English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  Villamos energia tárolása  =>  Akku méretezés, méréslapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
2011-06-05
22:33:13
Előzmény: takyka #14850#14852
Takyka,

Alapvetően "hülye-biztosra" szeretném, tehát egyetlen forgókapcsoló lesz az elején + 3db LED. Persze ha szétkapod, találsz egy kis jumpert a 14,4 - 14,8 kiválasztására, 2db soros port, (segédtápokkal, egyik mellett a szabad 2db uC lábakkal). Alapból a 14,4-esre teszem majd a jumpert.

Továbbá nektek itt a fórumon szívesen készítek egyedit, ha nem túl nagy a változtatás, amit kértek. Valamint az utolsó üzemmód egy SLAVE üzemmód lesz, ahol soroson keresztül kívülről minden megmondható neki. Az egyetlen hátrány, hogy ezt csak a (mérésadat-kijelző) modulról lehet majd, az pedig nem tudom mikor lesz meg. Az biztos, hogy több mint fél éve 1 ember 100%-ban, én pedig 30%-ban ezt csinálom. Tehát a történet töretlenül halad, és haladni is fog...
2011-06-05
20:53:46
Előzmény: Bous83 #14779#14850
A konklúzióddal 100%-ban egyetértek.
Tervezed a töltő/inverter egységeden ezeknek a paramétereknek a felhasználó általi beállíthatóságát?

T.
2011-06-05
20:51:50
Előzmény: Bous83 #14778#14849
Bous83,

Jobban örültem volna ha nem reklámoldalt idézel.
De ha ezt a szöveget elolvasom, ebből sem egyértelmű az AGM akkumulátorok előnye házi, napelemes (szélgenerátoros) rendszerben alkalmazáskor.
-lemezek közötti vagy alatti cellazárlat
>Autó akkumulátoroknál előforduló alkalmazásból és felépítésből adódó probléma, stabil telepítésű ciklikus akkukra nem jellemző.
-akkor sem szivárog ki belőlük eletrolit, ha az akkumulátor háza megsérül, széttörik
>Stabil használat esetén kicsi az esélye a sérülésnek
-elektrolízissel járó folyadékveszteség minimalizálódik
>Ez előny, mert nem kell ellenőrizni, utántölteni, hátrány, mert ha bekövetkezik, nem tudod pótolni a vizet a zárt felépítés miatt.
-100%-osan kisütjük, akkor az élettartamuk nem lesz több, mint 300 ciklus
>akárcsak a hagyományos ólom akkumulátornak
-növekszik kisütés és az újratöltés hatásfoka
>Fontos előny lehet, a mértékét nem tudom megitélni, nem találkoztam még független forrásból származó adatokkal.
-alacsony az önkisülése (havi 1-3%)
>napi használatú otthoni rendszer esetében ez nem releváns.

Nem vita tárgya, hogy az AGM akkuk jónéhány paramétere jobb mint a hagyományos ólomakkumulátoré, de az otthoni napelemes rendszerben ezek az előnyök nem jelentősek, vagy nem relevánsak.
Véleményem szerint a kétszeres beruházási költség soha nem térül meg!

T.

2011-06-04
07:50:28
Előzmény: takyka #14777#14779
Takyka,

Kezdem elveszíteni a fonalat. Eddig meg voltam győződve igazamról, de most néztem meg az egyik AGM akkut, és 14,8 az elnyeletési fázis feszültsége...???...

www.ritarpower.com/upload/pdf/2010081113515564005111.pdf

Végső konklúzió:

Vannak akkuk, aminek 14,4 és vannak akkuk, aminek 14,8. Minden vásárolt akku adatlapján meg kell nézni, és annak megfelelően tölteni. :-)

2011-06-04
07:00:25
Előzmény: takyka #14777#14778
Takyka,
"AGM (Absorbed Glass Matt) felitatott üvegszálas konstrukció az akkumulátorlemezek között egy bór-szilikát párnát jelent, amely egyéb hasznos tulajdonsága mellett megakadályozza a lemezek közötti vagy alatti cellazárlatot is. Az AGM konstrukciók további előnye, hogy akkor sem szivárog ki belőlük eletrolit, ha az akkumulátor háza megsérül, széttörik. A legtöbb AGM akkumulátor rendelkezik az un. gázrekombinációs képességgel, amely röviden azt jelenti, hogy a töltési/kisütési folyamat alatti elektrolízissel járó folyadékveszteség minimalizálódik. A hagyományos akkukhoz képest ugyancsak növekszik kisütés és az újratöltés hatásfoka, a valóságban az AGM akkumlátor a VRLA akkuk (Valve Regulated Lead Acid - zárt biztonsági szelepes ólomakkumulátor) egyik variánsa. Felhasználása a nagyteljesítményű indító akkumulátoroknál, ciklikus alkalmazásoknál (szünetmentes tápellátás) és napelemes rendszereknél jelentős. A jó minőségű AGM akkumulátorok akkor fogják élettartamuk maximumát nyújtani, ha azokat újratöltik, mielőtt a töltöttségi szintjük 50% alá esik. Ha ezeket az akkumlátorokat 100%-osan kisütjük, akkor az élettartamuk nem lesz több, mint 300 ciklus (300 feltöltés-kisütés). Átlagosan 1000 ciklust is elbírnak ezek az akkumulátorok, ha 50%-nál nem sütik ki őket jobban (lásd grafikon lent). Az AGM akkumulátorok töltőfeszültsége nem tér el a hagyományos savas akkumulátorokétól, ezért nem igényelnek speciális akkumulátortöltőt. Mivel ezeknek az akkuknak a belső ellenállása igen alacsony, ezért a töltésük alatt csak minimálisan melegednek. Az AGM akkumulátoroknak ugyancsak alacsony az önkisülése (havi 1-3%), ezért jobban bírják a töltés nélküli tárolást, mint a hagyományos társaik."

Ebben szerintem csak ez az egy téves: "Az AGM akkumulátorok töltőfeszültsége nem tér el a hagyományos savas akkumulátorokétól, ezért nem igényelnek speciális akkumulátortöltőt."
2011-06-04
02:00:24
Előzmény: Bous83 #14767#14777
Én nem szolár, hanem ciklikus üzemű akkumulátort írtam.
lehetünk más véleményen, nincs azzal semmi baj.
Szerinted mik az előnyei az AGM-nek ciklikus (akár szolár) üzemben?

T.
2011-06-03
20:31:38
Előzmény: takyka #14765#14767
Takyka,

Nem értek egyet a kijelentéseddel. Egy fontos kérdés, hogy hány voltos, és hány Ah rendszerről beszélünk. Pl.: ha kell kapacitás, akkor egyértelműen targoncaakku. Ott van kapacitás, ciklusállóság, és kedvező ár.

Íme egy gyártó: www.ritarpower.com/Products.aspx (ezekkel már szerintem mindenki találkozott. A Kapacitás kft már nagyon-nagyon rég hozza őket.) Nézd meg, hogy hány szériája AGM, és hány nem.

Szerintem nincs olyan solar akku, ami ne AGM lenne...

Persze mindez az én véleményem, ha másé más, csak színesebb a világ... :-)

2011-06-03
20:10:43
Előzmény: Bous83 #14762#14765
Nem egy gyártónak van sima ólomakkumulátora ciklikus üzemre.
Az AGM akkumulátorok nem versenyképesek árban.
Élettartam előnyük nincs akkora, hogy megérje használni napelemes rendszerben.

T.
2011-06-03
13:21:09
Előzmény: takyka #14752#14762
Takyka,

Azért emlegetek 14,4-et, mert meg sem fordul bennem, hogy sima ólomaksit használjak ciklikus üzemre. A sima ólomakku egyedül autóba jó. Ha megnézel egy mai autót, és megméred a töltési feszét, azt fogod tapasztalni, hogy 15V körül van. Panaszkodnak is sokan, mert emiatt a 12V-ra tervezett halogén izzók iszonyat tömegesen pukkan...

A másik, hogy ahogy írtam, a felhasználón kívül kinek jó, ha sokáig bírja egy akku?

Ha idővel el lennék eresztve, keresnék neked guglival ilyeneket. Talán hétvégén lesz ennyi időm...

(alapvető keresési eljárás: nagyobb akkugyártók AGM akkuadatlapjainak keresése, vizsgálata)

2011-06-02
23:13:18
Előzmény: Bous83 #14728#14752
Szia,

Viszonylag képben vagyok ólom akkumulátorokból, ezért is kérdeztem rá a feszültség görbére. Tudnál linket olyan forrásra, ahol ilyet írnak?
Eddig semmilyen komolyan vehető forrásból nem olvastam arról, hogy szobahőmérsékleten 14,4 volt fölé kellene tölteni savas ólomakkumulátorokat (te is 14,4-t emlegettél, illetve a linkelt dokumentumok sem említik). Ha ennyire töltünk egy akkumulátort, akkor beindul az intenzív vízbontás, valamint az elektródák eróziója.

T.
2011-06-01
23:36:46
Előzmény: takyka #14709#14728
Takyka,

A sima ólomaksi sosem volt 14,4. Mindig is 14,8V-ra kellett tölteni 25°-on. (Azaz ezen a feszen tartani fél órán át)

Nézd kereskedői szemmel: sosem érik el a max feszt --> sosincs elnyeletési fázis --> hamarabb tönkremegy --> többet vesznek...

(sőtt, hidegben ez még durvább. Gondolj bele, hogy már +5°-nál 15,45V kéne, és a 14,4 meddig tölti fel? 90%? Az elnyeletési fázis közelében sem jár --> hamarabb tönkremegy --> többet vesznek...)

Már Villam-nak átküldtem mailben, de mivel te is érdeklődsz az akkukról, kikerestem honnan is voltak azok a doksik. Íme:
www.panelectron.hu/akkumulator_gyik.html
4x4akademia.hu/el-06001-akkumulator.shtml

(Ha ezeket elolvasod, közepes szinten képbe kerülsz ólomakkukból)

2011-06-01
15:25:29
Előzmény: Bous83 #14687#14709
Ez világos, csak furcsállom a grafikonodon, hogy a normál ólom akkumulátor még 56°-nál is 14,4V felett fut a görbe. Ez azért nem üzemi állapot.

Hogyisvanez?
2011-05-31
14:43:10
Előzmény: takyka #14685#14687
Takyka,

"az elnyeletési fázis feszültsége a külső hőmérséklettől." Felső ábrán ez a középső szakasz. Ezen a feszültségen kell tartani kb. 30 percig az akkut. Ez az elnyeletési fázis. Ekkor töltődik 98%-ról 99,5%-ra. A maradék 0,5% kb néhány nap alatt megy csak bele, az elnyeletési fesz alatt kb 0,6V-al tartva az akkut. Már szórakoztam ilyesmivel. pl. 2db páthuzamosan kötött jó állapotú alig használt 100Ah 12V akkunál 13,8V-on közvetlen az elnyeletési fázis után kb 0,6A-et evett. 24 órával később 0,2A. még 24 óra 0,15A, még 24óra 0,1A. Még 24óra 0,1A. Még 1 hét 0,1A. Következtetés: 200Ah 12V akku szinten tartása tartósan kb 1,2W kell.
2011-05-31
11:45:29
Előzmény: Bous83 #14675#14685
A második grafikon pontosan milyen állapothoz tartozó feszültségszinteket mutat?

T.
2011-05-31
08:21:38
Előzmény: villam64 #14680#14681
Átküldtem. Igen. Annyi, hogy normál üzemben átmehet rajta 10A is.
villam64Válasz erre
2011-05-31
05:43:36
Előzmény: Bous83 #14675#14680
Mindig gondban voltam az akkukkal. Ezért nem is szeretem őket. Csak kényszer. Gondjaim voltak a mélykisütés megengedett 10,5V-jával is. Majdnem kidobtam akkukat, mert a rendszerben nem jöttek vissza. Ezért lehatárolnám ~12V-ra az akkuk alsó határát. A emilem az itteni nevem plusz @t-online.hu .
Rád bízom ezt a részét is a fejlesztésnek. Még egy kérdés jutott este eszembe. Akkor a fejlesztett UPS-ednél van egy hálózatra csatlakozó dugód, és egy konnektor 300W-tal a kvázi szünetmentes részhez.
2011-05-30
21:12:10
Előzmény: villam64 #14674#14675
Rendben, belekezdek. Nem akarok nyilatkozni, majd ha összeszámoltam mindent. (max egy nagyon tág intervallum hasra: 50e - 100e)

Az elég nagy baj. Az akku hosszú élettartamához szükséges időnként, hogy elnyeletési fázisba kerüljön. Ha ez nem történik meg, gyorsabban szulfátosodik.

Akkutöltés 3 fázisa (25°-on):

-maximális töltőáram (kivéve mély-kisülés esetén), ha elérte a 14,4V-ot, köv lépés,
-14,4V-on tartás fél órán keresztül, majd köv lépés,
-13,8V-on tartás az idők végezetéig...

Van 2 leírásom a netről, de már nem emlékszem, hogy mely linkről szedtem le. Ha adsz egy mailcímet, átküldöm. Abban részletesen le van írva minden.

Csatolom a töltést elmagyarázó ábrát, és egy grafikont, ami megmutatja, mennyire durván függ az elnyeletési fázis feszültsége a külső hőmérséklettől.







2011-02-09
11:35:57
Előzmény: robert #11042#11570
Róbert,
-jók a tapasztalataim ezzel a készülékkel valóban az akkuk élettartama nő. én hajókba szoktam beépíteni mivel van amikor hónapokat(kb4- 5hó) állnak és töltés lehetősége nincs biztosítva.Van 10 éves akku is ami szerintem ennek köszönheti, hogy még jó.Minden 100 Ah akkura külön teszek ilyen "kütyüt"
a panelectron.hu -nál BA-12 Akku aktivátor 12 V-os akkumulátorokhoz 2 300 Ft.
Régi szulfátosodott akkut még ez sem képes helyreállítani, oda komolyabb pl. FOREX forgalmazásában lévő szulfátoldó alkalmas.
2011-01-24
18:51:23
#11042
Van valakinek információja erről a kütyüről?

BA-12/24 Akku aktivátor
Ár: 4.250Ft

Termék leírása
Mi a leggyakoribb oka az akkumulátor meghibásodásának?

Az akkumulátor lemezeken lerakódó szulfát, ezt a folyamatot elszulfátosodásnak nevezik. A normális töltési - kisütési ciklus alatt a szulfátok a negatív és pozitív akkumulátor lemezek között ide-oda haladnak az elektrolit oldatban (az akkumulátor savban) és energiát adnak le és vesznek fel. Ahogy az ólom-szulfát lerakódás folyamatosan növekszik az akku lemezeken a töltési - kisütési ciklusok alatt, előbb-utóbb bekövetkezik az, hogy a szulfátréteg annyira megvastagszik az akkumulátorban, hogy nem vesz fel több energiát és a lemezeken marad. Egy idő után ez a lerakódó szulfátréteg csökkenti az akku hatásfokát és végül az akku használhatatlanná válik. Habár az akkumulátorban még ilyenkor is elegendő aktív anyag volna ahhoz, hogy még évekig tovább működjön az akkumulátor, a legtöbb esetben ez nem lehetséges, mert a szulfátréteg megakadályozza a folyamatot.
Felhasználási terület
Az elektronikus szulfátoldó felhasználható személygépkocsik, haszongépjárművek és járműparkok, mezőgazdaság, motorcsónakok és hajók, buszok, mentők - tűzoltóság, ipari járművek, villástargoncák, katonai felhasználások, motorkerékpárok, rendőrség, vasút, lakókocsik, napelemes rendszerek akkumulátoraihoz. Akku aktivátor, a szükséges plussz akkumulátorának.
- az akku nagyobb teljesítményre képes és az akkumulátor élettartama akár megháromszorozódhat
- védi a környezetet azáltal, hogy csökkenti a korán elhasználódott akkumulátorok számát, amelyek veszélyes hulladéknak számítanak
- növeli az akkumulátor mélykisütési kapacitását
- a régi vagy tönkrement akkumulátorokat működésre készteti
- Az elektronikus szulfátoldó elegáns csomagolásban kapható



2011-01-22
17:57:54
#10997
Az impulzusok sűrűségét állítod vele. Minél alacsonyabb állásban van annál lassaban, de anál nagyobb impulzusokkal tölt. Az átlag töltőáram nálam ilyenkor olyan 0,75A. Egy 210-es akksit vagy 1 hétig kell vele tölteni, hogy elérje a 14,5V-ot. Ennél tovább nem érdemes rajt hagyni. Nekem 1-2 rossz akksinál az vált be, hogy csontra 0-ra merítettem... 1 napig rövidrezárva tartottam és utána ezzel töltöttem fel. Egy jó akksit csak meríts le simán és ezzel töltsd fel.. 1-2x lehet ismételni esetleg.
2011-01-21
11:39:15
Előzmény: DC4eva #9580#10949
DC4eva,

A szulfátölő potméterén állítottál valamit?
Mennyi ideig érdemes járatni?
payagyerekVálasz erre
2011-01-15
12:14:15
#10731
Ökörködés:

Mi van akkor, ha 1 satnya, de nem cellazárlatos akksiból, kiöntöm a savat, kiöblítem desztvízzel, ezt is kiöntöm, majd ismét felöntöm desztvízzel.
Ez már benne marad, mert:
Rácuppantok váltóáramot, ami többszörös delej, mint az akksi névlegese.
Le fogja tépni a szulfátot, vajon?
Persze -utána- savazás, töltés.

Épp folyik a kísérlet.
Ami érdekes:
1-2 cellából, ózon szagú, enyhén látható gőz távozik.

Nem lehurrogni a bohóckodásomért! :-)

A furmány töltő:
1db OSRAM Halotronic HTB 105, halogénlámpa elektronikus "trafó". Ennek a kapcs.üzemi kistekercs-szekunderét, könnyen át lehet tekerni, nagyobb feszre.
Ezeket, használom töltésre is, shottky diódás graetz-en keresztül. Ez ugye, átereszti a "nagyfesz" tüskéket is.
Ilyenforma jelalakkal:




2010-12-18
22:46:01
#9850
DC4eva

Rövid leszek, mert lentebb a topikjaimnál megtalálod részletesebben pontos mérésekkel:
1. normális töltés pár órán keresztül, ez nem volt elég,
2. megnyomattam kiegyenlítő töltéssel,
3. csepptöltés pár napig.
Itt nagyjából helyreállt a savszint, persze határon (1,260).

Utána már fogyasztottam róla inkább finoman (csak a világítással), de próbáltam pár percig keményen is: porszívóval, mely induláskor 131A-t majd működése során 95A-t vett fel, 12.7V-on. Tovább a világítással használtam míg fogyasztás alatt az akku feszültsége leesett 12.4V-ra. Hagytam az akkukat pihenni: 3h múlva a feszültség visszaemelkedett 12.7V-ra, majd 24h múlva 12.8V-ra. És a savszint is maradt 1,260.

2010-12-16
19:11:27
#9794
fnagy,

Hogy sikerült végül helyreállítani a sav szintet?
2010-12-15
09:04:26
#9769
petertech

Nappal a teteje le van véve, van amikor az oldala is, ráadásul szellőztetve is van a hely, mivel pincebejáratnál van. Csak nem részleteztem.
Ismerem az akkukat és a gázképződést. Éppen ezért, ha nagy hideg esetén fűtésre szorulnak, a fűtőfólia bent lesz, de a termosztát kívül lesz (külső érzékelővel).
Amint láttad képeimen még az akkuk elhelyezésére is figyeltem, hogy a képződő gáz ne tegyen kárt a főszekrénybe lévő alkatrészekben sem, mivel alul és felül lyukakat fúrtam a természetes szellőzésért.

Biosolar Forum  =>  Villamos energia tárolása  =>  Akku méretezés, méréslapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17   következő »
Copyright © 2005-2017 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva