English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  Helység hűtés  =>  Hűtés kútvízzellapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
2011-08-29
16:51:01
#17107
Annyit újítottam a rendszeren, hogy a csepegtető cső végére ráraktam egy locsoló tömlőt, amivel a füvet árasztom el. Időnként odébb rakjuk a végét.

A fan cool torlószelepét úgy állítottam, hogy a kifolyás a slagon kb 5 liter/perc legyen (1 fan-cool-ra vonatkoztatva).

Aug 25. Komolyabban meg kellett járatni a rendszert. Kint 37 C volt.
Legmagasabb fokú hőségriasztást adott ki a meteorológiai szolgálat.

Kíváncsiságból benéztem a belsejébe.
A kondenzvíz buzgón csepegett a teljes felületen, miközben a páratartalom 73% volt a lakásban.
Payagyereknek és Robertnek külön köszönet az ötletekért.

A fű gyönyörű zöld. A lakás is hűvös. A páratartalom is megfelelő.

Az elektromos fogyasztás egybevág a számítottal.






2011-08-24
19:26:47
#16950
passzolom
egyelore nalam meg csak terv, de van klima paratlanitani.
villam64Válasz erre
2011-08-24
11:32:03
#16936
Nálam 24 fok volt este, 23 reggel. A műszerem 28 fokot mutat most kintre, és 60% rH-t. Ennek a harmatpontja 19,5 °C. Nem csapódik le a falhűtésnél?
2011-08-24
02:03:19
#16922
hajnali 2 ora van.
A padlasterben elviselhetetlen meleg van nalunk a tegnapi forro nap utan, ugyhogy nem is birok aludni.
Helyette nekialltam megtervezni a fenti falhutest:))))))
most mar szinte biztos, hogy az elnyelo oldalon nalunk is felszini csepegteto rendszer lesz. Ezert nem fogok meg egy kutat furatni. Van itt fa/felulet eleg, hogy felszivja ezt a vizet!
Azt remelem, hogy a ho nagy resze fenn a tetoteri szigetelesen ill. a padlas feloli vizszintes reszbol jon. Ha ezt sikerulne kivinni a vizzel, akkor talan merseklodne fenn a homerseklet.
2011-07-22
20:53:26
#16206
Ezt a low-tech kútklíma berendezést láttam egy hirdetésben.
Úgy látom párátlanítani is tud.






2011-07-22
00:58:12
Előzmény: sándor #16101#16148
"""
Én nem akarok a jelleggörbék elemzésénél mélyebbre merülni a témában.

Az már messziről látszik, hogy a szivattyú (házi vízmű) utáni csőhálózat, a falfűtés, fan-cool kicsi keresztmetszete és vízigénye teljesen elviszi a szivattyúkat az optimális munkapontjukból.
Szerintem ezért valami olyan megoldást kell találni, ahol az egész rendszer a kúttól a csöpögtetőig összehangoltan működhet az optimális szivattyú munkapont közelében.

Én ilyen megoldást ezekkel a szivattyúkkal pillanatnyilag nem látok. Általában a szivattyú hátrányára kell kompromisszumot kötni.

Ettől még hűthet a rendszer, csak nem tudom, hogy hogyan lehet előre meghatározni, hogy miből mi az optimális? És a végén mennyibe is kerül majd?
Ott ahol vékony csövek százméterei vannak sorba és párhuzamosan kötve megtáplálva, vagy ott, ahol beltéri, külön energiát fogyasztó léghűtőket kell vízzel ellátni, az biztosan külön beállítást és szivattyú megoldást igényel. De ha még ezt a házi vízművet kerti célokra is használni akarják?

Az egyik házi vízmű ismertetőjében például alacsony nyomás esetén csak vízszintes csövezést javasolnak, mert függőleges csövezés esetén a felmenő vízoszlop súly-nyomása a kikapcsolás után belül marad a nyomáskapcsoló hiszterézisén és nem engedi legközelebb elindulni a szivattyút.
Tehát még ilyen apróságokat is figyelembe kellene venni, hogy különböző felhasználási célokra más és más működésű nyomáskapcsolókat kell használni.

Az előírt nagy keresztmetszeteken nem kell csodálkozni. A szivattyú (és minden ide vezet vissza, innen kell kiindulni) a feltételezés szerint az optimális munkapontjában dolgozik. Az, hogy a csatlakozásai "csak" 1"-osak, attól még a csővezeték végén kell, hogy meglegyen a szivattyú által garantált nyomás és vízmennyiség.
A csővezetékek ellenállása, vesztesége olyan nagy, hogy azt csak lehetelenül nagyméretű csövek alakalmazásával lehetne ellensúlyozni. Különben a szivattyú azonnal átbillen az optimális munkapontján és onnantól "gazdaságtalanul" üzemel.

Kíváncsi vagyok, hogy a végén mire jutsz!
A 740W-os névleges teljesítmény az egy olyan gyári adat, amit még az optimális munkapontban sem vesz fel a szivattyú.
Ezért engem agasztana, ha ez a szivattyúm 900-950W-ot venne fel.
Ott valami kapitális félreértésen alapuló rendszernek kell lennie.
Az a külön szerencséd, hogy a hideg kútvíz elvisz a plusz hőből valamennyit. De ilyen körülmények között biztosan nem lesz hosszúéletű a szivattyúd.
Nálam az első csúszógyűrű cserét 12 év után kellett megejteni (szívómélység 4m!). Igaz a szivattyú csak nyáron üzemel, de akkor szinte megállás nélkül. És nincs semmilyen specialitás rákötve. Maximum két szórófej, ami ezért kell, mert eggyel átspriccel a szomszédba.
"""


Egyet értek. Most megszűnt a kánikula, ezért pihenő következik.

Szerintem jó koncepció a hűtő fűtő hőszivattyú, kútvizes hőcserével.
Lásd: http://biosolar.hu/forum/239

A tapasztalatom, hogy bár a tisztán fan-cool-ba kútvíz vezetése energiamérleg szempontból hatékony. Nekem sikerült EFR 10 (Hűtésre vonatkoztatott COP) értéket elérni, de pára mentesítésben nem jeleskedett a készülék.
A párás levegő azonban nyáron éppen olyan kellemetlen tud lenni, mint a meleg.
Erről már korábban írtam bővebben.

Én még 10 szeres vízmennyiséggel sem tudtam 72% alá vinni a páratartalmat.

Azonban jó hírem van, a 70-80 % pára mellett is lehet aludni, élni.
Hogy, mennyire kellemetlen, az egyéntől függ.
2011-07-20
21:53:34
Előzmény: nandi #16069#16100
nandi,

Ne teljesítményt mérj, hanem fogyasztást, lehetőség szerint minél több cikluson keresztül, és jegyezd fel a működési időket is.

2011-07-20
21:48:39
Előzmény: szemi #16072#16099

Ezek gondolom az adatlapról leolvasott adatok.
Hatásfokot számolni mért eredmények alapján érdemes.

Elvégre kútvizzel azért hűtünk, hogy anyagilag jobban jöjjünk ki, mint egy klímaberendezéssel.

Olvastam néhány érdekes gondolatot, amit érdemesnek tartok megosztani.
"A lehető leghosszabb távolságig vigyük a vastagabb tömlőt. 3"-nál vékonyabb tömlő alkalmazása nem ajánlott."
Forrás: www.vgfszaklap.hu/cikkek.php?id=1335
Húúúú! 3" az nem kevés!!! Vajon közülünk ki alkalmaz ilyen csövezést?
Én még szívócsőnek sem.

Máshol azt mondják: hogy a túl nagy szívóoldali depresszió is le tud venni lazán 20 %-ot a hatásfokból.

A www.hds.bme.hu/okto/kul/energiaegyenlet2.pdf oldalon azt írják, hogy egy centrifugál szivattyúnak tudnia kellene a kb. 50-70 % hatásfokot.
Ez az üzemi tartomány, de természetesen szélső értékeknél 0 %-ra leszalad a görbe.

Én csak olyan pufferrel találkoztam amelyikben van lufi (zsákmembrán).
Védi a tartály belső falát a korróziótól, nem engedi levegősödni a munka közeget. Aki többre kiváncsi metszeteket talált itt:
www.vgfszaklap.hu/cikkek.php?id=1432k.php?id=1432




2011-07-20
00:16:37
Előzmény: nandi #16069#16072
nandi!

Megpróbáltam rendet keresni szivattyú ügyben.
Három szivattyút hasonlítottam össze, a payagyerekét. Az enyémhez hasonlót, de kisebb teljesítményűt, hogy összehasonlítható legyen a payagyerekével. És megpróbáltam besaccolni a tiédet, mert tipust nem adtál meg. De ez nem zavar a lényeges különbségek kiderítésében.

1. payagyerek szivattyúja

centrifugálszivattyú, önfelszívós(?), periférikus műanyag járókerékkel
LEO XQm 60 230V, 370W
szívómélység 8m
javasolt emelési magasság 5-35m
szállítási teljesítménye 5m-ről - 40liter/perc
ajánlott üzemmód folyamatos
Kínai gyártmány, a Pedrolló Kínai változata, csúszógyűrűs tömítés
garancia 1 év
Bruttó ára 11.200,-Ft


2. Pedrolló

centrifugálszivattyú, önfelszívós(?), periférikus bronzöntvény járókerékkel, tengelyirányú szívócsonk
Pkm 60 230V, 370W
szívómélység 8m
emelési magasság 40m
szállítási teljesítmény 5m - ről 40liter/perc
ajánlott üzemmód nem ismert
Olasz gyártmány, speciális csúszógyűrűs tömítéssel
garancia 2 év
Bruttó ára 19.075,-Ft


3. Pentax

centrifugálszivattyú, nem önfelszívós, periférikus bronz járókerékkel
Tipus, felépítés nem ismert. Fotóról a Pedrolló Kínai változata, de nem kimondottan kútszivattyú, hanem a Pedrolló átemelő szivattyú koppintása
szívómélység 6m
maximális emelési magasság 40m
max szállítási teljesítmény 40liter/perc
garancia 1 év
Bruttó ára 18,646,-Ft

Néhány dolog a szivattyúk kiválasztásáról és a csőkörök méretezéséről, összehangolásáról:

>A fenti ábra sajátossága az alsó görbe, mely nem más mint a hatásfok görbe, mely segít eldöntenünk, hogy a szivattyút milyen ún. munkaponti értékre válasszuk. A fenti szivattyú legmagasabb hatásfokú pontja valahol 1,7-1,8m3/h szállítókapacitás környékén van. Leolvasható továbbá, hogy nagyjából 1,7m3/h szállítókapacitás mellett a szivattyú 50 m vo. azaz 5 bar nyomást képes létesíteni. Ha megfigyeljük, - csakúgy mint a már fentebb leírtakban a zárónyomás esetén magyaráztuk - ahogy a maximális nyomáshoz nulla emelőmagasság tartozik, úgy a maximális szállítókapacitáshoz nulla emelőmagasság tartozik, még akkor is, ha értelmetlensége okán fenti grafika ezeket a szélső értékeket nem tartalmazza (jelen esetben azért mert hatásfok görbe már annyira visszahajlik, hogy egységnyi energianövelés már csökkenő hatásfokkal hasznosul, azaz haszontalan energiabefektetés lenne ezeken a munkapontokon üzemeltetni a berendezést. Ebből is látszik, hogy a végpontok közelében, azaz a maximális adatok környékén értelmetlen a szivattyú üzemeltetése. Bizonyos gyártók megadnak úgynevezett optimális szállítókapacitást és optimális emelőmagasságot, ezen értékekre a szivattyú kiválasztásakor többnyire támaszkodhatunk, a maximális adatok azonban inkább tájékoztató jellegűek, elsősorban a szakembereknek mondanak el dolgokat az adott szivattyúról.<

>A csővezetéki jelleggörbe és a szivattyú jelleggörbe metszéspontját nevezzük munkapontnak.<

>Egy adott szivattyú és egy adott csővezeték esetén a szivattyú csak és kizárólag ezen a bizonyos kitüntetett ponton lesz képes üzemelni. Ha a munkapontot levetítjük a vízszintes tengelyre megkapjuk, hogy mekkora lesz a szállított üzemi folyadékmennyiség, ha a munkapontot a függőleges tengelyre vetítjük megkapjuk mekkora lesz az üzemi nyomás adott szállítókapacitás mellett.<


Ezekből és a házi vízmű jellegéből adódnak a problémák. Levegősődés, sűrű ráindulás, a nagyon rossz hatásfok.

Mégis csak payagyereknek lesz igaza, amikor azt állítja, hogy a szivattyúnak először is a saját munkapontjában kell folyamatosan üzemelnie. Utána a felhasználási módnak megfelelően by-passokkal kell az adott teljes kör munkapontját beállítani. Ekkor fogyaszt a szivattyú hosszú távon a legkevesebbet. Ekkor a leggazdaságosabb az üzemeltetése.

Hogy ez alkalmas e a falhűtés kiszolgálására?
Szerintem nem. Hacsak nem lehet a hőcserélőt annyira terhelni, ami közel áll a szivattyú munkapontjához. Ehhez viszont valószínűleg vagy a kutad, vagy a 6m-es szívómélység kevés vizet ad.
Valószínűleg egy komolyabb, kútszívásra méretezett szivattyúval ellátott házi vízművet kellett volna vásárolni.

A házi vízművek beállításáról is sok érdekes dolog található. A lényeg, hogy nem arra készültek, hogy államdóan változó terhelésekhez igazodjon a ki és bekapcsolási ciklusuk. Úgy kell őket beállítani, hogy a névleges fogyasztás bekapcsolása után folyamatosan tudjanak működni. Ne kelljen ki és bekapcsolgatniuk mindaddig, amíg fogyasztás történik.
Tehát ha öntözésre használják, akkor arra, ha fürdésre, kézmosásra, akkor arra.

Semmi nem utal rá, hogy a házi vízmű tarályában gumiballon lenne. Egyszerűen az üres tartályra ráindítva összesűríti a benne lévő levegőt. Ez lesz a légpárna. Sajátosságuk, hogy a légpárna időnként elfogy, elhordja a víz, a sűrű be és kikapcsolás. A légpárna fogyását a mind gyakoribb kapcsolgatásból lehet megállapítani. Ilyenkor le kell ereszteni a tartálybó a vizet és újból felmyomatni.
Nem egy felügyelet mentes berendezés.

A Pedrollóknak megvannak az EU-s gyártmány szabványai. A többinek még csak minősítésre utaló jelét sem láttam. Max az EU jelzést.


2011-07-19
22:35:34
Előzmény: szemi #16033#16069


Ma teszteltem a szivattyú villanymotorját.
(26C környezeti hőmérséklet)
A szivattyú 1,5 perces ciklusidővel üzemelt kb. egy órája.
Hőmérséklete jellemzően: 50,5 C +/- 2,0 C különböző helyeken mérve.
Kézzel megfogható volt. Tehát hőgutát nem fog kapni, az már biztos.

A szivattyú+villanymotor együttes hatásfoka viszont meglepően kevésre adódott 10-14 % Ettől jóval többre számítottam.
Ráraktam egy fogyasztás mérőt. Átlag 950W-ról 900W ig ment a teljesítmény felvétel, ahogy emelkedett a nyomás.

Rájöttem hová megy a hő jelentős része. A szívócső 13,7 C, míg a nyomócső 14,6 C. Ez kb. 600 W fűtést jelent vízoldalon.

Van valakinek adata a szivattyújáról.
Meg kéne mérni hány másodperc alatt tölt egy vödörbe hány liter vizet?
Kellene a szivattú nyomása. Valamint szükség van teljesítmény felvételre.
Az adattábla nem mérvadó, példának okáért az enyém 740W ot ír.







2011-07-19
20:55:03
Előzmény: zsezse #16052#16067
Lehet gőzbuborék is, ha túl hosszú, vagy vékony a cső, vagy sok az idom, vagy eldugult a szúrő (a lábszelepé is eldugulhat)

A szívócsőnek jó vastagot válassz pl. 1" szívócsonkhoz 32mm cső illik.

A mély víz szint is gond lehet.

A szivattyún meg szokták adni a szívó oldalon megengedett depressziót méterben kifejezve.
Pl. 6 m jelentése kb. 0,6 BAR. Megengedett, hogy a vízszint a szivattyútól 4 méterrel lejebb legyen, plussz a szívó ágon essen 0,2 bar.

Ha abból indulok ki, hogy az elszennyeződött szűrőm képes volt lefogni 1-2 BAR nyomást, akkor valóban igaza lehet azoknak, akik ellenzik a szívóoldali szűrőt. Elegendő a lábszelepre egy rácsavarható szűrőkosár.

Próbaképpen szedd ki a szűrőbetétet.


2011-07-19
18:42:33
Előzmény: zsezse #16052#16064
Régen a nagyapámnak acéltartályból készült a hirofor tartálya.
Nem volt zománcozva, nem volt benne aktív anód, és lufi sem.
Ettől a megoldástól bármi csak jobb lehet. Az övé működött addig amíg a vezetékes vizet bevezették.

Az autós szelep jó ötlet. Én a veszélyt abban látom, hogy ha bármi ok miatt (szűrő eltömődése) leesik a nyomás, akkor levegősiti a fan-coolokat, annak meg kellemetlen hangja van. Valami úszó gumilabda kéne a tartályba, hogy lezárja a csövet, alacsony vízszintnél.

A levegősödést golyóscsap is okozhatja. Különösképpen az AHA kék szinű golyóscsap "O" gyűrüje hajlamos levegősíteni a rendszert, ha szívócsőben van.
Általában az "O" gyúrüs tömítéseket úgy tervezik, hogy a víz nyomása a tömítést a hézagnak szorítsa. Azonban a depresszió a tömítettség ellen dolgozik.

A levegő lehet vízben oldott gáz is. Elsősorban széndioxidra vagy metánra gondolj.
2011-07-19
18:31:02
Előzmény: robert #16053#16063
robert

a regi hidroforok is igy mukodtek tudtommal.
Egyelore 2 hete hasznaljuk, nincs vele gond, de nyomast meg nem mertem rajta.

2011-07-19
15:25:13
Előzmény: zsezse #16052#16053
zsezse,

Azt mondod, hogy nincs benne membrán, csak a tetején reked a levegő és úgy is jól működik? És nem fogy el a levegő gyorsan? Vagy nem válik ki a vízből levegő, ami felborítja az egyensúlyt?

2011-07-19
15:18:50
#16052
nandi

gondolkodtam a rendszereden, es nagyon tetszik a csepegtetos rendszeru elvezetes! Ezt en is alkalmazni fogom.
Ket legyet egy csapasra!


A villanybojlert en csinaltam meg hidroforosra, gyakorlatilag a hideg agat kotottem be egy T elagazoval a nyomott oldalra, a meleg csonkra pedig eszkabaltam egy levego feltolto szelepet.
1/2" os sargarez lezaro kupakot kifurtam 7es furoval es egy rossz motorgumibol kioperalt motor szelepet beleforrasztottam. (elotte kivettem a szelepet, mert az ugye gumi:) )
Gondolom lehet kapni gyari levego csatlakozot is, de igy fillerekbol megvolt a 120L-es hidrofor tartalyom, es valoban hoszigetelt is annyira, amennyire kell.

A mi kutunkkal valami gond lehet, mert elegge levegos, nem jottem meg ra, miert.
A kutfuro szerint nem jo a csatlakozas a szivo oldalon es valahol levegot sziv es a szurot se jo helyre tettem (szivo oldal) + a szivattyu hollandert emlegeti, de ez szerintem nem lehet problema, mert akkor a 3 bar viznyomas kinyomna a vizet ezeken a helyeken.
raadasul a szuroben allandoan keveredik a levego, hiaba legtelenitettem le tobbszor.
10 meteres a szivocsovem. En arra gondolok, hoigy esetleg elszakad neha a vizoszlop, de lehet, hogy ez is hulyeseg.
ez a bevitt levego esetleg okozhat problemat a gumimembran hianya miatt:(

2011-07-18
23:03:53
Előzmény: nandi #16026#16033
nandi!

A szivattyúk motorjainak, mint minden terméknek van termékszabványa. Ez írja elő, legalább is a hazaiaknál ezt az értéket. Lehet több indításra is méretezni, gyártani, csak akkor nem a praktikerben vásárolhatod meg.

Egy normál villanymotornak névleges terhelésen, 20 fokos környezetei hőmérsékleten a tekercshőmérséklete 130 fok. A ház hőmérséklete 70 fok.
Ha ugyan ezt gyakori indításúra kéred, akkor a tekercshőmérsékletét 180 fok elviselésére készítik, a burkolata 80-90 fokos. Gyakori a hűtőventillátorral történő direkthűtés is, ahol a motor üzemszünetében is működik a hűtés.

Én egy 0,75Kw-os motorral hasogatom a fát. Üzemszerűen 300%-os túlterheléssel jár. Hűtőventillátorral van felszerelve. Több éve működik minden baj és szag nélkül, de ha valaki más ilyet próbálna, arról lebeszélném.

Az, hogy a egy egyedi darab éppen mit tud, az nem lehet a megbízhatóság garanciája.

A grundfosst azért tisztelem, mert ők úgy hagytak bennünket a sz@rban, hogy legalább megmondták, hogy sajnos meghaladja a képességeiket a feladat. Évi 1-2 ezer motorért, szivattyúért pedig nem fejlesztenek.

A többiek úgy menekültek a probléma elől, hogy még egy sajnálkozó válaszlevél sem jött tőlük.

Tudod ki oldotta meg a problémát féláron? Az EVIG és az IMI. Ők hozták be hozzánk a Pedrollót is a sajátjaik mellé.

Az, hogy a szivattyúd éppen a magasnyomáson csendesedik el, azt bizonyítja amit payagyerek írt. Terheld tovább! Akkor mi történik?

Az általam említett magashőmérsékletű tekercselés és a speciális csapágyak mellett, ezeken a direkt erre a célra gyártott motorokon évtizedek óta ott vannak a hűtőlevegő, hűtővíz járatok.
Persze nem praktiker áron.
2011-07-18
22:08:51
#16027
Valaki emlegetett egy kiszuperált bojlert, mint nyomástárolót.
Nekem tetszik az ötlet. Kímélné a presscontrol érintkező pogácsáit. Nyilván adódhatnak problémák az előfeszítéssel, és gond lehet a rendszer levegősödése is, viszont hőszigetelt és ez fan-cool-nál jó.


2011-07-18
22:04:31
Előzmény: szemi #16006#16026

Amiről írtál az a szivattyú konstrukciós hibája.
Óránként 16 x indítás? Ezt ki mondta? Nem szalagfűrészről beszélt az illető?
Mert az valóban megviseli a motort, míg a nagy lendkerekek felpörögnek 30 sec is eltelhet, és a motorban már szinte ég le a zománc a huzalról.

Én olyan motort nem raknék hidroforra amelyik nem bírja a gyakori újraindítást.
Emiatt nem kell levenni a keresztvizet minden házi vízműről.

Találkoztam én is olyan szivattyúval, amit 0 perc üzemidővel vissza kellett vinni.
Javítás után tájékoztattak, hogy a forgórész tengelyét ki kellett egyengetni, mert a belesúrolt az állórészbe, mégsem vertem le a cégért a házfalukról.

A PENTAX-om jól vizsgázott. Bírja a 3 perces ciklusidőt is.
A hangja például éppen nagy nyomáson csendesedik el.

Ez mind-mind konstrukciós kérdés.

Nyilván lehetne fokozni a megbízhatóságot, a motor hűtését, törekedni alacsonyabb zajszintre, a presscontrolban lehetne alakalmazni szilárdtest relét, és így tovább. Ezek odafigyelést igényelnek a gyártói oldalról.
Sok tényező befolyásolja az eredményt. A legfontosabb azonban a becsület. A gyártásban résztvevők erkölcsi értékrendje elég magas-e? Továbbá, hogy van-e fizetőképes kereslet az alkotásaikra? Mekkora piacot tudnak lefedni?...

Nézz meg egy Grundfos házi vízmű metszetét!
www.grundfos.hu/web/homehu.nsf/GrafikOpslag/PDF_Brochures/$File/Grundfos%20MQ.pdf

Vízhűtéses motor, több járókerék, beépített nyomástartály, stb... És működik, és kényelmes használni, és csendes. Csak ára is van.

Én úgy tekintek ezekre a szerkezetekre, mint egy elektromos szakember a kapcsoló üzemű tápegységekre, amelyek ki-be kapcsolgatással és puffereléssel oldják meg a feszültség szabályozást.
A kapcsoló űzemű tápok elismerten gazdaságos és takarékos megoldások.



2011-07-18
13:04:47
Előzmény: nandi #15988#16006
nandi!

Igaz Robertnek címezted a választ, de ugye nem baj, ha én is hozzászólok?

Én nem ipari hidroforokról beszélek.
Ezekből a barkácsáruházi taknyokból van elegem. Ennél rosszabb választást elképzelni sem tudok, mint ezeket falhűtésre használni.

Payagyereknek van igaza, amikor a szétszakadt vízről ír. Ami utána történik az maga legrosszabb. Kivitelétől függően rövid idő alatt szétkavitálja a járókereket, a ház élét.
Ha véletlenül gumilapátos és keménygumi bélésű házas szivattyúd lenne, akkor annak pont olyan hangot kellene adnia lefojtáskor min payagyerek szivattyújának, és rövid idő alatt gallyra is menne.

A csúszógyűrűs tömítés működéséhez szükség van a járókerékházban keletkező nyomásra is.
Ha túl - lefojtva használod, akkor évente vásárolhatsz másikat, mert a víz csak a motor felé hajlandó nyomulni, visszafelé nem.

A sok és sűrű indítás a legdrágább. Mind energia felhasználás, mind élettartam szempontjából.
Egy normál villanymotort (ez van a hidroforokon is) óránként 16x szabad indítani. De ez csak az első órára és 20 fokos környezetei hőmérsékleten igaz. A második órában már csak 8x, a harmadikban csak 4x lenne szabad indítani.
Az, hogy a motor látszólag ennél többet kibír, az csak szerencse kérdése. De, hogy nem fog több évet kiszolgálni, az biztos. Pedig a leggyengébb pontja a csúszógyűrű is minimum 2 éves garaciával bír.

Sokkal egyszerűbb lenne a legmagasabb pontra feltenni egy nagyobb, leszigetelt tartályt, hordót és azt úszókapcsolóval feltölteni. Ebből nyomhatnád a léghűtőbe, a falba, minden hová a vizet egy keringtetővel.

Bemutatom, nálam ez hogyan működik.

Fan-cool üzem van.
Egy 550W-os Pedrolló 20 perc alatt 5 fokot csökkent az udvar hőmérsékletén. (Néha kell ½ -1 óra is.)
Ezzel a külső hőmérséklet a lakás hőmérsékletére csökken még a késő délutáni, a kora esti órákban. Utána folyamatosan hűl tovább reggelig.
Tegnap a lakásban estére felment 25,6 fokig a hőmérséklet. Reggelre a léghűtő (nyitott ablakok) lehűtötte az udvart 21,2-re, a lakást 22,0-ra.
És ehhez elhasználtam 183Wh energiát. Közben a hűtéssel egyidejűleg megöntöztem a növényeket is az 500m2-es udvaron és előttünk az utcán is.
Most kint, árnyékban van 28,8, én meg itt fagyoskodom a 23,6 fokos szobában. (Ha lassan is, de melegszik a szoba.)


payagyerekVálasz erre
2011-07-18
11:20:38
Előzmény: v_gy #15998#16004
Nekem más a tapasztalatom. Persze most nem keringető szivattyúról beszélek, mert bár az is centrifugál, ám mégsem annyira "hermetikus", mint az általam használt kútszivattyú.
Nekem az jött ki, ha elkezdem fojtani, nő a fogyasztása. Ez addig tart, míg el nem érem a szivattyú karakterisztikájának határát, amikoris "letörik". Gondolom ekkor már "szétszakad" a víz a turbinaházban. Ezért lecsökken a fogyasztása.

Bár lehet, hogy mindenki más szivattyúról beszél. Amit én használok az a LEO XQM-60 periférikus szivattyú. Ez nem orrból szív. (Lehet, hogy nem is centrifugál szivattyú.)
Jellegzetessége, ahogy fojtjuk, úgy kezd el visítani, mint 1 gázturbina.
1 csőrös Jet-szivattyú, teljesen más!
2011-07-18
09:10:30
Előzmény: robert #16001#16002
A szivattyúnak nincs lenkereke szinte azonnal (max fél másodpercen belül) üzemi fordulaton van, csak addig nagyobb az áramfelvétele.
Tehát jobb kikapcsolni, ha nincs rá szükség.
Olyan ez is mint a villany izzólámpa. Lekapcsolom, ha nem használom, pedig tudom, hogy felkapcsoláskor kb. 10 x annyi lesz az áramfelvétele (töredék másodpercig).


2011-07-18
08:56:24
Előzmény: nandi #15999#16001
nandi,

Látom az eredő fogyasztást a 740W (névleges) és a kitöltési tényező segítségével számoltad.
Van konnektorba dugható elektromos fogyasztásmérőd? Azon 1 órai működést mérve pontosabb adatot kaphatnál, mert a 20 másodperces kapcsolgatások alatt szerintem nagyobb a szivattyú fogyasztása, mint a névleges.

Egyébként én nem ipari méretű hidroforra gondoltam, hanem a 25 literes tartály helyett kb 100 literesre.
2011-07-18
08:41:00
Előzmény: nandi #15997#15999
Valamiért nem eszi meg a png-t. Hibaüzenetet kaptam, hogy nagy a kép.
Megpróbálom gif-ben.



A megjegyzés: az első mérésnél 2 fan-cool üzemelt, míg a második mérésnél már csak egy. Minden mérésnél közepes fordulaton jártak. Egy fan-coolra vetítve 60W gondolom közel reális, ha a gyári adat maximális ventilátor teljesítményt 98 W nak írja.

2011-07-18
08:38:03
Előzmény: nandi #15995#15998
Üdv
Na végre hogy előkerült ez a dolog is, már rég fel akartam hivni az urak figyelmér erre.

"Meglepő, de a centrifugál szivattyúk áramfelvétele lefolytott állapotban kevesebb mint, normál működés közben."

Semmi meglepő nincs ebben, sima fizika elzárt szelepnél csak a veszteségeket kell legyőzni, nincs szállitás nem kell mire felveni az energiát.
Ha visszakever, folyamtosan forgantni kell a vizet és az energiát igényel.
A bypass a legroszabb megoldás energetikai szempontból.

2011-07-18
08:33:04
Előzmény: robert #15992#15996
14 k méretű *.png kép. Jobban szeretem mint a *.jpg et mert nem homályosodik el a karakterek széle.
Nem értem miért nem csatolódott, megpróbálom mégegyszer.



Biosolar Forum  =>  Helység hűtés  =>  Hűtés kútvízzellapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   következő »
Copyright © 2005-2017 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva