English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  Fűtés - Egyéb  =>  Szabályozáslapozz: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
2017-07-09
08:46:36
Előzmény: szocsmarci #51063#51065
szocsmarci,

Köszi a választ!
A 3000W körüli radiátorom gyártója írta, hogy nagy átfolyási képességű szelep kell. (Ennek ellenére ők nem ilyen paraméterű szelepeket írtak bele az árajánlatba...)

Azt hiszem a könyök szettet veszem meg, mert az RA-F is majdnem dupláját tud, mint a egyesített 50-es szelep.

Igazából Oventropot vettem volna, de amelyeket kinéztem még a nagyker is külön rendelné x hetes átfutással jó drágán.

szocsmarciVálasz erre
2017-07-08
09:53:42
Előzmény: robert #51061#51063
Bocsi, nem minden nap nézek be hozzád.
Most szívem szerint mondanám, hogy az RA-G szelep boltban, mert jobbat nem tudok. Bármelyik bolt, ahol kapható Danfoss. Általában listaár - 20%-on mérik darabját, és nem olcsó fajta szelep. A G a nevében = gravitáció. Átkötős panelépületekben terjedt el, gravitációs fűtéskhez, elvétve padlófűtés bekeveréshez is előfordul.
Ha nem kell G-s legyen, akkor váltsd ki nyugodtan másra. Ha G-s kell, akkor is ki lehet váltani más gyártó termékére, de ezek a kis ellenállású, vagy más néven nagy átömlésű szelepek ritkák.
2017-07-06
07:46:18
#51061
szocsmarci,

Tudsz nekem segíteni? Hol lehet RA-G szelepet kapni nem horror áron?
lackomackoVálasz erre
2015-11-03
16:54:56
Előzmény: szocsmarci #49457#49459
A burkolat egyben van és szürkés-fehér színű. Kb. középen látszik a láng, alatta a vízhőfok mutató és alatta a begyújtásnál használatos gombok.
Összegezve akkor azt tanácsolod, hogy nyissuk ki több helyen, vagy jobban a szelepeket? Hát próbálkozunk majd. Üdv.
szocsmarciVálasz erre
2015-11-03
10:47:39
Előzmény: lackomacko #49456#49457
A szivattyú bírja a pár perc időközös kapcsolgatásokat, a gond a kazánnal van. Ha túl gyakran indul, akkor a kazán lemezek eltömődnek, mert a füstgáz lekondenzál, majd elpárolog, és ott marad az a kénes valami a lemezek közt. Emiatt a hatásfoka fog leromlani jelentősen.
A rtadiátorszelepek cseréje sem megoldás, elég ha kinyitjátok teljesen azokban a szobákban, amit használni szeretnétek. Ha így is kapcsolgat, akkor még egy radiátor szelepet kinyitotok, majd így tovább.

Csak kíváncsiságból a kazán burkolata hogy néz ki?
A C40 középen nyitható úgy mint egy gardrób szekrény és sárgás színű, a kisebb burkolata pedig egyben van és fehér színű.
lackomackoVálasz erre
2015-11-03
09:52:17
Előzmény: szocsmarci #49443#49456
Köszi a választ. Azt nem tudom hányas a kazán, de régi FÉG típusú. Akkor a megtakarítás ezek szerint felejhető. Kazán cserét nem fontolgatunk, mert ez nagyon keveset volt használva, mivel van egy vegyes tüzelésű társ kazán is és amíg apukám élt azt használták.
Talán akkor még mindig olcsóbb megoldás, ha visszacseréltetjük a radiátorszelepeket a régebbi változatra.Mert gondolom a szivattyúnak sem tesz jót ez a ki-be kapcsolgatás.
szocsmarciVálasz erre
2015-10-29
21:29:07
Előzmény: lackomacko #49434#49443
A kazánod gondolom régi C24-es de azt is eltudom képzelni, hogy C40-es! Régen erősen túlméretezték a kazánokat.
Szóval az lehet a gond, hogy a kazán nem tud olyan kis teljesítményt leadni, ami a folyamatos működéshez kellene, ezért ki-be kapcsolgat. Amikor megy a szivattyú, de nem ég a tűz benne, akkor egy védelmi funkcióban van.

Legjobb megoldás a kazáncsere - minimum 500.000 Ft.
Áthidaló megoldás, ha több szobában teljesen kinyitod a szelepeket. A fűtésszerelődnek igaza van, majd ha hideg lesz, akkor fog úgy működni a rendszer ahogy Te elképzelted. Ez lehet, hogy -10°C-nál lesz.
lackomackoVálasz erre
2015-10-27
13:45:44
Előzmény: Robert #49433#49434
Ezt a verziót még nem próbáltuk. Minden szelepet és mennyire 1-es,2-es fokozat, vagy magasabbra? Bocsi, de nő létemre nem értek annyira hozzá. Holnapután tudom kipróbálni, ha megírod a megnyitások nagyságát. Utána jelentkezek. Köszi.
2015-10-26
17:55:19
Előzmény: lackomacko #49432#49433
Mi tortenik, ha kinyitod as osszes szelepet?
lackomackoVálasz erre
2015-10-26
15:03:56
#49432
Sziasztok !

Szobatermosztát és szabályozható radiátorszelep együttes használatával kapcsolatban van gondom !

Édesanyámnál, miután egyedül maradt egy 110 négyzetméteres családi házban, energia megtakarítási megfontolásból fűtés szabályzó szelepeket tetettünk fel a radiátorokra. A gázkazán a fürdőszobában kb. a ház közepén található.Tíz radiátorból négyet kellene minimális mértékben használnunk.

Mióta az új rendszert alkalmazzuk a fűtés beindítása után a szobatermosztát miután a levegő elérte a beállított hőmérsékletet,/20-22fok/ lekapcsolja a lángot és a szivattyút. Azonban kb. negyed óra múlva újra kapcsol, de a láng hamarosan őrlángra vált, viszont a szivattyú folyamatosan működik!!!
Csak nagyon sokára, mikor már majdnem hűvösnek érezzük a levegőt, akkor kapcsol be rendesen és fűti fel újra a lakást.

Abban a helyiségben, ahol a szobatermosztát van, a radiátor teljesen ki van nyitva.
Lehet, hogy felesleges pénzkidobás volt az egész???
Fűtésszerelő válasza a kérdésünkre az volt, hogy majd beáll a rendszer. De könyörgöm mitől???
Anyukám előre fél a téltől!!!

Nem tudom van-e valami kivitelezhető megoldás a problémára?
2014-12-19
08:54:48
Előzmény: szocsmarci #48031#48032
szocsmarci,

Ha már használatba veszed, akkor érdekelne, hogy a mechanikus thermo-szelephez képest tapasztalsz-e valami pluszt (az idő állítás lehetőségén kívül).
Nekem is pont olyan szelepeim vannak, mint amilyet lecseréltél, és az egyszerűsége ellenére jó véleményem van róla.


szocsmarciVálasz erre
2014-12-18
20:56:46
#48031
Sok helyen láttam már kiállításon, de valóságban még nem. Pedig mindenki dicséri - jobban mondva senki nem mond róla rosszat. Ezért gondoltam veszek egy programozható termosztátfejet. Azért csak egyet, mert átkötőszakaszos fűtési rendszerű házban lakom (panel), és a szobákban mindig el vannak zárva a radiátorszelepek csillag állásba. A függőleges cső kifűti az összes szobát, kivéve a nappalit. Ott az egyik oldal teljes egészében nyílászáróból áll, ott néha hideg van, ezért oda került ez a szabályzó. Mellesleg itt a legnagyobb a radiátor, ezért értelemszerűen a költségosztó skálájának az alján is itt a legnagyobb a szám.
A radiátorszelep Danfoss RA-G típusú, így adódott hogy a fej is az lesz. Nem akartam túl olcsót - jó nekem a gyári is, ezért a Danfoss Living Eco (014G0051) lett a választás. Az ára 10.000 Ft + ÁFA volt - tehát mégsem lett annyira olcsó még szuper kedvezménnyel sem, habár az árgépen 14-16.000 Ft-ért kínálták ugyanezt. Conrados alternatívájában van 7000 Ft bruttóért is.
Épületgépész szakáruházban nincs ilyen raktáron, meg kell rendelni, ez az egy gyorsan meg is jött. Nem hiszem, hogy túl sokat adnak el belőle, mert ez az egy is bontott volt, és az egyik elem hiányzott belőle. A másikat otthon bemértem - 1,14V-ot mutatott, tehát lemerült. Valószínűleg bemutató darab volt valahol, az elemet meg kivették a fali órába. Sajnos az újratölthető akksikkal nem működik, ezért kellet vegyek a boltban AA elemet. 8db 600Ft-ba került, a megmaradt 6 db jó lesz a fényképezőgépbe tartaléknak. Papír szerint 2 évig bírják az elemek; majd kiderül, de biztos függ a használattól és a körülményektől is. Ha egy AA elem mondjuk 3500mAh, akkor állandó nyitó-záró mozgás mellett 8,75 órát képes működni. Ennyi talán elegendő lesz percenkénti mintavétellel, két év után úgyis lemerülnek az elemek még egy üres dobozban is.

A fej külseje egyszerű, sima, nem olyan barázdált, mint az eredeti. Nem túl szép, de csúnyának biztos nem mondanám. A kijelző a fej végén van, emiatt ha fel van szerelve, akkor kb 80 cm magasan vízszintesen irányból lehet ránézni. Ezért kell egy kis szék is, hogy be lehessen állítani a programot. Az oktató videó szerint az elemek berakása után be kell állítani a dátumot, de ezután fel kell szerelni, és csak utána lehet felprogramozni. Nem próbáltam ki, de biztos lehet kényelmesen kézben tartani, és úgy felprogramozni egy asztalon. Több termosztát esetében ez jóval kényelmesebb megoldás.
Magyar leírást sajnos nem kaptam, csak 8 féle idegennyelvűt. Lehet hogy eredetileg volt a dobozban, de ugye bontva volt. A Danfoss amúgy korrektül fordítja a műszaki dolgokat, az interneten lehet is találni pdf-eket. Szép színeseket, meg olyat is, ami tele van ábrákkal - magyarul is. A Google Translate-t nem használják.

A szabályzó működése PID-es, tehát a beállított értéket jól tartja, nem leng be.
Intelligens módon is üzemelhet, ami azt jelenti, hogy a beállított hőmérsékletértékeket az adott időpontra éri el - tehát már azelőtt elkezd nyitni a szelep, mielőtt a fűtés csökkentés ideje véget érne. Ez a funkció kikapcsolható.
Nekem új dolog, hogy a fejben két hőmérő is van, ezekkel számolja ki a szoba hőmérsékletét - ilyenről eddig nem hallottam.

A programozásról:
Elég nehéz, a sok rajzolt ábra ellenére (amit az interneten találtam) a gyakorlatban igenis bonyolult. Igaz, jó esetben csak egyszer kell megcsinálni, de talán lehetne valahogy egyszerűbb is. Segítségként két alapprogram közül is lehet választani, és szimpatikusabbat módosítani.
Az időpontokat 30 perces felbontásban lehet megadni, a hőmérsékleteket 0,5°C-osban. Az időintervallum kicsit tág, de ha azt vesszük, hogy ennél pontosabban nem tudjuk megadni hogy ki mikor van otthon, akkor elegendő.
Az alap fűtési hőfok 21-22°C közt állítható. Amit igazából állíthatunk az a csökkentés. Egy nap 3 csökkentést lehet beállítani, de azt akár +6°C-ig - ami egyébként a fagyvédelmi hőmérséklet.
A hét minden napjára külön program állítható - csoportosítva is. Külön tetszett, hogy a hét első napja a hétfő.
A kijelzőn nincs sok szöveg de az is angolul van és rövidítve - ez nem hátrány. Nem hinném, hogy lenne ember, aki ezen nézné meg, hogy a hét melyik napja van éppen.

Szerintem nyalánkság a gyerekzár, és a nyári időszámítás kikapcsolása. Meg lehet adni, hogy a radiátor a szobához képest túl van-e méretezve, és azt, hogy milyen gyors a fűtési rendszer (távfűtés - lassú / kazán - gyors). Van szellőztetés érzékelő funkciója, ami a gyors hőmérséklet csökkenéskor lekapcsolja a radiátort. Ezen kívül automatikusan megjáratja a szelepet minden héten egyszer. Teljesen kinyitja majd elzárja azért, hogy ne ragadjon le a szelep.
Ami viszont fontos lehet, az távollét program. Dátum intervallum megadására van lehetőség, amihez egy hőmérséklet rendelendő - ha lejár a nyaralás (telelés) és hazaérünk, már meleg lesz a szoba. Órát sajnos nem lehet megadni hozzá, ezért ha este érünk haza, akkor az aznapi fűtést elpazaroltuk. De az indulási dátumot bármikor bármikor megadhatjuk előre, nem kell a reggeli pakolás közben még erre is gondolni.

Hátránya, hogy nem jelzi ki a szoba hőmérsékletét. Ezenfelül nem tudom még mi legyen vele nyáron. Szedjem mi belőle az elemet, vagy csak hagyjam úgy? Talán nem fogja egész nyáron rányomni a gumit a szelepülésre, mert nyáron melegebb van, mint 22°C. Remélem valahogy érzékeli azt is, hogy nincs melegvíz a csőben, ezért nyáron nem fogja mozgatni a szeleptüskét.
Van egy kicsi hangja, amikor feltettem, akkor hallottam hogy kicsit zümmög. Nappal szerintem nem lehet észrevenni, de éjszaka lehet hogy valaki meghallhatja - de erre biztos nem fog senki sem felriadni.

Összességében nekem úgy tűnik, hogy ez egy mai kornak megfelelő radiátortermosztát, ami felveszi a versenyt a hasonló kategóriás fali szobatermosztátokkal is - persze a saját kategóriáján belül. Nem lehet például távolról programozni, vagy adatokat kinyerni belőle interneten keresztül, és a kazánnal sem létesít kapcsolatot (erre van a Danfoss Living Connect). Az ára is hasonló, mint egy szobatermosztáté, ami jó, de ha azt vesszük, hogy ez csak egy radiátort képes szabályozni, és így minden radiátorra kell egy, akkor már drága. Egy központi szabályzóra akkor is szükség van, ha mindenhol ilyen termosztatikus fej van felszerelve. Nekem minden adott volt, és csak egyre volt szükségem.

Nem várok sok energia megtakarítást ettől a termófejtől, csak magasabb komfortot. Az internetre feltett videóban egyébként akár 23% energiamegtakarítást említenek a hagyományos termosztatikus szelepfejekhez képest.







szocsmarciVálasz erre
2014-11-16
08:22:11
Előzmény: atus #47751#47757
Jó lenne, ha lerajzolnád a hidraulikai kapcsolást, akkor könnyebb lenne segíteni. És az is előfordulhat, hogy esetleg módosítanál még rajta. Lehet úgy is csinálni, hogy a puffer 45°C-os hőjét ráengeded a gázkazán visszatérőjére, ezáltal mégjobban kihasználod a puffer teljes hőjét - így a feltehetőleg olcsób fatüzelést.
2014-11-14
21:56:51
#47751
Sziasztok!
Egy kazánház vezérlésben szeretném a segítségeteket és a véleményeteket kérni.
Alkatrészek:
-vegyeskazán
-puffertartály
-gázkazán
-esbe vtc szelep
-esbe vta szelep
-szivattyú a vegyeskazán és a puffertartály között
-szivattyú a radiátoros rendszerhez
-tágulási tartály
Valami biztos kimaradt :)
Úgy gondoltam, hogy az érzékelők a vegyeskazán tetejében(T1), a puffer tetejében (T2) és a puffer alsó csonkjánál a vtc szelep előtt (T3). Tehát 3 darab.
Amit kigondoltam programot: T1 amíg nincs 59 fokos, addig nem mehet a kazán-puffer szivattyú, akár megvan a hőfokkülönbség, akár nincs.
Egyirányú hőfokkülönbség: ha T1 > (T3+2C), akkor mehet a szivattyú. Ha T1 > (T3+1C), akkor szivattyú stop.
A T2 szenzornak a fűtési forrás kiválasztásában van szerepe, miszerint:
ha T2 > 45C, akkor fűtés pufferból. Ha T2 < 45C, akkor fűtés gázkazánnal. Persze feltétele mindkettőnek, hogy a szobatermosztát kérje a fűtést.
Kérdésem: a T3-at nézni hőfokkülönbségre jó ötlet lehet?
2014-09-13
09:19:02
Előzmény: szocsmarci #47294#47298
szocsmarci:
ezért mondtam, hogy keresem a fizikai összefüggést.
Ennek egyik része a radiátoros összefüggés, másik része pedig a ház hőveszteségének alakulása.

dézsavű:
http://biosolar.hu/forum/show/43668#43668
szocsmarciVálasz erre
2014-09-13
07:40:20
Előzmény: grano #47257#47294
Az egyszerűség kedvéért nézzünk egy vonalat nézünk a keresett grafinokból, legyen a radiátoros fűtéshez tartozó 1,5-ös.
Abban az egy grafikonban tulajdonképpen két grafikon van "elrejtve".
- Az egyik a ház hőigénye, ami a külső hőmérséklet függvényében változó.
- A másik a hőleadók hőleadása, ami az előremenő függvényében változik.

Az első grafikon (ház hővesztesége) közel egyenes - de nem az! Nem is a nullából indul (mivel van belső hőnyereség).
A második (radiátor hőleadása) pedig számítható a képlettel, ami a kérdéses tartományban elegendő pontosságú is. A nagy "hiba" az, hogy a radiátor hőfoklépcsője nem szerepel az általunk keresett grafikonban, csak feltételezzük, hogy az is arányosan nyílik.
2014-09-09
20:33:30
Előzmény: szocsmarci #47253#47257
szocsmarci:
érdekes képeket ad az (ln(hT-x))^s=y
Ahol s=a hajlás (1,1-4 ig ad elfogadható értéket)
hT a fűtési határhőmérséklet.

Sajnos pont a határhőmérséklet-1 értéktől lefelé használható csak, mert ott van egy törés a nulla miatt.

a hT az a hőmérséklet ahonnan egyáltalán indul a szabályozás.
A legelső grafikonod egy eltorzított grafikon, az X tengelyen baloldalt a pozitív számokkal, +20-on az origóval.
Ha azt tükrözöd és beállítod megfelelően ennek az ln-es függvénynek kapod a képét.

Ha pedig a radiátoros képletedet megnézed egy konktrét rendszer esetén a Fi(n) és dT(n) tagok paraméterek csak, nem pedig változók.
Mi marad? a dT-s tag, ami igazán egy (ln(x))^y=z rész.

szocsmarciVálasz erre
2014-09-09
19:31:39
Előzmény: robert #47249#47254
Igen, Arduino alapút. Már letettem az internetről vezérelhető cuccról, és ha nem sikerül valami jó kis menüt találni a 2x16-os LCD-hez, akkor az LCD is csak információs kijelzőnek marad.

Vegyes kazán, külső hőmérsékletfüggő szabályzóval, pufferrel.
Még várok egy pár cuccra, a programot sem kezdtem még el. Addig jutottam el, hogy nem lehet a gyári Arduino IDE-t rendesen használni komolyabb munkákra. Hiányzik belőle a kód színezése, gépelés közbeni súgás, összetartozó részek összecsukása (folding), és a debugger.
szocsmarciVálasz erre
2014-09-09
19:14:32
Előzmény: grano #47251#47253
Nem tudlak követni. Az ln(log(x)) értelmetlen 0-nál, ha hozzáadunk e-t (~2,71), akkor nagyon kis számok jönnek ki. Az s pedig a kiindulási diagramon max 4!

A kiindulópont ez az "egyszerű" képlet lehet, amit a radiátorok teljesítményére adnak meg.



Radiátorok esetében az n kitevő 1,3 körül alakul.
Ez "véletlenül" megegyezik a keresett görbesereg 1,3-1,5 körüli értékével, amit radiátoros fűtéseknél ajánlanak alkalmazni a keresett diagramon. Ez úgy lehet véletlen, hogy a görbe jellege megegyezik, de az értékeket nyilván hozzá igazították utólag - de csak nyújtással.

Padfűtésnél alacsonyabb a hajlás, termoventillátoros fűtésnél magasabb. Minél kisebb a hőladó felület, annál magasabb hőmérsékletű víz kell. Persze azért ez kicsit bonyolultabb, de az alapelv ez lehet.
Próbáltam kiszámolni a képletből, de nekem e^(1/s) alapú eredmény jött ki, aminek nem egyezik meg a görbülete a kívánt grafikonon lévővel.
Róbert jól kiszámolta, csak elfelejtettem Tőle megkérdezni, hogyan! De az is lehet, hogy csak szégyellem magam.
2014-09-09
15:23:03
Előzmény: szocsmarci #47248#47251
szocsmarci:
y=ln(log(x))*s+20 (10<s<100)

Keresem a fizikai alapját a görbének, de nem lelem.


2014-09-09
08:38:28
Előzmény: szocsmarci #47248#47249
szocsmarci,

1,2, OK, örülök, ha segíthettem.

Vezérlőt akarsz építeni?


szocsmarciVálasz erre
2014-09-09
08:18:59
Előzmény: robert #47247#47248
1. Y irányban is el van tolva, azaz nem 20°C-ról indul, hanem 0-ról!
Remélem aki eddig eljutott az olvasásban és komolyan szüksége van erre a képletre, az magától is észrevette már.

2. Szerintem nem jó az egyenessel történő közelítés +20 és +15°C közti külső hőmérséklet tartományban.
a., tapasztalatból mondom, hogy túlfűtés alakul ki. A görbe a végének a hajlítottnak kell lennie, és 0-ra (20-ra) kifutnia!
b., Az egyensúlyi hőmérséklet egy átlagos családi háznál kb +12°C, magyarul ezen a napi átlaghőmérséklet felett nem kell fűteni - ez a gyakorlatban lehet 15°C, tavasszal mindenképp.
Ha a ház nagyon nagy hőkapacitással rendelkezne, akkor a fűtési görbe kezdődhetne +12-15°C közti X tartományban, az felett (+20°C-ig) lehetne 0. De ez nem így van, és ez a görbe azt sem tudja, hogy nő vagy csökken a külső hőmérséklet, ezért jobb ha kifut az elméleti kezdőpontra valamilyen ív mentén.
Ilyenkor jól jön egy referencia helység hőmérséklet érzékelő, ami leállítja a fűtést, ha a belső hőmérséklet mégis meghaladta a beállított/kívánt értéket.
2014-09-09
07:51:09
Előzmény: szocsmarci #47245#47247
szocsmarci,

Hozzátenném, hogy
1.
X irányban 20 fokkal el vannak tolva az értékek, ezért a képletbe x=20-Tk kerül.

2.
Ha nem akarjuk teljesen precízen követni az eredeti görbéket:
Az eredeti ábrán a 20 és 15 fok között feltűnően nem lineáris tartományban nem működik a fűtés, ezért az előremenő hőmérséklet jól közelíthető nem a 0-ból induló egyenessel.

szocsmarciVálasz erre
2014-09-08
23:54:06
Előzmény: grano #47244#47245
Köszönöm, hogy foglalkoztál vele. Úgy tűnik ez logaritmikus görbe nem vált be, kicsit elmegy a vége.
A weblap egyébként jó, játszadozni tökéletes.

Közben megkaptam Róberttől a kért formulát, közreadom, hátha kell valakinek.
y= 0,74 * ( S * x * 5.26 ) ^ 0,77

Annyit tennék hozzá, hogy más szabályzó gyártójánál ez a görbesereg más és más, de mindenesetre jobb a görbe, mint az egyenes.
Itt egy elrettentő példa:



Itt a jó:



2014-09-08
19:26:55
Előzmény: szocsmarci #47241#47244
szocsmarci:
esetleg:
y=(e+ln(x))/s

itt elég jókat adott:
www.mathsisfun.com/data/grapher-equation.html
Biosolar Forum  =>  Fűtés - Egyéb  =>  Szabályozáslapozz: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11   következő »
Copyright © 2005-2017 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva