English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  Fűtés - Rendszer rajzok  =>  Villam64 rendszerlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
villam64Válasz erre
2013-08-24
09:32:20
Előzmény: robert #41978#41980
Az, hogy drága, az nem biztos, mert szerintem a hőszivattyú drágább. Viszont mások is megjegyezték a szolgáltatótól függetlenedést. Egy csekkel kevesebb lenne mondjuk egy kollektor árán. A cél elfogadható, ideális szintre hozni a kollektor számát a fűtés rásegítéshez. Én maximum 4 kollektorig mennék el 80 m2 háznál. Ezt kell a legjobban a fűtés rendszerhez illeszteni. Ez csak az alacsony hőmérsékletű járatás lehet. A komfort romlik, ha valaki visszaadja a gázt. A komfortnak ára van. De most már mi értelme van pénzben tárolni a vagyonodat? Tehát 9 kollektorral ne számoljunk. Ez a számolás csak a fűtés rásegítés összegét mutatja, a hmv nincs benne, az tovább javítja a megtérülést. Télen a globál sugárzás 60 %-a szórt fény. Ez hmv készítésre nem használható. Ez minél alacsonyabb hőmérsékletű felhasználást igényel. Összhangba kell hozni a plusz berendezést, a plusz költséget, a hőigényt, a hozamot. A fűtést hozzáhangolni. Eddig hajnalban gyújtottam be. Ez változik. Elsősorban esti begyújtás a hmv miatt, esetenként hajnalival. Nappal hadd menjenek a kollektorok alacsony hőmérsékleten kis veszteséggel. Idén még nem veszek fát, majd jövőre. Még van sok hulladék. Most a télen elhasználom.
2013-08-24
08:24:19
Előzmény: villam64 #41975#41978
villam64,

A ház fűtési energia-igényét már most is tudhatod: gáz + fa .
Ebből könnyen kiszámolható a fűtési teljesítményigény kW/(Tbelső-Tkülső).

Nem jelent megoldást, ha az energiaigényt próbálod a napkollektor hozamával lefedni, mert a termelés és a szükséglet nagysága egy adott időpontban különbözik.

A kollektorok számának a növelése csak rontja a hatásfokot.
Amíg 3 kollektor esetén (alacsony komfortérzet mellett) 30% a szoláris hányad, addig 6 kollektor esetén 45%, 9 kollektor esetén pedig 50%. Innen kezdve hiába szerelsz fel több kollektort, az arány nem fog javulni.
Vagyis egy kis fogyasztású ház (4300kWh/év) alacsony fűtési költségét nagyon drága eszközökkel csökkented, cserében romlik a komfort.

villam64Válasz erre
2013-08-24
07:25:12
Előzmény: robert #41974#41975
Direkt fűtéssel nem számolok. A vegyes kazán megmarad. A cél csak a gázkazán kiváltása. Előny a számolásnál, hogy ha visszaadod a gázt akkor évi 13300-at is megspórolod. Én célom a szigetelt ház 30 fokos fűtővízzel történő használata. Ezen dolgozom. Irány a passzívház felé.
A 25 fokos víz kevés, de ez a kollektor induló hőmérséklete. A kollektorok hőmérséklete tovább emelkedhet nap közben. Ezt használtam eddig is, csak az induló hőmérséklete volt magasabb a kollektornak, mert a tartály hőmérséklete magasabb volt. Ezért a hatásfoka is alacsonyabb volt a kollektornak. Tehát eddig is teszteltem ezt, csak egy kollektorral. Idén kettő kollektorral tesztelem a ház hőigényét. A változás egy kapcsoló a plusz érzékelővel. A fűtési idényben rengeteget vegetál a kollektor a magasabb induló hőmérséklet miatt. A meleg vízre már nem elég, tehát inkább fűtés rásegítést erősítem inkább. Amennyit tudok a vegyessel pótolom. Lesz egy információm a gáz fogyasztásból, hogy állok a leválasztáshoz.
2013-08-23
23:40:45
Előzmény: villam64 #41973#41974
villam64,

21 fok tároló-hőmérsékletet állítottál be. A kollektor hatásfoka ebben a munkapontban magas, de az előállított víz hőmérséklete semmilyen fűtési mód mellett sem felel meg. Hiába sokszorozod meg a hőleadó felületet, ha a hőmérséklete alacsonyabb, mint a helységeké.

35 fokos fűtővíz mellett a kollektor minimum 40 fokos.

Így a 3 kollektoros verzióban ~1450kWh a hozam (éves fűtési hőszükséglet ~4300kWh).

A ház max fűtési teljesítménye = 2.5kW (ezt állítottad be), ami sokkal kevesebb, amikor télen süt a nap (talán 0 kW), de akkor mondjuk 4kW-ot nyomnak a kollektorok. Ezt a teljesítményt nem vezetheted a fűtési rendszerbe, de a tároláshoz nem elegendő a hőmérséklet.

Vagyis nem jöhet össze akkora megtakarítás, amennyit kalkuláltál.

Napkollektorral nem lehet direkt fűtést csinálni. Sem vizes, sem légkollektorokkal.

villam64Válasz erre
2013-08-23
22:30:22
Előzmény: robert #41972#41973
Nem-nem. A 21 fok egy beállítás a programodban. Abból indultam ki, hogy 21 fokot tartok a lakásban, tehát a hőfokkülönbség kapcsoló ehhez viszonyít, és a beállított különbségre keringtet. Betolja a rendszerbe a kollektor többletét, majd kikapcsol. Kollektor többlete esetén melegszik a rendszer, alatta csak belökdösi amit össze szed a kevésből. Viszont ilyenkor jobban kihasználható a szórt fény. A cél, hogy a lakás fűtéséhez alacsony hőmérsékletű rendszer legyen. Padló-falfűtéssel. 1 méter magas falfűtés megduplázza a hőleadó felületet. Tehát alacsonyabb fűtőközeg hőmérséklet lesz utána. Külön szerelvényezés nem kell, mert sorba kötném a padlóval.
2013-08-23
20:51:18
Előzmény: villam64 #41966#41972
villam64,

És mihez kezdesz a 21 fokos vízzel?


villam64Válasz erre
2013-08-23
17:12:55
#41966
Most találtam egy beállítást Róbert programjában. Ekkor a fűtésre fordított hozam látható. Ez 1 kollektornál 60 m3, 2-nél 124 m3, 3-nál 163 m3 földgázzal lenne egyenértékű. Úgy oldanám meg, hogy az egyik hőfokkülönbség kapcsoló hmv tartály érzékelője helyett téli üzemmódban, egy lakás érzékelőt kapcsolnék rá, egy váltó kapcsolóval. A kollektor szivattyú tiltja a gázkazánt, és a puffert. A vegyes kazánt nem, de vagy hajnalban fűtenék, vagy este, így nem ütközik.
http://apps.biosolar.hu/solar_gain/?coll1=TZ58-1800-30R&coll2=TZ58-1800-30R&coll3=TZ58-1800-30R&ca1=2.4&ca2=2.4&ca3=2.4&pcs1=1&pcs2=2&pcs3=3&col_azm1=-10&col_azm2=-10&col_azm3=-10&col_tilt1=53&col_tilt2=53&col_tilt3=53&Ta1=21&Ta2=21&Ta3=21&buffer_capacity=100&P=0&loss_pipe=1000&contr_p=0&pump_p=0&t_lim=14&heat=2.5&sh=2100&ho_start=1&nap_start=1&ho_stop=12&nap_stop=31&esrc=365.0
villam64Válasz erre
2013-08-16
14:22:36
Előzmény: grano #41865#41866
Az ötlet jó. Belegondolva olyan, mint a kazánvédő szelep. Egyenlőre megcsinálom az idei kapcsolást, és azt tesztelem most télen. Mert bekerült a rendszerbe plusz egy kollektor. Picit módosított puffer bekötés. Meg szárazabb, fedett tároló. Ezek hatása érdekel az idén. A 80 fokot azért hoztam inkább fel, hogy túl lett méretezve a puffer, bár most a nyári kánikulában, legalább a kollektort kordában tudta tartani, hogy ne kelljen letakarni. Minden jó valamire. Kivéve a nyári hő eltárolására, arra nem jó.
2013-08-16
14:09:37
Előzmény: villam64 #41090#41865
villam:
gondolkodtam a héten a tömegáram szabályozásán és eszembe jutott a rendszered.
Írtad, hogy " Még a 80 fokos kazán előremenőt is nehezen, hosszas intenzív tüzelés után értem el."
Nem tudom, hogy mennyire érzed sarkallotasnak a 80 fokos előremenőt, ha igen akkor van egy gondolatom a dologhoz.
Egy hagyományos szivattyúval nehéz elérni a változó tömegáramot.
Mégsem lehetetlen és ehhez nem kell fojtani.

Egy adaptos szivattyúval egyszerűbb lenne, hiszen azt ha részlegesen fojtod visszáb vesz.
A sima nem. Mégis lehet variálni vele, mégpedig azzal a kapillárisos fejjel amit említettél.
Ha az 80 fokos akkor a kapilláris érzékelője az előremenőbe, a szelep pedig a szivattyúval párhuzamosan kötve. Kell még egy sima szelep, mondjuk radiátor visszatérő. Amíg a kapilláris nyit a szivattyú nem (illetve keveset) nyom a kazánba, a kazánon kevés víz áramlik át, tudja hozni a szükséges dT-t. (kis tömegáram nagy dT). Ha megvan a szükséges hőfok a szelep zár, nő a térfogatáram.
A + szelep ahhoz kell, hogy azért a kazán felé valamennyi szállítás legyen, azt igazán hozzá kell hangolni a rendszerhez. Minden egyéb maradhat ami most, csupán egy térfogatárom szabályzott rendszer lett a mostaniból.

Egy gondolat.



villam64Válasz erre
2013-06-20
10:41:45
Előzmény: grano #41088#41090
A kazánom szerintem is kicsi, de a szigetelés után nem házhoz kicsi, hanem a puffer tartályhoz kicsi. A házat most már 1 óra alatt fel tudom fűteni. Amikor a tartályt vettem, akkor csak 5 cm szigetelés volt a házon, most 15 cm. És nem számoltam puffer méretet a kazánhoz. Ez később tanultam meg. Ma már 1 m3 puffert tennék. És tovább szigetelni.
2013-06-20
10:27:39
Előzmény: villam64 #41077#41088
villam:
akkor lehet, hogy kicsi a kazánod a házhoz?
A vegyesek javánál a teljesítményt szénre adják meg, tüzifával legalább 10-20%-al kevesebb.
Az is ugye egy ideális állapotban.
Van hozzá egy jó esetben nagy szivattyú. (vagy nagy fokozatba kapcsolt).
Gondolatilag megint csak a tömegáramokhoz jutok vissza.

A 80 fokos előremenő egy vegyestől szerintem tök jó, csak az a kérdés, hogy abból mennyit kér vissza a kazánvédő szelep?
Így mennyi jut a ház fűtésére?

villam64Válasz erre
2013-06-19
12:14:36
Előzmény: grano #41075#41077
Eddig nem sikerült túlmelegítenem. Ugyebár a gázosodáshoz magas hőmérséklet kell. Még a 80 fokos kazán előremenőt is nehezen, hosszas intenzív tüzelés után értem el. Az idén a maradék fa már megfelelő tető alatt lesz, tehát szárazabb anyaggal dolgozom majd. Meglátjuk. Azt se felejtsd el, hogy a visszatérő 70 fok, a kv2-nek még akkor sem kell teljesen nyitnia a puffer felé. Csak akkor nyit teljesen a puffer felé, ha nem tudja 70 fok alá hűteni a visszatérőt a puffer hidegebb vizével. Ekkor meg a puffer felé 9 a kvs-e a kv2-nek. Tehát a gyengébb szivattyú teljesítmény a meghatározó. Hány fokos kazán előremenőt gondolsz maximum egy viadrus vegyesnek?
Buborék mindenképp képződik a víz melegítésénél. Róbert átette a halastóhoz, hogy mennyit változik a víz oxigén (gáz) felvevő képessége melegedés hatására. Még a gázkazánok kimenetére is kellene buborék leválasztó. Akkor talán nem merülne fel bennük a kérdés 1-2 hónap után, hogy hova lett a nyomás.
2013-06-19
11:17:22
Előzmény: villam64 #41064#41075
villam:
sokadszori átnézés után: az a megoldásod, hogy a radiátor szelepek szépen zárjanak le, ezzel terelve a bojler felé tömegáramot.
Ha a bojler is átmelegszik és a visszatérő is magas akkor kezdi el tölteni a puffert a kv2.
Nem rémlik, hogy írtad e: nem melegszik időnként túlságosan is a kazán?
Mert ha csak a HMV marad akkor kevés a keresztmetszet és lecsökken a tömegáram és ezért buborékosodhat a kazánod.
villam64Válasz erre
2013-06-18
11:02:42
Előzmény: grano #41063#41064
Valami félreértés van köztünk. - A 300 literes HMV tartály hőcserélője rajta van a fűtés rendszeren párhuzamosan, és a kollektor körön visszacsapókkal szétválasztva az irányok. Ezen kívül a kazánnál a 2000 literes puffer a kv2 60 fokos kazánvédőn. Amikor 60 fokos a lakás felől (a 300 literes HMV hőcserélő is) a visszatérő, akkor nyit a kv2, és keveri hozzá a puffert. A kv1 a 60 fokos vizet keveri alapból a kazánnak. A HMV-t a tartályból veszem, nem a hőcserélőn. A kollektor kör és a kazánkör nyomása azonos, mert ugyan az a víz van benne, össze van nyitva. Külön a kollektor körnek nincs tágulásija ezért, hanem a kazán köri tágulásit használja.
'ha meleg a bojler akkor hol adja le a hőt?'
Tehát, ha még nem látható át, akkor pontosítsd a kérdésed. Lehet nem arra válaszoltam, félreértettem. Meg lejjebb a teljes rendszer rajzot kell nézni. Ez csak töredéke.
2013-06-18
09:43:16
Előzmény: villam64 #41059#41063
villam:
ha meleg a bojler akkor hol adja le a hőt?
Mert értem én, hogy két hcs, de ha meleg a HMV akkor 10 spirál se ad le semmit sem.
villam64Válasz erre
2013-06-17
21:50:07
Előzmény: grano #41056#41059
Nem. Az alsó és felső hőcserélőt sorba kötöttem. Így megnövelve a hőleadást. Teljes terjedelmében felfűti a HMV-t. Ezután meg a kazán felé a visszatérő 60 fok fölé megy, és nyílik a második kazánvédő a puffer felé, mérsékelve a hőfokemelkedést a kazán bemenetén. És csökken a térfogatáram a lakás és HMV felé. Ezt kéne gyakrabban elérnem. 1 töltet éppen elég a lakás felfűtéséhez, és a HMV néhány 10-20 fokos emeléséhez. A 70 fokos HMV-hez még 1-2 órát rá kell fűtenem. A nagy pufferhez meg egész napos intenzív tüzelés kell, hogy felfűtsem. Némelyik radiátor thermofej időnként kinyit, és melegíti a helyiséget. Talán, ha egyszer sikerülne átfűtenem a nagy puffert. Akkor is nagy hőnyelő a 24 kW-os kazánhoz a 2 m3 puffer. Egyéb csapi zárásokat nem akarok használni, mert megforraltam már a kazánt, hogy elfelejtettem egyet kinyitni. A vezérlést meg 1-1 relé megoldja. Meg 1-1 hőfokkapcsoló.
2013-06-17
21:08:13
Előzmény: villam64 #41049#41056
villam:
amikor a thermofejek zárnak akkor megnő a bojleren a térfogatáram.
Nem fűti fel nagyon a puffer alját?

villam64Válasz erre
2013-06-17
09:09:30
Előzmény: grano #41045#41049
Ez így van. De a kazán teljesítménye nagyobb, így nem jelentős a kezdeti visszaáramlás. automatikusan működik. Nálam minden radiátoron thermofej van, így a minimális keringést a kazán felé a HMV tartály hőcserélője végzi. Így is feltudom fűteni 70 fokosra úgy, hogy a kazán a fűtés végén nem hűti vissza, mert a 60 fokos kazán termosztát még így is előbb lekapcsol. Hidegebb lesz a kazán 10 fokkal, mint a tartály. Valószínűleg a puffer könnyedén lehűti a kazánom a 60 fokos szivattyú indító üzemmódra. Nekem rendesen működött. Amikor a napkollektor bekapcsolt, és még fűteni kellett, akkor kikeringtette a HMV tartályból a meleg vizet, és a nyitott thermofejes radiátorszelepeken átnyomta a fűtés rendszerbe. Amikor a kollektor többet termelt, mint a ház hőigénye, akkor lassan visszapótolta a kivett hőenergia egy részét. Előnye, hogy nincs külön vezérlése. A hmv tartály a kazántól 14 méterre van a fűtés rendszeren visszacsapóval. Úgy van a két hőcserélő is bekötve sorba, hogy alul megy bele a meleg, így előbb összekeveri a tartály vizét, majd egységesen melegíti a 300 litert. Lehet, hogy furcsák az ötleteim, de néha működnek.
Meg abba is gondolj bele, hogy a fűtés rendszeren a kihűlt radiátorok felől 10-20 fokkal hidegebb visszatérőt kap a kazán. A visszatérőhöz minimálisan hozzákevert HMV hőcserélőből csak a keveredést, és a kazán indulását segítem. Ráadásul a visszacsapó is csökkenti az áramlást a hőcserélő felé, és inkább a radiátor thermofejeinek zárása után kezd az áramlás a tartályra terhelődni. Ezáltal egy primer puffer szerepét tölti be a HMV előállítása mellett, majd utána lép be a szekunder nagy puffer.
Meg nem egy új bekötés, hanem amit most télen használtam.
Ez a HMV tartály hőmérője. http://wea.biosolar.hu/channels/37/
2013-06-17
06:19:46
Előzmény: villam64 #41042#41045
villam:
amikor a HMV így, állandóra megy, akkor a felfűtött bojlertől már előre hőfok megy vissza a puffer/kazán hoz.
Az indulást sem segíti, mert ha neki is kell akkor abból a kevésből amit már ad a kazán, abból is elvesz.

Én maradok a funkcionálisan külön körök mellett.
villam64Válasz erre
2013-06-16
11:43:02
#41042
A pufferem bekerül a kazánházba. Így újra kötöm a rendszert. Meghagyom a két kazánvédős kapcsolást, mert működött. Viszont kétféle bekötési módot találtam. Nem látok különbséget a kettő között, de inkább az 1.-t kötöm be. A jelenlegi biztonsági szerelvényeket nem rajzoltam be, ez csak bekötés. A HMV hőcserélőjén is rajta van a visszacsapó.



villam64Válasz erre
2013-04-01
20:35:53
Előzmény: grano #40019#40025
Mert már minden megvolt használatban. Utólag minek tervezni? Egyébként most sem tudom kiszámolni. Tapasztalataimat használom. Meg szerintem jobb a variáció. Nem kényes a tömegáramra.
2013-04-01
17:12:43
Előzmény: villam64 #40001#40019
villam:
"Biztos egyszerűen számolhatók, csak az én esetemre sem igaz ez az állítás."
Miért nem?
Tudod mennyi gáz fogy, ebből kb tudod a házad hőigényét. Tudod az előremenőd, tudod a visszatérőd, adódik a tömegáram.

Ebből miért nem tudsz kiindulni?
2013-03-31
19:27:12
Előzmény: villam64 #39999#40005
NEm igazán értem a logikádat...de úgy néz ki te sem az enyémet ! :-)
És az is tisztán látszik, hogy nem is igazán tudjuk meggyőzni egymást ! :-)
Marad az egyezésünk a hobby fűtésreszelésről ! :-)

" Csak az, hogy ne szívjon a fűtés rendszer szivattyúja a pufferből, amikor megy a kazán."
Szerintem ha van keverőszelep a fűtőkörben, akkor azzal simán kivédhető az, hogy a fűtőköri szivattyú a pufferból szívjon. De ehhez alacsonyabb hőfokú vizet kell küldeni a fűtőkörbe, mint a kazán előremenő.
szerintem
villam64Válasz erre
2013-03-31
12:35:29
Előzmény: grano #40000#40001
Jól látod, ez a bekötés sem tökéletes. Csak először megalkottam, utána kezdtem átnézni a variációkat. És továbbra sem tartom jónak ezt az alapbekötést. És meghagyom a jelenlegit. A kv2 kettő bekötésénél az gondolkodtatott el, hogy ha félig kinyit a kv2 a hagyományos bekötésnél, de még ennél is, akkor a kazán szivattyúja ellen nyomást ad a fűtésköri szivattyúnak. De most ezen is tovább elmélkedve, ekkor megfut a hőmérséklet a kevert ágon, és a kv2 kettő egyből átvált. Igazából azért tettem a tartály aljára a kv2 hideg ágát, mert könnyebben tartja akkor a kívánt hőfokot. Így, elméletileg szívó hatást fejt ki a tartály alján, és a kazán előremenőjéből több megy a visszacsapón keresztül a tartályba, és csökken a nyomás a kv2 meleg ágán.
Biztos egyszerűen számolhatók, csak az én esetemre sem igaz ez az állítás. Toldozgatunk, és nem egy újat építünk. Ha megtehetném, már lebontottam volna a házam. Meglévő rendszert variálgatom.
2013-03-31
12:18:51
Előzmény: villam64 #39999#40000
villam:
nekem itt most rengeteg ellentmondás van az általad írottakkal és a képpel kapcsolatban.
Azt írod, hogy nem akarod keverni a puffert.
Akkor miért kap csakis és kizárólag a pufferből a KV2 hideg ága?
Kiváncsi lennék arra az állapotra amikor a vegyes még nem igazán ad, a KV2 bekeverne, de nincs miből, a meleg ágon alig jön? Esetleg visszahűti a vegyest is a KV2 M2 ág?

Az amiket leírtál jó részt szerintem egyszerűen számolható.
Amiket pufferkeveredési anomáliákat eddig láttam azoknál jellemzően nagy fűtésköri tömegáram adódott. Még ha a fűtéskör tömegárama megfelelő is, felrúghatja az egészet a magas előremenő és/vagy a kis puffer.
A hármas együttesen meg szinte használhatatlanná teszi a rendszert.


Biosolar Forum  =>  Fűtés - Rendszer rajzok  =>  Villam64 rendszerlapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5   következő »
Copyright © 2005-2017 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva