English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  Fűtés - Egyéb  =>  Szabályozáslapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
2011-10-22
22:31:09
Előzmény: plaszlo #20319#20322
en sem szeretnem tulbonyolitani, de ejszaka feleslegesnek tartom a radiatorok futeset.

a padlo meg csak csak, de azt gondolom, ha van ra lehetoseg, miert ne fogjak meg par % hot ezzel.

2011-10-22
20:24:37
#20319
Régebben foglalkoztatott engem is, hogyan lehetne beprogramozni a fűtést, ne fűtsön, ha nem vagyunk otthon. Aztán rájöttem, nincs két egymást követő nap, amikor azonos időben érkeznénk haza, így nem tudtam kitalálni erre semmit, pedig programozható szobatermosztátom volt. Mi este nem vesszük már le a fűtést, mert amúgy is elég alacsonyan tartjuk, ez alá menni már kellemetlen lenne (párom nagyon fázós, de nekem is van egy minimum, ami alatt már kellemetlen).
A programvezérlés végül egész egyszerű lett, elmegyünk leveszem a hőmérsékletet, 2 fokkal, ha hazaértünk visszakapcsolom. Mivel minden este sétálunk egyet a kutyával, így a hidegből megyünk a lakásba, így a csökkentett hőmérséklet is melegnek tűnik a kintihez képest. Ekkor még szellőztetünk egyet és csak ezután kapcsolom vissza az "itthon vagyunk" hőmérsékletre. Amire elkezdenénk fázni, visszafűti a lakást, így működőképes a módszer.
Ez egy egyszerű rendszer egyszerű programja, de nem tudtam kitalálni egyelőre ennél jobbat. :-))

Bocs, Zsezse! ;-)
2011-10-22
19:54:52
Előzmény: zsezse #20311#20316
zsezse,

Szerintem az éjszakai módban 10% csökkentés megfelelő.

Ha eljártok dolgozni, és hétvégén általában otthon tartózkodtok, akkor szükségesnek tartom a munkanapok és a hétvége megkülönböztetését is.

A manuális állítás mindenképp kell, jó, ha két szintű.
1. Jelenlét
2. Hőmérséklet +/-
2011-10-22
09:03:39
#20311
hello

gondolkodok valamilyen fajta szoba termosztat megoldason.

Jelenleg csak hofokra vezerel a rendszer. ha T_szoba <T_beallitott, akkor fut.
Szeretnem valahogy figyelembe venni az ejszakai uzemmodot, esetleg ha tavol vagyunk.

Az elso legegyszerubb otletem egy nappali/ejszakai uzemmod.
22 ora es 06 ora kozotti idoszak ejszakanak szamit, ekkor
-leveszi a futest teljesen
-fix (alacsonyabb) hoerteken tartja a lakast
-bizonyos szazalekkal alacsonyabb homersekletetn tartja a lakast.

a teljes levetellel a padlofuteses reszben nem ertek egyet. Jo erzes meleg padlora ebredni es ez lassan melegszik vissza.
Ha fix ertekeket allitok be (pl 21/19 fok) akkor ha modositani akarom, tobb helyen kell atirjam
A szazalekos megadas mar tetszik.

Eszembe jutott egy olyan is, hogy egy tablazatba foglalom a kivant homersekleteket. Igy pl meg tudom csinalni, hogy napkozben, ha nincs itthon senki ne futse agyon a lakast, csak reggel es delutan/este legyen 100%-on.
Legyen ez mondjuk egy "robot pilota" lehetoseg, es ezmellett lehessen kezi vezerlesben is megadni a hofokokat.

Ki mennyire bonyolitja el ezt a kerdest?:)
kell csinaljak egy felhasznalobarat feluletet is, mert mar nem csak en hasznalom.
2010-04-23
09:46:02
#5360
DeJoe, monolit,

Elhiszem, hogy egy olyan házban, mint Monolité, ahol egy központi térbe kapcsolódik az összes helység, és jól szigeteltek a külső falak, és minden helység fútött, ott nincs is igény, vagy ha van, akkor is kevésbe lehetséges az eltérő hőmérsékletek beállítása.


A saját példám, a házam és annak használati sajátosságai alapján tartom jónak a termofejeket. A tetőtéri szobák és a háló több helységnyi távolságban van a nappalitól.
Változó használat mellett nem lehet úgy tervezni a hőleadó felületek méretét, hogy minden esetben az igényeknek megfelelő hőmérséklet tartson.
A termofejnek nem az a lényege, hogy elindítsa a kazánt, hanem az, hogy az adott radiátorban csökkentse a fűtővíz áramlását. A termosztát nem engedi túlmelegedni a szabályozott helységet (nappali).
2010-04-23
08:52:59
#5359
DeJoe

A hő mint tudod, kiegyenlítésre törekszik. Ha valamelyik helyiséged alacsonyabb hőmérsékletű, a hő oda fog távozni. Ebben csak rövid ideig tudod meggátolni. Akkor is zárnod kell a szobák ajtajait.

Ha jól van méretezve a fűtési rendszer, nincsen szükség a thermo fejekre. A radiátor méretével és normál szelepeivel be lehet szabályozni a fűtést. Nálam még erre sem volt szükség, nyitva mind.

Egyébként sem megy folyamatosan a kazánod. A termosztát pedig felülírja az egészet. Akkor ha a termosztát kikapcsolja a rendszert, hiába nyit a thermo fej további hőre tartva igényt. Egyedül abban az esetben van rá szükség, ha pillanatnyilag meleged van. Ekkor pár fordulatnyi tekergetéstől megszabadít, mivel egyszerűbb szabályozni. Emiatt megéri?

A gázkazánok a teljes teljesítmény közelében üzemelnek optimálisan. Ha visszaszabályozod hogy hosszabb ideig üzemeljen (folyamatosabban) valószínűleg rontod a hatásfokát.
2010-04-23
07:53:08
#5358
termofej,

Nálunk két termosztát van, mindkettőnek az feladata, hogy azt a központi helységet temperálja, ahol el van helyezve. Minden más helységben termofejek vannak a radiátorokon, egyrészről azért, mert ott enyhe túlfűtésre vannak méretezve a radiátorok, másrészről időnként használaton kívül kerülnek, és akkor letekerem.

A termosztáttal ellátott egyik helységben lakott, majd elköltözött a lányom. Ebben a helységben is vannak termofejek, de ezek teljesen ki vannak nyitva, ha a termosztát szabályoz. A vezérlőt át lehet állítani egy termosztátos üzemmódra, és olyankor beállítom a kívánt hőmérsékletet a termofejeken.

A lényeg az, hogy a termofej és termosztát ne működjön egy időben ugyanabban a helységben.
2010-04-22
21:06:35
#5355
kelet- monolit
"Családi háznál nemigen érdemes a radiátorokra thermo fej hogy elzárjon."

Abban az esetben lehet, hogy érdemes , ha alacsony hőmérsékletű vizet keringtetsz folyamatosan és a szobák/helyiségek hőmérséklet szabályozását a termofejekre bízod.
Ha jól emlékszem:
valaki úgy oldotta meg a fűtését, hogy termofejes radiátorai voltak , a FÉG kazánt(vízmelegítőt ???) állandó üzemre állította és a termofejek szabályozták a szobák hőmérsékletét.
Mivel a régi fég kazánnál( vagy vízmelegítőnél ???) az átfolyó vízmennyiség szabályozta a teljesítményt/láng magasságát, gyakorlatilag a kivánt teljesítmény függvényében " modulált" a kazánja.
És szinte csak a szobák hőveszteségét pótolta.

Ezért Én is azon gondolkodom, hogy :
-mivel jelenleg is alcsony előremenővel fűtünk ( 44 fok- csak radiátorok)
-nem soká beüzemelődik majd a puffer
-elég sok radiátoron termofej van

Kipróbálom majd azt következő télen, hogy
a pufferből keverőszeleppel és Gr alpha2 szivattyúval FOLYAMATOSAN
alacsony ( majd kiderül mennyire alacsony) vizet keringetni a radiátorokban és a termofejeken beállítani a kivánt helyiség hőmérsékletet.

Remélem jönnek a szakemberek és megmondják, hogy jól vagy rosszul gondolom.
DJ




2010-04-22
19:56:37
#5353
monolit

Igen a jelen rendszeremben tényleg nem sok haszna van a termofejeknek, de ha mondjuk valahogy megoldom azt hogy érzékeljem azt az állapotot amikor minden termofej elzár ez lenne a legegyszerűbb módja annak hogy a helységek hőmérsékletét egyedileg szabályozzam.
2010-04-20
10:54:54
#5302
kelet

Családi háznál nemigen érdemes a radiátorokra thermo fej hogy elzárjon.

Legtöbbször össze vannak nyitva a helyiségek. A kazán (cirkó) sem tud üzemelni ha az összes radiátor zár. Egyedül a tetőtérbe érdemes feltenni, (legtöbbször túlfűtött) mivel alulról melegszik a padló.
2009-11-21
20:32:50
#3442
Találtam egy érthető, jó kis leírást a szabályozásról. Érdemes átolvasnotok. Főként a szobatermosztátokról szóló részt olvassátok figyelmesen!



"Szabályozás

1.
A külső hőmérséklettől függő szabályozás abban segít, hogy (optimális esetben) a kazán éppen olyan hőfokú vizet állítson elő, ami minimálisan elég a lakás kifűtéséhez: ha kint -20 fok van, akkor nyilván nagyobb hőfokon járó fűtés kell, mint +5 fokban. Ez azért érdekes, mert az okosok szerint olcsóbb alacsony hőfokú vízzel tovább fűteni, mint magassal rövid ideig.
A szobatermoszát a fűtésvezérlő felé azt jelzi, hogy szükség van-e fűtésre vagy nem, de azt nem szabályozza, hogy a fűtés milyen teljesítményen történjen. Az okosabb termosztátok "megtanulják", hogy az adott rendszernek mennyi idejébe telik a fűtési igényt teljesíteni, és később már ehhez hangolják magukat, így igyekeznek elkerülni a hőleadó felületek tehetetlenségéből adódó hőingadozást.
A karakterisztika módosítása: ideális esetben ezt egyszer kell jól beállítani, aztán nincs vele gond. Persze az egyszerűbb rendszereknél (mint pld. az enyém, ahol csak 8-10 görbe közül lehet választani, de a talppont eltolására, illetve a görbék meredekségének finomhangolására nincs mód) elképzelhető, hogy ősszel-tavasszal egyet-egyet állítani kell.

2.
Alaphelyzetben a karakterisztika görbéje egy egyenes vonal, ami megmondja a kazánnak (illetve a fűtési modulnak), hogy pl. +15 foktól kezdjen dolgozni, mondjuk 30 fokos előremenővel, és ezt a külső hőmérséklet csökkenésétől függően lineárisan változtassa addig, amíg el nem éri a maximális előremenő hőmérsékletet. A meredekség nyilván attól függ, hogy milyen külső hőmérséklethez tartozzon ez a maximális előremenő hőfok. Ezekből a görbékből van 5-10 darab, illetve a jobb rendszereknél lehet némileg változtatni a talppont eltolásával.
A külső hőmérséklet drasztikus változásánál egy jól szigetelt háznak persze volna pár nap előnye, szemben ezen a téren kihívásokkal küzdőkkel, de ezt nem használják ki ezek az egyszerűbb rendszerek, erre ott van a szobatermosztát. Ez nem valami kifinomult, takarékos megoldás, de hát ez van. Összességében azért sokkal kényelmesebb, mint kézzel tekergetni az előremenő főfokát.

3.
A kondenzációs kazán külső hőfokszabályzó, szobatermosztát és termofejek megléte esetén sem viselkedik máshogy mint egy nem kondenzációs.
Tehát ha 50 fokot ír elő a kinti jeladó, akkor a kazán dolgozik a modulációs tartomány belül, ha lezár valamelyik termoszelep, akkor persze lejjebb modulál.
Ha elérkezik oda, hogy az alsó modulációs teljesítményét elérte, akkor lekapcsol (termoszelepek és szobatermosztát nyitva) és a szivattyú működik (ez nem az után keringetés, hiszen van még hőigény!), majd visszakapcsol a kazán, vagy
további termoszelepek zárnak el, majd a legvégén a szobatermosztát érzékeli az előírt hőfokot, ami lekapcsolja a kazánt (a szivattyú maximum az után keringetés miatt működik, ha van ilyen funkció a rendszerben).

4.
A Siemens szobatermosztát döbbenetesen jól működik, a hőingás csak a benapozás miatt ismert fogalom. Nagyon finom a programja, a jelenleg ismert legkorszerűbb PID vezérlést használja, és bármilyen tehetetlenségű rendszert megtanul néhány nap alatt. Először csak a padlófűtésnél volt, de később vettem a radiátoros körhöz is, hasonlóan jó az eredmény.
A Siemens nem kapcsolgatja a kazánt, hanem amikor kell, akkor leállítja, és pontosan tudja az előző fűtési adatokból, hogy mikor kell ezt megtenni a megfelelő hőmérséklet eléréséhez. Hőn tartásnál hasonlóan tökéletes.

5.
Kicsit részletesebben a Siemens és Honeywell szobatermosztátokról.
Honeywell: Amikor a helység hőmérséklete a beállított hőfokot megközelíti 1 vagy 2 fokkal, akkor lekapcsolja a kazánt (ejt a relé) úgy emlékszem 10 percre, és közben méri a hőfokváltozást. Aztán ha gondolja, ráfűt, és ezt addig csinálja egyre ritkább kazánindítással, amíg jó nem lesz a hőfok, és természetesen ettől nem is fog túllendülni. Tehát jól működik, de a kazánt kapcsolgatja (ilyenkor a szivattyú is leáll). A termosztát nem tanul, hanem egyszerűen közelítő módszerrel dolgozik.
Siemens: PID (Párhuzamosan Integráló és Differenciáló) vezérlésű, valóban tanuló termosztát. Nálam tudja, hogy reggel ha elkezd fűteni, és 1 óra múlva emelkedik a hőmérséklet 0,2 fokot, akkor abba lehet hagyni a fűtést, mert 1 óra múlva minden a beállított értéken lesz. Természetesen belekalkulálja a tehetetlenséget, és pl. annyival előbb kezdi a felfűtést, hogy a kért időre a megfelelő hőmérséklet előálljon. A kazánt csak egyszer kapcsolja be, majd később ki. Kevesebb a veszteség, gyorsabb a felfűtés. Bónusz: minden egyes kapcsolásnál vizsgálja a tehetetlenséget, és kalibrálja magát. (Pl. megváltoztatod az előremenő víz hőmérsékletét, vagy a kinti nagyobb hideg miatt lassabb a felfűtés, akkor ezeket mind leköveti.)
A Siemensnek kondenzációs kazánnal jönnek ki igazán az előnyei, mivel az alacsony előremenő vízhőfok rugalmatlanabbá teszi a rendszert, itt külön meghálálja magát a jó vezérlés (időjárás-követő előremenő + gondolatolvasó termosztát).
A Siemens felveszi az épület tehetetlenségi görbéjét, ezért csak egyszer kapcsol le, de akkor végleg. Egy dologra kell vigyázni nagyon tehetetlen rendszereknél, nem tudja felvenni a megfelelő görbét, mert nem futott végig egy ciklus.

6.
Minél kisebb a hőveszteség, minél nagyobb a hőtehetelenség egy háznál, annál kevésbé éri meg játszani a hőmérséklettel. Jobban megéri 0,5-1 fokkal alacsonyabb hőfokra beállni (persze a család fagyosabb tagjait figyelembe véve).

7.
Pedig mennyire tetszene nekem egy csúszka a csúszkában megoldás. A nagy csúszka lenne a szivattyúé, a kicsi meg a lángmagasságé. Ha lekattan a nagy csúszka is az alsó pontra, na akkor kapcsolna csak ki a kazán.

8.
Csak analóg termosztát tud érdemben beleszólni a lángmodulációba.

9.
Gyakorlatilag minden értelmes kazánnál van lehetőség belső analóg vezérlésre. A kérdés az, hogy időjárás-szabályzás mellett mennyi értelme van, illetve a kettő közül melyik biztosít olcsóbb üzemeltetést.

10.
A külső szabályzó a kazánvíz előremenőjének hőfokát állítja. A belső termosztát (modulációs), az meg azt csinálja, hogy figyeli hogyan nő a helyiség hőmérséklete. (Milyen sebességgel.) Minél közelebb van a kikapcsolási hőfok, annál lejjebb veszi a lángot. Gyakorlatilag elnyújtja a kikapcsolást, ezáltal nem leng túl a szabályzás, vagyis nem nő a hőfok a beállított fölé, plusz a kis teljesítménnyel történő üzemeltetés növeli a hatásfokot. Az igazi az lenne, ha folyamatosan tudna menni a kazán, minél kisebb lángon.

11.
Amennyiben a belső hőérzékelő is, meg ugye a kültéri egység is analóg jelet ad, akkor valamelyiknek biztosan elsőbbsége van. Igazából nem kéne gondnak lennie, mivel a külső érzékelő egy szintet állít be a modulációban, ezzel megadja az alapot, a görbe talppontját. A belső szabályzó meg ezt modulálja lejjebb. Ha magasabb hőfokú a kazánvíz, akkor abból fog lejjebb modulálni a szobatermosztát.

12.
A külső hőmérséklet-érzékelő elhelyezésének legfontosabb szempontja, hogy a nappalival megegyező hőmérsékleti, szél és napsugárzás hatásoknak legyen kitéve. Legtöbb esetben a külső hőmérséklet-érzékelőt az épület leghidegebb oldalára kell felszerelni (É–ÉNY-i oldal), hogy ne legyen kitéve közvetlen napsugárzásnak. Ez azt biztosítja, hogy a ház minden helyiségében elegendően meleg lesz. Ha a szabályozott helyiségek ablakai az épület ugyanazon oldalán találhatók, akkor az érzékelőt is ennek az oldalnak a külső felületére kell szerelni. Ez lehet az épület déli oldala is. A külső hőmérséklet-érzékelő védőburkolata biztosítja, hogy a napsugárzásnak nem lesz hatása az érzékelőre. Ne szereljük fel a külső hőmérséklet-érzékelőt védett helyre, mint pl. falmélyedésbe vagy a balkon alá. Nyílt helyre kell felszerelni, hogy érhesse minden környezeti befolyás. Kerüljük az érzékelő ajtó vagy ablak fölé szerelését, ellenkező esetben a meleg légáramlatok befolyásolják a mért értéket. A 3 emeletnél nem nagyobb épületek esetén a hőmérséklet-érzékelőt kb. 2/3 épületnyi magasságban, magasabb épületeknél a 2. és 3. emelet közé ajánlatos felszerelni.

13.
A külső hőmérsékletre vezérelt előremenő vízhőfok egy nagy, ha nem forradalmi újítás a szabályzástechnikában. A jobb kazánok két különböző előremenőt állítanak elő (padló vagy fal és radiátor) a kinti hőmérséklet függvényében. Nem kell mérnöknek lenni a helyes beállításhoz. Minél hidegebb van kint, annál nagyobb az épület hővesztesége. Ezt két módon lehet bevinni: hosszabb ideig fűtünk azonos előremenővel, vagy emeljük az előremenő víz hőfokát. (Igen, a tömegárammal is lehet játszani, de családi házaknál nem jellemző.)
Egy jól szigetelt, és jól méretezett hőleadókkal rendelkező épületnél -20 foknál 45 fokos padló illetve 60 fokos radiátor előremenő az ideális. Továbbá egy-egy jó termosztáttal a padlófűtéses, illetve radiátoros helységekben. Ha hideg van, akkor lehet picit emelni a görbét. Az a legjobb (persze ilyen nem létezik), hogy -20 fokban a beállított előremenőkkel 24 órát megy a kazán.

14.
Nekem Immergas kazánom van. Nálam úgy működik a szabályozás, hogy a kazán a külső hőmérsékletnek megfelelően állítja be az előremenőjét, ami belemegy egy Immergas DIM ABT modulba. Ebben van egy hidrováltó, ami után két úton megy tovább a víz, egyik a direkt körbe a radiátorokhoz, illetve egy másik a kevertbe, aminek a hőfokát viszont az ABT szabályozza a külső hőmérséklet függvényében.
Így mindkét kör a külső körülményeknek megfelelően változik, a padlófűtés kör maximum 45 fokig, a kazán kör meg olyan 60-65 fokig. (Legalábbis remélem, hogy ennyi a -20 fokban is elég lesz.)
Lehetett volna úgy is, hogy csak a kazán előremenője szabályozott, a padlófűtés kevert körét meg nem egy hőmérséklet, hanem egy keverési arányt beállító háromjáratúval állítom elő, de én úgy gondoltam, hogy korántsem biztos, hogy a két fűtési mód karakterisztikája (az időjárás-szabályzás görbéje) azonos lesz. Így maradt ez a drágább, de külön állítható megoldás."


statisztikus.hu/kondis/szabalyozas/

Szabályozás RECOMMENDED

durkonorbiVálasz erre
2009-10-18
19:27:12
#2765
Segítségképpen:

Azért kell bele alkálni, mert annak magasabb a feszültsége, és ezekben a cuccokban "gyenge minőségű" alkatrészek vannak az áram/fesz kezelés szempontjából (értsd: túl érzékenyek, plussz lévén RF egységekről szó ez is belejátszik erősen az érzékenységbe)!

MIkor elári a fesz. szint a kritikus értéket, a készülék kijelzi, hogy fogy, cserélj.... ezt akkuval hamar fogja, hiszen az akkuk önkisülése nagyságrendekkel nagyobb mint az alkálié (utóbbit tartós használatra tervezték...). Alkálit ha megveszed a boltban 3 év után akkor is gyakorlatilag ugyanannyi lesz a fesz... akku önkisülése miatt 1 hónap alatt vagy teljesen lemerül, vagy majdnem... akkufüggő. Nekem volt olyan ami 1 hét alatt lemerült... akkut intenzív használatra fejlesztették: gyorsan nagy áramot tud leadni, de ennek az ára a magasabb önkisülés!

Remélem segítettem! :) Illetve egy jó tanács: nekem régebbi szériás van: abban a vevőben egy kondit kellett kicserélni, mert állandóan elvesztette az adót... nekem klímát vezérelt, mikor meghülyült melegedett a ház... :) Fűtésüzemben télen ez kellemetlenebb lenne... :) :) :)
2009-10-18
12:27:26
#2761
"Az alkáliknak kisebb lehet az önkisülésük is."

Szerintem is ez lehet inkább a mérvadó, másikakban is emiatt ajánlják. Valószínüleg félrefordításról lehet szó?

Rémisztgetik azt, aki nem gondolja végig :).
2009-10-18
10:26:29
#2756
A nem tölthetők az alkálik, akár hosszú élettartalmú,akár nem.
A tölthető az akumlátor és 1,24V-os nem 1.5V, hamarabb jelez a készüléked, hogy lemerült. Nekem is ilyen vezérlőm van, 4 évet bírt ki hosszú élettartalmúval.
Pali
2009-10-18
09:41:20
#2755
Sziasztok!

Lecseréltem a padlófűtést szabályzó termosztátomat rádió vezérlésűre és ért egy meglepetés.

A doboz oldalán az áll, hogy kizárólag alkáli elemekkel használható, tölthető elemek és hosszú élettartamú elemek nem megfelelőek.

Nemigazán értem a dolgot, mivel mindhárom esetben 1,5 V ot produkálnak a termékek.

Kibontottam és tényleg alkáli elemek voltak benne. Mivel kimerültek és ilyen nem volt otthon csak tölthető, azt tettem bele. Természetesen működik kifogástalanul.

Lehet hogy ez is csak félre fordítás mint az, hogy a nyuszi tojja a piros tojást :) ?





Biosolar Forum  =>  Fűtés - Egyéb  =>  Szabályozáslapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11
Copyright © 2005-2017 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva