15562
hét ez az.. mi is elutaztunk 1 hétre olaszországba, gondoltam itt az idő a tulterheléses tesztre... de sajna az kudarcba fulladt, mert nem volt 3 napsütés nap sem. igy a 2es tartály szinte üres maradt... amjd jövőre...
villam64Válasz erre
2011-06-29
15:03:15
#15531
A hétvégén átkötöttem a rendszerem a kéttartályos javaslatom szerint. Igaz, azóta a nyár elköltözött melegebb tájakra. Így biztosat nem tudok mondani.



2011-06-09
07:42:44
Előzmény: oldtri #14953#14954
Ezzel a típussal nincs .(haet Pipe)
Nekem sima vcs tartályos van. Azzal maxinálisan.
2011-06-09
06:43:43
Előzmény: tutibor #14936#14953
Esetleg van tapasztalatod ezzel a fajta használati meleg víz előállítással kapcsolatban?
2011-06-08
21:34:33
Előzmény: villam64 #14937#14948
Igazságod vagyon.

T.
2011-06-08
16:52:01
Előzmény: tutibor #14936#14943
Köszönöm kolléga
villam64Válasz erre
2011-06-08
15:32:36
Előzmény: takyka #14922#14937
Nem egészen. Alapban, ha 60 °C-ra állítod a keverőszelepet, akkor közel addig a kevert a meleg oldallal van nyitva. Tehát az első tartály melegszik 60 °C-ig. Majd amikor az első tartályból a visszatérő eléri ezt a hőmérsékletet, akkor ezt elkezdi a második tartály felé engedni. De csak részben. Nem fog neked 62 °C-nál azonnal átváltani a második tartály felé. A hőmérséklet emelkedés ugyan olyan marad, mint a 2. verziónál. A keverőszelep a kevert oldalon Mindig a beállított értéket igyekszik tartani. A különbség annyi, hogy a második verziónál a visszatérő ~70 °C környékén az egyes tartályt teljesen kiiktatja, a másodikat meg felforralja. Az első verziónál meg 70 °C felett mindkét tartályt tovább melegíti. Így nyaraláskor 2 tartály tud hőt leadni. Jóval kisebb a felforrás veszélye.
Fogalmazzunk úgy a kérdésedre, hogy nem elveszi a hőt, hanem azon keresztül kapja. Van aki takarja, van aki medencét fűt vele. Nem tudod pontosan belőni a rendszert minden lehetőségre.
2011-06-08
15:14:20
Előzmény: oldtri #14935#14936
Egy kép ezer szó!






2011-06-08
12:38:58
Előzmény: sándor #14932#14935
Annyival jutottam előrébb, hogy kinyomoztam a következőt: A csőben lévő belső folyadékot tartalmazó fém rész túlnyúlik a csövön és van egy lyuk a tartályon ahová be kell tolni. Itt vagy megszorul, vagy még valami hő átadó kencével/zsírral kell bekenni. Amikor a nap megsüti, a benne lévő alacsony forráspontú anyag elpárolog, fölszáll ebbe a kis fém hőátadó fejbe, ott lecsapódik, visszafolyik alulra és az egész kezdődik újra. A tartály teljesen zárt, vannak benne kiképzett fém "fészkek", amin keresztül megy végbe a hőátadás. A cső közvetlenül nincs kapcsolatba a vízzel.
Igazad van, egyébként, ha minden évben tönkremegy 2 cső kb 7.000 Ft, akkor egy havi megtakarítás ugrott. A készülék 145.000Ft (Afreee.com) egy vezérlővel. Szerintem márciustól októberig 8 hónapon át 6.000 Ft gáz megtakarítással 48.000 Ft/év. Kb 3 év alatt térül meg mínusz a tönkrement csövek. Az egész 5 évnél többet a tetőn szerintem nem bír, el lehet dobni.
A bojleros cucc azért praktikusabb, mert kicsi a ráfordítás, abszolut biztonságos, de kevesebb a hozama.
2011-06-08
10:38:26
Előzmény: oldtri #14931#14932
oldtri!

Számomra értelmezhetetlen az, hogy a vákumcső vége belelóg a tartályba, de a vákumcsőben hp cső is működik. Ráadásul nyomás alá is helyezhető. A tartályba dugott vákumcsöveknek olyan tömítése van, amelyik nem helyezhető nyomás alá. Ezért nem értem ezt a szerkezetet.
A kérdésben egy pontos és visszakereshető gyári ismertető alapján lehet elindulni.

A csövek egyedi takarásához tudni kellene a csőkiosztást, a csövek közötti távolságot.
A legegyszerűbb az lenne, ha a legvékonyabb de hasonló méretű polifoamot hosszában felhasítva rá lehetne pattintani, és alul, középen, fölül egy egy kábelkötegelővel lazán rögzíteni.
Megoldás lehet a tekercsben árúsított csőhéj szigetelés is, ami csak pár mm vastag.
Méretre vágni, felhasítani és rögzíteni.
Ezek néhány szezont kibírnak, közben az UV megeszi őket, de megfizethetők és nem tesznek kárt az üvegben, karcolás, stb.

Tartósabb megoldás, ha nagy átmérőjű, vékony falú villanyszerelő csövet hosszában kettévágsz és bilincsekkel rögzíted. Kis helyen tárolható és olcsóbb, mint a habszigetelés. Elég ha csak a felső félkörben fedi a csövet.

Ha nincs viharveszély, jég és hólerakódás, akkor többrétegű rasel hálóval beborítani az egészet együtt. (A normál vákumcsöves kollektorokon képes akár 30cm-es vizes hó is megtapadni, de ezeket hó súlya még nem törte össze.)
Ezzel ugyan melegedne valamennyit, de a stagnációs hőmérsékletet biztosan nem érné el.

Biosolar Forum  =>  Napkollektoros rendszerek  =>  HMV házi készítésű berendezéssellapozz: 1, 2, 3, 4, 5, 6   következő »
Copyright © 2005-2017 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva