English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  Villamos energia tárolása  =>  Akku méretezés, méréslapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
2011-06-03
19:10:43
Előzmény: Bous83 #14762#14765
Nem egy gyártónak van sima ólomakkumulátora ciklikus üzemre.
Az AGM akkumulátorok nem versenyképesek árban.
Élettartam előnyük nincs akkora, hogy megérje használni napelemes rendszerben.

T.
2011-06-03
12:21:09
Előzmény: takyka #14752#14762
Takyka,

Azért emlegetek 14,4-et, mert meg sem fordul bennem, hogy sima ólomaksit használjak ciklikus üzemre. A sima ólomakku egyedül autóba jó. Ha megnézel egy mai autót, és megméred a töltési feszét, azt fogod tapasztalni, hogy 15V körül van. Panaszkodnak is sokan, mert emiatt a 12V-ra tervezett halogén izzók iszonyat tömegesen pukkan...

A másik, hogy ahogy írtam, a felhasználón kívül kinek jó, ha sokáig bírja egy akku?

Ha idővel el lennék eresztve, keresnék neked guglival ilyeneket. Talán hétvégén lesz ennyi időm...

(alapvető keresési eljárás: nagyobb akkugyártók AGM akkuadatlapjainak keresése, vizsgálata)

2011-06-02
22:13:18
Előzmény: Bous83 #14728#14752
Szia,

Viszonylag képben vagyok ólom akkumulátorokból, ezért is kérdeztem rá a feszültség görbére. Tudnál linket olyan forrásra, ahol ilyet írnak?
Eddig semmilyen komolyan vehető forrásból nem olvastam arról, hogy szobahőmérsékleten 14,4 volt fölé kellene tölteni savas ólomakkumulátorokat (te is 14,4-t emlegettél, illetve a linkelt dokumentumok sem említik). Ha ennyire töltünk egy akkumulátort, akkor beindul az intenzív vízbontás, valamint az elektródák eróziója.

T.
2011-06-01
22:36:46
Előzmény: takyka #14709#14728
Takyka,

A sima ólomaksi sosem volt 14,4. Mindig is 14,8V-ra kellett tölteni 25°-on. (Azaz ezen a feszen tartani fél órán át)

Nézd kereskedői szemmel: sosem érik el a max feszt --> sosincs elnyeletési fázis --> hamarabb tönkremegy --> többet vesznek...

(sőtt, hidegben ez még durvább. Gondolj bele, hogy már +5°-nál 15,45V kéne, és a 14,4 meddig tölti fel? 90%? Az elnyeletési fázis közelében sem jár --> hamarabb tönkremegy --> többet vesznek...)

Már Villam-nak átküldtem mailben, de mivel te is érdeklődsz az akkukról, kikerestem honnan is voltak azok a doksik. Íme:
www.panelectron.hu/akkumulator_gyik.html
4x4akademia.hu/el-06001-akkumulator.shtml

(Ha ezeket elolvasod, közepes szinten képbe kerülsz ólomakkukból)

2011-06-01
14:25:29
Előzmény: Bous83 #14687#14709
Ez világos, csak furcsállom a grafikonodon, hogy a normál ólom akkumulátor még 56°-nál is 14,4V felett fut a görbe. Ez azért nem üzemi állapot.

Hogyisvanez?
2011-05-31
13:43:10
Előzmény: takyka #14685#14687
Takyka,

"az elnyeletési fázis feszültsége a külső hőmérséklettől." Felső ábrán ez a középső szakasz. Ezen a feszültségen kell tartani kb. 30 percig az akkut. Ez az elnyeletési fázis. Ekkor töltődik 98%-ról 99,5%-ra. A maradék 0,5% kb néhány nap alatt megy csak bele, az elnyeletési fesz alatt kb 0,6V-al tartva az akkut. Már szórakoztam ilyesmivel. pl. 2db páthuzamosan kötött jó állapotú alig használt 100Ah 12V akkunál 13,8V-on közvetlen az elnyeletési fázis után kb 0,6A-et evett. 24 órával később 0,2A. még 24 óra 0,15A, még 24óra 0,1A. Még 24óra 0,1A. Még 1 hét 0,1A. Következtetés: 200Ah 12V akku szinten tartása tartósan kb 1,2W kell.
2011-05-31
10:45:29
Előzmény: Bous83 #14675#14685
A második grafikon pontosan milyen állapothoz tartozó feszültségszinteket mutat?

T.
2011-05-31
07:21:38
Előzmény: villam64 #14680#14681
Átküldtem. Igen. Annyi, hogy normál üzemben átmehet rajta 10A is.
villam64Válasz erre
2011-05-31
04:43:36
Előzmény: Bous83 #14675#14680
Mindig gondban voltam az akkukkal. Ezért nem is szeretem őket. Csak kényszer. Gondjaim voltak a mélykisütés megengedett 10,5V-jával is. Majdnem kidobtam akkukat, mert a rendszerben nem jöttek vissza. Ezért lehatárolnám ~12V-ra az akkuk alsó határát. A emilem az itteni nevem plusz @t-online.hu .
Rád bízom ezt a részét is a fejlesztésnek. Még egy kérdés jutott este eszembe. Akkor a fejlesztett UPS-ednél van egy hálózatra csatlakozó dugód, és egy konnektor 300W-tal a kvázi szünetmentes részhez.
2011-05-30
20:12:10
Előzmény: villam64 #14674#14675
Rendben, belekezdek. Nem akarok nyilatkozni, majd ha összeszámoltam mindent. (max egy nagyon tág intervallum hasra: 50e - 100e)

Az elég nagy baj. Az akku hosszú élettartamához szükséges időnként, hogy elnyeletési fázisba kerüljön. Ha ez nem történik meg, gyorsabban szulfátosodik.

Akkutöltés 3 fázisa (25°-on):

-maximális töltőáram (kivéve mély-kisülés esetén), ha elérte a 14,4V-ot, köv lépés,
-14,4V-on tartás fél órán keresztül, majd köv lépés,
-13,8V-on tartás az idők végezetéig...

Van 2 leírásom a netről, de már nem emlékszem, hogy mely linkről szedtem le. Ha adsz egy mailcímet, átküldöm. Abban részletesen le van írva minden.

Csatolom a töltést elmagyarázó ábrát, és egy grafikont, ami megmutatja, mennyire durván függ az elnyeletési fázis feszültsége a külső hőmérséklettől.







payagyerekVálasz erre
2011-02-24
13:30:35
#12127
Csak ennyi előnye van a télnek:
A jónépek, lelkendezve pattintják ki a kocsikból a meghűlt akksikat.
A képen van 6db. Ebből csak 1 rossz (amin fexik a müszi). Otthon még lapul 5 fajinságos.





2011-02-09
10:35:57
Előzmény: robert #11042#11570
Róbert,
-jók a tapasztalataim ezzel a készülékkel valóban az akkuk élettartama nő. én hajókba szoktam beépíteni mivel van amikor hónapokat(kb4- 5hó) állnak és töltés lehetősége nincs biztosítva.Van 10 éves akku is ami szerintem ennek köszönheti, hogy még jó.Minden 100 Ah akkura külön teszek ilyen "kütyüt"
a panelectron.hu -nál BA-12 Akku aktivátor 12 V-os akkumulátorokhoz 2 300 Ft.
Régi szulfátosodott akkut még ez sem képes helyreállítani, oda komolyabb pl. FOREX forgalmazásában lévő szulfátoldó alkalmas.
2011-01-24
17:51:23
#11042
Van valakinek információja erről a kütyüről?

BA-12/24 Akku aktivátor
Ár: 4.250Ft

Termék leírása
Mi a leggyakoribb oka az akkumulátor meghibásodásának?

Az akkumulátor lemezeken lerakódó szulfát, ezt a folyamatot elszulfátosodásnak nevezik. A normális töltési - kisütési ciklus alatt a szulfátok a negatív és pozitív akkumulátor lemezek között ide-oda haladnak az elektrolit oldatban (az akkumulátor savban) és energiát adnak le és vesznek fel. Ahogy az ólom-szulfát lerakódás folyamatosan növekszik az akku lemezeken a töltési - kisütési ciklusok alatt, előbb-utóbb bekövetkezik az, hogy a szulfátréteg annyira megvastagszik az akkumulátorban, hogy nem vesz fel több energiát és a lemezeken marad. Egy idő után ez a lerakódó szulfátréteg csökkenti az akku hatásfokát és végül az akku használhatatlanná válik. Habár az akkumulátorban még ilyenkor is elegendő aktív anyag volna ahhoz, hogy még évekig tovább működjön az akkumulátor, a legtöbb esetben ez nem lehetséges, mert a szulfátréteg megakadályozza a folyamatot.
Felhasználási terület
Az elektronikus szulfátoldó felhasználható személygépkocsik, haszongépjárművek és járműparkok, mezőgazdaság, motorcsónakok és hajók, buszok, mentők - tűzoltóság, ipari járművek, villástargoncák, katonai felhasználások, motorkerékpárok, rendőrség, vasút, lakókocsik, napelemes rendszerek akkumulátoraihoz. Akku aktivátor, a szükséges plussz akkumulátorának.
- az akku nagyobb teljesítményre képes és az akkumulátor élettartama akár megháromszorozódhat
- védi a környezetet azáltal, hogy csökkenti a korán elhasználódott akkumulátorok számát, amelyek veszélyes hulladéknak számítanak
- növeli az akkumulátor mélykisütési kapacitását
- a régi vagy tönkrement akkumulátorokat működésre készteti
- Az elektronikus szulfátoldó elegáns csomagolásban kapható



2011-01-22
16:57:54
#10997
Az impulzusok sűrűségét állítod vele. Minél alacsonyabb állásban van annál lassaban, de anál nagyobb impulzusokkal tölt. Az átlag töltőáram nálam ilyenkor olyan 0,75A. Egy 210-es akksit vagy 1 hétig kell vele tölteni, hogy elérje a 14,5V-ot. Ennél tovább nem érdemes rajt hagyni. Nekem 1-2 rossz akksinál az vált be, hogy csontra 0-ra merítettem... 1 napig rövidrezárva tartottam és utána ezzel töltöttem fel. Egy jó akksit csak meríts le simán és ezzel töltsd fel.. 1-2x lehet ismételni esetleg.
2011-01-21
10:39:15
Előzmény: DC4eva #9580#10949
DC4eva,

A szulfátölő potméterén állítottál valamit?
Mennyi ideig érdemes járatni?
payagyerekVálasz erre
2011-01-15
11:14:15
#10731
Ökörködés:

Mi van akkor, ha 1 satnya, de nem cellazárlatos akksiból, kiöntöm a savat, kiöblítem desztvízzel, ezt is kiöntöm, majd ismét felöntöm desztvízzel.
Ez már benne marad, mert:
Rácuppantok váltóáramot, ami többszörös delej, mint az akksi névlegese.
Le fogja tépni a szulfátot, vajon?
Persze -utána- savazás, töltés.

Épp folyik a kísérlet.
Ami érdekes:
1-2 cellából, ózon szagú, enyhén látható gőz távozik.

Nem lehurrogni a bohóckodásomért! :-)

A furmány töltő:
1db OSRAM Halotronic HTB 105, halogénlámpa elektronikus "trafó". Ennek a kapcs.üzemi kistekercs-szekunderét, könnyen át lehet tekerni, nagyobb feszre.
Ezeket, használom töltésre is, shottky diódás graetz-en keresztül. Ez ugye, átereszti a "nagyfesz" tüskéket is.
Ilyenforma jelalakkal:




2010-12-18
21:46:01
#9850
DC4eva

Rövid leszek, mert lentebb a topikjaimnál megtalálod részletesebben pontos mérésekkel:
1. normális töltés pár órán keresztül, ez nem volt elég,
2. megnyomattam kiegyenlítő töltéssel,
3. csepptöltés pár napig.
Itt nagyjából helyreállt a savszint, persze határon (1,260).

Utána már fogyasztottam róla inkább finoman (csak a világítással), de próbáltam pár percig keményen is: porszívóval, mely induláskor 131A-t majd működése során 95A-t vett fel, 12.7V-on. Tovább a világítással használtam míg fogyasztás alatt az akku feszültsége leesett 12.4V-ra. Hagytam az akkukat pihenni: 3h múlva a feszültség visszaemelkedett 12.7V-ra, majd 24h múlva 12.8V-ra. És a savszint is maradt 1,260.

2010-12-16
18:11:27
#9794
fnagy,

Hogy sikerült végül helyreállítani a sav szintet?
2010-12-15
08:04:26
#9769
petertech

Nappal a teteje le van véve, van amikor az oldala is, ráadásul szellőztetve is van a hely, mivel pincebejáratnál van. Csak nem részleteztem.
Ismerem az akkukat és a gázképződést. Éppen ezért, ha nagy hideg esetén fűtésre szorulnak, a fűtőfólia bent lesz, de a termosztát kívül lesz (külső érzékelővel).
Amint láttad képeimen még az akkuk elhelyezésére is figyeltem, hogy a képződő gáz ne tegyen kárt a főszekrénybe lévő alkatrészekben sem, mivel alul és felül lyukakat fúrtam a természetes szellőzésért.

2010-12-14
22:01:47
#9765
fnagy,

Ugye nem akarod ilyen zart dobozban tartani az akkumulatorokat? Es foleg ugye nem dohanyzol?
Az ilyen akkutartokat szelloztetni kell, mert ha felgyulemlik a gaz, akkor a cigidtol felrobban , lerobbannak a fedelek es a sav a szemedbe es meg sok mas helyre is kerulhet.
Bakasagon akkutolto allomason dolgoztam es lattam felrobbanni olomakkumulatort. A havernak hatalmas szerencseje volt, hogy a szeme megmaradt.
Jobb felni, mint megijedni!

Udv , Peter.
2010-12-14
21:29:25
#9764
Az akkuim leszigetelése, képekben.
















payagyerekVálasz erre
2010-12-14
21:08:14
#9763
Nekem a szinuszos szünetmentesem, 2db új, varta, 100Ah-s akksiról ketyeg. (Merthogy 24V kell neki.) Ezek, nem kerültek pénzbe, csak vittem helyettük ganét. Ennél többet, nem is akarok áldozni, erre a szélmalomharcra.
Ez is csak azért muszáj, mert gyakran van itt áramszünet.

Akksigenerál:
A cellazárlatost nem érdemes meglékelni. Már ha kupakos akksi. Ki kell önteni belőle a savat és kimosni.
Megrázni. Sav kiönt. Desztvíz bele. Megint jól megráz, majd savazni. Ekkor -jó esetben- ki jön a gané.
Persze vannak akksiméretek, amit már nem rázunk. Inkább ő ráz minket a súlyánál fogva.

Jó, hogy említetted a desztvizet! Az említett megpuffadtakba ioncseréltet tettem. Azóta inkább, "desztvízhívő" vagyok.
Amúgy, tényleg borzasztó férgek ezek a mai akksik. Amiket anno verettünk a Zsigulikban, szurkos akksik. Azok faszák voltak. 7-8 évig elketyegtek.
(Békebeli szép idők.)



2010-12-14
19:31:17
#9754
Üdv

A zselés akkukat azért vizeztem, mert próba szerencse.
Szereztem jópár vegyes felvágottat kiselejtezett szünetmentes tápokból.
Volt ami még használható, de volt jópár ami halott volt.
Ami nem volt cellazárlatos probáltam felvizezni és pár helyre is jött.
Ugy voltam mivel párhuzamosan dolgoznak bármilyen kicsi is már a kapacitása nem baj.
kb 8-10 darab ilyen 7-20 Ah (volt valamikor) kapacitásu akku van bekötve de csak ez az egy döglött be eddig.
Olyan is van aminek már a kivezetése szétkorrodált, a maradék lemezcsonkra forrasztottam huzalt, de jól müködnek.
Még nem tapasztaltam hasonló jelenséget mint amit leirtál, se büdöset se felfuvódást.
Desztillált vizet tettél bele?

Most majd én is szétbontáson okoskodom.
Van pár autóakksi ami sajna cellazárlatos, jó lenne a zárlatos cellákat áthidalva 2 akkuból 1 et csinálni.


végyé



payagyerekVálasz erre
2010-12-14
11:22:06
#9732
Ezek nagy hulladék sz@rok! Semmi értelme a világméretű "Legyél vásárló!" fantázianevű hulladékfelvásárlásban, részt venni!
Íme 1 példa. Nagy kövér KH van benne. Az összekötő ólomsín KH-s. Ahol figyel a csavarhúzó, ott megmozgatva megéled az akksi.
Nincs már benne anyag sem. Díszcsomagolásban eladnak nekünk szemetet. Ez is csak 2 évet ment.




2010-12-14
10:45:29
#9731
payagyerek

Amint lentebb olvashattad én is kínlódom és nem is keveset ameddig normálisan visszaáll a savszint.
Ennyit tudnak a savas akkuk. Kell ügyeljünk rájuk.
Én attól félek, hogy a sok méregetéssel tényleg belekerül az oldatba valami kis szenny (bármennyire is ügyeljünk rá, mossuk a mérőt), aztán jön a sunyi cellazárlat.


Biosolar Forum  =>  Villamos energia tárolása  =>  Akku méretezés, méréslapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16   következő »
Copyright © 2005-2017 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva