English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  Napkollektorok - Vizes rendszerek  =>  Csőszereléslapozz: 1, 2   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
2012-04-30
19:34:37
#29000
Sziasztok!
Köszi a válaszokat, igyekszem használni a tanácsokat.
Ma, és a tegnap csöveztem. :-(
Kilyukadt az udvar alatt a vizvezeték. A vizakna és a ház bekötése között még valahogy belehúztam egy 20-as műanyagcsövet a colos vascsőbe, de attól hátrafelé sajnos ásni kell. A viznyomáson egyelőre nem érződik a méretcsökkenés, annál is inkább, hogy nagyon vastag volt a cső belsejében a lerakódás,rozsda. Amúgy a csövek épek voltak, az illesztéseknél volt a gond mindenütt. Azért nem vicc az a 70 %-os térfogat-növekedés, amit a vaskorrózió tud produkálni...
2012-04-29
15:45:39
Előzmény: szocsmarci #28971#28973
szocsmarci,

"Vízben szappant kell feloldani. Beletöltöd a csőbe,és lefagyasztod. Ezután hidegen hajlítható."
Ennek a módszernek a szépséghibája, hogy 15 méter élhosszúságú hűtőre van szükség, ami nem minden háztartásban található meg :)


Kapható nem drága külső vagy belső rugós és sablonos hajlítószerszám:
Hideghajlítás hajlítószerszámmal
Lágy csövek (R220) 22 mm-ig
Félkemény csövek (R250) 28 mm-ig
Kemény csövek (R290) 18 mm-ig
Belső rugós:


Külső rugós:


Hajlítósablon:



Vagy így:
a.) bojlerba (taposós, erőlködős):


b.) kollektorba (spéci sablonos):






szocsmarciVálasz erre
2012-04-29
13:43:27
Előzmény: barbot #28961#28971
Réz gáz pressz idom helyett van fűtésre, sőt, még szolárra is alkalmas pressz T-idom. De 10-es méretben nincs.
KPE t-idom nem alkalmas, a gumi nem bírja a meleget. Legkisebb méret NA20-as, és műanyag csőre való (KPE-re).

www.gyakorikerdesek.hu/otthon__barkacsolas__2754132-udv-rezcsovet-szeretnek-meghajlitani-spiralba-anelkul-hogy-eltorne-kilyukadna

www.napkollektor.cser.eu/egyebtermek/boyler_alaplap_dupla/boyler_alaplap_dupla.html

Már sokaknak felmerült ez a kérdés, talán Te jobban tudsz guglizni. Úgy néz ki a rézcső alkalmas belső hőcserélőnek, csak a rézcső hajtásnak kell megtalálni a technikáját. A hajlítási sugár kézzel 6d (15-ös csőnél a csőköteg külső átmérője 15x6x2+15 =195mm).
2012-04-28
15:46:01
#28961
sziasztok
Nem akar elkelni a felsőtartályos napkollektorom, ezért tovább foglalkoztat az átalakitása U csövesre.
Kérdésem a következő idomokról, illesztésekről:

réz gáz press idom:
www.epuletgepeszaruhaz.hu/index.php/rez-gaz-press-t-idom-15.html
www.fittingbolt.hu/Gaz-press-T-idomok-termekek-95.html

réz KPE idom:
www.technovie.hu/rez-kpe-idomok/1467-rez-kpe-t-idom

Kérdésem az, hogy
-szerintetek ezek az illesztések megbirnak-e egy nyomás alatt működő, U-vákuumcsöves rendszert, illetve
- ha megbirják a kollektor szélsőséges hőmérsékleteit, akkor létezik-e ezekből 10-es rézcsőre való?



payagyerekVálasz erre
2011-07-23
20:58:25
Előzmény: steing #16244#16245
Pedig a gebó-féle gégecsövek hollandereinél nagyon problémás tud lenni a tömítés! Véletlenül megmozdítod a gégecsövet valahol és máris pisál a hollander alatt.
(Ha gumigyűrűt teszünk tömítésnek, akkor széttapossa. Ha klingerit félét, akkor szétmorzsolja.)
2011-07-23
20:46:04
Előzmény: robert #16237#16244
robert,

köszi, látod az eszebe sem jutott, hogy a tágtartály szelepe ereszthet.. megisnézem, holnap. A csövezésre nem gyanakszom, mert gebo megy a pincétől a padláson át a kollektorig és direkt azért választottam a gebót, mert azt tudtam egyben behúzni, a hollandiknál meg látnom kéne ha ereszt(a pincében persze) de a csaktlakozásnál a tetőn még ereszthetne de akárhogy figyeltem nem találtam meg. Lehet Rikének lesz igaza, ha majd szuperzöld folyik benne akor pikkpakk kiugrik, hogy hol..
2011-07-23
20:36:56
Előzmény: Rike #16227#16243
Rike,

nekem biztosan nem forr a vizem. 70-75°Cnál nincs magasabb kollektorhőmérsékletem. és amugy nem levegősödik fel magától,csak akkor ha 1bar környékére csökken. gondolom, hogy a fagyállót könnyebb észrevenni mint a desztvizet, de ahoz kicsit drága...
2011-07-23
18:54:51
Előzmény: steing #16232#16237
steing,

Ha kipróbáltad a légtelenítő zárását, akkor próbáld meg azt is, hogy a tágulási tartály szelepre felcsavarsz egy olyan szelepsapkát, ami tökéletesen zár.
Ne felejtsd el, hogy van még néhány hibaforrás: csövezés, hőcserélők, csatlakozások, ESBE...

Egyszerre csak egy dolgot változtass.
2011-07-23
16:28:46
Előzmény: robert #16225#16232
robert,
A tágulási tartály (18L-es) eredetileg 2.1baron volt most 1.9en van.
steing
2011-07-23
12:46:37
Előzmény: steing #16224#16227
steing!

Ezért jobb a fagyállófolyadék,jobban látható a szivárgás mégha kisebb is mert a desztvíz nyomnélkül leszárad.Én télen,nyáron fagyállóval használom,mint már leírtam ha eléri a tartályom a beállított max hőmérsékletet a vezérlő csak 100C-os kollektornál kezd keringetni.85C-ra van állítva a tart.max.ezért ez a helyzet most ebben a kánikulában elég sokszor előfordult,főleg amikor nem voltunk itthon 1hétig,meg a gyerekek is sokat vannak a nagyszülőknél és ilyenkor ketten használjuk a vizet.Esetleg nincs keringési gond a rendszerben ami miatt megforrna és ezáltal belevegősödne?120C-felett 2bar-on is necces a deszt víz.

Üdv!
2011-07-23
11:39:13
Előzmény: steing #16223#16225
steing,

Nem találom a kollektor köri tágulási tartályod méretezését, adatait.
2011-03-28
18:22:38
#13258
Ja, és kicsit off.. A 16os gebo csőre visszatérve. Írtam korábban, hogy 1700Ft/m árnál nem találtam jobbat, helyben. Megrendeltem az ebay-ről csütörtök du. kb.16 órakor. És majd' leestem a székről ma reggelinél, mert hozta a GLS... Németországból, 1 munkanapalatt(plusz a 7vége, ugye).... ja és elfelejtettem irni, hogy mindezt 1000Ft/m árért.... azaz 26.000Ft a 40 méteren, szóval, non... bocs az offért.
2011-03-21
13:46:32
Előzmény: steing #13106#13122
steing!

Ha már mindenáron rézcső spirál hőcserélőt akarsz belülre a bojlerbe, akkor azt nem a hőfok miatt, hanem a mechanikai szilárdság okán kell keményforasztani.
A forrasztásnak, a cső és az alaplemez közötti kapcsolatnak legalább olyan "vastagnak" kell lenni, mint a cső falvastagsága. Ezt ónnal nem lehet kivitelezni. Illetve lehet rakni "fecskefészket", de annak nem lesz sem vízzáró képessége, sem mechanikai terhelhetősége.
Ezért kell a keményforrasztás.

Az ón nem szereti a hideget. Ha körülnézel a környezetedben biztosan látsz olyan horganyzott lemez eresz csatornát, levezető csövet, ami már szétkorhadt, de a forrasztásai még mindig épek. De olyat is, ahol a levezető cső a bilincsek ellenére a saját súlya alatt darabokra szakadt szét.
Az előbbit valódi bádogos ónnal és technológiával készítették. A szétesőket a sokkal könnyebben eldolgozható, puhább, de a fagynak nem ellenálló ónnal forrasztották.
Az ónnal forrasztásnál (régen) apró réz szegecsekkel fogatták össze az egyes darabokat, hogy az ón ne legyen mechanikai terhelésnek kitéve, csak biztosítsa a vízzárást.
A mai rézcsöves - forrasztásos technológiánál a réz szegecsek szerepét a felületet "felmaró" folyató paszta, és a szükségesnél háromszor hosszabb forrasztási felület (hossz) veszi át.

Azt, hogy a profik a szabadban a kollektornál milyen technológiát használnak a rézcsövekhez, leírtam ezen az oldalon a 12903 sz. hsz-ben.

2011-03-21
13:17:37
Előzmény: steing #13120#13121
steing,

Igen, a profi réz csöves rendszerekben mindenhol keményforrasztanak. De nem mindenhol szerelnek rézcsővel (lást Gebo).

Sokan alkalmaznak maguknak lágy forraszt, alpex csövet, sőt még műanyagot is, mert olcsóbb, és azt mondják: legfeljebb kicserélem. "Másholisígycsináljuksoselettbelőprobléma" kivitelezők is gyakran "spórolnak a megrendelő zsebének".

Azt is elhiszem, hogy sokszor így is évekig elműködik hibátlanul a gépezet, mert nem alakulnak ki szélsőséges körülmények. Tehát azt se lehet mondani, hogy biztosan meg fog hibásodni. De a hiba lehetősége megsokszorozódik.

2011-03-21
12:45:56
#13120
ok, pontosítok, azt olvastam a neten, hogy azért nem jó a lágyforrasztás mert 110°C közeghőmérséklet fölött már nem ajánlott. De ha 5rétegü csövet 'használhatnék' ami ugye 90ig birja hivatalosan, akkor a lágyforrasz sem adhatná meg magát. Meg a profi renszerekben ahol rézcső van a kollektortól a tartályig ott is keményforrasztanak végig??
2011-03-20
18:54:09
#13106
Eljutottam addig, hogy a bojler/tartályba be kellene szerelnem a rézspirált(hőcserélőt) azt irta vki hogy keményforrasztani kell a rézcsövet. Szerintetek? Miért nem jó a sima lágyforrasztás?? Köszi,
2011-03-12
21:50:19
Előzmény: lacbp #12900#12903
lacbp!

Egy kicsit bajban vagyok a határozott állásfoglalásommal. Mert, ha egyébként minden jól és sérülés mentesen van megépítve, akkor az ötrétegű csőnek is ki kellene bírnia a kollektoros igénybevételt. Többen ezzel építettek, de a rendszerük későbbi sorsáról nincs információm.
Ami ezt leíratta velem, arról mindent megírtam.

Nálunk én az UNI csőre számítottam, amikor beszereztem az ajánlatokat. De mindenki rézcsőre adott, jelentősen eltérő ajánlatokat.
Az építéskor kiderült, hogy a kollektor gyűjtőcső csatlakozásánál roppantógyűrűs hollandert, peremes, teflon tömítéses gégecsövet "kellett" a gyűjtőcső hosszméret változásai miatt használni. A szabadban lévő 20-as rézcsövek szintén roppantógyűrűs, hollanderes csatlakozásúak. Az idomos, forrasztásos kötések csak onnantól készültek, ahol már nem érvényesülhetnek a maximális téli minuszok. Tehát pl a db tartálytól a falon keresztül vezető cső az utolsó aminek a külső végén lágyforrasztásos kötés van. Ide még szerintük jut elegendő meleg levegő a szigetelt db tartályból. Belül mindenütt lágyforrasztás van.

A db-s rendszernél a teljes külső csőrendszer egész éjszaka üres. Még a zárt rendszereknél esetleg kialakulható gravitációs feláramlás sem fűtheti valamennyire a csövezetéket. Pár óra alatt a szigetelés ellenére is áthül a rézcső a külső hőmérséklet közelébe. Minusz 20 fok környékére már nem mernek a kültérben lágyforrasztást megkockáztatni.

Ebből adódott a rendszerem hibája is. Mivel a bilincsek ellenére sem teljesen merev a csőrendszer, így előfordulhatott, hogy egy derékszögű kötésben (vízszintes szakaszból felfelé) visszamaradhat egy kevés víz a könyök alján. Visszamaradhat a gégecső bordái között is, de legfőképpen a hollanderes kötéseknél. Nálam egy hollanderes kötésnél, idomnál visszamaradt vízcseppből kialakult jéghártya okozot dugulást a csőrendszerben az első télen. Ezt ugyan két három ráindulás után a nyomás áttörte, de addig nagyon megijesztett.
Azóta télen fagyállóval, nyáron vízzel járatom a rendszert. A fagyás hiba megszünt. Nyáron, vízzel üzemeltetve talán egy picivel nagyobb a hozam, mintha fagyállóval járna.
2011-03-12
18:44:59
Előzmény: szemi #12889#12900


A 200fokkal kapcsolatban igazad lehet...

Amúgy ti miből csináljátok a rendszert? sima 2,5m es 16- os rézcső szálból, kemény forrasztással?
2011-03-12
10:55:42
Előzmény: lacbp #12883#12889
lacbp!

Nem lehet egy max 100 fokot előállítani képes kazánt, egy (ha csak rövid időre is) 200 fok feletti, robbanásszerű nyomás emelkedést okoz(hat)ó kollektorral összehasonlítani.

Amit leírtál, arról hasonló az én tapasztalatom is.
Ami miatt nem építenék be a szolárkörbe ilyen csövet, azt az éjjel végignéztem.
Megkerestem a svájci gyártó PE-RT/AL/PE-HD felépítésű, SKZ A 275 minősítési számon nyilvántartott csövének a eredeti, meglehetősen régi dokumentumait.

Nem akarom, hogy ebből is "mágnesvita" legyen, ezért akit érdekel, nézzen maga utána!

Én azt olvastam ki belőle, hogy igencsak csökken a nyomás állósága közelítve a gyárilag elképzelhető maximális (nem a max üzemi!) hőmérséklet közelében.
10 fok alatti alkalmazás lehetősége nincs is említve, lévén szó speciális padlófűtés csőről.
Viszont elgondolkodtató kell legyen, hogy már a (normál körülmény!) 20 fokon történő fektetés esetén is CSAK speciális hajlító és más segédeszközökkel garantálják a cső 10 éves megbízható működését.

Mellékes, de leellenőrizhető. Az egyszerőbb 2-3 réteges, áttetsző, oxistoppos csöveket meg kell nézni a visszafordító (hajlító sablon nélkül készített) hajlításoknál. Tele van jól látható repedésekkel. Magyarul oda a garantált nyomás állósága, az oxistopp képessége, és előre bele van "építve" a szivárgás lehetősége.

Tehát igaz lehet az, amit a hajlítás és a hideg kapcsolatáról mondtak nekem.

Egy kimaradt csődarabon minden adatot megtaláltam a hőmérsékleti értékek kivételével. Megjegyzem, ez az adat a gyári minősítésen, adatlapon meg van adva, de az eredeti bevizsgált csövön sincs feltüntetve.
Más vélemény szerint azokon a ma kapható csöveken azért van feltüntetve, mert vagy más a gyártója, vagy gyengébb minőségű, koppintott a cső.
Érdekes módon ezek olcsóbbak is, mint az eredeti volt!

Szerintem az eredetit gyártó nem támogatja a termék más célú felhasználását.
Elképzelhető, hogy a más célú felhasználás során bekövetkezett problémák, reklamációk miatt tartja a "távolságot" a más gyártmányoktól.
De ez csak a magán véleményem!


2011-03-04
09:02:37
Előzmény: durkonorbi #12491#12504
hát ez a durva, hogy németországból megrendelem, házhoz hozzák, és ha rendelek 1-200m-t akkor 800ft/m re jön ki, ha 40m-t akkor meg 1050Ftra... és ez a DN16os ami 3/4"os ha jól értem. a DN12es a feles, nem?

durkonorbiVálasz erre
2011-03-03
21:41:18
Előzmény: steing #12413#12491
Nálunk a helyi boltban a collos GEBO kerül kb. 2000 Ft/méterbe... azt hiszem a fél collos olyan 900-1000 ft ... de ez vre van, nem gázos, ami egyébként sokat nem jelent a fő tulajdonságait tekintve, "csak" gondolom gázhoz más bizonylatolás kell az előírások miatt, és picit más a termék is...
2011-03-01
22:35:13
#12413
a legjobb ár eddig erre(Vp megye) 1600Ft/m a 1/2"osra a 3/4es pedig 1800. Szóval ha valaki tud 700ért még mindig vevő lennék 30-40 méterre ;-)
durkonorbiVálasz erre
2011-02-27
19:27:54
Előzmény: zsezse #12269#12323
GEBOból is van kétféle: az egyik erős, merev falú, de a fél collosból pl. 10 cm-es átlújú körívvel bíró spirált is tekertünk már gond- és deformáció nélkül.

A másik, ami pont olyan mint a GEBO (talán az is az, nem tom), az meg nagyon könnyen hajlik, rugózik, majdnem úgy, mint a zuhanycső - persze nem az! :)

Felénk a kiskereskedelmi ára a fél collosnak olyan 1000Ft körül, a nagyker ára így simán lehet az említett! :)
2011-02-27
08:25:24
Előzmény: zsezse #12269#12289
zsezse,
Bordás GEBO csőről beszélsz? Hol kapni 700-ért? Én a háromszorosáért találtam.
2011-02-26
21:12:45
Előzmény: zsezse #12269#12287
zsezse,

hol lehet 6-700körül venni, nekem ennél majd 2xdrágábban mondták... peremezőt adnak kaució ellenében.

köszi, steing
Biosolar Forum  =>  Napkollektorok - Vizes rendszerek  =>  Csőszereléslapozz: 1, 2   következő »
Copyright © 2005-2017 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva