English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  Fűtés - Rendszer rajzok  =>  Villam64 rendszerlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
villam64Válasz erre
2013-08-24
07:25:12
Előzmény: robert #41974#41975
Direkt fűtéssel nem számolok. A vegyes kazán megmarad. A cél csak a gázkazán kiváltása. Előny a számolásnál, hogy ha visszaadod a gázt akkor évi 13300-at is megspórolod. Én célom a szigetelt ház 30 fokos fűtővízzel történő használata. Ezen dolgozom. Irány a passzívház felé.
A 25 fokos víz kevés, de ez a kollektor induló hőmérséklete. A kollektorok hőmérséklete tovább emelkedhet nap közben. Ezt használtam eddig is, csak az induló hőmérséklete volt magasabb a kollektornak, mert a tartály hőmérséklete magasabb volt. Ezért a hatásfoka is alacsonyabb volt a kollektornak. Tehát eddig is teszteltem ezt, csak egy kollektorral. Idén kettő kollektorral tesztelem a ház hőigényét. A változás egy kapcsoló a plusz érzékelővel. A fűtési idényben rengeteget vegetál a kollektor a magasabb induló hőmérséklet miatt. A meleg vízre már nem elég, tehát inkább fűtés rásegítést erősítem inkább. Amennyit tudok a vegyessel pótolom. Lesz egy információm a gáz fogyasztásból, hogy állok a leválasztáshoz.
2013-08-23
23:40:45
Előzmény: villam64 #41973#41974
villam64,

21 fok tároló-hőmérsékletet állítottál be. A kollektor hatásfoka ebben a munkapontban magas, de az előállított víz hőmérséklete semmilyen fűtési mód mellett sem felel meg. Hiába sokszorozod meg a hőleadó felületet, ha a hőmérséklete alacsonyabb, mint a helységeké.

35 fokos fűtővíz mellett a kollektor minimum 40 fokos.

Így a 3 kollektoros verzióban ~1450kWh a hozam (éves fűtési hőszükséglet ~4300kWh).

A ház max fűtési teljesítménye = 2.5kW (ezt állítottad be), ami sokkal kevesebb, amikor télen süt a nap (talán 0 kW), de akkor mondjuk 4kW-ot nyomnak a kollektorok. Ezt a teljesítményt nem vezetheted a fűtési rendszerbe, de a tároláshoz nem elegendő a hőmérséklet.

Vagyis nem jöhet össze akkora megtakarítás, amennyit kalkuláltál.

Napkollektorral nem lehet direkt fűtést csinálni. Sem vizes, sem légkollektorokkal.

villam64Válasz erre
2013-08-23
22:30:22
Előzmény: robert #41972#41973
Nem-nem. A 21 fok egy beállítás a programodban. Abból indultam ki, hogy 21 fokot tartok a lakásban, tehát a hőfokkülönbség kapcsoló ehhez viszonyít, és a beállított különbségre keringtet. Betolja a rendszerbe a kollektor többletét, majd kikapcsol. Kollektor többlete esetén melegszik a rendszer, alatta csak belökdösi amit össze szed a kevésből. Viszont ilyenkor jobban kihasználható a szórt fény. A cél, hogy a lakás fűtéséhez alacsony hőmérsékletű rendszer legyen. Padló-falfűtéssel. 1 méter magas falfűtés megduplázza a hőleadó felületet. Tehát alacsonyabb fűtőközeg hőmérséklet lesz utána. Külön szerelvényezés nem kell, mert sorba kötném a padlóval.
2013-08-23
20:51:18
Előzmény: villam64 #41966#41972
villam64,

És mihez kezdesz a 21 fokos vízzel?


villam64Válasz erre
2013-08-23
17:12:55
#41966
Most találtam egy beállítást Róbert programjában. Ekkor a fűtésre fordított hozam látható. Ez 1 kollektornál 60 m3, 2-nél 124 m3, 3-nál 163 m3 földgázzal lenne egyenértékű. Úgy oldanám meg, hogy az egyik hőfokkülönbség kapcsoló hmv tartály érzékelője helyett téli üzemmódban, egy lakás érzékelőt kapcsolnék rá, egy váltó kapcsolóval. A kollektor szivattyú tiltja a gázkazánt, és a puffert. A vegyes kazánt nem, de vagy hajnalban fűtenék, vagy este, így nem ütközik.
http://apps.biosolar.hu/solar_gain/?coll1=TZ58-1800-30R&coll2=TZ58-1800-30R&coll3=TZ58-1800-30R&ca1=2.4&ca2=2.4&ca3=2.4&pcs1=1&pcs2=2&pcs3=3&col_azm1=-10&col_azm2=-10&col_azm3=-10&col_tilt1=53&col_tilt2=53&col_tilt3=53&Ta1=21&Ta2=21&Ta3=21&buffer_capacity=100&P=0&loss_pipe=1000&contr_p=0&pump_p=0&t_lim=14&heat=2.5&sh=2100&ho_start=1&nap_start=1&ho_stop=12&nap_stop=31&esrc=365.0
villam64Válasz erre
2013-08-16
14:22:36
Előzmény: grano #41865#41866
Az ötlet jó. Belegondolva olyan, mint a kazánvédő szelep. Egyenlőre megcsinálom az idei kapcsolást, és azt tesztelem most télen. Mert bekerült a rendszerbe plusz egy kollektor. Picit módosított puffer bekötés. Meg szárazabb, fedett tároló. Ezek hatása érdekel az idén. A 80 fokot azért hoztam inkább fel, hogy túl lett méretezve a puffer, bár most a nyári kánikulában, legalább a kollektort kordában tudta tartani, hogy ne kelljen letakarni. Minden jó valamire. Kivéve a nyári hő eltárolására, arra nem jó.
2013-08-16
14:09:37
Előzmény: villam64 #41090#41865
villam:
gondolkodtam a héten a tömegáram szabályozásán és eszembe jutott a rendszered.
Írtad, hogy " Még a 80 fokos kazán előremenőt is nehezen, hosszas intenzív tüzelés után értem el."
Nem tudom, hogy mennyire érzed sarkallotasnak a 80 fokos előremenőt, ha igen akkor van egy gondolatom a dologhoz.
Egy hagyományos szivattyúval nehéz elérni a változó tömegáramot.
Mégsem lehetetlen és ehhez nem kell fojtani.

Egy adaptos szivattyúval egyszerűbb lenne, hiszen azt ha részlegesen fojtod visszáb vesz.
A sima nem. Mégis lehet variálni vele, mégpedig azzal a kapillárisos fejjel amit említettél.
Ha az 80 fokos akkor a kapilláris érzékelője az előremenőbe, a szelep pedig a szivattyúval párhuzamosan kötve. Kell még egy sima szelep, mondjuk radiátor visszatérő. Amíg a kapilláris nyit a szivattyú nem (illetve keveset) nyom a kazánba, a kazánon kevés víz áramlik át, tudja hozni a szükséges dT-t. (kis tömegáram nagy dT). Ha megvan a szükséges hőfok a szelep zár, nő a térfogatáram.
A + szelep ahhoz kell, hogy azért a kazán felé valamennyi szállítás legyen, azt igazán hozzá kell hangolni a rendszerhez. Minden egyéb maradhat ami most, csupán egy térfogatárom szabályzott rendszer lett a mostaniból.

Egy gondolat.



villam64Válasz erre
2013-06-20
10:41:45
Előzmény: grano #41088#41090
A kazánom szerintem is kicsi, de a szigetelés után nem házhoz kicsi, hanem a puffer tartályhoz kicsi. A házat most már 1 óra alatt fel tudom fűteni. Amikor a tartályt vettem, akkor csak 5 cm szigetelés volt a házon, most 15 cm. És nem számoltam puffer méretet a kazánhoz. Ez később tanultam meg. Ma már 1 m3 puffert tennék. És tovább szigetelni.
2013-06-20
10:27:39
Előzmény: villam64 #41077#41088
villam:
akkor lehet, hogy kicsi a kazánod a házhoz?
A vegyesek javánál a teljesítményt szénre adják meg, tüzifával legalább 10-20%-al kevesebb.
Az is ugye egy ideális állapotban.
Van hozzá egy jó esetben nagy szivattyú. (vagy nagy fokozatba kapcsolt).
Gondolatilag megint csak a tömegáramokhoz jutok vissza.

A 80 fokos előremenő egy vegyestől szerintem tök jó, csak az a kérdés, hogy abból mennyit kér vissza a kazánvédő szelep?
Így mennyi jut a ház fűtésére?

villam64Válasz erre
2013-06-19
12:14:36
Előzmény: grano #41075#41077
Eddig nem sikerült túlmelegítenem. Ugyebár a gázosodáshoz magas hőmérséklet kell. Még a 80 fokos kazán előremenőt is nehezen, hosszas intenzív tüzelés után értem el. Az idén a maradék fa már megfelelő tető alatt lesz, tehát szárazabb anyaggal dolgozom majd. Meglátjuk. Azt se felejtsd el, hogy a visszatérő 70 fok, a kv2-nek még akkor sem kell teljesen nyitnia a puffer felé. Csak akkor nyit teljesen a puffer felé, ha nem tudja 70 fok alá hűteni a visszatérőt a puffer hidegebb vizével. Ekkor meg a puffer felé 9 a kvs-e a kv2-nek. Tehát a gyengébb szivattyú teljesítmény a meghatározó. Hány fokos kazán előremenőt gondolsz maximum egy viadrus vegyesnek?
Buborék mindenképp képződik a víz melegítésénél. Róbert átette a halastóhoz, hogy mennyit változik a víz oxigén (gáz) felvevő képessége melegedés hatására. Még a gázkazánok kimenetére is kellene buborék leválasztó. Akkor talán nem merülne fel bennük a kérdés 1-2 hónap után, hogy hova lett a nyomás.
2013-06-19
11:17:22
Előzmény: villam64 #41064#41075
villam:
sokadszori átnézés után: az a megoldásod, hogy a radiátor szelepek szépen zárjanak le, ezzel terelve a bojler felé tömegáramot.
Ha a bojler is átmelegszik és a visszatérő is magas akkor kezdi el tölteni a puffert a kv2.
Nem rémlik, hogy írtad e: nem melegszik időnként túlságosan is a kazán?
Mert ha csak a HMV marad akkor kevés a keresztmetszet és lecsökken a tömegáram és ezért buborékosodhat a kazánod.
villam64Válasz erre
2013-06-18
11:02:42
Előzmény: grano #41063#41064
Valami félreértés van köztünk. - A 300 literes HMV tartály hőcserélője rajta van a fűtés rendszeren párhuzamosan, és a kollektor körön visszacsapókkal szétválasztva az irányok. Ezen kívül a kazánnál a 2000 literes puffer a kv2 60 fokos kazánvédőn. Amikor 60 fokos a lakás felől (a 300 literes HMV hőcserélő is) a visszatérő, akkor nyit a kv2, és keveri hozzá a puffert. A kv1 a 60 fokos vizet keveri alapból a kazánnak. A HMV-t a tartályból veszem, nem a hőcserélőn. A kollektor kör és a kazánkör nyomása azonos, mert ugyan az a víz van benne, össze van nyitva. Külön a kollektor körnek nincs tágulásija ezért, hanem a kazán köri tágulásit használja.
'ha meleg a bojler akkor hol adja le a hőt?'
Tehát, ha még nem látható át, akkor pontosítsd a kérdésed. Lehet nem arra válaszoltam, félreértettem. Meg lejjebb a teljes rendszer rajzot kell nézni. Ez csak töredéke.
2013-06-18
09:43:16
Előzmény: villam64 #41059#41063
villam:
ha meleg a bojler akkor hol adja le a hőt?
Mert értem én, hogy két hcs, de ha meleg a HMV akkor 10 spirál se ad le semmit sem.
villam64Válasz erre
2013-06-17
21:50:07
Előzmény: grano #41056#41059
Nem. Az alsó és felső hőcserélőt sorba kötöttem. Így megnövelve a hőleadást. Teljes terjedelmében felfűti a HMV-t. Ezután meg a kazán felé a visszatérő 60 fok fölé megy, és nyílik a második kazánvédő a puffer felé, mérsékelve a hőfokemelkedést a kazán bemenetén. És csökken a térfogatáram a lakás és HMV felé. Ezt kéne gyakrabban elérnem. 1 töltet éppen elég a lakás felfűtéséhez, és a HMV néhány 10-20 fokos emeléséhez. A 70 fokos HMV-hez még 1-2 órát rá kell fűtenem. A nagy pufferhez meg egész napos intenzív tüzelés kell, hogy felfűtsem. Némelyik radiátor thermofej időnként kinyit, és melegíti a helyiséget. Talán, ha egyszer sikerülne átfűtenem a nagy puffert. Akkor is nagy hőnyelő a 24 kW-os kazánhoz a 2 m3 puffer. Egyéb csapi zárásokat nem akarok használni, mert megforraltam már a kazánt, hogy elfelejtettem egyet kinyitni. A vezérlést meg 1-1 relé megoldja. Meg 1-1 hőfokkapcsoló.
2013-06-17
21:08:13
Előzmény: villam64 #41049#41056
villam:
amikor a thermofejek zárnak akkor megnő a bojleren a térfogatáram.
Nem fűti fel nagyon a puffer alját?

villam64Válasz erre
2013-06-17
09:09:30
Előzmény: grano #41045#41049
Ez így van. De a kazán teljesítménye nagyobb, így nem jelentős a kezdeti visszaáramlás. automatikusan működik. Nálam minden radiátoron thermofej van, így a minimális keringést a kazán felé a HMV tartály hőcserélője végzi. Így is feltudom fűteni 70 fokosra úgy, hogy a kazán a fűtés végén nem hűti vissza, mert a 60 fokos kazán termosztát még így is előbb lekapcsol. Hidegebb lesz a kazán 10 fokkal, mint a tartály. Valószínűleg a puffer könnyedén lehűti a kazánom a 60 fokos szivattyú indító üzemmódra. Nekem rendesen működött. Amikor a napkollektor bekapcsolt, és még fűteni kellett, akkor kikeringtette a HMV tartályból a meleg vizet, és a nyitott thermofejes radiátorszelepeken átnyomta a fűtés rendszerbe. Amikor a kollektor többet termelt, mint a ház hőigénye, akkor lassan visszapótolta a kivett hőenergia egy részét. Előnye, hogy nincs külön vezérlése. A hmv tartály a kazántól 14 méterre van a fűtés rendszeren visszacsapóval. Úgy van a két hőcserélő is bekötve sorba, hogy alul megy bele a meleg, így előbb összekeveri a tartály vizét, majd egységesen melegíti a 300 litert. Lehet, hogy furcsák az ötleteim, de néha működnek.
Meg abba is gondolj bele, hogy a fűtés rendszeren a kihűlt radiátorok felől 10-20 fokkal hidegebb visszatérőt kap a kazán. A visszatérőhöz minimálisan hozzákevert HMV hőcserélőből csak a keveredést, és a kazán indulását segítem. Ráadásul a visszacsapó is csökkenti az áramlást a hőcserélő felé, és inkább a radiátor thermofejeinek zárása után kezd az áramlás a tartályra terhelődni. Ezáltal egy primer puffer szerepét tölti be a HMV előállítása mellett, majd utána lép be a szekunder nagy puffer.
Meg nem egy új bekötés, hanem amit most télen használtam.
Ez a HMV tartály hőmérője. http://wea.biosolar.hu/channels/37/
2013-06-17
06:19:46
Előzmény: villam64 #41042#41045
villam:
amikor a HMV így, állandóra megy, akkor a felfűtött bojlertől már előre hőfok megy vissza a puffer/kazán hoz.
Az indulást sem segíti, mert ha neki is kell akkor abból a kevésből amit már ad a kazán, abból is elvesz.

Én maradok a funkcionálisan külön körök mellett.
villam64Válasz erre
2013-06-16
11:43:02
#41042
A pufferem bekerül a kazánházba. Így újra kötöm a rendszert. Meghagyom a két kazánvédős kapcsolást, mert működött. Viszont kétféle bekötési módot találtam. Nem látok különbséget a kettő között, de inkább az 1.-t kötöm be. A jelenlegi biztonsági szerelvényeket nem rajzoltam be, ez csak bekötés. A HMV hőcserélőjén is rajta van a visszacsapó.



villam64Válasz erre
2013-04-01
20:35:53
Előzmény: grano #40019#40025
Mert már minden megvolt használatban. Utólag minek tervezni? Egyébként most sem tudom kiszámolni. Tapasztalataimat használom. Meg szerintem jobb a variáció. Nem kényes a tömegáramra.
2013-04-01
17:12:43
Előzmény: villam64 #40001#40019
villam:
"Biztos egyszerűen számolhatók, csak az én esetemre sem igaz ez az állítás."
Miért nem?
Tudod mennyi gáz fogy, ebből kb tudod a házad hőigényét. Tudod az előremenőd, tudod a visszatérőd, adódik a tömegáram.

Ebből miért nem tudsz kiindulni?
2013-03-31
19:27:12
Előzmény: villam64 #39999#40005
NEm igazán értem a logikádat...de úgy néz ki te sem az enyémet ! :-)
És az is tisztán látszik, hogy nem is igazán tudjuk meggyőzni egymást ! :-)
Marad az egyezésünk a hobby fűtésreszelésről ! :-)

" Csak az, hogy ne szívjon a fűtés rendszer szivattyúja a pufferből, amikor megy a kazán."
Szerintem ha van keverőszelep a fűtőkörben, akkor azzal simán kivédhető az, hogy a fűtőköri szivattyú a pufferból szívjon. De ehhez alacsonyabb hőfokú vizet kell küldeni a fűtőkörbe, mint a kazán előremenő.
szerintem
villam64Válasz erre
2013-03-31
12:35:29
Előzmény: grano #40000#40001
Jól látod, ez a bekötés sem tökéletes. Csak először megalkottam, utána kezdtem átnézni a variációkat. És továbbra sem tartom jónak ezt az alapbekötést. És meghagyom a jelenlegit. A kv2 kettő bekötésénél az gondolkodtatott el, hogy ha félig kinyit a kv2 a hagyományos bekötésnél, de még ennél is, akkor a kazán szivattyúja ellen nyomást ad a fűtésköri szivattyúnak. De most ezen is tovább elmélkedve, ekkor megfut a hőmérséklet a kevert ágon, és a kv2 kettő egyből átvált. Igazából azért tettem a tartály aljára a kv2 hideg ágát, mert könnyebben tartja akkor a kívánt hőfokot. Így, elméletileg szívó hatást fejt ki a tartály alján, és a kazán előremenőjéből több megy a visszacsapón keresztül a tartályba, és csökken a nyomás a kv2 meleg ágán.
Biztos egyszerűen számolhatók, csak az én esetemre sem igaz ez az állítás. Toldozgatunk, és nem egy újat építünk. Ha megtehetném, már lebontottam volna a házam. Meglévő rendszert variálgatom.
2013-03-31
12:18:51
Előzmény: villam64 #39999#40000
villam:
nekem itt most rengeteg ellentmondás van az általad írottakkal és a képpel kapcsolatban.
Azt írod, hogy nem akarod keverni a puffert.
Akkor miért kap csakis és kizárólag a pufferből a KV2 hideg ága?
Kiváncsi lennék arra az állapotra amikor a vegyes még nem igazán ad, a KV2 bekeverne, de nincs miből, a meleg ágon alig jön? Esetleg visszahűti a vegyest is a KV2 M2 ág?

Az amiket leírtál jó részt szerintem egyszerűen számolható.
Amiket pufferkeveredési anomáliákat eddig láttam azoknál jellemzően nagy fűtésköri tömegáram adódott. Még ha a fűtéskör tömegárama megfelelő is, felrúghatja az egészet a magas előremenő és/vagy a kis puffer.
A hármas együttesen meg szinte használhatatlanná teszi a rendszert.


villam64Válasz erre
2013-03-31
11:51:21
Előzmény: grano #39997#39999
Az ok. Jó néhány panasz előfordult ezeken a fórumos oldalakon is a pufferes rendszerekkel kapcsolatban. Leginkább ezekre reagálok ezekkel a variálásokkal, gondolatokkal. Jó néhány tapasztalatomat leírtam már. Nem ez az első verzió a rendszeremben. A víz is akkor rétegződik jobban, ha nagy a hőmérséklet különbség. Különben keveredik. De engem ez sem zavarna. Csak az, hogy ne szívjon a fűtés rendszer szivattyúja a pufferből, amikor megy a kazán. Mert ezt, ha nincs levédve, akkor hozzákeveri a puffer hideg vizét, és lassabb lesz a felfűtése a lakásnak, és idegeskedik az ember néhány 100e ft árán. Ezt sok minden befolyásolja. A kazán teljesítménye, és pillanatnyi teljesítménye. A lakás hőigénye. Mennyi idő alatt melegszik át a visszatérő. A kazán és a fűtésköri szivattyú viszonya. Tehát jól meg kell tervezni egy általános alap bekötésű rendszert, és meg is kell építtetni. Nem lehet azt mondani, hogy pénzhiány miatt ezt kiveszem. Itt kisebbet építek be.
villam64Válasz erre
2013-03-31
11:33:10
Előzmény: dejoe #39994#39998
Első. A lakás hőigényének csökkentése. Hánynak jutott eszébe a rezsicsökkentés után, hogy a pénzből szigetelgessen?
A 70 fokos előremenő szerintem vegyes és radiátoros kombinációnál kell. Ma reggel befűtöttem. A gázzal 18 fokot tartottam hét közben. Volt esélyem felmelegíteni 3 óra alatt a falakat? Nem. Az emberek nem azért állnak rá a vegyes tüzelésre, mert van szabad 12 órájuk tüzelni. Azt hiszik hogy egyszer megpakolják és kész. Közben 100 kWh hiánya van a lakásnak, mert hűl a két tüzelés között.
Hogy miért nincs keverőszelep a fűtéskörben? Mert az 5 cm szigetelés mellett is szükségem volt a 70 fokos előremenőre. A radiátoraim megmaradtak, a nagy vízterű tagos lemez radiátorok. Kell 1 óra legalább, hogy látható legyen a fűtés. Amíg működnek használom. De mivel látom,hogy mennyire problémás a külön fűtésköri szivattyú, lehet, marad a mostani bekötés, és ráengedem a padló alá a 70 fokos vizet. A csövek ugyan úgy a levegőben lesznek, mint a kandallós padlófűtésnél. A jelenlegi két kazánvédős bekötés, elég jól szabályozza, hogy a tartályra ne menjen víz, amíg a visszatérő át nem melegszik.
A kazánról a véleményem. Számoljunk. Elég a háznak 24 órában 8 m3 (10 kW-os gázkazán elég) a leghidegebb napokon. Ez 72 kWh. Hazaér az ember este. Mivel vegyessel fűt, ezt a 72 kWh-át azonnal pótolnia kell. Ha 10 kW-os vegyes kazánt vesz, akkor legalább 8 órát fűt, hogy ezt pótolja. Közben 24 kWh-át hűl a háza, tehát 96 kWh-át kellene pótólnia. Ami 10 óra fűtés, hajnalig, majd mehet dolgozni. Tehát vegyen 32 kW-os kazánt, hogy ne kelljen alvás helyett fűtéssel foglalkoznia. Lehet a számokon finomítani, de a kényelemnek ára van. Nagyobb kazán, mint az elégséges.
A pufferrel nekem is az volt a célom, hogy áthidaljam a két begyújtás közötti időszakot. Csak a lakás hőigénye miatt, még nem sikerült felmelegítenem a 2 m3 puffert a 24 kW-os vegyes kazánnal. Az idén fa hiányában nem is akartam. Meg idő hiányában sem. Remélem a következő fűtési idényben már sikerül. De további szigetelések árán.



Biosolar Forum  =>  Fűtés - Rendszer rajzok  =>  Villam64 rendszerlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5   következő »
Copyright © 2005-2017 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva