English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  Villamos energia tárolása  =>  Akku méretezés, méréslapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
2012-12-15
19:44:31
Előzmény: takyka #36798#36806
Fight! :D

160Ah kontra egyszerű akkutöltő sem végzetes, bár az eredeti leírásomat 640Ah vs. 3-5A-re írtam! (ezért is kérdeztem a végfeszentartási áramismeretet. 640Ah végfeszen tartásához jóval nagyobb energia szükséges, elég energiaigényes ez a kiegyenlítős móka, vagy az utolsó pár százalék feltöltése, úgy sem tudta volna felvinni a feszt, folyékonyelektrolitosnál ekkora áram mellett talán 1-2 hét után csökken annyira, hogy 14,8V fölé menjen) Egy szó mint 100, szerintem még ilyen arány mellett sem fogja tudni 15V fölé emelni a zselést, ehhez 160Ah mellett legalább 8-16A-re lenne szükség. Az akkukban meg nem lehet belső nyomás, minden egyes létező ólomakkucellának van kifelé (szeleppel) nyílás. A zselés dolgon ÁTSIKLOTTAM (igen, vak vok!), biztos az erőviszonyok aránya miatt... ... ilyen arányok mellett probléma nem lehet!!! Talán sok idő után enyhén langyi lesz, ekkor már bizti kész a művelet... ;)

A zselést valóban nem fogja tudni károsodásmentesen 16V-ra vinni, a 16V a lésekre vonatkozik. A zslésen 50-40-ede árammal áramgenerátort érdemes rajtahagyni (szal 160Ah-> 3-4A), oszt idővel beáll kicsivel 15V alá. Ott ott lehet hagyni fél napra, ezután teljesen ki van egyenlítve, meg azon szulfát ami semlegesedni tud (nyilván ettől nem lesz hibátlan az akku!), az semlegesedik. Ennél többet tenni nem lehet. Ha ettől javult annyit, hogy érdemes használni jó, ha nem, akkor már eleve kuka volt. Mindezzel csak javítani lehet, rontani nem!

Azt lenne jó tudni, hogy hány amperes az a töltő!

SZVSZ

Bous

P.S. A saját 80Ah zselésemet megküldöm 2A-rel, megnézem hova áll be. Kb pár hete töltött 24 órát 14,4-en, szal teli van, kiegyenlítve. Utoljára 60%-osnak mértem, asszem 50Ah gyütt ki 10,8-ig.

P.S. Jesu, dobhatnál nekünk sört, úgy csak jobb nekünk is... :)

2012-12-15
16:18:55
Előzmény: dr.pacman #36783#36798

Hajaj! Ha zselés, akkor a 16V-os kezelés méginkább felejtős! Jobb esetben, "csak" annyi problémád lessz, hogy az elbontott vizet nem tudod pótolni és ezért azonnal csökken a kapacitás, majd az aktívabbá váló szulfátosodás lassan tönkreteszi az aksid. Ha kevésbé vagy szerencsés a nagy belső nyomás hatására deformálódó elektródák akár cellazárlatot is okozhatnak = azonnali tönkremenetel. Legroszabb esetben az előző miatt füst/pukk...

SZVSZ.

T.
2012-12-15
14:45:47
Előzmény: dr.pacman #36783#36791
Ez csak egy kis szakmai gyilok.... ;) Nyugi, Takykával nem nyírjuk ki egymást, max szívkodjuk kicsit egymás vérét...

Annyi, hogy azért kövesd a fesz alakulását, és ha 16V fölé menne, vedd le róla. (egy aku feszét valószínű ennyi idő alatt fel tudja nyomni akár káros szintig)

Ha Takykára hallgatsz, 14,4-ig töltöd plusz 1-2 óra és-vagy mondjuk 14,8V feszhatár, ha meg rám, akkor 16-ig hagyod nyugodtan. Ennyit kell eldöntened, meg egy-két óránként figyelned mi történik.

Kérlek majd írd meg miként alakul... :) (akár időpont-feszültség párokat is)

dr.pacmanVálasz erre
2012-12-15
13:24:28
#36783
Hello,
Nekem nehogy egymasnak essetek miattam! :D Eloszor mivel szamomra ez tunik a legegyszerubbnek rarakom az autos toltot, egyenkent a most "tartalak" allomanyba kerult akkukra. Elmeletileg egy 160Ah akkuval egy autos toltonek tudnia kene mit kezdeni ha nem is gyorsan. Szerintem egesz vasarnap rajta lesz es majd hetfon leveszem aztan megismetlem a masikon is majd idovel mivel ezeket a kiserleteket/karbantartasokat szeretem akkor vegezni ha otthon vagyok. Sajnos az akkuk gondozas mentesek [zseles is] igy teljesen le vannak zarva, bar nyilvan lehetne nyitni [cella feszultseg mereshez] oket de amihez nem ertek kicsit sem nem szivesen vagok bele. Eloszor megcsinalom ezt a 24 oras tolton tartast csinalok egyesevel egy terheleses tesztet es majd megbeszeljuk mit sikerult osszehoznom.
Koszonom eddigi hozzaszolasaitokat sokat lehet toletek tanulni.
Udv,
dr.pacman
2012-12-14
20:40:55
Előzmény: takyka #36751#36758
Takyka,

Ha soha nem volt kiegyenlítő töltés (ez derül ki, bár nem egyértelműen) akkor a leggyengébb néhány cella szerinted milyen állapotban van? úgy szulfátilag...

Kérlek fejtsd ki nekünk, hogy egy 640Ah-s akkupakkot miként tehet tönkre egy 3-5A-es töltő! (Mértél már valaha végfeszentartási áramot? mondjuk 12 óránként néhány napon át? érdemes kipróbálnod)

"A rendszeres, indok nélküli kezeléseddel" Az évente egy az valóban rendszeres, hisz mindig 1 év telik el, de hogy ÉVENTE ezt túlzás csinálni? hát nem tudom... Ebben látom, úgy sem fogunk konszenzusra jutni...

Dr.Pacman akkuja nem kérdés hogy szulfátos-e!!!!!, hisz elmondta, nem egyformán merül, és a töltést sem annyira tartja meg, mint kellene. Szerinted nála oxid, vagy szulfát miatt van ez? egy sziget rendszernél, amit nyúz, és az inverter 10,8-on kapcsol ki...

P.S. 12db sorba kötött celláról beszélünk. Hogy fizikailag abból 6-6 külön akkuban van, amire külön rá tud mérni, egy dolog. Ha nem volt rendszeres kiegyenlítés, tuti kell lennie mindkét 6-os cellapakkban szulfátosnak... Mekkora az esélye, hogy egyszerre vett akku, középkivezetés nélküli használatban, az egyik akku szar, a másik hibátlan?
2012-12-14
13:28:53
Előzmény: Bous83 #36746#36751
Ismerem az oldalt, sokat olvasgattam régebben, jónak tartom.

A beszélgetés a kiegyenlítő töltésről szólt. Ahhoz nem szükséges a túltöltés!

Mellesleg a szövegben amiből idésztél ez is szerepel:

"blindly applying an overcharge can harm the battery in promoting grid corrosion."

Egy szulfátos akksinál, ahol már minden mindegy ott simán alkalmazható. Én is csináltam már. A rendszeres, indok nélküli kezeléseddel (egy előző hozzászólásodban említetted) viszont nem értek egyet.

Dr.Pacmannek először ki kellene találnia, hogy milyen állapotban vannak az akkui. Lehet, hogy a magasabb feszültségűnek semmi baja, azt kár volna stresszelni.

SZVSZ!

T.
2012-12-14
11:01:39
Előzmény: takyka #36743#36746
Takyka, lesd meg a legelső linket, a többi is hasznos...

www.batteryuniversity.com/learn/article/sulfation_and_how_to_prevent_it

idézet innen:

"There are two types of sulfation: reversible (or soft sulfation), and permanent (or hard sulfation). If a battery is serviced early, reversible sulfation can often be corrected by applying an overcharge to a fully charged battery in the form of a regulated current of about 200mA. The battery terminal voltage is allowed to rise to between 2.50 and 2.66V/cell (15 and 16V on a 12V mono block) for about 24 hours. Increasing the battery temperature to 50–60°C (122–140°F) further helps in dissolving the crystals. Permanent sulfation sets in when the battery has been in a low state-of-charge for weeks or months. At this stage, no form of restoration is possible."


www.batteryuniversity.com/learn/article/how_to_restore_and_prolong_lead_acid_batteries

www.batteryuniversity.com/learn/article/equalizing_charge

www.batteryuniversity.com/learn/article/charging_the_lead_acid_battery

stb...

A buta autós töltő tud vagy 3-5A-t. Neki meg van jelenleg 12V 640Ah!!!, szóval kevesebb, mint 1% töltőáram, szerintem még 14,4-en sem tudja tartani ez a kis csepptöltés... :)

2012-12-14
10:36:36
Előzmény: Bous83 #36702#36743
Szerintem meg felesleges és káros 16-17V-on tartani az akksit 24 órán keresztül!
Melegszik, bontja a vizet, intenzíven megindul az elektróda korrózió, ami visszafordíthatatlan.
14,4V elég. Ha (még) jó az akksi, akkor teljesen kiegyenlítődik tőle, ha nem, akkor meg úgyis mindegy.
A kezelés előtt és után a savszintet be kell állítani!
Ha csak buta autós töltő van, akkor addig kell tölteni, amíg az összes cellában meg nem indul az intenzív vízbontás.

T.
2012-12-13
19:50:33
Előzmény: dr.pacman #36692#36702
Az egyszerű autós töltő a legjobb erre a célra, mert nincs benne semmilyen korlátozás a feszültségre. Nyugodtan kösd rá, és hagyd rajta. Az, hogy relatíve kevés áramot tud, nem gond. Annyit tesz, hogy lassan fogja feltölteni. Amikor átlépted a 14,4V-ot, lesd meg az órát, és rá 24 órára vedd le. Mindez alatt ne terheld, fogyasztót ne kapcsolj rá. Aztán majd írd meg, hogy miként volt... ;)

Építs, nagyon egyszerű, csak egy komparátor kell, meg pár egyéb alkatrész. Kb (relével együtt, ami a legdrágább) 1000Ft-ból kijön...
dr.pacmanVálasz erre
2012-12-13
14:35:23
Előzmény: Bous83 #36679#36692
Hello,

Tegnap mikor hazaertem 21 utan ramertem az akkukra es az egyik 12.82 a masik 12.96 on allt. Ekkor mar gondolom jo ideje nem volt toltes, de ez a majdnem ket tized azert erdekes emeletileg egy tizeden belul kene lenni a tolteskiegyenlitovel. Meg hagyom egyenlore menni aztan majd meg meregetem.

Nekem csak egy egyszeru autos akku toltom van otthon nem vagyok benne biztos, hogy az tud 14.4 et de majd megnezem, meg ha tud is azt ra lehet kotni nemtudom elbirna-e egy 160aH akku-t. Habar ha fel van toltve akkor ott nagy aramok mar nem folynak igaz? TMK-s tippet koszonom, most mindent kiprobalok, hogy megmentesem ezeket, sokat artani nem tudok nekik sajnos.

Homerseklet egesz evben 15-25 fok kozott mozog az nem kene hogy bekavarjon azert ranezek a naplo file ra mennyire vitte fel a feszkot a tolto.

Es van egy infom is: megkerdeztem a Panelectron on embert hogy lehet-e allitani a kikapcs feszultsegen azt mondta, hogy ez fix. Azon is gondolkozom, hogy epitek en egy "akkuk" ort ami kikapcsolja az invertert szimulalva a manualis kapcsolos kikapcsolast. Szerintetek?

Udv,
dr.pacman
2012-12-13
01:17:31
Előzmény: dr.pacman #36660#36679
Egy 20°-os ólom akkumulátor akkor van teljesen feltöltve, ha 24 óra árammentes idő (se töltés, se kisütés) után 12,6V felett van a feszültség. Tapasztalati adatként mondom, hogy az első magára hagyott 8 óra után néhány századnál többet már nem változik a feszültség, tehát ha este leszeded a sarukat, és reggel 12,6 felettit mérsz, teljesen fel vannak töltve. A kiegyenlítő jó dolog, de az akkun belül nem tudsz egyenlíteni, csak végfeszen tartással! Akkuja válogatja, a legtöbbnek 14,4V kell, de előfordul a 14,8V is (20°-on). Ha megkeresed az akkud adatlapját (a legtöbb akkura eleve rá van írva), biztos megtalálod. Na ezen kellene tartani hetente 8 órát. Ha gondolod, azzal se csinálsz túl nagy galibát, ha évente egyszer-kétszer 12 órára extra magas feszen, mondjuk 16V-on tartod az akkut. Az akkut két dolog nyírja. Ha mindig alacsony a fesz szulfátosodik, ha mindig túl nagy a fesz (mai autóknál ez az általános) akkor meg eloxidálódik. Azonban azt gondolom, hogy neked egy atom oxid sincs :D :D (mint ahogy a legtöbb ember szigetüzemű akkuján), szóval ha van hagyományos töltőd, kösd rá, és töltsd meg rendesen (16V 12óra) azokat az akkukat. Meghálálják... ;)


P.S. Lehet a megadott végfezsek nem 20-ra, hanem 25°-ra vonatkoznak...

P.S.2. Az összes ólomaksimat évente egyszer 14,4-re töltöm, ahol 24 órát tartom, majd jön 4 óra 17V, majd 8 óra 16V. (Amin nincs IVT töltő, azokat 1-2 havonta minimum 24 órán át végfeszen tartom. Amióta ezt csinálom, még nem dobtam ki akkut... ;) Előtte meg...

P.S.3. Ha 20-25 foktól nagyon eltér az akkud fesze, módosítani kell a végfeszültségeket. Ezt egy jobb fajta (IVT) töltő automatikusan megteszi. Pl ma néztem, az IVT 14,9V-ra töltött, és ott tartotta a fészerben (nem fűtött) lévő, jelenleg nem használt akkukat. Ugyan ez a rendszer a legnagyobb kánikulában csak 13,7V-ig töltött.


dr.pacmanVálasz erre
2012-12-12
19:39:51
#36660
Sziasztok,
Vettem tolteskiegyenlitot es be is van szerelve, es az elso proba elott hagytam csak tolteni a rendszert par napig, azert lettem ennyire lehangolt mert azzal ezt tudnom kene kontrollalni.
Ha feltoltott allapotban ramerek akkor 12.5 / 12.4 et mutatnak az akkuk ami elmeletileg jo.
Most akkor hagyom terheles nelkul menni par napos napon keresztul ami most lehet tobb mint egy het lesz akkor megnezem ujra mi lesz es orankent felirom a feszkot es beirom ide.
Koszonom!
Udv,
dr.pacman
2012-12-11
15:49:43
Előzmény: dr.pacman #36565#36611
Takyka nagyon jól írta, a leges-legfontosabb, hogy időnként legyen kiegyenlítő töltés!

Ha nem töltöd fel 14V fölé (per akku), akkor nem csak a két külön aksi kapcsai között lesz jelentős különbség, hanem az akkun belül, a cellák között is! Azaz attól, hogy átkötöd 12V-osra a rendszert, nem fog változni semmi, csak te nem fogsz róla tudni, mert az akkun belüli cellafeszekre nem tudsz rámérni. Minimum hetente, legalább pár órát legyen kiegyenlítő töltés, azaz teljesen feltöltött akkunál, végfeszültségen tartás! Ezek ha nincsenek meg, hamarabb kinyírod, mint a 10,8-ig való merítéssel...


2012-12-10
19:10:54
Előzmény: dr.pacman #36565#36571
Mielött nagyon belemelegedsz a párhuzamos kapcsolásba, legyen mindkét akksi teljesen feltöltve! Ha nagyon különböző állapotúak, akkor nagy töltő/kisütőáram indul meg és könnyen baj lehet belőle!

T.
dr.pacmanVálasz erre
2012-12-10
16:33:51
#36565
Hey,
Okes akkor hetvegen ujra megyek kabelezni, es 12v on jaratom a rendszert.
Koszi!
villam64Válasz erre
2012-12-10
11:55:18
#36551
Ahogy Takyka javasolja. Előbb 12 V-on párhuzamosan néhány napig tölteni lassún. És utána sorosítani.
2012-12-10
10:29:07
Előzmény: dr.pacman #36543#36546
Sima teherautó akkumulátorok, ráadásul a két db 4-es csoport nem is egyforma és nem is egy idős. Csak a sorba kötöttek származnak azonos szériából.

Véleményem szerint nem az akkuk típusa a fontos, hanem, hogy a sorba kötöttek egyformák legyenek és mindig legyenek feltöltve 14V fölé. Amikor a legjobban feltöltött akksi elkezdi bontani a vizet, akkor energiát már nem nagyon tárol és van ideje a kevésbé töltött akksiknak utolérni őt.

Üdv.


T.
dr.pacmanVálasz erre
2012-12-10
09:43:19
Előzmény: takyka #36510#36543
Hello,
Megkerdezned nekem kerlek, hogy O milyen akkumulatorokat hasznal? Sajnos nekem ezek a lakoterben vannak a lepcso alatt igy csak olyan johet szoba ami teljesen zart. Azert kivancsian varom az infot!
Kosznom megegyszer!
dr.pacman
2012-12-09
19:42:33
Előzmény: dr.pacman #36485#36510
Ma rákérdeztem cimborámnál a dologra. Neki 48V-os rendszere van, 2x4 akkuval. Délután enyhe terhelés alatt 12.34 +-0.015V volt az akkukban. Kiegyenlítést egész szezonban nem végzett.

T.
dr.pacmanVálasz erre
2012-12-08
19:35:27
#36485
Hello,
Eleg rosszul alakulnak a dolgok errefele: Most hogy megcsinaltam a kabelezest es hagytam menni az invertert megint ott tartok ahol a csere elott. Az egyik akkuban a sorositott parbol 10.3V volt a feszultseg a masikban pedig 12.2 ergo az egyik megint nem egeszseges tartomanyban mozog(mppt 22.5 latott es 21 a kikapcs fesz). Azt olvastam a net en hogy erdemes 11.9 nel leallni mert akkor sokaig birja az akku. Kar hogy nem hamarabb szembesultem a problemaval akkor lehet ebbol az inverterbol veszek 2, mert nem tudom, hogy ezen lehet e allitani ezt az erteket. Ismertek valakit akinek sziget uzeme van evek ota es az akkuk is tartjak magukat ?
Koszonom
dr.pacman
villam64Válasz erre
2012-12-08
17:24:02
Előzmény: dr.pacman #36476#36480
2-3 éve használom én is. A leírásában benne van a kétféle üzemmód. Más DC nélkül, vagy DC-vel. De én sok hasznát nem láttam a szulfátmentesítő üzemmódnak. Ez akkor van, ha a középső DC nem világít, és a napelemnek sikerült feltölteni az akkut, akkor kapcsol ilyen áram löketre, addig rendesen tölt. De a DC bekapcsolása után, éjjelre nem kapcsol ki, készenlétre. Engem zavar.
dr.pacmanVálasz erre
2012-12-08
16:33:36
#36476
Hello,
Mar 2eve megy a rendszer de meg sosem lattam ilyet. Nagon koszonom mar hozni akartam a barna nadragom....
Koszi megegyszer mindkettotoknek !
Dr.pacman
villam64Válasz erre
2012-12-08
16:15:04
Előzmény: dr.pacman #36470#36475
EZ a szulfát mentesítő, amit nem szeretek. A DC üzemmód bekapcsolásakor nem működik. Ekkor viszont nincs készenléti üzemmód. Ezért használom kétkedve az ivt mppt-jét. Ez a szulfát mentesítő 80 A-t lök az akkura, kisebb akku kapacitásnál a szinusz invertert is megzavarja a keletkező túlfesz. Vagy az állandó üzemű dc-t használom, ami fogyaszt éjjel is, vagy ezt az üzemmódot. Ha nincs ivt adatrögzítőd, akkor maradhat bekapcsolt dc-vel, bár nem tudom mennyi a fogyasztása.
2012-12-08
14:46:07
Előzmény: dr.pacman #36470#36471
Ez valószínű azért van, mert teljesen feltöltve egy nem túl jó akkumulátort, nagyon megnő a belső ellenállása (töltés irányában). Magyarán az MPPT látja, hogy egy hajszálnyi még hiányzik a teljesen tele állapothoz (hisz 14V/akkunál vagyunk), ezért egy picit rákapcsol, de már a pici hatására is azonnal felmegy a fesz (mondjuk 14,4-ig), ezért már abba is hagyja. A másik lehetőség, hogy a szulfátmentesítő dolgozik. (ha IVT)

P.S. Most néztem meg a videót, ez a szulfátmentesítő lesz... ;)
dr.pacmanVálasz erre
2012-12-08
14:10:22
Előzmény: Bous83 #36208#36470
Szia,

Megcsinaltam jonak tunik, aztan majd meglatjuk. Viszont most elojott egy masik problema: az elfaradt akkukra kotott MPPT eleg furcsan viselkedik, csinaltam is rola egy videot de sajnos tul nagy. 2 masodpercenket kb olyan mintha raadna a terhelest kicsit elhalvanyul a napelem ledje [olyan mint mashol a rovizar vedelem]
aztan kezdi elorol. Megneztem a csaklakozasi pontoknal szepen ott van a 2x Volt semmi nem indkolja ezt a mukodest.... Valami 5let? [27.9 28.0V volt a feszultseg amikor ezt csinalta.]

Koszonom!

Elmeletileg itt elerheto a video
www.docs.google.com/open?id=0B8RsGP6pb7XxUW5HZUFhdkxsckU

Biosolar Forum  =>  Villamos energia tárolása  =>  Akku méretezés, méréslapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16   következő »
Copyright © 2005-2017 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva