English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  Fűtés , HMV - Problémák  =>  Probléma - TIGweldING
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
szocsmarciVálasz erre
2013-02-25
15:00:53
Előzmény: sándor #38894#38898
Én is sokat gondolkodtam a válaszon, mielőtt a naplopós eredménynél maradtam.
A lényeget jól látod, de a napkollektor hozamának nem 550W/m2-t kell feltételezni. A maximum napenergia hozam 1200W/m2, a hatásfok 85%. Ebből 1020W adódik m2-enként, erre kell méretezni. Ez az elérhető gyakorlati maximum pillanatnyi értéke.
Ha van egy kocsi, ami 300 km/h-val megy, de a GPS szerint az átlagsebessége 150km/h (mert nem mindenhol egyenes az út pl.), akkor mire méretezed a kerék csapágyát? 150 vagy 300 km/h-ra?
Nem lehet kisebb hőcserélőt betenni, mert megnő az előremenő hőfoka, ami fokozott vízkő kiváláshoz vezet. És egy belső hőcserélős tartályhoz rengeteg sav kell a kisavazáshoz.

A számítás nem csak 3-4 változó függvénye, hanem amiket leírtál, azok is közre játszanak. Hőcserélő felülete, vastagsága, anyaga, a folyadékok áramlási sebessége (főleg a külsőé), folyadék fajtája, tartály maximális hőmérséklete, talán még a tartály átmérője és magassága is befolyásolja; kár ebbe belemenni.

Ha kicsit alá van méretezve a hőcserélő felülete, akkor megemelkedik a kollektorvíz hőmérséklete, ami hatásfok romláshoz vezet. De érdekes módon akkor romlik a hatásfok, ha sok a napsütés, és a tartály már meleg, ezért nem olyan mértékben marad el a hőtermelés, ahogy az ember várná. Ezért nem mondható, hogy nem lehet megválaszolni a kérdést. Akár 100%-ot is tévedni, és akkor is működni fog a rendszer.
szocsmarciVálasz erre
2013-02-25
11:20:18
Előzmény: TIGweldING #38873#38892
Napkollektoros esetben tapasztalat alapján - ezt komolyan mondtam. De van számítás is rá, ami a tapasztalat visszaigazol, de az csak elmélet.
www.naplopo.hu/Cikkek/Belso%20hocserelo/belso%20hocserelo.html . Itt azt mondja : "A fenti egyenlet szerint tehát ahhoz, hogy a hőcserélőnkkel 5°C-os hőmérséklet különbséggel át tudjuk adni a kollektorokteljesítményét, kollektor felület négyzetméterenként 0,2 m2 hőcserélő felület szükséges:" Tehát a Te esetedben az 1,6 m2 hőcserélő 8 m2 napkollektort tud lekezelni. Én javaslom, hogy ennek a felét vegyük alapul, mert Ő 550W/m2 kollektor nyereséggel számol, de a valóságban a maximális teljesítmény ennek a duplája. Tehát 4m2-t bír el biztosan ez a hőcserélő.
TIGweldINGVálasz erre
2013-02-24
22:18:43
#38873
Még valamit szeretnék kérdezni!
Az 1,6 m2-es spirál hőcserélőre hogyan kell meghatározni a ráköthető napkollektor felületet?
Vagy teljesítményt?
2013-02-24
08:38:26
Előzmény: TIGweldING #38792#38797
tigwelding

ez az eddigi legrosszabb megoldasod:)
azt vedd figyelembe, hogy ha veletlenul a kazanban megforralod a fagyallot, az nem tesz neki jot!
en nem kotnem be egy vizterbe a kazant es a szolart, de minek is kellene?
a kazan/kandallo futse direktben a puffert, a szolarnak pedig teljesen elegendo az also csokigyo. felesleges a 3 jaratu szelep.
azt vedd figyelembe, hogy minden hocserelozes + hofoklepcso, es ezmiatt hatasfokvesztes is.

torekedj arra, hogy nyaron csak a szukseges mennyiseget melegitsd a szolarral, hiszen a nyari veszteseg nem hasznosul sehol. (telen meg ra lehet fogni, hogy futi a pincet/kazanhazat, stb)

ennel jobb tanacsom nincs:)

csak kiindulaskepp:
www.i-house.hu/haz/zrinyi/online/

nekem egy 30as vakuumcsoves van fenn DBvel, sima vizzel feltoltve, ehhez 2x120L HMV villanybojlerekben, amit kulso hocserelovel futok szolarral es kazannal.
Bordas inox csovel van szerelve szinte vegig, a DB tartaly sajna nem fagymentes helyen van elhelyezve. eddig egyszer fagyott be a padlason, amikoris elfelejtettem egy 20 centis szakaszra visszatenni a szigetelest.
hogy ezt _biztosan_ elkeruljem, en a csohej ala beszurtam egy homerseklet mero szondat, ami ha 1 fok ala hul a homerseklet atforgatja a vizet. Ez kb orankent 1 perc uzemet jelent egy 18W-os szivattyunak, mivel kulso hocserelovel oldottam meg, igy a pince "hulladekhojet" hasznalom fel, nem a HMVt hutom. Szerencsere ritkan van szukseg ra.
a 30-as kollektor 2 fore boven megtermeli a melegvizet aprilis vegetol oktober elejeig, az atmeneti 2-3 hetben vagy rasegitunk villannyal vagy begyujtok a kazanba es eltuzelem a felgyulemlett bio hulladekot, papirokat. Telen pedig csak a kazan allitja elo a melegvizet. A rendszer ugy van kiepitve, hogy akar AMVt (azonnali melegviz a csapoknal) is tudjon, de ezt a funkciot jelenleg nem hasznalom.
kell ennel egyszerubb es olcsobb?:)

Ha egyszer ujat epitenek es megtehetnem, (szamitva a csalad kesobbi bovulesere) akkor egy nagyobb, 300L-es HMV tarolot epitenek be, amiben van also es felso hocserelo spiral. Az alsora kotnem a szolart, a felsore pedig vagy a puffert vagy gazkazant - ha lenne, de ez also hangon is 130-160e FT lenne.
Osszehasonlitaskeppen a ket villanybojlert ingyen kaptam ismerosoktol - ki akartak mar dobni, a tomitescsere + uj csavarok + az egyikbe a futoszal + anod nem kerult 3000FT-ba, a kulso hocserelo kb 10e Ft.
szocsmarciVálasz erre
2013-02-23
23:34:09
Előzmény: TIGweldING #38792#38794
Szerintem még az első rajzod a legjobb. Ez a túlbonyolított kapcsolás csak a kereskedőknek jó, Neked biztos hogy nem. Pár % hatásfok nyereség nem ér meg egy bonyolult kapcsolást. Ha már mindenképp megvan a 3 csőkígyós tároló, akkor az első rajzod a legjobb kiinduló pontnak.
- A 200 literes tágulási tartály nagy, saccra elég a 35 literes is, de az 50 literes biztos, hogy jó.
- A HMV biztonsági berendezéseket a villanybojler hideg ágára kell tenni. "Hivatalosan" kellene tenni a nagy bojler belépő ágára is, de én feleslegesnek tartom - oda ne tegyél. Ne felejtsd el, minden szerelvény hibaforrás is egyben.
- A napkollektor dupla csőkígyóját szerintem úgy kell bekötni, ahogy rajzoltad, de a szakma ebben nem egységes. Van, aki ellenáramot javasol, tehát a napkollektorról lejövő víz alul kötné be.
- A cirkulációs töltő szivattyú hely is jó - szerintem. Az lenne a tökéletes, ha gravitációsan meg lehetne oldani a villanybojler töltését, de gondolom nincs akkora hely, hogy beférjen a villanybojler alá az 500 literes tároló.

A fontos dolgot már leírták. Ez a rendszer működő képes, de az alapelv sántit kicsit. Jobb lenne, ha nem ekkora tárolót kellene felfűteni ahhoz, hogy melegvíz legyen. Nyáron elmegy, de télen már nem. Ha ez a tároló nem fűtött térben van, akkor elég nagy a hőveszteség. Ha mégis fűtött térben van, akkor a nyári hőnyereség lesz a probléma, betehetsz majd emiatt egy klímát.
Mellesleg 6kW-tal felfűteni 500 litert nem két perc, sokkal inkább 5 óra.
TIGweldINGVálasz erre
2013-02-23
22:53:46
#38792
Hopsza!
Észrevettem hogy a második verzió úgy ahogy rajzoltam működésképtelen.
Ezért módosítottam erre:





TIGweldINGVálasz erre
2013-02-23
22:39:52
#38790
Második verzióban párhuzamosan kötöttem a kazán kört a szolár körrel.

Ez némileg több szolár folyadékot igényel ( a kazán kör térfogata ~20 liter)



Várom az észrevételeket!



TIGweldINGVálasz erre
2013-02-23
22:36:24
#38789
No.
Módosítottam a rajzot. Ráadásul két verziót készítettem el.
Az elsőn apróbb módosításokat végeztem a javaslatoknak megfelelően. A szolár kört is módosítottam. Megszűnt a két spirál hőcserélő sorba kapcsolása.







TIGweldINGVálasz erre
2013-02-23
22:33:46
Előzmény: villam64 #38760#38788
Az 500 literes tartály adottság.
Már nem gondolkodom külső hőcserélőben.
Kollégánál ugyan ez üzemel 800 literesben.
Amennyi a tartály teteje, közel ugyanakkora hőfokot tud kivenni a HMV modulból.

A vízkövet illetően berajzoltam 2 darab savazó csonkot. Ha a helyén ki kellene vegyem a HMV modult, akkor az egész tartályt le kellene kötni.
Így talán -vízkő lerakódás esetén- a HMV modul a helyszínen savazható.
villam64Válasz erre
2013-02-23
11:44:23
Előzmény: TIGweldING #38756#38760
Most, hogy megbeszéltétek a hőcserélőket, és felvetetted a vízkövet, jobban megnézve a rajzod.
1. a nagy tartály belső hmv hőcserélője helyett, jobb lenne egy külső hőcserélő. A külső a plusz szivattyú miatt drágább, de tisztítható. A nagy belső hőcserélőhöz, speciális átmosás kell. Vagy a bojlerbe építhető hőcserélőt használod, akkor elég 1 szivattyú.
2. két tartály között a hőcsere lassú, a 1/2 szűkítéstől ezért nem kell félned.
3. a bojler felé én egy thermo keverőszelepes megoldású előny kapcsolást javaslok, és külön kört, ha a nagy tartály hőmérséklete magasabb a bojler hőmérsékleténél. Ekkor a keverőszelep például 60 fokos visszatérőig csak a bojler felé enged, e-felett keveri ezt a visszatérőt a nagy tartály felé, de tovább tud melegedni a bojler, mert mindig ő kapja meg először a kazán meleg vizét. Kazánvédő funkciót is betölt. A 60 fokos vtc meg is felel erre.
- kazán meleg ága - külső hőcserélő a bojler előtt - hőcserélő visszatérő, nagy tartály hőcserélő T idommal közösítve - vtc meleg ág - a vtc hideg ág a nagy tartály hőcserélő másik ága - vtc kevert ág - szivattyú - kazán -


A bal felső másodlagos szivattyú bekötése még hibás !
TIGweldINGVálasz erre
2013-02-23
11:15:53
Előzmény: dejoe #38747#38757
Ezt a fórumot is szoktam olvasni, bár most írok ide először.
Sok ismerőst láttam/olvastam itt.
Akkor a másikon nem válaszolok, itt olvashatod a válaszokat.
Egyébként kösz!
Pista bácsi.
TIGweldINGVálasz erre
2013-02-23
11:13:03
Előzmény: sándor #38744#38756
Köszönöm!
Törekszem az igényességre.

SAjnos a bojlert nem tudom direktben fűteni napkollektorról. Régebben kértem erre árajánlatot, mikor még volt napkollektoros élő pályázat. Ám akkora volt az összeg, hogy még pályázati támogatással együtt sem beszélhettünk reális időn belüli megtérülésről.

Ezt a tömegáram emelést légy szíves részletezd!
A fizikáját értem, az üzemeltetést kevésbé. A jóval nagyobb szivattyúzási munka (vill. telj.) nem viszi el az így nyert plusz energiát?

- mint lentebb írtam, a hibákat javítom, csőkapcsolást átrajzolom, majd feltöltöm.

- a vízütés védelmet lehet hogy átgondolom. Azt csak berajzoltam, árat nem néztem. Tudnának olyan árat mondani amiért megvenném. Ha túl drága akkor persze kihagyom.

- én úgy tanultam hogy minden nyomástartó berendezést, kizárható szakaszt ahol hőközlés vagy hőelvétel történhet biztonsági szeleppel kell védeni az esetleges túlnyomástól. A biztonsági szelep nem túl drága, arra nem fogom sajnálni a pénzt.
Egyébként én sem a hálózati nyomás közvetlen hatásától tartok, mert van beépítve nyomáscsökkentő (igaz kerülő ág is), hanem pl. egy helytelen beavatkozástól.

A rajzod sokat segített, figyelembe fogom venni az újratervezés során.

Két dologban még segíthetnétek:
- mennyire féljek a vízkőtől? A helyi vízmű adatai szerint 12nK a csapvizünk. Ez azt jelenti, hogy a villany bojlert 3-4 évente kell tisztítsam. Max. 60-65 fokos vizet gyártok vele, nyáron persze kevesebbet. Azt hiszem itt is és valamely index fórumon olvastam, hogy a HMV modulról elmenő csővezeték vízkövesedett. Milyen gazdaságosan kivitelezhető lehetőségek vannak a vízkövesedés csökkentésére?
- A bojler és a HMV modul között vonalasan 18 méter a távolság. Eredetileg arra gondoltam, hogy 5 rétegű csővel (henco?) oldom meg az összekötést. A HMV modul kivezetése belső menet G1".
A múltkor megnéztem egy 5 rétegű cső csatlakozó elemét erre a méretre 26-os 5 rétegű csőre. Hát elszomorító! A teljesen rendben lévő cső átmérőt kb. 1/2"-ra szűkíti le a csatlakozó elem. Ez így nem lesz jó, mert jelentősen megemeli a csővezeték ellenállását.
Erre van valami javaslat, ötlet?
A horganyzott vascső és a réz cső alkalmazása már eredetileg elvetve!
TIGweldINGVálasz erre
2013-02-23
10:45:29
Előzmény: zsezse #38690#38754
Elnézést a lassú reakcióér, de mostanában nehezen jutok géphez.
"Csípőből" pedig nem akarok válaszolni, mert az komolytalanná tenné a kérésem.

Szóval tételesen:
- a tartály 500 literes. Ebből a térfogatból jön ki a 2 db szénacél spirál hőcserélő és az 1 db rozsdamentes HMV modul által elfoglalt térfogat. Így kb. 450 liter a netto fűtésköri térfogat.

- igazad van, ezzel a hatással (veszteséggel) számoltam. Pontosan ilyen kritikák miatt töltöttem ide fel a sémát. Egyébként mi a véleményetek a 450 (500) literes térfogatot rá tudom közvetlenül kötni a szolár körre. Bár ez így jelentősen megdrágítaná a szolár kör kialakítását, mert 500 liter szolár folyadék nem kevés pénz. Egyébként eredetileg heat-pipe típusú kollektor mezőt terveztem 2 db-ot drain-back kialakítással, amiről lassan beszélem le magam. Jelenleg az U-csöves kollektor típus szimpatikus.
Pl. ebből 2 db.: www.springsolar.hu/termekek/napkollektor/12-u-csoves-napkollektor/
De mint említettem a szolár kör egyenlőre nem lesz kiépítve.

2. sz. észrevétel:
- idő közben átterveztem a szolár kapcsolást. Belátom hogy nem helyes a spirálok sorba kapcsolása. Amint kész a módosított rajz feltöltöm.

3. sz. észrevétel:
- igazad van! Átteszem a HMV keringtető szivattyút a másik ágra


A kis teljesítményű hőforrás egy Lignoterm kazán belső biztonsági hőcserélője.
Ez egy egyszerű tálcás kialakítású felületi hőcserélő. A rendszerem kialakítása során nem bíztam meg benne, ezért külső biztonsági hőcserélőt építettem be. Nem eset jól, mert emelte a beruházási költséget. Így a belső hőcserélő most üresen áll. A gyártóval folytatott konzultáció alapján jött ez a 6-9 kW teljesítmény. A gyártó nem látta akadályát hogy erről a hőcserélőről üzemszerűen hőmennyiséget vegyek ki a kazánból.
2013-02-22
23:25:23
Előzmény: TIGweldING #38680#38747
Ezt/ezeket mintha más is írta/kifogásolta "amott" !
Tudod...A majdnem pista(én) :-)

"A kollektornak tényleg direktben kell(ene) a "bojleredet" fűtenie.""
és
" a szolarral hatalmas tomeget tartasz melegen, amibol hocserelovel veszed le a hasznos meleget.
Ez tobbszoros hatasfok csokkentest fog eredmenyezni."
2013-02-22
09:17:44
Előzmény: TIGweldING #38680#38690
szia

a puffer mereterol nem irtal adatot, de a 200L-es tagulasi legalabb 1-1.5m3 puffert feltetelez nekem.

ket-3 dolog nem tetszik:
1) a szolarral hatalmas tomeget tartasz melegen, amibol hocserelovel veszed le a hasznos meleget.
Ez tobbszoros hatasfok csokkentest fog eredmenyezni. Az atmeneti idoszakban/nyar elejen/vegen nem fogod tudni felfuteni a puffert a szolarral, igy csak langyos vized lesz + hocserelozes
- hacsak nem meretezed tul a szolar kort. jobban jarnal, ha a sikkollektorokat csak a HMV-re hasznalnad.

2) nem vagyok benne biztos, de szerintem jobb hatasfoku lenne a rendszer, ha nem mind a ket hocserelot hasznalnad, hiszen mindig a leheto leghidegebb vizet melegitene a szolar, ha mar ez a megoldas marad. El tudok kepzelni olyan esetet, amikor a puffer teteje mar meleg es ezmiatt visszamelegszik a szolar rendszer mukodesi tartomanya is, ez szinten hatasfok veszteseg.

3) a puffer-hmv toltesnel ha megengeded a csapot, akkor a folyasirannyal pont ellentetesen akar dolgozni a szivattyu. Ezen anno en is filozofoaltam, mert igy lenne logikus, hogy visszairanyba toltsem, de vegul annal a verzional maradtam, ahol a szivattyu forditva mukodik, cserebe eloszor kicsit osszekeveri a HMVt :(

elso korben ennyi.

ez a kis teljesitmenyu hoforras micsoda? vizes kandallo?

TIGweldINGVálasz erre
2013-02-21
21:15:51
#38680
Sziasztok!

HMV tartály beüzemelés előtt állok.
A rendszertervem elkészült.
Viszont szeretném ha megszakértenétek a kapcsolást.

Nos, erről a rendszerről lenne szó:



Várom a rendszertervvel kapcsolatos véleményeket, kritikát, esetleges kérdéseket.

Előre is kösz: TW
Biosolar Forum  =>  Fűtés , HMV - Problémák  =>  Probléma - TIGweldING
Copyright © 2005-2017 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva