English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  SZELLŐZÉS  =>  Páraszabályozáslapozz: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
szocsmarciVálasz erre
2015-02-05
13:28:23
Előzmény: hamiki #48289#48312
Azért nem válaszolunk rá, mert nincs rá pontos válasz.

Ha a fürdőt napi 24 órát használjátok, akkor ki fog rajta csapódni a pára, akkor is ha 40cm szigetelés van a külső falon. Ha sóval hinted fel a padlót, akkor meg nem lesz penészes akkor sem, ha légmentesen lezárod a házat.
Gyakorlatban nyilván a kettő közt lesz a légállapot - ezt nem arra értem, hogy csak félig sózod fel a padlót, vagy csak 12 órát fürödtök.

A szigetelés segít - általában ez megoldja a problémát. A szellőzés is segít, de szerintem régi építésű házaknál kisebb mértékben, mint a hőszigetelés.

A gyakorlatban a WC-fürdőhöz csak mozgásérzékelős ventillátorokat szoktak betenni. Tényleg felesleges 60-100 m3/h levegőt elszívni csak a vizes helységekben, amikor van a háznak természetes szellőzése is. És ez az elszívott levegő feltételezi azt, hogy pont ennyi friss levegő fog beáramlani, amit fel kell majd melegíteni.

A mai számítások szerint akár 0,3 1/h is lehet a légcsere, egy 100m2-es háznál 81m3/h-t jelent.
2015-02-05
09:54:52
Előzmény: hamiki #48289#48290
hamiki,

Ha te garantálod, hogy egy négyzetcentméternyi felület környezete sem éri a 70%-os relatív páratartalmat, és kiirtod az összes spórát, akkor én garantálom, hogy nem lesz penész.
Maradjunk annyiban, hogy ilyen körülmények között nem valószínű.

Szerintem nem a mozgás, hanem a páratartalom alapján ésszerű szabályozni, ha a páratartalmat akarjuk szabályozni.

2015-02-05
09:47:59
Előzmény: szocsmarci #48288#48289
Köszönöm a válaszod.

De
"a gyakorlati tapasztalatotok szerint ténylegesen és tartósan beállhat az, hogy nem lesz nedves a fal és nem jelenik meg rajta soha, semmilyen penész?"

Ez a kérdésemnek az része, amire nem akartok válaszolni, azért mert nincs tapasztalat, vagy természetes az eredmény: nem lesz soha penész, és csak én értetlenkedek?

Egyébként szakember tanácsolta, hogy ha központi, szabályozott elszívás van, akkor a WC-ben és FSZ-ben mozgásérzékelős kell csak (mert nagymértékű, kvázi folyamatos lenne az intenzív elszívás, lehűlne a lakás nagyon), míg a hálókba célszerű páraszabályozósat, mert éjszaka ott termelődik több és nem biztos, hogy hatékonyan elszívja a WC és FSZ mozgásérzékelős megoldása.

Vagy ez már csak túlzó, "túl precíz" szakmai ártalom az illető részéről?

A konyha fizikai okok miatt (túl messze van) nem illeszthető be, de ott van páraelszívó.
szocsmarciVálasz erre
2015-02-05
08:36:38
Előzmény: hamiki #48281#48288
1. kb pontosak a megadott értékek h-x diagram alapján

2. igen. Az abszolutpáratartalom marad, de a relatív páratartalom nőhet, mivel kicsit alacsonyabban tartható a belső hőmérséklet. Ennek ellenére összeségében csökkeni fog a párakicsapódás, mivel a hőhidasság várhatóan jelentősen csökkeni fog.

3. kb pontos a h-x diagram alapján


"Az egészséges felnőtt ember számára a 40-60 százalékos páratartalom az optimális, mind a komfortérzet, mind az egészségmegőrzés céljából. Kisgyermekek szobájában ennél magasabb is lehet a páratartalom, náluk a 60-70 százalékos az ideális."
www.webbeteg.hu/cikkek/legzoszervi_betegseg/2811/optimalis-homerseklet-paratartalom-a-lakasban

"A légbevezetés páraszabályozós, az elvezetés a wc-ben fsz-ben mozgásérzékelős, a hálókban páraszabályozott lenne."
A konyhában, WC-ben, fürdőben szívjuk el a levegőt, a szobákban engedjük be. Az elszívó csövet szigetelni kell - ventillátor a hirtelen megugró páratartalom miatt szükséges. Ha nem működik a ventillátor, akkor is van rajta keresztül egy kevés áramlás a gravitációs hatás miatt.





2015-02-05
00:28:14
Előzmény: hamiki #48281#48285
hamiki

itt te is konnyeden ellenorizheted a szamolast:
http://apps.biosolar.hu/humidity/

egyebkent kb jol irtad, igen

45-50%ot hideg telen nem nehez megvalositani futott/szelloztetett lakasban.
az atmeneti idoszakban ehhez folyamatos szelloztetes szukseges szerintem
2015-02-04
23:41:01
Előzmény: robert #48283#48284
Ez eddig is világos volt, ez lenne a célom, de nem válaszoltál a kérdéseimre. Ha tudsz légy szíves tedd meg.
Köszönöm
2015-02-04
23:38:14
Előzmény: hamiki #48281#48283
hamiki,

70% relatív páratartalom nem csak a falaknak, hanem a lakóknak is rossz, mindenképpen csökkenteni kellene.

2015-02-04
20:52:53
#48281
Üdv!
Legyetek szívesek megerősíteni, vagy pontosítani az alábbiakat (jól tudom-e):

1 Kb. 70% relatív páratartalom és 21-22 fok hőmérséklet mellett 15,3 -16,3 fok a harmatpont hőmérséklet, és ha ilyen vagy alacsonyabb hőmérsékletű sarok vagy falfelület van, akkor ott csapódik ki a pára és lesz penész.

2. Ha plusz szigetelném (már szigetelt, de az északkeleti oldalon úgy tűnik kevés, máshol oké) a falat kívülről (nekem ez a nehezebb és drágább), akkor emelkedne a fal belső hőmérséklete és nem csapódik ki rajta a pára.
De a páratartalom ugye nem csökkenne, hiszen az okozó források maradnak.

3. Ha állandó, szabályozott szellőztetéssel csökkentem a páratartalmat 45-50 %-ra, akkor a 21-22 fok belső hőmérséklet mellett a harmatpont 6,9 - 11,1 fokra csökkenne, tehát a falon nem csapódik ki a pára, nincs penész, nincs gond.

Ez utóbbit szeretném megvalósítani, (tudom ez fizika) de a gyakorlati tapasztalatotok szerint ténylegesen és tartósan beállhat az, hogy nem lesz nedves a fal és nem jelenik meg rajta soha, semmilyen penész.
A légbevezetés páraszabályozós, az elvezetés a wc-ben fsz-ben mozgásérzékelős, a hálókban páraszabályozott lenne.
2014-12-27
23:01:17
Előzmény: Gyuri #48066#48068
Gyuri,

Télen felújítani, festeni, egy részben fűtött házban jó esélyt teremt arra, hogy a penész megtelepedjen.

A klímát abba a helységbe tedd, ahol a legtöbb nedvesség keletkezik.

Néhány ventilátoros elektromos fűtőtest (pár ezer forint darabja) sokat segíthet.

villam64Válasz erre
2014-12-27
21:08:32
Előzmény: Gyuri #48066#48067
Én a mobilklímát oda tenném, ahol kicsapódik a nedvesség, hiszen fűtené a helyiséget, légmozgást csinál, segíti a víz levegőbe jutását.
2014-12-27
20:42:36
Előzmény: robert #48065#48066
Köszönöm a gyors választ Robert!
A mobil klímát nem kifele szellőztetem, hiszen a meleg oldala is fűti a szobát.
Mi a véleményetek hova tegyem a mobil klímát, a távolabbi helyiségbe, vagy ahol a kandalló van, és a legmelegebb (legpárásabbnak érzett helyiségbe).
Úgy logikázom, hogy a legmelegebb helyiségben a legmagasabb a pára, hiszen a meleg levegő felveszi és tárolja. Viszont a hidegebb szobákban van a lecsapódás ott okozta a problémát.

A folyamatos fűtésnek örülnék, de sajnos még nincs gázszolgáltatás. Így egy 6kw os kamino kandallóval fűtöm a házat.
2014-12-27
19:54:36
Előzmény: Gyuri #48064#48065
Gyuri,

Nyiss össze minden szobát és arra törekedj, hogy mozogjon a levegő, valamint csak minimális legyenek a hőmérséklet-különbségek az egyes helységekben. Ebben ajtónyílásokba helyezett ventilátorok sokat segíthetnek.

A nem-kiszellőztetett mobil-klíma ok.

A folyamatos fűtés erősen javallott.

2014-12-27
19:47:54
#48064
Sziasztok!

Az a kérdésem, hogy télen (most), egy lakásfelújításnál (glettelés, festés). Mi a leghatékonyabb falszárítási mód?

Az új házamban a ház közepén van egy kandalló, azzal fűtök. Sajnálatos módon a pára a szélső falakon főleg a távolabbi szobákban csapódik le. A hőhidaknál (ablak ok felett, radiátor alatt) különösen problémás
Kísérletezgetek, hogy mi a leghatékonyabb páratartalom csökkentő módszer.
Egyenlőre az a nyerő, hogy a kandalóra irányítok egy ventilátort, és így az egész házban kellemes 14-18°C meleg lesz, és bizonyos időnként, teljes kiszellőztetés.
Plusz az északi szobába, beraktam egy mobilklímát, ami óránként kb fél liter vizet kivesz.
Valaki esetleg tud ettől hatékonyabbat?

Ha nem vagyunk ott, érdemes fűteni szellőztetés nélkül? Pl éjszakára, vagy azokon a napokon, amikor nem dolgozunk.
Esetleg érdemes bukóra nyitva hagyni az ablakokat?
2014-12-17
08:11:13
Előzmény: hamiki #48015#48024
hamiki,

"... lakott bár annyira nem sűrűn... "

A szakaszos fűtést a penész nagyon szereti. A falak kihűlnek, és az alatt a rövid idő alatt, amíg az unokák nálatok vannak nem is melegednek fel, a páratartalom viszont gyorsan megemelkedik, és a kondenzáció táplálja a spórákat.


A szellőzőket ki kell vezetni a szabadba, nem szabad a párát a padlásra nyomni!
A szakaszosan fűtött épület-részt ajtóval kell lezárni.
Nincs szükség sok ventilátorra, normál páratermelés esetén szerintem a szellőztetés mellett a konyhai páraelszívó és a fürdőszobai elég.


villam64Válasz erre
2014-12-16
20:39:12
Előzmény: hamiki #48019#48020
A 7+1 azt jelenti, hogy így adja ki az elmű az éjszakai 8 órát. Ekkor mindkettő megy. Az egyik a fűrdőben, a másik távol a szobában. 56 m2 a fűtött terület. 80 m2 a ház alapterület. Régi építés. Ajtók nyitva vannak. Párátlanítanom kell. Ez tűnik a legolcsóbb megoldásnak. A párátlanítók áramszünet után folytatják ahol abbahagyták. A fűtés kikapcsol amikor mennek, mert annyi hőt termelnek. Tehát meg kell fontolni a szobatermosztáttól való távolságát. 3-4 liter a kettő 8 órás termelése jelenleg.
2014-12-16
19:58:43
Előzmény: villam64 #48018#48019
Akkor minden nap megy csak nem folyamatosan hanem éjszaka? A 7+1 azt jelenti egyik csak 1 órát?
Nálam is van éjszakai csak nem használom. Utoljára akkor ment, mikor villanybojlerem volt.
Nem is tudom hogy működik a dolog, egyáltalán mennyi a nappali és éjszakai tarifa (Émász terület)? Vannak csúcsidők amikor nem az és vannak amikor az, vagy még mindig éjszaka megy az éjszakai? Egyáltalán hogy kontrollálod, hogy mikor melyik?

Fix helyen vannak az eszközök? Hol? Milyen légköbméterben működnek?
Milyen típusúakról van szó?

A grafikonjaiddal sokra nem megyek, azok neked mondanak valamit, de szépek (bocs, nem piszkálni akarlak). Már úgy értem, hogy látom mi van rajtuk, érzékelem is de hát ettől nem leszek okosabb.
Fontos lehet, hogy a szomszéd tujái (már nagyok) közel vannak az ominózus keleti oldalfalhoz? Tudnak szellőzni, nem éri annyira a kevés nap, már ha télen van belőle, de nem is nagyon áznak csak kisebb a légmozgás ott.
villam64Válasz erre
2014-12-16
19:27:54
Előzmény: hamiki #48017#48018
Nálam 2 megy összesen 500 W fogyastás éjszakai áramon 7+1 órában. 40 %rH-ra állítva. Így van 50-60 %rH. 1 mosás 1 nap alatt megszárad. Minimális párakicsapódás zuhanyozáskor a fürdőszoba ablakon.
http://wea.biosolar.hu/graphs/45/
2014-12-16
19:14:13
Előzmény: villam64 #48016#48017
Villám64:
Csak az zavar, hogy két olcsó mérő is ugyanazt méri ha máshová teszem akkor is. Az persze lehet, hogy működés végén meleg van körülötte ezért mutat többet, de indulásnál is mást mutat. Mindenesetre hamarosan más cuccal is fogom mérni.

Az igazság az, hogy a párafalót egyenlőre nem sűrűn használom, eddig akkor működtettem, ha sikáltam a penészes részt, ekkor ott biztosan több pára volt a levegőben, ezért lett ilyen sok.
Valószínűleg gyakrabban használom majd, Te milyen gyakorisággal használod?

Erre a hány szellőző rácsot az ajtóba és hová kérdésre senki nem akar válaszolni?

Robert:

Mi a véleményed a rajz alapján a lehetséges kiépítésről, főleg a kémény használatáról?
Mennyire tesz keresztbe ennek a WC FSZ és a fenti elszívásnak a konyharészben használt páraelszívó? Bár a feleségem nem csípi, mert zajos, de lassan megérti, hogy mégis kellhet.
villam64Válasz erre
2014-12-16
18:53:31
Előzmény: hamiki #48015#48016
Nálam hasonlóan mér a páratartalom mérő és a párátlanító mérője. Referencia mérés kell. 3 liter 8 óra alatt sok. Inkább párátlanító mér pontosan. Én 2 hónap alatt hoztam normális szintre a páratartalmat 2 párátlanítóval 500 W-tal. Nem állandó üzemben. És használnom kell egész télen. A fogyasztása bőven fűtésre fordítódik, tehát nem vészes a fogyasztása. A hőhídat meg kell szüntetni a szigetelési hiba kijavításával.
2014-12-16
17:40:25
Előzmény: robert #48014#48015
Igaz a felső szinten csak állandó 20 fokot tart egy egyszerű termosztát, ha bezárom a két szoba ajtaját eléggé alá tud ennek ellenére hűlni. Két unokám néha nálunk van, néha itt alszanak (nem fent), de ott van a játszószoba. Ilyen értelemben az is "lakott" bár annyira nem sűrűn.

Az alsó szintből felvezető lépcsőrész alulról is és felülről is nyitott. A fenti két ajtó között van egy kis folyosó szakasz. Ha az ajtókat bezárom akkor ugyan talán nem megy be pára (eddig valamennyi távozott természetes módon a fenti két légbevezetőn), de a felső részen megreked, az se jó.

Amit itt tenni akarok majd, hogy a fenti kis folyosót lezárom a korlátra felapplikált üvegfallal, ajtóval és majd az üvegfal elé teszek egy elszívót, csak itt is gond a kivezetés, mert csak a padlás irányába van lehetőség.

Pedig van penész, jellemzően keleti (kicsit északi) részen és leginkább sarokban és felső élen. Ezért írtam, hogy ezen a részen lehet, hogy több szigetelés kellett volna. Mindenesetre kicsapódhat ezen a részen a pára, amit lehet, hogy csak szellőztetni lehet. Jellemzően a fenti 4*5 m-es szobából zárt ajtók mellett a párafaló kb. 8 órás üzemmel 3 l vizet kivesz.

Ősszel ezen a részen a padlás felől duplán szigeteltem ezt a vonalat és a padlástéri falat is leszigeteltem (volt sok maradék 5 cm nikecel) és behálóztam, kvázi légzáró lett. Azokra a részekre, ahol betonkoszorú van a gerendákra kőzetgyapotot tettem. Lehet még nem száradt a fal tökéletesen a korábbi sokkhatásból?

Már ott tartok, hogy esetleg a pincefödémet alulról még leszigetelem, talán használ.
Én vagyok az aki megrendeltem a Voltcraft IR-SCAN-350RH cuccott és majd méregetni fogok.
A födémem nem könnyűszerkezetes, tisztességes betongerenda, beton kefnikkel, ami jól szigetelhet rajta az a fűtés alá rakott 5 cm nike. A padlástér is így van szigetelve, a nike alatt kb. 2 cm kiegyenlítő salakréteggel, csak az egészen nincs beton csak kátránypapír (annó ez volt).
Padlófűtés: azoknál mi van, ahol eleve a betonra rakott parketta fóliára van lerakva a szalagparketta?

Egyik könnyen megoldható lépésként szellőző rácsot teszek a lent FSZ és WC ajtóba és a két ventilátort folyamatosabb üzeművé teszem valahogy, mondjuk 12 perces mozgásérzékelővel. Ajtóra rács hová, fel, le vagy?

Egyenlőre látod csak görcsölök.

De közben csináltam két rajzot a probléma vizuális áttekintéséhez, a rajzokon van némi magyarázó szöveg is.










2014-12-16
16:49:36
Előzmény: hamiki #48013#48014
hamiki,


Nem baj, ha nem csak tőmondatokban csöpögteted az információt, a részletes leírás alapján könnyebb megérteni a szituációt.

A leírás alapján mégsem értem, hogy a nem lakott részt egy ajtóval le tudjátok-e zárni, vagy egy új ajtó alkalmas helyre történő felszerelésével megoldható lenne-e.

Az egész lakásban 21-22 fok van, vagy csak a lakott részen?

60% páratartalom alatt nem szokott a penész terjedni, ha nincsenek durva hőhidak. Lehet, hogy nem pontos az RH mérőd, kérj kölcsön egy másikat is ellenőrzésképpen. A párafaló műszere lehet, hogy nem pontos, mert működés közben a készülék környezete felmelegszik.

A padlástérbe tényleg nem szabad kivezetni a lakás levegőjét, mert ott kikondenzálódik a pára, és mindent eláztat, a szerkezetek romlásához vezet.

A letisztított penészfoltokon nagy valószínűséggel maradnak spórák, de amennyiben a páratartalom nem kedvez a szaporodásuknak, akkor nem "virágzik ki".

A padlószőnyeg és a parketta is hőszigető réteget képezne a padlófűtésen, nem tartom jó ötletnek.

A könnyűszerkezetes födém hőszigetelését természetesen lehet javítani.
2014-12-16
16:13:35
#48013
Üdv!

Kicsit hosszabb leszek, nézzétek el, de szükséges a bevezető, felvezető.

A lakásomban előforduló penészesedést szeretném meggátolni. Mára már világossá vált, hogy ez csak szellőztetéssel tudom megoldani. Minden más lehetőséghez "kész" a ház, bármit változtatni nagyon sokba kerülne. Ehhez képest a legolcsóbb megoldás egy szellőztető rendszer kialakítása.
Tekintettel azonban arra, hogy egyre ramatyabb az idő, és kinti és padlástéri munkákra is szükség lesz, így csak tavasszal kezdek bele, addig gyűjtöm az infót, kísérletezek, tervezek törlöm a falat és majd megveszem a szükséges cuccokat.

Egy nagy alapterületű (kb. 125 m2), kétszintes családi ház, mára ketten lakjuk. De hát ez a vége, ha kirepülnek a gyerekek.
Kívülről szigetelt (már bánom, hogy csak 5 cm nikecel) és hát persze müa ablakok, padlástér szigetelt, a ház teljesen alápincézett. Lakott légköbméter kb. 250, de a felét ha használjuk, viszont csak leválasztással szeparálható az amire nincs szükségünk (felső szint). Fűtés padlófűtés mindkét szinten. Ajtókat nem zárjuk, így az egész lakás egy légteret alkot.

Penészesedés mindig is volt a hőhidaknál, ami a szigetelés után megszűnt, egy ideig, most megint van és már unom.
Az ablakokban (6 db) aereco páraszabályozós légbevezetők, konyharészben páraelszívó, wc mozgásérzékelős (de kicsi) szagelszívó ventilátor, FSZ kapcsolhatós (de kicsi) elszívó ventilátor
Ezt kell majd átgondoltan átalakítanom, ehhez gyűjtök infót, olvasok, stb., és lenne kezdetben néhány kérdésem:

1. Az FSZ és WC ventit ki kell majd cserélnem, de most szeretnék az ajtókra szellőzőrácsot tenni. Kérdés alulra, felülre vagy mindkét helyre tegyek?
2. A fal (1988-ban épült) 30 cm szilikát blokk, nyilván árt neki a pára, de milyen mértékben? (egyenlőre nincs nyoma) Olvasgatva sok embernek jó megoldás volt a meszes festés, de itt jó-e, ha a szilikát fal még nedvszívóbb lesz?
3. A páratartalom (kb 3-4 eFt-os hő és páramérővel) 50-65 % között, de többnyire 50-55 (nem feltétlenül magas, ablaknyitással lemegy 45-re is) között, hőmérséklet 21-22 fok, penész viszont van ezért kellene szellőztetni. Kérdés: megbízhatóak ezek a páramérők?
4. Azért kérdem, mert vettem egy éve egy páramentesítőt, ami ha megy, 3-4 nap alatt 20-22 l vizet vesz ki a levegőből, de 320 wattos (sok). Amikor elkezdi 85 % rajta a pára, ami kb. 55-re megy le. Most melyik mérője a jó (a másik ekkor indulásnál mutat 55-öt!)?

5. Mindenhol azt olvasom a párát padlástérbe kivezetni nem szabad, de nagyon nem magyarázzák miért. Persze gondolom, nem használ a padlásnak a sok pára, Igaz?
6. Ha falon nem hozta le a penészt teljesen a vegyszer, csak vakarással tüntethető el festés előtt? El kell-e tüntetni, ha már úgy is agyon van pl. hipózva és a nyári festésnél nincs penész csak a foltja?

7. Két szobában van padlószőnyeg, ha ezt le akarom szalag parkettázni, mennyit árt a padlófűtésnek? Nem lesz ott hidegebb, ami inkább a párának kedvez?
8. Ha a parkettát (szalag) régi járólapra akarom tenni, az alá rakott müa kiegyenlítő rontja a fűtés hatásfokát, mennyire?
9. Fa gerenda szerkezetet a padlástérben lehet szigetelni (ha úgy adódik, hogy rákerül) isolith-al?

Egyenlőre ennyi. Ígérem később lényegre törőbbek lesznek a kérdéseim, de most kellett a felvezető szöveg.

Üdv
2014-12-13
07:32:44
Előzmény: hamiki #47994#47995
Szia!

A legtöbb pára a fürdőben és a konyhában keletkezik.
Rakj mindkettőbe páraérzékelős ventillátort, nekem is azok vannak pár éve.

A szobákba fújd be állandóra a friss levegőt, a WC-ből szívd ki.

Nem kell túlbonyolítani.
2014-10-29
20:27:44
#47595
Én egyébként épp egy teljesen ellentétes irányban gondolkodom, mint amit ti itt felvetettetek. Passzív szellőzést csinálni. Vagyis ugyanúgy bekerülnének a légbevezetők (kb. 20nm-ként egy), de a ventik helyett kürtők biztosítanák az "elszívást". A földszintről ez biztosan jól megy, onnan a kémény kb. 6-7m. Az emeletről viszont csak 1m magas a szellőző csöve - ez egyébként már üzemel, egyelőre légbevezetők nélkül, de érezni rajta felül, hogy nyomja ki a meleget.
2014-10-29
18:09:14
Előzmény: robert #47585#47593
robert:
nem tudom alátámasztani, mert nem lelem sehols em a jegyzeteim között, de kandallóra mintha 4-es lambda rémlene, mégpedig biztonsági okok miatt. A hatásfokra 40%, lehet, hogy abból is vissza lehetne vezetni.
Szóval szerintem a 12m3/h az kevés.
Biosolar Forum  =>  SZELLŐZÉS  =>  Páraszabályozáslapozz: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17   következő »
Copyright © 2005-2017 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva