English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  Fűtés - Rendszer rajzok  =>  Rendszer rajzoklapozz: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
szocsmarciVálasz erre
2014-05-04
14:11:56
Előzmény: res81 #46325#46335
Minden házhoz jó a sima turbós kazán, ha a teljesítmények össze vannak illesztve. Tehát nincs túlméretezve a kazán, mint sok esetben, amikor a kazán legkisebb teljesítménye jóval nagyobb, mint a ház maximum igénye.
A kondenzációs kazán előnye a turbóssal szemben, hogy nem nagy baj, ha a kicsit túl van méretezve - nem teszi tönkre a kazánt az alacsony füstgázhőmérséklet, ami a gyakoribb ki-be kapcsolgatások miatt van.
Az árlisták szerint a 24kW-os kazánok a legolcsóbbak, a kisebbek drágábbak. De érdemes kisebbet venni.

A nyomások miatt hőcserélő kell - ezt jól látod. Ha eddig nyitott volt, és most zárt lesz, akkor a radiátorokra több nyomás fog jutni. Ez nem baj, ha a rendszer fiatal (max pár éves).

Szerintem kapcsolási vázlatot találsz az interneten. Hőcserélő, szivattyú, kazán + elzárók kellenek. A hőcserélőnek elég szokott lenni egy 10 lapos kis lemezes hőcserélő is, de árban nincs nagy eltérés a 20 laposhoz képest - az legalább később koszolódik el.
Egy kis elektronikus szerelés is kell, hogy a kettő kazán ne üzemeljen együtt.
2014-05-04
09:28:08
Előzmény: szocsmarci #46318#46325
Mindenképpen külön lesz a gázkazán és a kandalló, mert az egyik zárt a másik meg nyitott rendszerű.
Akkor ennyi a titok, hogy kisteljesítményű kazán kell és mondjuk 50%-al túl kell méretezni az adódó radiátorokat és működhet a rendszer azzal az 5 radiátorral is jó hatásfokkal? Mert én úgy voltam vele, hogy mindenképpen kodenzációs kazán kell, mert kicsi a ház, az meg úgyis le tudja majd magát szabályozni.
2014-05-03
19:54:00
Előzmény: szocsmarci #46318#46319
szocsmarci

szerintem amennyibol megveszi a hocserelot es a szivattyut annyibol megoldhato a kandallo biztonsagi hutokore.
en nem hocserelozgetnek.
szocsmarciVálasz erre
2014-05-03
19:25:19
Előzmény: res81 #46317#46318
Mindenképpen kisteljesítményű kazánt vegyél. Léteznek 12kW-osak, azok valók neked.
Ami probléma az a kandalló és a kazán fűtési vizének szétválasztása, mert nyomás szempontjából problémás - biztonsági szempontból aggályos. Javaslom a hőcserélős megoldást, a kandalló köre kerülne a hőcserélő külső oldalára.
Ha több millió nem is lesz a végösszeg, de egymillióhoz közel lesz.
2014-05-03
15:59:37
#46317
Sziasztok!

Központi fűtésrendszer továbbépítés/fejlesztés témában lenne szükségem segítségre.

A házam falai vályogból és téglából vannak vegyesen. Külső szigetelés nincs, födémé folyamatban van, egyszintes, alapterület kb 80nm. Voltak konvektoraim, ezek száműzve lettek, kivágtuk a gázcsövet is és bekerült a két hálószobába egy-egy radiátor, amiket egy vízteres kandalló fűt. Ami 4kw-os. Ez a teljesítmény éppen elég a két szoba fűtésére, de inkább kevés, illetve kényelmetlen folyton a tűzre figyelni, meg persze ha nem vagyunk otthon, nagyon kihűl a ház. Tehát kell egy gázkazán mindenképpen. Ami jó lenne ha kondenzációs lenne. A kérdésem az, hogy tudok e még annyi radiátort beszerelni, hogy megfelelő legyen a kondenzáció és jó hatásfokkal működhessen egy ilyen kazán? Van még egy nappalim, egy konyhám és egy fürdőszobám, ahova radiátor kerül még. De szívesen várok bármilyen javaslatot, hogy ebből a helyzetből merre érdemes továbblépni, mindezt annak tudatában, hogy nem fogok tudni most milliókat önteni a fűtésprojektbe! Örülnék ha a válaszok a “hogyan lehet” szellemiség zászlaja alatt csoportosulnának! :)

Köszi!

István


villam64Válasz erre
2013-10-22
11:24:55
Előzmény: grano #42947#42948
30 kW-ra emlékeztem a kazánodnál. A hat óra reálisabb. A gázkazánok 24 órás működésűek. Már másoknál is írtam, hogy a vegyes tüzelés kihűlt falaknál nem egyenlő kazán teljesítményt jelent a gázkazánnal. Gázkazánnál nem hűl ki a fal. Csak abban az esetben lehetne egyenértékű, ha a puffer nem engedi ki hűlni a falakat, mint a gázkazánnál. Amúgy rendben.
A plusz csapokat is úgy kell betervezni, hogy esetlegesen ne kelljen egy nagyobb egységet leereszteni. Például ne kelljen a kazán szerelés miatt leereszteni a puffert. Érdemlegesnek tartom most már az egyes körök hideg-meleg ágát egy-egy megfelelő golyós csappal leválasztani.
2013-10-22
11:13:00
Előzmény: villam64 #42942#42947
Villam:
a totya asszem 40Kw-os, igaz szénre megadva, de szerintem a 30+kW-ot vastag hasábfával tudja hozni stabilan. Pláne ha már beszenesedett, megtörtént a kigázosodás.
Ha megnézed jobban a 75/35-ös képet ott mindössze 0,6 m3/h térfogatáram szerepel a secunder oldalon.
Ebből annyi mehet a pufferre amennyit a fűtés meghagy. Eddig huszonpár kilowattnál nem kellett több, max felfűtés idején ment 33kW-on a baxi.
Szóval nincs szó egyórás felfűtésről, hideg napokon bizony akár hat órába is beletelne mire megtelik a köbméter.

A rajzon sokminden nincs, ami a valóságban van (illetve lesz), ezt csupán a bypass miatti gondolatébresztőnek szántam. A funkcionális részeket tartalmazza. A biztonsági, tágulási, szabályozhatósági, szakaszolási részek majd azután kerülnek rá ha a nagyjából sikerült letisztáznom, hogy miként és hova rakom.
Az már szinte biztos, hogy a pincébe megy mert a födémre nem merek majd másfél tonnát tenni.
2013-10-22
11:02:21
Előzmény: Gyuri #42936#42945
Gyuri:
www.fegkazan.hu/download.php?l=18
A fégnek van ehhez programja, de csak ehhez a spirec családhoz való.
Ki kell választani a típust (KT-N0 tól KTN4-ig), tömegáram, hőmérséklet és adja az eredményeket.
2013-10-22
11:00:24
Előzmény: szocsmarci #42935#42944
szocsmarci:
rosszul fogalmaztam meg a vta vs hw kérdést: a fűtési körben szerinted melyik jobb? A vta vagy a hw?

A rétegződésről nincs tapasztalatom, térfogatáramokat kellene ehhez számolnom. De alapvetően abból indultam ki, hogy ha magasabb a pufferhőmérséklet akkor a vta alkalmazásával a puffer felé kisebb térfogatáram kell. Ez kevésbé kever. Természetesen a puffer hűlésével nő a térfogatáram, nő a keveredés.

A 60 fokos puffert is fel lehet fűteni 75 fokosra, de ahhoz már fojtani kell a kazánt mert a hőcserélő ezek mellett az üzemi paraméterek mellett csak 15 kW-ot tud átvinni. Fojtás -> füstgázveszteség.


A gázkazán az emeleten a totya a pincében, szóval se hidrováltó, se gázkazánon átvezetésre nem látok alternatívát.
Ha megnézed a rajzomat az a kb valóságot ábrázolja. Emelet - földszint - alagsor.
Rengeteg csövezés kellene bármelyik változathoz.

villam64Válasz erre
2013-10-22
09:10:08
Előzmény: grano #42922#42942
Grano
Most, hogy Gyuri érdeklődött az ábrák után. Feltűnt nekem, hogy csak az utolsó ábra működik. Az első négyen olyan kimeneti teljesítményt állítottál be, ami a kazánod 100 % hatásfok feletti működésénél létezik. Egy 30 kW-os kazánnál 24 kW-nál ne vidd feljebb a teljesítményt. Ahogy látom ide tervezted a bypassos működést. Csak megtévesztő az 1 m3-rel történő számolás, olyan érzetet kelt, hogy 1 óra alatt felfűtöd a puffert a 2-3 óra helyett. A fűtési keringtető hideg állapotban szintén megszívja bypassal eggyütt ezt az ágat, csökkentve a hőmérsékletet. Viszont nem jut a pufferre, ebből a szempontból jó. Tehát csak az a megtévesztő, hogy rövidebbnek tünteted fel a puffer felfűtési idejét. Én pufferem kint van a sufniban már. Ott kevesebb hő kell nekem, ezért alulró az egész puffert fűtöm. Nálad is elgondolkodtató megoldás az egészet fűteni, így a hőleadás akkor is nagy felületen történik, ha nem az egészet fűtöd át. A magas hőfokú fűtés a plafonra koncentrálódik. Az első négy ábra mindenképp nem üzemelő állapot.
Szintén ne felejtsd el a hőcserélő előtti és utáni tágulásit, mert a rajzon hiányzik.
2013-10-21
21:54:54
Előzmény: grano #42922#42936
Ezeket a képeket milyen programból szeded?
szocsmarciVálasz erre
2013-10-21
21:00:21
Előzmény: grano #42933#42935
"Apropó VTA: ezt a Honeywell T0750120 szelepet Te dobtad be a VTA szelep alternatívájaként. Te melyik kialakítást tartod jobbnak?"
Az ESBE VTA szelep a radiátoros kör előremenőjét szabályozza egy kézzel beállított értékre - ahogy a rajzodon is van. A Honeywell t750120 pedig egy kapilláris csöves termosztatikus szelep, amit Te bypasszolásra javasolsz, tehát máshova kell.

A nézeteltérés közöttünk abból adódik, hogy a puffer vizét akarod minél magasabb hőmérsékleten tartani, méghozzá rétegződéssel. Én ezt nem tartom fontosnak, illetve azt mondom, hogy majdnem mindegy, hogy alacsony hőmérsékletű, de több melegített víz van a pufferben, vagy egy kevés a tetején, de az melegebb; most ugyanakkor hőtartalmú pufferekről beszélünk. Ha a hőtartalma ugyanaz, akkor üzemvitel szempontjából majdnem mindegy. Erről nincs tapasztalatom, de valószínű, hogyha ki alakul egy jól rétegzett puffer mielőtt kialudna a vegyes kazán, akkor a puffer kisütése alatt már keveredne a víz benne - megszűnne a rétegződés mielőtt lehűlne arra a hőfokra, amikor átvált a gázkazánra. Nem tudom érthető voltam-e?
A puffert fel lehet fűteni így-is, úgy-is a maximális hőfokra, ezért a 60 vagy 70C fokos puffer kialakulhat mindkét esetben. Max a kazán előremenője lesz kicsit magasabb. A jobb eredmény érdekében lehet tenni egy ferdeszelepet a pufferhez, hogyha lezár a VTA szelep, akkor a pufferen keresztüli magasabb tömegáram okozzon jelentős nyomásnövekedést, ami által a szivattyú kevesebbet szállít.
Lehetne még betenni váltószelepeket is, de szerintem csak túlbonyolódna a rendszer. Ha hidraulikailag egészséges a rendszer, akkor úgy is oda megy a víz, ahova szükséges. Ehhez pedig szivattyúk kellenek - Te rajzoltál be mindenhova, de ugyanitt már többször előfordult, hogy egy szivattyúval akartak mindent megoldani a kazántól a radiátorokig - és egy hidróváltó.

Én azért a helyedben még átgondolnám a gázkazánon történő keresztülvezetést. Ha tényleg nagyrészt fával akarsz fűteni, akkor napi néhány óra nem számíthat.
2013-10-21
19:36:18
Előzmény: szocsmarci #42929#42933
szocsmarci:
valamilyen szinten igazad van.
A 60 fokos puffer meg a 70 fokos puffer között nincs akkora különbség (látszólag).
Csak majdnem 50%-al tud többet a 70 fokos. 24kWh áll szemben a 31kWh-val.

És innentől jönnek a "robert"-i kérdések! Az a 7 kWh egy töltet esetén megéri e ezt az egész hercehurcát?

- Ez a 7kWh egy átlagos napon kb fél óra fűtésidőt jelent pluszba.
- Ha ideálisan ezt kéményen távozó fagáz formájában képzelem el, akkor kb 7Ft/kWh fütési egységköltség mellett, napi 50 forint veszteség ér (gázban ennek duplája, mert ugye ez állja a helyét), ami cirka 10.000 Ft/év megtakarítást jelenthet.
A beruházás + költsége 30.000 Ft, megtérülés 3 év. (tudom, sarkos)
- Ha nem csinálom meg esz a penész egész életemben
- Ha megcsinálom és valamiért nem müxik üt a guta egész életemben.

A puffer vs fűtökörbe én nem látok akkora problémát.
Ha a fűkőkörnek kell a tömegáram akkor oda fog menni, mert annak a szivattyúja depressziót idéz elő a közös pontban. Csak a szivattyú fokozatoknak kell normálisnak lenniök. Eddig mindíg sikerült ezt összehoznom.

Apropó VTA: ezt a Honeywell T0750120 szelepet Te dobtad be a VTA szelep alternatívájaként. Te melyik kialakítást tartod jobbnak?
szocsmarciVálasz erre
2013-10-21
13:08:04
Előzmény: grano #42922#42929
Azt gondolom, hogy elveszel a részletekben - konkrét esetben ebben a Spriec segédprogramban.
A lényeg szerintem, hogy a hőcserélő kb 20-22C-kal csökkenti a kazán előremenőjét. Ez jó, mert ha kazánban 80C-t tartasz, akkor a visszatérő kb 60C lesz, tehát a kazánod meg van védve.
A másik oldalon pedig ott van a fűtési előremenő szabályzó szelep (VTA). Ha az már nem kér több vizet, akkor kezdi felfűteni a puffert a kazánod.
A többi számodra lényegesnek tartott paraméter - például hogy Te 70C-os szekunder előremenőt akarsz tartani,- nem fontos. A lényeg, hogy az elegendően meleg víz menjen ki a rendszerre. Azt lesz nehéz "belőni", hogy a rendszerre menjen ki a kazán begyújtásakor termelődő hő, és ne a puffert kezdje "tolni".
2013-10-21
09:37:33
Előzmény: szocsmarci #42918#42922
szocsmarci:
a hőcserélővel nagyon rosszul szabályozható a fűtési előremenő.
Ha a pufferből folyamatosan jön vissza a hidegvíz (35 fok vagy alatta) a secunder oldalon a 85 fokos kazán mellett is csak 65 lehet a max előremenő, amihez 38kW-os primert ad a program.


Ennyit nem ad le a totya, ergo nem tudom tartani a 85 fokot, talán a 75-öt, amihez 60 fokos secunder előremenő tartozik.



Én viszont minimum 70 fokos secunder előremenőt szeretnék.
Ha emelkedik a visszatérő hőmérséklete, csak akkor tudom beállítani a kívánt hőmérsékletet.
Ahhoz, hogy értékelhető "minőségem" legyen a tömegáramot kell szabályozzam.




Ugyanakkor térfogatáram korlátozással simán megy a 85-ös kazán előremenő a 35-ös visszatérővel:


E mellett a kazánra nincs teljesítménykorlátozásom, éghet folyamatosan, ami hasábfánál azért jelentős tétel.
Ugyanis ha megemelkedik a visszatérő, le kell szabályoznia a kazánnak:


Úgy kalkulálok, hogy 0,4-1,5 m3/h közötti tömegáram változást kell tudjak lefedni ahhoz, hogy minimum 70 fokos előremenőm legyen.


szocsmarciVálasz erre
2013-10-20
21:51:37
Előzmény: grano #42898#42918
Ha a spirec is megvédi a kazánodat, akkor miért kell a Honeyweel bypaszoló szelep? Állítsd magasabb értékre a spirec szekunder oldalán a termosztátot!

A kazánon átvezetésről:
A venti nem fűti vissza, mert ha elegendő meleget készít a vegyeskazán, akkor nem kapcsol be az égő, és így a ventillátor sem.
Elviekben működni kell, de elképzelhető, hogy néhány elektromos alkatrész túlzott igénybevételnek van kitéve, vagy összezavarj a szabályzást - talán ez miatt nem "szereti" kazán ezt a bekötést. Ez egyébként üzemszerűen is előfordulhat, amikor hirtelen melegszik az idő, és ez miatt a visszatérő magasabb, mint a kívánt előremenő - külső hőmérsékletfüggő sazbályzásnál.

A hidróváltót a kazánok és a felhasználók közé tenném - lásd Buderus rajz. A két kazán csatlakozik az egyik oldalról, a másikról pedig a HMV és a fűtés szivattyú.

2013-10-19
16:48:33
Előzmény: szocsmarci #42889#42898
szocsmarci:
a primer oldali szabályozás jellemzően nem hasábfás tüzelésnél alkalmazott eljárás. Amit írsz valóban így van pl padlófűtés esetén.
De ott ahol a hőtermelő működése nem szabályozható kellőképpen nem feltétlen elég a primeroldali beavatkozás.
Az, hogy elzárom a légbevezetést nem nevezhető kellő beavatkozásnak, mert rontom az égés feltételeit ergo a hatásfokot azaz csak kényszerintézkedés, de nem az ami valóban jó.

Ha a szelepek csak 1-1,5%-ot engednek át az itt szerintem teljesen elhanyagolható. Az, hogy sok segédenergiát igényel valóban, majd ha lesz rá keret, akkor HW és wilo páros helyett egy IMP PUMPS NMT ER fog működni 0-10V jellel vezérelve.
Energetikai alapokból egy dolgot megtanultam: energiát veszíteni nem csak mennyiségében hanem minőségében is lehet: azaz az alacsonyabb előremenő veszteség, a korlátos pufferkapacitást is kihasználhatatlanná teszi.
Jobbnak gondolom a nagyobb dT alkalmazást kis tömegáram mellett mint fordítva, legalábbis a secunder oldalon.

A spirec programját használva arra jöttem rá, hogy min 70 fokos secunder előremenőt tartva nincs sok értelme a vtc-nek, mert gazdagon 60+-os a kazán visszatérő, emelt tömegárammal.
(Közben találtam Heimeier K termofejet 60-90 fokos működési tartománnyal: 12.000 péz a szatmárinál)


A baxi-n átvezetett dologra anno én is gondoltam. Aztán a szervizes srác azt mondta, hogy ha jót akarok akkor ne nagyon használjam mert:
- a kazán ventillje hűti a fűtési előremenőt
- ez a kazán már nem igazán szereti ezt így (LUNA system 3 ht)

Te hova tennéd a hidrováltót az én rendszeremben?



szocsmarciVálasz erre
2013-10-18
21:17:18
Előzmény: grano #42886#42889
Jó az 5rétegű cső, hiszen bírja a 95C-ot névlegesen. Csak csúnya lesz, és vastagabb átmérővel kell dolgozzál. Látatlanban elég a 26-os cső (ami úgye drága), de lehet, hogy ekkora szivattyúval elég lenne e 20-as is. De azért maradj csak a 26-os csőnél, az a 3/4" acélcsőnek felel meg (vagy a 22-es réznek).
A VTC szelep olcsóbb, mint egy kapilláris csöves termoszelep, de persze ha a beépítés is számít, akkor az más kérdés.
Már sokszor elmondtam, hogy a gépészetben van egy alapszabály: primer oldalon szabályzunk, szekunder oldalon mérünk! Ettől persze el lehet térni, de mindig van hátul ütője a dolognak. A Te esetedben ilyet nem látok, hacsak nem azt, hogy a radiátor szelepek elméletileg kicsit mindig átengednek (1-1,5%), azonfelül elektromosan pazarló ez a kapcsolás (megjegyzem a VTC is az).
De nem hinném, hogy ne tudnál valakit megkérni, hogy hegesszen be 1 db elágazást, és egy szelepet az acélcsőbe. Nem nagy munka, anyagszükséglete nincs is, csak a hegesztő gázé. Vagy ha ügyes vagy, akkor csak két menetet kell vágni, és kell két plussz hollander, a többit ki lehet "idomozni".

A puffer vizét úgy is ki lehet "sajtolni", hogy a gázkazánon keresztül vezeted a vizet. Tehát a puffert töltöd a vegyesről - eddig ok. A puffer tetejére raksz egy váltószelepet, ami meleg puffer esetén beengedi a fűtővíz visszatérőjét a puffer aljába, és onnan a a kazánra nyomja a vizet, ha hideg a puffer teteje, akkor pedig direktbe küldi vissza a vizet a kazánba. De én nem mondtam ilyet, ha mégis, akkor azért, mert ez hasonló kaliberű okoskodás, mint a Tied. Ráadásul egy szivattyúval és egy keverőszeleppel kevesebb kell. Az igaz, hogy ha a vegyes megy, akkor kinyomja a meleg vizet a rendszerre (mivel nincs VTA szelep), de cserébe hatalmas komfortot kapsz - a gázkazán annyit fűt rá, amennyi kell). A BAXI-k általában modulációsak szoktak lenni, az általam belinkelt rajzon lévő Buderus kazán pedig csak két fokozatú.

A hidróváltót mindenki lebecsüli, pedig több körös rendszereknél jó. Családi házak esetében is már többször bevált mint hibajavító folt, az első télen történt kínszenvedések után; nagy rendszereknél pedig szinte már kötelező. Nem akarlak rábeszélni - csak egy kicsit.
2013-10-18
20:39:16
Előzmény: szocsmarci #42881#42886
szocsmarci:
a szivattyút valóban nem szokás bypass ággal kötni, de fixa ideám, hogy a fatüzelés egyik sarokpontja az illeszkedő tömegáram. Tudom, sehol sem csinálják. Csak a nagyok. Nézd meg a grundfos magna3-at: hőfok függő tömegáram!
Horror áron. Ilyesmit szeretnék olcsóbbért. Ha tehetném fojtanám az autoadaptos szivattyút, de ahogy kalkulálok csak egy darabra futja.
A primerbe rakott vtc kb 3-4-szer annyiba kerülne mint a secunderbe rakott hw. A primer részem vastag acélcsöves hegesztett kör, ha ahhoz hozzá kell nyúlni százezer alatt csak az a rész nem jön ki (nekem meg összesen van cakkpakk 300). Ehhez képest egy hw 075, vagy egy Heimer K termoelemes fej + termoszelep töredék ár.

Nem vagyok épületgépész, de amit a hidrováltóról eddig olvastam az alapján az eltérő térfogatáramok kezelésére szolgáló eszköz.
Ha ezen a buderus rajzon egy moduláló kazán és egy dV-re képes szivattyú van nem látom értelmét a hidrováltónak.
A vegyes kazán üzemben a hidrováltó igazán csak egy darab cső, nincs semmiféle szerepe.
Ha simán a pufferkilépőt az osztóra húzza ugyanott van, mint így.

Ezzel a kialakítással azonban valóban extra módon ki lehet sajtolni a puffert.
Én ezt az "extrát" úgy tervezem megoldani, hogy a fűtéskör szivattyúja mindíg elindul és a pufferből veszi a meleget. Ha nincs benne megfelelő előremenőt adó víz, akkor 3-5-10 perc múlva (majd kiderül) áll át gázkazánra, addigra átlangyosítja a rendszert, mert annyi nagy valószínűséggel lesz benne és csak utána indítja a kondenzációs kazánt.

Apropó csövezés: a secunder oldalon ugye Te is jónak tartod az 5rétegű alkalmazását? villám is egyet értett ebben, jó lenne még egy megerősítés.
Szeretném elkerülni szerelő bevonását, egyrészt mert errefelé nem ismerek olyat akit ne zavarnék el, másrészt költséghatékonyabb így (remélem).
szocsmarciVálasz erre
2013-10-18
19:41:06
Előzmény: grano #42880#42881
A szivattyút nem szokás "bypassolni", ez a lehető legrosszabb megoldás. Itt azért el lehetne gondolkodni, hogy melyik az olcsóbb. Egy Esbe kazánvédő szelep, vagy egy Honeywell termosztatikus szelep. Szerintem az Esbe, hacsak nincs Neked egy feleslegben otthon.
A váltó szelepnek az a funkciója, hogyha hűl a puffertartály, akkor a puffer aljában lévő melegvizet még ki lehet "sajtolni", és azt a gázkazánban fel lehet melegíteni a kellő hőfokra - nyilván kevesebb energiával, és a puffer maximális kihasználtságával.

"Amit viszont nem látok: hol kerül az osztóba a puffer melegoldal? Mert a gyűjtő az 5-ösön adja a visszatérőt, de hol az előremenő?"
A hidraulikus váltón keresztül. Áramlási irány: puffer teteje -> B pont -> hidróváltó alja -> hidróváltó teteje -> osztó -> gyűjtő -> AB pont-> A pont -> puffer alja. Értelemszerűen az A-AB ág van nyitva, ha meleg a puffer.

A hidróváltó mindig jó, ha két kazán dolgozik rá egy rendszerre. Nehéz megindokolni, hogy miért úgy áramlik a víz, ahogyan, de a gyakorlat már bizonyított. A víz mindig arra áramlik, amerre kell (feltéve ha a rendszer többi része megfelelően üzemel).

Ha az 5-ös szelepet elhagyod (mert elhagyható), akkor a puffert a
hidróváltó bal oldalára kell kötni, és kell egy kis szivattyút tenni a puffer és a hidróváltó közé. Ha elhagyod a hidróváltót is, akkor lesz olyan a kapcsolás, amit Te is kigondoltál.
2013-10-18
17:12:40
Előzmény: szocsmarci #42879#42880
szocsmarci:
köszönöm a rajzot.
Az a gondom, hogy a hőcserélő nem helyettesíti a kazánvédő szelepet a tapasztalataim alapján.
Megy a totya ezerrel, de mindaddíg amíg néhány termofej nem kezd el lezárni hideg jön vissza ami alacsonyabb hőfokon tartja a kazánt.
Ha a pufferben levő víz lehül, a puffert nem tudom rendesen felfűteni, mert nem tudok 65 fokosnál melegebb vizet produkálni a spirec secunder oldalán.
Erre gondoltam megoldásnak a termofejes hurokkal a hőcserélőbe menő térfogatáram korlátozást.
Ebbe ugyan beleszól még a fűtési keringető is, de ha nagyon visszahűti letiltom a wilo25/7-et (sajnos egyelőre a wilo marad, majd max 1-es vagy 2-es fokozaton használom, ha lesz rá keret akkor majd lecserélem, elég régi darab)

Amit küldtél ahhoz néhány gondolat:
Az 5-ös váltószelepet nem értem: nem ez helyett használunk tizedáron visszacsapókat?
A hidrováltónak csak a gázkazánhoz lehet érdemi köze szerintem. Ha ott fix teljesítmény és tömegáram van akkor az alkalmazása érthető. De hogy kerül a képbe a vegyes kazán? A vegyesnél a tömegáram kiegyenlítést a puffertároló adja, az 5-ös váltószelep vegyesüzemben eleve kitiltja a hidrováltó-gázkazán szekciót.
Vagy valamit rosszul látok?
(Amit viszont nem látok: hol kerül az osztóba a puffer melegoldal? Mert a gyűjtő az 5-ösön adja a visszatérőt, de hol az előremenő?)
szocsmarciVálasz erre
2013-10-18
15:13:53
Előzmény: grano #42872#42879
A Honeywell termosztatikus szelep a szivattyúnál nem jó ötlet. Egyszerűnek tűnik, de szerintem felesleges. Azon felül a 25/7-es szivattyú túl erős oda, neki csak pár tized méter ellenállást kell legyőznie, nem a tízszeresét (húszszorosát).

Nézd meg ezt a kapcsolást. www.buderus.hu/files/201110211147370.R1%20%28G124,%20G211,%20SU,%20LP,%20HV,%204XXX,%202%20FK%29.pdf

A kazánvédő szelep helyett van a hőcserélő, az osztó elmaradhat. Az 5-ös jelű váltószelep is elmaradhat, de kényelmi szempontból indokolt. A hidraulikus váltó kell, de üzemel anélkül is.
2013-10-18
15:11:53
Előzmény: villam64 #42876#42878
villam:
nem hiszem, hogy mennyiség menne át rajta. A régi wilo 25/6-os 3-as fokozaton adott annyit, hogy kiszolgálja a hmv-s részt. A 10 lemezes hcs + az utána lévő 16-os 5rétegű elég tetemes folytást ad.
Ha mégis átkeringene érdemi mennyiség (vta zárása esetén esetleg) akkor egy torló szeleppel tovább tudom folytani.
Inkább attól félek, hogy ha nem kell a fűtés akkor a vta-n át fog menni továbbra is a fűtés.
Motoros 3utas lenne jó, azzal ki lehetne zárni a fűtéskört (csak drága).
villam64Válasz erre
2013-10-18
14:37:21
Előzmény: grano #42872#42876
Nézegetem. Azon változtattál, hogy a fűtési szivattyú a hőcserélő után nyom a puffer felé, de most nyom a hmv hőcserélője felé is. Ezt így akartad? Nem biztos, hogy azt a visszacsapót nem nyomja át.
2013-10-18
08:17:23
Előzmény: villam64 #42845#42872
ezen gondolkodom:


jó lenne, ha megmondanátok, hogy van e benne valahol bukfenc, mert a saját gondolatmenetem szerint nincs.

A kazánvédelem is megoldott: a totya primerkörében magasabb szivattyúfokozat miatt nagyobb a tömegáram (dT kicsi, 5-15 fok között mozog), a secunder oldalon viszont a kapillárisos termofej nem engedi a magas tömegáramot, csak magas visszatérő esetén.
A spirec hőcserélőkhöz van egy jó kis progi amivel szimulálni lehet a működést:
www.fegkazan.hu/download.php?l=18

robert féle progi szerint a földszintre be tudok vinni egy minimum 1köbös puffert.:
http://apps.biosolar.hu/tank_heatloss_v1/?tamb=20&ttop=80&tbot=60&tmin=30&h=2.5&d=0.75&w=0.05&lam=0.04

Biosolar Forum  =>  Fűtés - Rendszer rajzok  =>  Rendszer rajzoklapozz: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17   következő »
Copyright © 2005-2014 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva