English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  Helység hűtés  =>  Hűtés kútvízzellapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
2015-08-04
12:19:29
Előzmény: xdgauo #49022#49023
szerintem ha van hutukor folia a mostani GK alatt akkor felesleges meg egy folia
raadasul a hotukor folia csak akkor er valamit, ha nem er hozza a futendo felulethez.

Takyka: a javasolt megoldasodban hogyan rogzitened a csoveket?
ugye itt celszeru dupla csigavonalban haladni, mint a padlofutesnel, hogy egyenletes legyen a feluletek homerseklet elosztasa
2015-08-04
11:53:00
Előzmény: takyka #49021#49022
Szia!

Kb. 80m2 tetősíkom van. Neked mekkora a vízfogyasztásod? Mekkora hűtő teljesítmény érhető el? Mennyivel tudod csökkenteni a belső hőmérsékletet és mennyi idő alatt?
A páralecsapódás ellen hogyan védekezel? Ha van harmatpont kapcsolód, azt hova telepítetted?

Mindenképp kellene fólia is, hogy tudjak vele fűteni is..

Üdv.,
2015-08-04
11:43:50
Előzmény: xdgauo #49015#49021
Csak röviden.

Nekem egy évet ment 12-17cm tetőszigeteléssel a rendszer, nem volt probléma.
Ha lesz hűtés, nem feltétlenül kell extra árnyékolás.
A számaid alapján neked nem kell 1-1,5kW-nál több folyamatos hűtőteljesítmény, így a vízfogyasztásod is csökkenhet.

Én úgy alakítanám ki a rendszert, hogy a jelenlegi gipszkartonra ragasztanék 10cm-es gipszkarton csíkokat a cső átmérőjének megfelelő hézagokkal. A hézagba fektetném a csövet, gipszel kitölteném a hézagot, az egészet beborítanám dryvit hálóval és simára gletelném. Kicsit több munka mint az eps-es, de a tűzállóságon kívül is jobb megoldás.

Felesleges 80m2-t becsövezned, nekem 50m2 van becsövezve 80m2 alapterületre. Arányaiban lehetne kicsit több, de működik. Mekkora a ferde síkod?

T.

2015-08-03
22:22:45
Előzmény: xdgauo #49012#49020
Szerintem is szigetelj először aztán hűts. Nálunk (144m2) 2 klíma 2,5kW-os van a fenti hálószobákban fenti szint összesen 55m2, és egy 3,5kW-os a lenti szinten 89m2)+ hővisszanyerős szellőztető. Nappal a meleg függvényében 14:00-tól vagy később indítjuk a klímákat és este 18:00-20:00-ra lehűti kellően a lakást (23C-ra fent, 24 C-ra lent), ezután mind kikapcsoljuk. Kánikula esetén sem megy reggelre a hőmérséklet 25 fok fölé a fenti hálószobákban, ha pedig éjszaka lehüll a hőmérséklet a szellőztető bypass funkciója hűti, szintentartja a hőmérsékletet. (Ahol éppen vagyunk ott nem klímázunk.)
Szerintem a mai korszerű klímák nem hangosak és gazdaságosan üzemeltethetők. Ha a beruházási ktg. is nézed a klíma a leggazdaságosabb (ha szigetelsz, ami télen is segíteni fog) 1db 3,5kW klíma elég lesz a tetőtérbe amivel átmeneti időszakban fűteni is tudsz.
Szigetelés nálam a falakon:17cm EPS (5cm volt +12cm tettem még fel), födém ~45cm közetgyapot (10cm volt + 35cm került még fel. A ház déli oldalára három fát ültettem egymás mellé, évekkel ezelőtt, ami jelentősen csökkenti a ház déli falának napközbeni felmelegedését (mivel a fák már kb. a tető felső síkjáig érnek).
2015-08-03
17:04:55
Előzmény: xdgauo #49015#49019
"A szigetelés: tetőgerendák közé 15cm üveggyapot van benyomkodva, kívül belül hővisszaverős fólia "

en kevesellem, illetve hohidas a szerkezet.
ha teheted, bontsd vissza es tegyel meg be legalabb 10 cm szalas szigetelot keresztben felcsavarozott parnafakra.
igy a szarufak okozta hohidakat pontszeru hohidakra fogod csokkenteni + majdnem megduplazod a hoszigetelesed.

"Ha a gipszkartonra belülre ragasztok polisztirolt miért tűzveszélyesebb, mintha kívülre tenném?
"
mert ha kivulrol eg a hazad van koztetek egy teglafal, ami jo esellyel elzarja a fustot beltértől, mig ha benn gyullad meg valami akkor tuti megfulladsz odabenn.




2015-08-03
11:57:53
Előzmény: takyka #49014#49015
Sziasztok!

Köszönöm a hozzászólásokat.

A hűtési igény erősen felül van becsülve.
A szigetelés: tetőgerendák közé 15cm üveggyapot van benyomkodva, kívül belül hővisszaverős fólia + belül gpiszkarton, a tűzfalakon kívül 5cm dryvit, belül 15cm üveggyapot + gipszkarton van (a tűzfal szimla sor B30 tégla).
Árnyékolás: Sajnos egyelőre csak belső árnyékolónk van, jövőre hőtükröt tervezek az ablakokon kívülre.

Ha a gipszkartonra belülre ragasztok polisztirolt miért tűzveszélyesebb, mintha kívülre tenném?
Minél kevesebb bontási munkával szeretném megoldani a dolgot, ezért gondoltam a polisztirol felragasztását.

Van kertem, de ennyi vizet elöntözni pazarlás, ezért kellene a primer körre valami jó megvalósítható ötlet.

Üdv.

2015-08-03
09:27:26
Előzmény: xdgauo #49012#49014
Amiket Zsezse írt, azok jók, én egy kicsit a számaidat boncolgatnám.

Először is milyen, és mennyi szigetelésed van a tetőben? A 32° az nappal behúzott sötétítőkkel (vagy redőnyökkel), éjszaka szellőztetve értendő?
40m2-re a 3kW hűtési teljesítményigény nagyon soknak tűnik. Hogyan jött ki?
(Én 1,5-2,5kW-al 80m2-t hűtök.)
Ha a víz elhelyezése probléma, akkor a kútvizes megoldás nem nagyon járható. Nekem a 300L/h egy 200m2-es kertben kerül szétterítésre, hosszan tartó kánikula végére azért már rendesen átitatódik a talaj. :-)
A szükséges vízmennyiséget valamennyire tudod csökkenteni, ha nem a szokásos fűtési hőcserélőt használsz, hanem hosszabb, nagyobb felületű típust. Én egy ~1m2-es 50cm hosszú állatot használok. Így a kidobott vizem 20-22° között van. (12°->20° 3kW-hoz 375L/h) Igaz, ekkor a hűtési oldalon keverni kell a vizet, hogy ne legyen túl hideg az előremenő. Esetleg feltekerni a keringetőt, hogy ne alakuljon ki nagy hőlépcső. Párátlanítást mindenképpen meg kell oldanod, ha mással nem, egy átalakított klímabeltérivel, amit a lemezes hőcserélő elé kötsz a kútvíz oldalon.

T.



2015-08-03
08:33:06
Előzmény: xdgauo #49012#49013
szia
par gondolat ezzel kapcsolatban.
nekunk kb 3-4 eve van feluletfutesunk, illetve 1.5 eve szellozteto rendszerunk, ezek alapjan a tapasztalataim:

>A tervem, hogy becsövezem a mennyezetet és az oldalfalat, így kialakítva 80m2 >hűtő felületet.
eddig jo

>A csövezésre az ötletem, hogy a meglévő gipszkartonra ragasztok polisztirol >lapot (nikecell)
ezt az otletet itt vesd el. EPSt ne rakj belulrol, mert
-iszonyatosan tuzveszelyes
-paratartalom elnyelo kepessege csekely
-belulrol nem szigetelunk mert mogotte peneszesedes veszelye lep fel.

ha falhutest/futest szeretnel, akkor vagy bontsd vissza a meglevo kartonozast (magnes + gemkapocs segitsegevel megtalalhatod konnyen a csavarok helyet) es mard ki a kartonba a nyomvalyut, majd rakd vissza
vagy rakj fel meg egy reteg gipszkartont, amibe kimartad a csoveket.

a masodik gond, amit a falhutes nem fog megoldani az a paratartalom. nyaron eleve nagyon magas a kinti paratartalom is, ha ezt a levegot benn lehutod akkor a relativ paratartalma novekszik, meg parasabbnak fogod erezni.

tehat a paratartalom csokkentese a masodik elegedhetetlen feladat, amit meg kell oldanod.

ha van ra lehetoseged, megprobalhatod egy kiszuperalt klima belterivel + kutvizzel, vagy ha beruhazol egy kozponti helyen elhelyezett split klimara, akkor azzal a paratlanitast meg tudod oldani kis koltsegbol.

Nem irtal a hazad hoszigeteltsegerol sem a tetoteri szigeteles josagarol, de a 32C egy kicsit soknak tunik nekem. Szerintem pusztan falhutessel nem fogod tudni a legnagyobb kanikulaban lehuteni ezt 26C-ra.
a masik gond, hogy a falhutest folyamatosan kell uzemeltesd, hogy erjen is valamit, tehat ha pl 2-3 napig nem vagytok otthon es ezido alatt nem uzemel, akkor kell neki ismet 1-2 nap, mire visszahul elfogadhato szintre. ilyenkor jol jon, ha 1-2 ora alatt lehutod a klimaval a hazat es utana a falhutes mar szinten tart. (kozepes hoszigeteltsegu hazat feltetelezve)

>A problémáim, amik első körben felvetődtek:
>- A hőcserélőben nem rakódnak le az ásványok (szerelhető kivitel nagyon drága), >amik annak tönkremenetelét okozzák?;
mi 3. szezonban hasznaljuk a hocserelot tisztitas nelkul, egy 30KW-os lemezes hocserelo van berakva. Ha dugulast erzekelnek akkor a 4 hollandert kitekerve valoszinuleg sosavval takaritanam ki.

>- Hova lehet elvezetni ennyi vizet? Nyelő kút nem igazán szabályos, nagyon >megbüntethetnek érte..
miert? nem hallottam meg errol, h ne lenne szabalyos (ami nem zarja ki, hogy nem az)
meg lehet probalni a kertben elcsöpögtetni/elöntözni, ha kellő mennyiségű növényzet áll rendelkezésre, ami elnyel ennyi vizet huzamosabb ideig (több hétig is akár). vigyázz, könnyen mocsarat csinálsz a kertből, ha erre nem képes.

>- Ha a primer körre a kútvíz nem lesz jó, milyen más alternatíva jöhet szóba? >Folyadék hűtő nagyon drága. Hőcserélő váltás (R410a/ víz) után egy 3,5kW-os >split klíma kültéri egység jó lehet?
igen, de a paratlanitast akkor is meg kell oldanod.


>B verzió, hogy hagyom az egészet és split klímát építtetek ki. Sajnos 3 szoba >van, így 3 db kellene, ezért is gondolkodtam el a falhűtésen.
ha voltal mar huzamosabb ideig klimas es felulethutott lakasban is, akkor tudni fogod az oriasi komfort kulonbseget.
a klima hangos, huzatos, "brutalis". aludni nem egeszseges mellette, marpedig a tetoterben nyaron tud meleg lenni. a falhutes ugyanakkor teljesen hangtalan, nincs legmozgas, egy kellemes hideg borzongast "okoz", egyedul a paratartalmat kell csokkenteni valahogy (Es erre a szellozteto rendszer kiepitese sem hoz 100% megoldast, hiszen nyaron a kinti levego is paras)

szoval az idealis megoldas az en fejemben:
-jol hoszigetelt haz
-felulethutes
-hovisszanyeros szellozteto rendszer paratlanito funkcioval (pl vizes kaloriferrel kicsapatni a parat a szellozteto rendszerbe érkezés előtt)

(+egy tartalek split klima, vész esetére vagy nagy melegekben esetleges rásegítésre)



2015-08-03
06:07:22
#49012
Kedves Fórumozók!

A következő tervvel kapcsolatban szeretném kérdezni a véleményeteket.

A házam tetőterét szeretném kútvízzel hűteni. A tetőtér paraméterei:
- hűtendő alapterület ~40m2;
- idei legnagyobb kánikulában a legmagasabb hőmérséklet 32°C;
- páratartalmat nem mértem;
- számított hűtés igén ~3kW;
- kútvíz hőmérséklete 12°C.

A tervem, hogy becsövezem a mennyezetet és az oldalfalat, így kialakítva 80m2 hűtő felületet.
A csövezésre az ötletem, hogy a meglévő gipszkartonra ragasztok polisztirol lapot (nikecell), abba forrasztó pákával beolvasztom a csövek helyét, a vájatokba alumínium szalagot ragasztok (hőtükör céljából, hogy télen lehessen a rendszerrel fűteni), majd az egészet behálózom és levakolom. Véleményem szerint ezzel 40-50W/m2 hűtési teljesítmény érhető el, így 3,2 - 4 kW hűtésem lenne.

A hűtést kútvízzel táplálnám. A primer és szekunder kört hőcserélővel választanám le. A hőcserélő méretezése szerint, ha a szekunder kör előre menő hőmérséklete 18°C, a visszatérő pedig 13°C, akkor 0,7m3/h vízhozam kell...

Természetesen az előre menő ágba harmatpont érzékelőt is építenék be, a priemr szivattyút első körben ON-OFF szabályozással üzemeltetném, az előre menő csőre szerelt két csőtermosztát segítségével...

A problémáim, amik első körben felvetődtek:
- A hőcserélőben nem rakódnak le az ásványok (szerelhető kivitel nagyon drága), amik annak tönkremenetelét okozzák?;
- Hova lehet elvezetni ennyi vizet? Nyelő kút nem igazán szabályos, nagyon megbüntethetnek érte..
- Ha a primer körre a kútvíz nem lesz jó, milyen más alternatíva jöhet szóba? Folyadék hűtő nagyon drága. Hőcserélő váltás (R410a/ víz) után egy 3,5kW-os split klíma kültéri egység jó lehet?

B verzió, hogy hagyom az egészet és split klímát építtetek ki. Sajnos 3 szoba van, így 3 db kellene, ezért is gondolkodtam el a falhűtésen.

A válaszokat és a segítséget előre is köszönöm!
2015-07-26
22:58:46
#49004
### Csuti mondta:
Szervusztok,
Nagyon örülök, hogy létrejött és persze megtaláltam ezt a fórumot, kb végigolvastam a hozzászólásokat, ezek alapján 3 "tervet" készítettem. Véleményetek szeretném kérni, hogy esetemben mi lehet a követendő megoldás. Alapul fúrt kutam szolgálna, mivel Duna közelében lakom és elég magas a vizszint, szerintem nem lesz gond a vízhozammal.

Első megoldásban hidrofor mellé telepített külön szivattyú biztosítaná a vizet egy 4-5 kw-os split klíma beltéri felé. A vizet a csöpögtető öntözőbe vezetném el (esetleg később egy másik fúrt nyelőkútba), ez jelenleg kb 40m, de bővíthető. A kifolyó oldalt lenne egy elektromosan vezérelt szelep a leürülés elkerülése érdekében. Ebben az opcióban a klíma beltéri mellet a külön szivattyút és annak fordulatszám vezérlőjét illetve 1-2 apróságot kell beszerezi a többi alkatrész rendelkezésre áll.

A második megoldásban beépítésre kerülne egy 500literes zárható hordó. Ezt töltené alulról a meglévő hidrofor szivattyú egy szelepen keresztül, amit a tartály közepén elhelyezett hőmérő vezérelne. x hőmérséklet felett nyitna a szelep, a felül elhelyezett kifolyón keresztül távozna a "meleg víz". A klíma felé egy keringető szivattyú forgatná a vizet. Ehhez pár apróság kell csak, viszont hátránya, hogy nem állandó a beltéri felé menő víz hőfoka, illetve egy hosszabb szünet után a hidrofornak szinte le kell cserélnie az 500 litert.

A harmadik megoldás szakít a nappaliban elhelyezett beltérivel, itt egy víz-levegő hőcserélő a pincébe kerül és onnan légcsatorna vezet a nappaliba. A légcsatorna viszonylag könnyen kivitelezhető. A megoldáshoz vmi alkalmas víz-levegő hőcserélő kell, illetve ide is 1-2 apróság. A megoldással probléma a páratartalom lehet, a pincében ~20-22fok van, de a páratartalom 60-80% közt mozog. Tartok tőle, hogy a légcsatornában feljutó levegő páratartalma magasabb lenne mint a nappali (40-60%) páratartalma, ráadásul ebben az esetben a nappaliba telepítendő beltéri kicsinyke párátlanító funkcióját is elveszítjük.
Mindháromról készítettem egy rajzot, ti mit javasoltok?

Előre is köszönöm,
üdv,
csuti








### medig mondta:
Mielőtt belekezdenél, számolgassál egy kicsit.

Főbb kérdések:
- Az egyes megoldások mennyibe kerülnek tételesen?
- Az egyes megoldások üzemeltetése mennyibe kerül? Tisztítás, karbantartás, energia?
- Mennyi a házad hűtés igénye?
- Egy beltéri megoldja e a szükséges hűtést? Nem árt tudni, hogy előre menő vízhőmérséklettől, tömegáramtól függően 1db 4-5 kwos beltéri 1-2Kw hűtőteljesítményt tud leadni...
- Direktben el akarod-e/tudod-e locsolni/csepegtetni a vízet. Feltudod e fogni vízgyűtőbe a "kitermelt" vizet. Vagy csak sziplán elnyeleted...
- Mennyibe lenne split inverteres klíma kiépítése, üzemeltetése? Nem árt tudni, összevetni a kútvízes hütéssel. Nem praktikusabb e ez a mód? Fűtési fehasználása lenne e, vagy érdektelen...

Én saját példámból okulva. Nekem ugyan nem volt bő vízű fúrt kutam, csak egy ásott kút... Nekem fancoil van bekötve szellőztetőcsöveken keresztül most... Régebben próbáltam 5kw-os beltérit kútról is, talajhőcserélőről is... Nálam 37+18 m2 terület hűtésére kevés volt kánikulában, amikor leginkább kellett volna...
Nem mondom, hogy nem lehet megcsinálni jóra, egy jó kúttal+jó napi vízhozammal. Itt is megcsinálták jó egynéhányan. Nekem a végső megoldásként,- hogy az asszony is elégedett legyen-, bekerült még egy 5 kw-os inv.split klíma is a képbe. Aminek az árából talán egy jó fúrt kút is kijött volna. :) Így jár az aki sajnálja a pézt kutat-furatni. :) És hogy tetézzem a dologot, egyre inkább hajlok egy kútfuratásra. :)

Szóval, csak annyit akartam mondani, hogy nem árt számolgatni mielőtt bármit is csinálsz.
De ezt Róbert-gazdánk is meg tudja erősíteni...


### takyka mondta:
Szia,
Az első és legfontosabb kérdés, hogy képes-e a kerted elnyelni óránként 5-600L vizet akár egy héten keresztül folyamatosan?

Véleményem szerint az 1. verzió van a legközelebb egy jó rendszerhez.
Két dologra kell koncentrálnod amikor ilyen rendszert tervezel.
Az első, hogy a kútból a víz a lehető leggyorsabban a klímabeltérihez érjen. Mivel a kútvíz alapból viszonylag meleg (12-14°körül van), ezért el kell kerülni, hogy az tovább melegedjen. Bár a melegebb víz is tud hűteni, de ahhoz, hogy a lakás levegőjének páratartalmát is csökkenteni tudd ahhoz kell a hideg víz. Párátlanítás nélkül nem ér semmit a hűtés. Ezért esik ki a 2. megoldásod.
A másik fontos dolog a fogyasztás lehető legkisebbre történő visszaszorítása.
Emiatt törekedni kell a legkisebb rendszerellenállásra és a lehető legkisebb üzemi nyomásra. (minél nagyobb nyomást kell a szivattyúnak produkálnia, annál többet fog zabálni) Ezért a következőket javaslom. (hátulról előrefele haladva) A csepegtető rendszert ne a boltban vásárolható fejekkel valósítsd meg, mert azoknak 1-2bar nyomásra van szükségük a működéshez. Ha sík a terep, egyszerűen fogj egy 25-ös KPE csövet, dugózd le a végét és kb. 20-30 centinként furkáld ki 0,8-1mm-es fúróval. A csövet úgy fektesd le, hogy a furatok felfelé álljanak. A mágnesszelep működéséhez nyomáskülönbség kell. Helyette használj motoros szelepet. A klímabeltéri csővezetékét át kell forrasztani a lehető legtöbb párhuzamos körre. Ez egyrészt csökkenti az áramlási ellenállást, másrészt egyenletesebb lesz a felületi hőmérséklet, a kondenzáció nagyobb felületen fog zajlani. A rajzod szerinti elrendezésben a második szivattyúra nem lenne szükséged, hiszen a hidrofortartályban lévő nyomás keresztültolná a vizet a rendszeren. De mivel a hidrofortartályban eleve több báros nyomás van, így oda a vizet már sok energiát felhasználva juttattad be.

Első körben a tesztekhez jó lesz a jelenlegi hodroforod. Csinálsz róla egy leágazást, és egy ferdeszelepen keresztül beleengeded a rendszerbe a vizet. A szelep után rakj egy nyomásmérő órát. Ha a szeleppel beszabályoztad a rendszert, akkor látni fogod, mennyi vízre, lesz szükséged és ahhoz mekkora nyomás tartozik. Az adatok alapján lehet pontosan megmondani, milyen és mekkora szivattyúra lesz majd szükséged.

A harmadik megoldásoddal az a probléma, hogy a hatékony hűtéshez sok száz köbméter levegőt meg kell mozgatni. Ehhez brutális keresztmetszetű csővezés, vagy nagy (és zajos) ventilátor kellene.
T.


### Csuti mondta:
Szervusztok,
Köszönöm szépen a hozzászólásokat, igyekszem válaszolni.
Az egyes megoldásokat nem költségeltem be pontosan, a legnagyobb tétel Takyka javaslata alapján a klíma beltéri illetve a megmért adatok alapján a plusz szivattyú lenne. A megoldáshoz 1-2 szelep illetve csőhéj kellene a hideg ágra. Úgy gondolom, hogy ezen költségek beleférnek "hobbyra" elkölthető keretbe:)
Az egyes megoldások üzemeltetési költségét nem tudom, amennyiben az 1es verzió tesztelése alatt kiderül milyen szivattyú kell, majd véglegesre érdemesnek ítéltetik és megépítem, akkor látni fogom az üzemeltetési költségeket. A beltéri elhelyezést már most úgy tervezem, hogy sikertelenség esetén egy inverteres split klíma kerül majd a helyére.
A házam hűtés igénye nagyon jó kérdés. A neten lévő számítások alapján (ezek persze nem pontosak a falazat/ablak felület/stb adatok hiányában) 3-3,5KW-os split klíma kellene a ~38nm hűtéséhez. Ezek alapján a 4kw-os klíma kútvízről kevés. Persze nem cél 21fokot elérni, múltheti nagy melegben elértük a 30fokot, ha ebből tudunk 26-27-et, az már jó.
A meleg vizet a későbbiekben a szivattyúházban elhelyezendő tartályba is el tudnám vezetni, majd onnan este ellocsolni. Megoldás lehet a felületen elcsöpögtetés vagy esetleg egy másik nyelő kút fúrása.
A split klíma nálunk is téma, párom jobban támogatja a "kész megoldásokat". A talajvízzel hűtés mellett nálam az szól, hogy nem ontom kifelé a meleget és talán a hatékonysága is jobb lehet.
Fűtést klímával nem tervezek, amennyiben bebizonyosodik, hogy elegendő víz áll rendelkezésemre, akkor később biztos elgondolkodok vmi hőszivattyús megoldáson.
Takyka: köszönöm a javaslatot, ezek alapján kísérletezek, ha minden összejön hozzá.


### medig mondta:
Ha jól veszem ki, akkor ez a projekt, részedről nem csak a hűtést mint szükséges szolgáltatást célozza meg, hanem kisérletezős hobby-építőjátékot is jelent egyben.
Ha csak az első lenne igaz, arra az esetre mondanám, hogy érdemes utánaszámolni amennyire pontosan lehet, hogy mennyibe fáj a talajvizes, ill. a klímás megoldás pénzben és időben egyaránt. Illetőleg üzemeltetésben mennyit tudsz nyerni a talajvizes módozattal.
Dehát ha utóbbi esetről van akkor jó szórakozást kívánok, és majd írjál hogy mire jutottál, hogy haladsz. :)


2015-07-22
19:37:33
Előzmény: balaton55 #48992#48993
Kedves Karesz,

tudni kellene, hogy milyen gépészeti lehetőségek állnak rendelkezésre a házban.

elsődlegesen fal illetve mennyezet fűtéssel érdemes foglalkozni, ezek a leghatékonyabb, legegyszerűbb talajvizes hűtő rendszerek.

ha ez nem áll rendelkezésre, esetleg el lehet gondolkodni valamilyen fan-coil szerű ventillátoros rendszeren, vagy ne adj isten a radiatorokat hűteni (természetesen hőcserélőn keresztül), és azokat ventillatorral átfujatni a párakicsapódás elkerülése végett.
balaton55Válasz erre
2015-07-22
15:08:28
#48992
Kedves Fórumozók.
Tudom,el kellene el kellene olvasnom a korábbi, engem érdeklő hozzászólásokat új tagként. Sajnos látássérült vagyok.Kifáradtam a keresésbe. Engem az érdekel, s kertben lévő kutam vizét milyen igen olcsó technológiával tudnám felhasználni lakásom hűtésére.
A keresőszavakat beírtam, de csal meglévő technológiákra vonatkozó kommenteket alvasott a PC-m.
Köszönöm segítőkész hozzáállásukat.
Üdv: Karesz
2014-07-31
09:45:17
Előzmény: takyka #46915#46934
dehogynem zavar. sokszor 70%on van, pedig nem is hutunk. folyik rolam a viz.
hutes most nalunk sem megy.
Valoszinuleg azert esett le ennyire, mert mar csak 1-2 helyisegben megy a hutes, a tobbi helyisegben mar eleg huvos volt, es igy melyebbre tudta huteni az eloremenot.
sajnos nekem nincs lehetosegem kicsapatasra, a klima paratlanito funkciojat hasznaljuk neha.
2014-07-28
08:02:01
Előzmény: zsezse #46908#46915
Mitől csökkenhetett ennyire le a hőlépcső a HCS-ben? A magas páratartalom nem zavar benneteket? Nekünk a 65+% már nem kellemes.

Tegnap hol esett, hol elállt, baromi párás idő volt. Napközben négy liter vizet csapattam ki a bejövő levegőből.
Hűteni nem nagyon kellett volna, vissza is vettem a keringető szivattyút a legkiseb fokozatra, de a szárítás jól jött.

T.

2014-07-24
12:03:03
#46908
hosszu ido utan eloszor ujra kirajzolodtak a csovek nyomvonalai a falon. ennek oka a magas (65-70%) paratartalom es az, hogy folyamatos mukodes mellett sikerult 15-16 fok kornyekere letornaszni a falfutes eloremeno homersekletet.
Ezmiatt kenytelen voltam ujra elovenni a kodot, es rajonni, hogy helytelenul szamolta ki a harmatpontot.
Ha az eloremeno homerseklete a harmatpont ala csokkenne, akkor leallitja a primer oldalt.
mar csak a paratartalom merest kell megoldanom, jelenleg fix 65%-nak allitottam be.
a novenyek meg is koszonik a folyamatos vizutanpotlast, burjanzik a kert!
2014-07-21
11:04:36
Előzmény: takyka #46897#46899
hu nalunk a padlo hutes nem jatszik, van egy padlo cirkalo 9 honaposunk :)
igen, egy 30 lemezes van fenn.

hat lehet en is megnyitom majd a slag veget valahol:) a fure ugyis raferne egy aztatas.
2014-07-21
08:45:27
Előzmény: zsezse #46896#46897
És ez még nem elég. :-)

Nálam nincs csepegtető, kibuggyan a slag végén a víz és kész. Azt nem bírja elzárni a vízkő.

Más.
Bár szkeptikus voltam, idén beindítottam a padlóhűtést is. Pozitív meglepetés ért!
Nem mondom, hogy van olyan hatékony mint a fal/mennyezet hűtés, de működik. 22-23°-os a padló és ~25° a levegő.
Annyi hátránya van, hogy mezítláb nem kellemes rajta tartósan tartózkodni.
Viszont így az emeleti részen is lejjebb tud menni a hőmérséklet. Idén simán be tud csúszni 24° alá is.

Viszont az adataid alapján nálad elég gyatra a hőcsere. Jól emlékszem, hogy 30 lemezes a hcs-d?

T.
2014-07-21
08:13:19
#46896
Takyka
jo, hogy ennyi ponton tudsz merni.
en tegnap jottem ra, hogy a falhutesem nem mukodik szinte egyaltalan. Az ok prozai: a csopogeto rendszer fuvokai 2-3 ev alatt egyszeruen eldugultak es nem engedett mar ki elegendo vizet, szinte 1 fokot tudott csak huteni a szekunder oldalon.
Kipucoltam az osszes fuvokat, most 14 fok bejovo, 19 fok elmeno volt a kutviz oldal
20 fok elmeno 24 fok bejovo volt a lakas oldali resz. Most 18.6 fokot mer elmenonek, a padlasszobakban 29 helyett 27 fok van jelenleg. kivancsi vagyok a nap vegere hogy alakul majd.
Mivel maxon megy a csopogetes most, igy ezen ezzel a modszerrel sezirntem tobbet nem tudok elerni.

ti milyen idokozonkent tisztitjatok a csopogteto fuvokakat?
2014-07-15
18:39:36
#46851
Így ketyeg most a hűtésem (három órával a bekapcsolás után):


(kékkel bejelölt adatok a lényegesek)

Előző hozzászóláshoz:
A pedrollóm több mint fél év állás után úgy indult 23Hz-ről, mint az álom. Nem ragadt a tengelye, igaz vízben állt a járókereke.

T.


2012-08-27
18:01:56
#32569
Paya,
I
Te mivel pucolod ki a maradék kompresszor olajat klímabeltériből, hőcserélőből?

T.
2012-08-24
07:55:03
#32515
KONDENZVÍZ



### takyka mondta:
Tegnapra kellemetlenül párás légkör lett bent a házban, ezért elindítottam a hűtés/szellőzést. 20-07 óra között 4,5L víz kondenzálódott ki a szellőző levegőből. :-)
Viszont az asszony meg fogta magát és kereszthuzatot csinált éjszaka (kint 99%-os páratartalom volt). Gondolta segít a szellőzőnek... :-/


### takyka mondta:
Elmúlt két nap termése...





### medig mondta:
Takyka,
Nem hüjeség, levállás a vízszolgáltatóról. Fürdés, gyerekfürdetés kondenzvízben. Megérdemelne egy topikot. ;) Még egy érv ami miatt érdemes hűtőrendszert kiépíteni...

De a viccet félre téve, múltkor írtam,- hogy nálunk nem haladta meg a 60%-ot a páratartalom-, már nem igaz. Mostanában 62-65% között mocorog.



### plaszlo mondta:
Medig,

"Nem hüjeség, levállás a vízszolgáltatóról. Fürdés, gyerekfürdetés kondenzvízben. Megérdemelne egy topikot. ;) Még egy érv ami miatt érdemes hűtőrendszert kiépíteni.."


gyereket biztos nem raknék bele ebbe a vízbe, főleg kisgyereket nem. Néztem a saját Samsung klímámat, ott a kondenzvíz kivezetés gégecsővel történik, az ott megtelepedő baktériumoktól megvédeném a gyereket. Akármennyire tisztítod a klímát, a pangó vízben hamar elszaporodnak.
Persze elképzelhető, hogy Takyka jobban megoldotta mint a gyártó és egyből el tudja vezetni a kondenzvizet, de a lamellák, a por, stb........szóval én kihagynám a fürdetést.


### medig mondta:
OFF
Plaszlo,
Mielott még tényleg komolyan veszi valaki a gyerekfürdetést kondenzvízben, természetesen nem komolyan írtam a dolgot. Elnézést a komolytalanságért.
Ha valaki mégis komolyan vette egy pillanatra is, Plaszlo írása remélem elvette a maradék kedvét..
ON


### plaszlo mondta:
A gyengébb felfogásúak érdekében tegyél egy szmájlit legközelebb, ne égessem itt magam feleslegesen. ;)


### takyka mondta:
Megtisztelő a gondolat, de nem lett jobb elsőre. Már megvan az elképzelés hogyan építem át, csak megvárom vele az új ventimet...



payagyerekVálasz erre
2012-08-03
18:22:43
Előzmény: medig #32089#32105
"
Közben találtam a következő linken egy leírást a témáról.
www.kutklima.hupont.hu/6/klima-belteri-egyseg-atalakitasa-fancoilla
"

Az ON-OFF klimax elektronikájába nem kell belegyomlálni. Annak a kompresszor reléje, mely indítja a kültérit, tökéletesen jó a kútszivattyú indításához is. Vagyis önmagában 1 távirányítós termosztát.
Az invertereseknél lehetnek furfangok.


2012-07-27
15:38:45
Előzmény: medig #31981#31985
"Takyka, a szellőztetőrendszeredben hogyan kell elképzelni a hűtést? Valami kaloriferes, ami kútvízről megy? Mennyire vált be? Vagy talajhőcserélőről megy?"
Igen egy kalorifer van beépítve. (pontosabban egy ipari hűtő kondenzátora)
Közvetlenül a beszívott meleg levegőt hűti talajHCS nélkül.
A teljesítményével meg vagyok elégedve, a konstrukción kell még módosítanom...

"Ez az a 700 w-os hűtőteljesítményű HCS, amiről korábban írtál?
Egy helyiség hűtéséről gondoskodik, vagy több?
Milyen hosszú és átmérőjű a "vezetékelése" a levegőt szállító csöveknek? Kalorifer, és befúvási pont között"
Erről írtam, de hiba lenne azt mondani, hogy ez a HCS 700W-os. Adott munkapontban, adott pillanatban tudott 700W-ot. Ez a 700W legutóbb ~500 körül járt, amiből 250W a kondenzációra ment el! Nagyságrendileg 250W maradt hűtésre, ami teljesítménynek java része elveszett a hosszú csövezésen. Ezért írtam már többször is, hogy a szellőző levegő hűtésre alkalmatlan, feladata párátalanítás.

Ez a levegő az egész házat szellőzteti.
A csőrendszer hosszú és szerteágazó. 200-as gerinc indul a pincéből a padlásra, útközben kiágazik belőle egy 100-as ág a földszint szellőztetésére, majd a padlásra felérve négy felé ágazik, két 160-as (több felnőtt tartózkodására tervezett helyiség légárama)és két 120-as ágra (gyerekszobák légárama).
A beépített csőhossz a HCS-től a befúvásokig kb. 35m


"... még annyit árulj el, hogy milyen ventivel dolgozik a szellőztető? Típus? Teljesítmény? Légköbméter/óra?"
Egyenlőre ilyet használok:

FVE303_univerzalis_hőtarolos_kalyha_szagelszivo
Vissza van fogva, kb. 150V-ról járatom, így az én rendszeremnél kb. 100m3/h tömegáram adódik.


T.
2012-07-25
07:46:50
Előzmény: medig #31881#31890
### medig mondta:
Hogyan számítják a lamellás hőcserélők, elpárologtatók teljesítményét?
A hatásos felületet kell gondolom meghatározni, ami a méretekből adódik...
Beltéri egységekben lévőnél milyen méretei vannak? pl. 3,5kW-osnál?
Milyen teljesítményűre lehet tippelni vajon a korábban említett autóklíma hűtőt?

Méretei: 26cm hosszú, 23cm magas, 8cm vastag.
Hosszirányban 44 db 10mm-es alucső megy.

Ilyet találtam: www.cool-net.hu/fancoil.htm

itt: Q = a*F*dT, ahol 'a' hőátadási tényező, 'F' hőátadó felület, és a 'dT'...
De még mindig nem tudom hogyan számolódik az F.



### takyka mondta:
Ha jól sejtem, a hűtő tele van 8x23cm-es bordákkal. Egy borda felülete 0.0184m2 ezt beszorzod a bordák számával és megkapod az F hozzávetőleges értékét. Akkkor már csak az a-t kéne tudnod, ami annyi mindentől függ, hogy soha nem lesz meg!

Számold ki a felületet és hasonlítsd össze egy ismert teljesítményű klímabeltéri felületével. Abból már lehet durva következtetéseket levonni.



### medig mondta:
takyka,

Hol tudok "ismert" klímabeltérikről adatokat keríteni?
Nekem ilyenem nincs, interneten még nem találtam hűtőfelületről adatot. Van ilyen oldal?

Ahogy mondod, 8x23-as még nem számoltam meg őket, egy oldallal kell számolni vagy mindkét oldalt figyelembe kell venni?

pill. megszámolom gyorsan.

152. => kb. 2,8m2



### takyka mondta:
Ez akkor kb. 5,6m2. Elég kevéske.

Az én HCS-m 6m2 14/16° víz és 35/15° kb. 100m3/h levegővel tud ~700W hűtőteljesítményt.

Kintről beszívott levegőt akarsz vele hűteni, vagy belső keringetés lessz?

A 10-es csőméret problémára barkács megoldásnak fogsz félcolos slagot, rábilincseled a 10-es csőre, majd hozzá kapható Y-al közösíted az egyes ágakat.





### grano mondta:
www.permanent.hu/katalog/hoszivattyu/passzivhutes.pdf
nem feltétlen az ami Neked kell, de kiinduláshoz, gondolatébresztőnek. Anno számolgattuk, hogy nagyobb kútszivattyúval javult volna a COP-ja a rendszernek.
Amit kérsz, olyan nincs. Egy valódi, fizikai alapokon nyugvó hőcserélős képlet fele nem egzakt paraméter. A másik fele is fél oldal 10 pontos betűmérettel.


### medig mondta:
Takyka,
Közben tesztelgettem... ahogy Payagyerek írta, nem okoz nagy gondot a szükítés, így is átfolyik a kellő mennyiségű víz (látszólag), de egy tömegáram újramérés nem ártana... Tegnap eszkábáltam egy takarólapot a HCS-re, amibe bele raktam 2db csőventit, 100m3/h-sat. Azzal fújattam a HCS-t, érezhetően hűvösebb volt a levegő kifújásnál, bár nem szakította le a karom a fuvallat. Kb fél óra múlva 25,5 fok-ról 23.2-re ment le a hőfok. Mindez a háztartási helyiségben törpént, ami kb. 20 légköbméternyi. Kútvíz: 15/17 fok ha még mindig stimel a korábban mérés akkor kb. 0,6 m3/h tömegárammal.

'Kintről beszívott levegőt akarsz vele hűteni, vagy belső keringetés lessz?'

Első körben belső keringetés lenne, kintről nem szeretnék beszívni, hacsaknem talajhőcserélőn keresztül... A nappalit kéne meghűteni, ami kb 40m2, 2,7m belmagassággal, de nem vagyok biztos hogy szívesen raknék ki müanyag oldalfali beltériket, mert sok a fafelület... inkább fával elburkolhatót, vagy menyezetbe süllyeszthető fancoilt vagy csinálni a menyezeten befúvási, elszívási pontokat, és hűtőkaloriferes megoldással a háztartásiból kvázi szellőztető csöveken keresztül hűteni... csak ttól tartok, mire eljut a kaloriferben lehülő levegő a befúvági ponthoz, visszamelegszik...


Grano,
Köszi, megnézem.
Nem akarok nagyon mélyreásni és fizikai modellezéssel pontos értékeket kapni, csak viszonyítási alapot szeretnék.


### takyka mondta:
15/17/@0,6m3/h = 1,2kW hűtőteljesítményt. Folyamatos üzemben elegendő lehet. Egy kicsit lejjebb kellene szorítanod a kútvíz hőmérsékletét, mert így nem nagyon fogsz tudni a páratartalommal 60-65% alá menni. Feltételezem, hogy a kutad 13-14 fok közötti vizet produkál, csak mire odaér a HCShez addigra felmelegszik.


### medig mondta:
Nem mértem közvetlen kútból kijövő víz hőmérsékletét, de ásott kútról van szó, 7 m mélységgel, és bizonytalan vízhozammal. A kpecsövek is elég sekélyen 70-90 cm mélyen, és hosszan, kb. 40-50 m-en haladnak a föld alatt... Szóval a kút az egy bizonytalan része a dolognak még mindig. Bár van egy 5,5 m3-es ciszternám, aminek a feneke, kb. 2.7 m mélyen van. Még nem próbáltam, esetleg arról lehetne dolgoztatni a hűtést, anélkül, hogy "felforralnám" benne a vizet, illetve bealgásítanám? Azon is agyaltam már, hogy esetleg lehetne energiakosárféle talajhőcserélőt telepíteni sajáterőből, és a visszatérőt azzal visszahűteni, e ciszternás megoldásnál...


2012-07-23
10:04:35
Előzmény: payagyerek #31813#31817
payagyerek,
Köszi a segítséget.

1./ kipróbálom mit tud így a dolog...

2./ igazából most úgy van teszt gyanánt kialakítva, hogy hőcserélőn keresztül megy a kútvíz és padló/falfűtésre lehet átvinni a hidegeskedést a kútvízről...
a kpe cső és a hőcserélő közötti kb 10 cm - es rész van összekötve forrasztott rézidomokból, illetve hollandiból. Végsősoron ez a szakasz kicserélhető flexi vízbekötőcsőre is akár... De van még a pár menetes réz idom is, ami szintén problémát okozhat... Lehet ide is inkább müanyagot kéne? (Ide van bekötve a hőmérő...)

Valahogy így:




Biosolar Forum  =>  Helység hűtés  =>  Hűtés kútvízzellapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   következő »
Copyright © 2005-2017 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva