English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  SZELLŐZÉS  =>  Utólagosan beépített szellőztetéslapozz: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
szocsmarciVálasz erre
2016-07-25
08:37:22
Előzmény: levendula #50097#50098
Fürdőszobába a 125-ös méret a jó. Vents 125 STH esetleg hasonló Helios, Maico, vagy más gyártó hasonló terméke. Én saját részre biztos a csendesebb változatát tenném be (VENTS 125 SILENTA-STH).

Szerintem az A. megoldás a jobb, ha a kémény bélelt és más nincs bekötve. A fürdőszobád akkor is szellőzni fog, ha nem működik a ventilátor.
levendulaVálasz erre
2016-07-24
19:38:35
#50097
Fürdőszobába szeretnék elszívó ventilátort szerelni. Két lehetőség van:
A. 300 cm hosszan vezetett cső, a végén 90 fokos könyökkel fordul be a kéménybe
B. 220 cm hosszan vezetett cső, egyenesen megy át a külső falon.
Mekkora nyomáskülönbségre és légszállításra kell kell választani a ventilátort a két esetben? A fürdőszoba 7 m3-es.

Előnyben részesítenénk a B. esetet, mert a konyhai páraelszívó kivezetéshez lehetne így csatlakoztatni.

Más: tudna valaki koronafúrós szakit ajánlani a faláttörésekhez?


2016-07-05
15:54:41
Előzmény: k2para #50030#50032
respect:)
2016-07-05
05:49:45
Előzmény: nadtom #49998#50030
Sziasztok! Haladok, haladok, amennyire a padláson lévő hőmérséklet engedi, átálltam a hajnali 5 és délelőtt 11 közötti munkabeosztásra :)

A Sonodec úgy zabálja az aluszalagot, amire nem számítottam, de ezen nem múlik :)
Szépen kifeszítem a belső csövet, hogy a lehetőségekhez mérten minimális ellenállása legyen. És próbálok olyan munkát végezni, amire később is büszke leszek :)
Majd az a tervem (ha nem lesz herótom a padláson való balettozástól), hogy a csövek mellett építek én is ásványi gyapotból egy 20cm széles "falat" és a tetejét is azzal takarom, így lesz egy kvázi gyapot doboz még körülötte.





2016-06-15
22:56:07
Előzmény: k2para #49997#49998
Aluszalaggal.
2016-06-15
04:46:40
Előzmény: zsezse #49995#49997
Ahhha, volt egy ilyen tervem is, hogy 10cm-es kőzetgyapot táblákat veszek, abból vágog csíkokat és építek a cső köré egy "várat", de talán az üveggyapot paplannal nem kell annyit vacakolni.


A másik kérdésem kapcsán, a flexi csövet spiróhoz miként rögzítettétek, kell gyorskötöző is (külső vagy belső rétegre?!), vagy elég az aluszalag?

2016-06-14
23:25:40
Előzmény: k2para #49994#49996
Nálam is ez a helyzet, egyszerűen csak lefedtem 20 cm vastag közetgyapot paplannal a csöveket.


2016-06-14
21:59:47
Előzmény: k2para #49994#49995
szia
nalam ugyanez a helyzet
en arra jutottam, hogy majd ha egyszer lesz ra erkezesem, akkor feltoltom mellette kozetgyaottal a tetejet meg leboritom uveggyapottal vagy kozetgyapottal,

nekem most 2.5cm van, nyaron erezhetoen meleg, telen picit hidegebb, de nem veszes

nyari paralecsapodastol ne felj, az 17 foknal kezdodik.
2016-06-14
21:24:21
#49994
Még egy kérdésem lenne, raktáron a 25-ös Sonodec volt és nem akartam rendelni és várni az 50-esre, meg ez olcsóbb is volt, elhoztam ezeket, amiben 25mm üveggyapot van.
A fűtetlen padlás miatt raknék még rá kívülről hőszigetelést, de gondban vagyok, hogy milyen módszerrel.

A.) finoman körbetekerem sima, kasírozatlan üveggyapot paplannal (5 vagy 10), és vékony, horganyzott acél dróttal rögzítem,
ezzel ugye télen teljesül, hogy a hőszigetelés melegoldalán van a párazáró réteg, nem fog az üveggyapotban lecsapódni a pára,
nyáron a 40-50 fokos padláson ez megfordul, de nem lesz akkora hőmérséklet különbség olyankor, hogy gyöngyözne belül a sonodec felületén

B.) kicsit már túlzásnak tűnik, hogy az egészet becsomagolom még párazáró fóliába és aluszalaggal légzáróra megcsinálom, nem hiszem, hogy ennyi macerát megér, ahhoz spiko cső kellett volna akkor, meg más lenne, ha 18 fokos levegőt keringetnék az 50 fokos padláson

C.) esetleg alukasírozott üveggyapot, de az is elég merev lesz, megőrülök szerintem a sonodec-kel való bajlódástól

D.) marad a 25mm, de télen a fűtetlen padláson ez meredeknek tűnik (25-30m cső az elszívás és befújás)

E.) fújható ásványi gyapottal feltölteni a cső környezetét, ez marha drága lenne, nem éri meg

Mennyire kell ezt túllihegni?!
köszi!
2016-06-14
07:47:52
#49993
Sziasztok!

Köszönöm a korábbi, kimerítő tanácsokat és biztatást mindenkinek, bedolgoztam mindent belőle, amit tudtam. Ez alapján rendeltem össze a cuccokat és pár hete megfeszített tempóval (egyelőre hétvégenként) építem ki a rendszert, hogy még a nagy kánikula előtt meglegyen, nem szeretnék a padlástérben, üveggyapot-porfelhőben, 40-50 fokban szaunázni a szellőzés nélküli tyvek kezes-lábasban :))

A gyapot miatt amúgy is vettem egy rendes 3M félmaszkot, cserélhető szűrővel, mert azok az eldobható szarok nekem nem jöttek be.

Viszont egy kérdésem lenne, a spiko idomok (pl. T elágazások) és a sonoflex szigetelt flexicsöveket miként rögzítsem egymáshoz? Az aluszalagon kívül kell valami?
Néztem 1-2 videot, van ahol egy viszonylag szélesebb kábelkötözőt húznak rá kívülről.
Vagy elég a 3 réteg külön-külön leszalagozása és az fogni fogja rendesen évek múlva is?

Arra is figyelnem kell, hogy maximális mértékben húzzam ki a csövet, hogy ne legyen túl nagy az ellenállás, nem lenne jó, ha a végén csak a csövekben összeszedne 2-300Pa nyomásesést.

köszi a tippet előre is,
Krisztián

2016-05-31
12:41:35
Előzmény: mzsombor #49970#49977
Köszi a felvetést. Kérdésedre válaszolva a födém 200mm Üveggyapot szigetelés, illetve a falon 180mm EPS. A 4W venti óránként 150 m3-t tud gépkönyv szerint, igaz minden folytás nélkül. A napelem 4 dollár volt, nem tétel. Természetes szellőzést csinálni sem egyszerű csinálni, meg kellene nyitni a tetőt
mzsomborVálasz erre
2016-05-31
06:38:54
Előzmény: Paragon #49969#49970
Milyen vastag most a födémen a hőszigetelés? 4W ventillátorteljesítmény nagyon-nagyon kevésnek tűnik, annyi értelmezhető mennyiségű levegőt nem mozgat meg. A hővisszanyerős szellőztetőnknek is kell 60W, hogy kb 150 m^3 levegőt átnyomjon a lakáson óránként. PLusz még a napelem költsége, lehet, hogy jobban jársz, ha pluszban hőszigetelsz, és megpróbálsz minél jobb természetes szellőzést biztosítani a padlástérnek.
2016-05-31
05:25:10
#49969
Padlástér szellőztetés:
A felső emeleten a hőmérséklet 30 fokot is eléri nyári napokon, ami elég kellemetlen, de nem akarunk légkondit beszereltetni. Arra gondoltunk, hogy egy kis ventilátorral a padlásteret szellőztetnénk, csökkentve ezzel a padlástér hőmérsékletét.
A ventilátorok (4W) napelemről kapnák a tápot, és a padlástérből nyomnák ki a meleg levegőt. És már jönnek is a technikai jellegű kérdések.
1. A napelem eső és jégeső ellen védett helyen lennének elhelyezve, és mivel az EVA fóliát nem tudnám szakszerüen térhálósítani, így csupaszon, üveg védelem nélkül kerülne a tetőre. Tudtok e valamilyen kockázatot e téren?
2. A ventilátor csak nyomja a meleg levegőt kifelé a belső térből egy cserépszellőzőn keresztül, és a beszívás a réseken van feltételezve. Nem gondoljátok, hogy ezzel éppenséggel melegíteni fogom a tetőteret, mert a tetőfólia és a cserép közötti igen meleg levegő fog a fólia porozitásán beáramolni?




2016-04-23
09:36:12
Előzmény: szocsmarci #49901#49903
Köszönöm, tisztul a köd! A kép tuti! Hasonlókat böngésztem este, de egyik sem volt ennyire világos, plusz a mértékadó szakasz nem volt meg, így tegnap továbbra is rossz irányban jártam.
Nem tudom miért gondoltam, hogy összeadjam, mint a sorba kötött ellenállásokat elektronikában, hiszen itt sem "sorba vannak kötve".
szocsmarciVálasz erre
2016-04-22
22:46:40
Előzmény: k2para #49897#49901
A mértékadó szakasznak az ellenállást kell nézni. Ez A 8méter gerinc és a leghosszabb (7m NA125) ágvezeték ellenállásának az ÖSSZEGE. A gerincen az összes térfogatáram keresztül megy, az ágvezetéken csak az, ami ahhoz tartozik. Így kell számolni cső ellenállást - persze idomokkal együtt.

Egy kép talán többet mondd ezer szónál.






2016-04-22
21:04:40
Előzmény: szocsmarci #49893#49897
Köszi, Marci!

Lehet, h nem voltam pontos. A be és a ki oldal nem teljesen egyezik meg hosszra meg görbületre, de megpróbálom hétvégén kiszámolni, anemosztáttal együtt.
De a befújást nézve:
- NA160as gerinc 8 méter
- erről ágazik le különböző pontokon összesen 5 befújási végpont, a kisebb légáramúak durván 3-3-3 méter, a nagyobbak 6 és 7m, és így jön ki összesen NA125-ből mondjuk 20méter az egyik oldalon.

Akkor az alap számítási elvem jó, hogy a gerinc 8 méterén, adott légm3/-t átpréselve adott idő alatt alatt jelent valamekkora csőellenállást, azaz nyomásesést. Ehhez hozzáadom az egyes ágak arányos nyomáseséseinek az összegét. És korrigálok a hajlatokkal, meg anemsztáttal. Nem így kellene?

Akkor összefoglalva: a csőellenállás miatt a megfelelő légcserét gyak. adott nyomásesés leküzdésével lehet elérni, és a ventillátor karakterisztikája meg megmutatja, hogy adott nyomáseséssel mennyi levegőt bír szállítani és a kettőt kell összenézni, a kettőt metszetét hívod munkapontnak, igaz?

szocsmarciVálasz erre
2016-04-22
08:03:35
Előzmény: k2para #49892#49893
Azt hittem 160-as a gerinc, és erről ágaznak le a 125-ös ágak, amiből a leghosszabb 20m.
Beadom a jelleggörbéket, ez alapján tudsz pontosan számolni. Konkrétan az ATC Sonoflex 25mm flex csőre vonatkoznak, de jó bármilyen hasonló márkanevű (Sonodec, Sonoduct) csőre is. Ahogy nézem, neked elég kicsik lesznek a légsebességek. És amit számoltál az körülbelül jó.

A rajzodról annyit, hogy a 2 db piros pötty nem egymás mellett lesz, hanem a bal oldali egy kicsit lejjebb. Egy parabolára fog illeszkedni a kettő, aminek az alja az origo lesz.
A gép szabályozását nem ismerem, de ha van benne térfogatáram mérő, akkor a gép jelleggörbéje módosulhat lefelé is, ami csendesebb üzemet és energia megtakarítást jelent neked.
Idő hiányában nem tudok grafikonokat rajzolni, de ha rákeresel a neten a szivattyú vagy ventilátor jelleggörbékre, akkor ott találhatsz magyarázatot - talán túl sokat is.

A lényeg, hogy a jelleggörbe alatt legyen a munkapont, akkor jó lesz. A gép magának beállítja a megfelelő fordulatszámot, és tartani fogja a számított légmennyiséget.







2016-04-21
07:26:16
Előzmény: szocsmarci #49891#49892
Köszönöm!
Én máshogy számoltam fejben, az NA160-ra néztem csak 200m3/h-t,
az NA125-ös ágakon 30-50m3/h megy át, ott kiesebb eséssel kalkuláltam.
Ez hülyeség?
Mert így az jön ki erősen kerekítve:
- NA160 200m3/h 1,5Pa/m
- NA125 50m3/h 0,4Pa/m, de legyen 0,5

(8x1,5 + 20x0,5)x1,3 = durván 30Pa

Legyen a befúvófejek ellenállása 100Pa, akkor összesen 130Pa-ról beszélünk.

Az egész koncepcióban ott van még fejben hiányosság, hogy a gépnél ez esetben a légteljesítmény görbék közül mit kell nézni? Az egyszerűség kedvéért csatolok egy képet.
Ezen én húztam be a piros vonalakat és pontokat (normál üzem 130m3/h körül, emelt üzem 180m3/h körül).

Jól gondolkodom, hogy ez a karakterisztikájú gép bírni fogja?!





szocsmarciVálasz erre
2016-04-21
06:51:03
Előzmény: k2para #49888#49891
Szia
Spiko csőre számítva az ellenállást NA160 méret - 300m3/h -> 1 Pa/m
Sonoflex - > 2,8 Pa/m

2,80 szoros az ellenállása, ami jelentősnek tűnik. A te általad említett csőhosszakat nézve: 20+8 méteren ez összesen (20+8 m)x(2,8-1 Pa/m) 50Pa nyomás többlet, a hajlítások és idomok miatt + 30%.
Vezeték ellenállás: 28 x 2,8 x 1,3 = 102 Pa ( a 28 x 1 x 1,3 = 36 Pa helyett)

Ehhez még hozzájön a befúvó/elszívó fejek ellenállása, ami elég változó lehet 20-100Pa.
2016-04-20
07:50:15
#49888
Sziasztok!


Tavaly rengeteg tanácsot kaptam tőletek, azóta lement a tél és nekiálltam az építésnek!
Első lépésként a beszerzésnek. A csövek vásárlása során kaptam egy visszakérdést, hogy a gépet úgy méreteztem-e, hogy a Sonoflex/Dec és társai ellenállása jóval nagyobb lehet a spirónál és ezzel kalkuláltam-e?!

Ezt a témát súroltuk már korábban, de konkrét számítások nélkül.

Nálam egy oldalon, mondjuk a befújásnál a gerinc 8m 160-as, az ágak összesen 20m 125-ös sonoflex lenne, durva kerekítéssel, plusz közben persze idomok, kis kanyar, stb.

Azt hallottam, itt simán összejöhet Sonoflex esetén 100Pa nyomásesés is.

Ez azt jelenti szerintetek, hogy a kinézett gépnek 200-250Pa-n kellene vígan (azaz nem 90-100%-on) tudnia a nálam tervezett normál 120-130m3/h-t és az emelet 180m3/h-t is jó lenne, ha nem fullra járatva?!


köszönöm,
Krisztián

2015-12-14
21:59:18
Előzmény: Berlioz #49596#49603
Én a páraelszívóban kicserélem a motort kisebbre, és azzal segítek rá csak azon az egy helyen.
De ezt csak jövőre tudom kipróbálni.
2015-12-13
12:20:58
Előzmény: Berlioz #49596#49601
valaszd kulon a szellozetetest a konyhai szagelszivastol - fejben.

a szellozobe nem szerencses bevezetni a konyhai fozesi hulladek levegot szerintem, itt foleg a zsirokra gondolok. Nalunk a konyhaban a fozolaptol legtavolabbi sarokban van a szellozteto elszivasi pontja.


arra a celra nekunk van egy kulon szagelszivonk a fozolap felett.

egyebkent igen: olyankor mindenhol magasabb az elszivas. de ez miert gond?:) gondolom nem kifozdet uzemeltettek:)


2015-12-11
13:44:02
Előzmény: zsezse #49563#49596
Meg egy kerdes, amin most agyalok: az ok, hogy a legkeringetesnek tobb fokozata lesz, intenzivebb vagy kevesbe - ezt manualisan is lehet majd kapcsolni es talan szenzor is kapcsolja majd, automatan. De mi tortenik ha pl. fozunk a konyhaban? Par oraig, mig megfo a gulyasleves, az egesz hazban (ertsd:a furdoben is) teljes erovel megy az elszivas? Egy konyhai elszivo tobbszaz m3/h kapacitassal bir, es csak a konyhara koncentralva. Hogyan tudom ezt elerni? Ilyenkor pl. furdo elszivast le lehetne csokkenteni, es a konyhara fokuszalni - vagy nem?

Mi errol a tapasztalatotok?
Vagy csak en szeretem a huslevest?;)
2015-11-27
06:54:33
Előzmény: zsezse #49563#49565
Aaa, mar ertem, koszi.

Beszamolok majd a fejlemenyekrol.

Tenyleg tuti az erdo..:)
2015-11-27
05:59:09
Előzmény: Berlioz #49560#49563
nem kell hozza ket rekuperator, miert?
egy rekupec kell a haztartasi helyisegbe, onnan rogton el is szivhatod a meleg levegot, kintrol hozod be a hideget es osszeereszted oket a rekuperatorban.
(plusz a haz osszes tobbi elszivasi pontjat is ide hozod)

erdo mellett.. irigyellek:)
Biosolar Forum  =>  SZELLŐZÉS  =>  Utólagosan beépített szellőztetéslapozz: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   következő »
Copyright © 2005-2017 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva