English  Deutsch
Biosolar Forum  =>  Mérésadatgyűjtés  =>  Arduinolapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21   következő »
Mielőtt kérdezel olvasd el a témához tartozó KIEMELT CIKKEKET!
2012-09-08
19:47:43
Előzmény: szocsmarci #32800#32810
Az ötlet az lenne ha jól értem, hogy a számunkra értékes tartományt leképezze az 1024 lépcsőbe (A-D konverter), hogy pontosabban mérhessünk. DE szerintem az 5V zajossága miatt ez megdől.

MEnnyire lenne bonyolult egy fix 5V-os tápot csinálni, azt beadni referenciának, a földeket összekötni, és erről hajtani a PT1000-t?
2012-09-08
19:45:27
Előzmény: takyka #32794#32809
"Ha 5V-ról táplálod egy 1K-s ellenállaton, akkor pont 3,3V lesz a mérőponton a fesz. Az Arduino meg tud 3,3V-os referencia fesszel mérni."

Ez igaz, és az ötlet nagyon jó. A bibi az csak az, hogy pont azt kéne elkerülni, hogy az 5V-ot bármire is használjuk itt - mivel az zajosnak, ingatagnak mondott.

A jövő hét elején megrendelem a cuccot, remélhetőleg 2-3 hét múlva fogok tudni tapasztalatról beszámolni. Ahogy Fábry mondja fiatal éveire emlékezve: "Fejben du*ásban nagyon jók voltunk"...
szocsmarciVálasz erre
2012-09-08
12:46:07
Előzmény: takyka #32794#32800
Szia
Ne haragudj, de a 90%-át nem értettem, amit írtál. De megtisztelsz, hogy hozzáértő embernek tekintesz, és biztató, hogy könnyedén írsz ilyen témákról, mert lehet, hogy pofon egyszerű az egész.
De azért kérdezek egyet, mert lehet, hogy Te értesz félre valamit.
Az Aurdionak van két feszkimenetele, egy 5V-os, ami ingatag, és egy 3,3V-os, ami szabályozott, ezt vegyük konstansak. Ha simán a 3,3V-os feszültségre kötjük, akkor az jó lehet szerintünk. A Te általad említett pont 3,3V referencia kicsit zavaró. Itt azt írja ( www.learn.adafruit.com/thermistor/using-a-thermistor ), hogy a számítás szempontjából mindegy a beadott feszültség, az úgyis kiesik az egyenletből.

Légyszíves ezt magyarázd el: "...egyszerű ellenállásos módszerrel és RC taggal kapcsolod az arduinohoz". Tudom hogy köze van ehhez:
"... convert the resistance into a voltage, and we'll do that by adding another resistor and connecting them in series. Now you just measure the voltage in the middle, as the resistance changes, the voltage changes too, according to the simple voltage-divider equation. We just need to keep one resistor fixed
Say the fixed resistor is 10K and the variable resistor is called R - the voltage output (Vo) is: Vo = R / (R + 10K) * Vcc
Where Vcc is the power supply voltage (3.3V or 5V) .."

Tehát ha meg akarom tudni egy ellenállás értékét, és áramerősséget nem tudok mérni, csak feszültséget, akkor sorba kell kötnöm egy másik, jól ismert ellenállással, és a két ellenállás közti feszültséget kell megmérnem. Ha R a keresett ellenállás, akkor U mért = R / (R + R fix) x U betáp . Ez a képlet honnan jön származik?

Az ellenállat elírás, vagy Payagyerek szótárába felvevendő szó?
2012-09-08
12:07:32
Előzmény: szocsmarci #32796#32799
szocsmarci,

Az én rendszeremben a vezérlő és a mérésadatgyűjtő külön egységek, az kontroller természetesen a kollektor hőmérsékletet méri (PT1000).

A mintavételezés nálam 2 percenként történik, ha a 4 órás diagramra váltasz, akkor láthatod a teljes felbontást.

A szivattyú fölösleges és rossz időben történő kapcsolgatása kárt okoz, egyrészről a kollektorban felforrhat a folyadék, másrészről visszahűti a rendszert, illetve nem vonja el a hőt akkor, amikor kell.

Még egyszer: az elképzelt vezérlési módszered hibás, mert a gyakorlatban kivitelezhetetlen, és még elméletileg sem modellezhető egyszerű eszközökkel.
Igazad van, a hibákból lehet tanulni, de az előrelátható hibákat érdemes elkerülni -szerintem-.



szocsmarciVálasz erre
2012-09-08
12:06:47
Előzmény: robert #32792#32798
Az Arduino azért jó, mert könnyen tanulható, és bővíthető.
" ...rossz megoldásnál a semmi is jobb " - ez így van, de ha Arduinoval elrontasz valamit, csak törlöd a programot, és kihúzod a breadboardból a cuccot. A hibás lépésekből is lehet tanulni.
szocsmarciVálasz erre
2012-09-08
11:48:51
Előzmény: villam64 #32791#32796
Jó ötletnek tűnik a grafikonokat tanulmányozni, hirtelen nem is jutott eszembe. De Róbert méréseiből hiányzik a kollektor hőmérséklet adata, túl nagy a mintavételi időköz, és nem lehet több grafikont egymás alá helyezni. Szerintem ezekből az adatokból nem lehet messzemenő következtetéseket levonni.
Abban igazad van, hogy csúsztatva jelenik meg az energia a rendszerben, mert van tehetetlensége a napkollektornak (amit a kollektor gyártók igyekeznek leszorítani - kisebb csövek, jobb hőszigetelés). A tehetetlenséget lehet "szimulálni", és a programból lekezelni több-kevesebb pontossággal. A gondot én abban látom, hogy sokszor fordulhat elő az az eset, amikor van napsugárzás, mégsem lehet hőt levenni (ez az általad említett 1 óra), és ekkor gyakran elindulhat feleslegesen a szivattyú. Kárt nem okoz, mert ahogy érzékeli a hideg vizet, leállítja a szabályzó a keringést.
Jelenleg azt gondolom, hogy a legjobb megoldás az, ha van egy "hagyományos" rendszer, de megvan mérve a kollektorból kijövő víz is, és fordulatszám szabályzott a szivattyú (nem drainbackes a rendszer). Ehhez szükséges egy jó szabályzó, ami nem csak azt nézi, hogy melegebb-e a kollektorból jövő víz a tartályénál, hanem úgy modulálja a szivattyút, hogy az mindig optimális üzemben menjen. Róbert görbéjéből szépen látszik, hogy egy fokozatú szivattyúja van, és akkor is leáll-indul, amikor magas a napsugárzás értéke.
Fontos megjegyzés: A kollektor hőmérséklete nem egyezik meg a kollektorból lejövő víz hőmérsékletével.
..
Kicsit gondolkodtam írás közben, és arra jutottam, lehet, hogy a kollektor hőmérséklete többet adatot ad. Megadja az álló viz hőmérsékletét is, és megadja a kollektorból kijövőjét is (hiszen amint beindul a keringés, lehűl benne a víz). Tehát ad egy kapcsolási, és egy üzemi értéket, a másik csak üzemi értéket. Lehet mégis jobb lenne kicsit szenvedni a PT1000-rel, úgyis csak egy kell belőle.
Az elvem akkor is jó, csak a gyakorlati megvalósítása nehézkes! :)
2012-09-08
11:13:16
Előzmény: szocsmarci #32790#32794
Marci,


Próbáld ki azt, hogy egyszerű ellenállásos módszerrel és RC taggal kapcsolod az arduinohoz a PT1000-et. Lehet, hogy elég pontos lesz.

A PT1000-nek 250°-nál 1941ohm az ellenállása. Ha 5V-ról táplálod egy 1K-s ellenállaton, akkor pont 3,3V lesz a mérőponton a fesz. Az Arduino meg tud 3,3V-os referencia fesszel mérni. Így a full scale pont 250°-nál lesz. A mérést egy ciklusban elvégzed egymás után 10x majd átlagolsz és voilá, adott egy (az adott célra kielégítő pontosságú mérési eredmény. Ha pontatlan lenne, még mindig rakhatsz a csőre egy digit hőmérőt a pontos méréshez.
Ha lehet, sodrott árnyékolt vezetéket vigyél az érzékelőhöz. A CAT5 utp kábel jó szokott lenni.

+5V
----|
|
|
-
| |
| | 1k
- 10k
| -----
|---------| |-----+-------> arduino analóg bemenete
| ----- |
- |
| / ---
/ | pt1000 --- 220uF
- |
| |
---------------------------------->arduino gnd
gnd

T.


2012-09-08
10:53:18
Előzmény: bigmafa #32780#32793
Akkor PT1000. :-)

A PT100 ugyanolyan felbontással mérhető mint a PT1000, csak az áramának kell lennie 10x akkorának.

Számold ki egy két munkapontban a 10kohm-PT1000 és az 1kohm-PT100 kapcsoláson mérhető feszültségeket azonos hőmérsékleteken...

A PT100 előnye, hogy kb. 10-ed akkora belső ellenálású mérőkört tudsz vele kialakítani, így a zavarást okozó elektromágneses mező által indukált feszültség is kisebb lesz.

T.
2012-09-08
10:27:06
Előzmény: szocsmarci #32790#32792
szocsmarci.

"Ha nincs megfelelő hőmérő a napkollektor mérésére..." egy rendszerben, akkor vagy egy másik rendszert kell választani... vagy semmit, mert egy rossz megoldásnál a semmi is jobb.

szocsmarciVálasz erre
2012-09-08
09:19:45
Előzmény: robert #32786#32790
"És mindezt ráadásul azért, hogy egy hőmérőt kispórolj?"
Az Arduinohoz nem lehet kapni (jelenleg) PT1000-es csatolót; olyanra gondolok, amit csak be kell dugni a panelba és működik. De van más, ami olcsó és egyszerű (pl.: www.learn.adafruit.com/tmp36-temperature-sensor ), de ezek határértéke -40° -> +150°C-ig terjed. A napsugárzás érzékelő (LDR) ugyanilyen egyszerű szerkezet.
Ha nincs megfelelő hőmérő a napkollektor mérésére, azt kell felhasználni, ami elérhető (azon emberek számára, akik nem értenek az elektronikához, mint például én.)
Az elv: Mérjük meg a napfény intenzitását, és ha az magas, akkor valószínű a kollektor is termeli a melegvizet, tehát be lehet indítani a szivattyút. Először kis fordulaton menjen, hogy beinduljon a keringés, és ezután meg lehet mérni a kazánházon belül a bejövő vizet (ami valószínű kisebb, mint 100°C). Ha magasabb, mint a tároló hőmérséklete, akkor mehet tovább a szivattyú, ha nem akkor leáll. Kb ez a lényege, ez is egyszerű logikán alapszik.
Hátrányai:
- a napfény érzékelőt a napkollektorhoz kell igazítani (elhelyezkedés, hajlásszög, irány)
- ha már termelne a napkollektor (melegszik), nem biztos, hogy be is indul a keringés, mert más alapján vezérel a szabályzó
- belenghet a rendszer (???)
- ezek miatt lehet, hogy menet közben is változtatni kell a paramétereken, amit egy átlag ember nem biztos, hogy megtud csinálni
- fény érzékelő élettartama kérdéses
- az egy PT1000-es érzékelő helyett két érzékelő kell (napfény + lejövő víz)

Az előnye az Arduinoval való egyszerű megvalósíthatóság, és egy másik "logika" - Miért érdekel engem a kollektor hőmérséklete, amikor megtudom mérni közvetlenül a napsugárzást is? Ha van beérkező energia, akkor mindig ki is lehet venni belőle, ha szükséges.
2012-09-07
23:32:10
Előzmény: szocsmarci #32782#32786
szocsmarci,

Úgy gondolod, hogy a keringetés vezérléséhez a kollektor hőmérsékletének mérése helyett napsugárzás-mérőt is lehetne használni?
A hőtehetetlenség miatt biztos vagyok benne, hogy egy ilyen megoldás nem működne, nem csak megbízhatóan, hanem egyáltalán. És mindezt ráadásul azért, hogy egy hőmérőt kispórolj?
Vagy félreértettem valamit?

macko003Válasz erre
2012-09-07
23:10:32
Előzmény: szocsmarci #32782#32785
nekem eddig mondjuk 5-10% kivételével mindig megtérítették az elveszett csomagjaimat. Ha biztosítással/követési szánnal, ajánlva kéred, akkor mindig megjön.
2012-09-07
21:31:21
Előzmény: szocsmarci #32782#32784
Remélem nem vetted sértésnek :) Hát, én inkább maradnék a hőmérősön - a jelenlegi vezérlőm is elég béna, nem kell nekem még egy hibafaktor (becslés)...:) Bár a napfénymérést is be lehetne venni a rendszerbe, de sztem csak másodlagos infónak. Hőmérés nélkül elég kevés infód lesz arról hogy most forr-e a kollektor, vagy nem. ..

Paypal számlám van, Ebayról is rendeltem már, bár USA-ból még nem. Ott félek a vámtól, mert az nagyon nem elméleti (céges tapasztalat), ráadásul emiatt jobban is bontogatják a csomagokat. Szóval inkább EU-ból. Úgy láttam vannak Adafruit viszonteladók, valszeg náluk próbálkoznék.
Ha egy dealernél megtaláljuk amit keresünk, akkor ha gondolod, elintézem, ha megmondod neked mi kell. A szállításra természetesen én sem fogok tudni garanciát vállalni. ja, én Budapest környékén fordulok elő, tehát ha messze laksz, lehet nem éri meg a macerát a "közösködés" :)

Nekem tuti kéne:
-Uno (a nagyobb)
-LCD+Keypad shield (Adafruit-os, az kevés portot "eszik" (2db analóg) - igaz, csak kit)
-prototype shield
-Datalogger shield (ezen van SD kártya olvasó, és elemes óra)
-Egy köteg vezeték, breadboard (bár azt sztem itthon is kapni tán?)
-Néhány fajta hőérzékelő (bár PT1000-et nem tartanak :( )

szocsmarciVálasz erre
2012-09-07
21:15:59
Előzmény: bigmafa #32781#32782
Körülbelül ismerem a működését a napkollektoros rendszernek :), de azért köszi, sosem árt az ismétlés. Én csak arra gondoltam, hogy "leképező" információt lehetne szedni a napkollektor becsült hőmérsékletéről a napsugárzás érzékelővel. Tudom, hogy nem lesz pontos, mert a fénymérő az aktuálisan bevitt hőt méri, de támpontot adhat. Ha süt a nap, beindul a keringés, és a napkollektorról lejövő vizet már megtudjuk mérni a max 150°C határértékű hőmérővel. Ez alapján eldönthető kell-e további keringés, vagy sem. Nem vagyok teljesen biztos benne, hogy a napkollektor hőmérsékletének mérése mindig jobb a napsugárzás mérésénél. Csak valószínűsítem, mert a kollektor-hőmérséklet alapján történő vezérlés már bevált, és ez a legegyszerűbb logikailag (de nem Arduino kapcsolásilag).

Megkérdeztem a srácot az ebay-jel kapcsolatban. Kell nyitni egy Paypal számlát, mert csak azon keresztül lehet fizetni, de nem bonyolult dolog. A rendelt áru vagy megjön, vagy nem. Általában megjön, de ha nem, akkor semmi esély a kártérítésre. A szállítási határidő hosszú, akár 1 hónap is lehet. Állítólag lesz egy limit ($22), ezen felül kell majd vámot is fizetni, de ezt még csak most tárgyalják.
2012-09-07
17:40:58
Előzmény: szocsmarci #32773#32781
Minden hőmérőnek, de a tartály aljának és a kollektornak különösen pontosnak kell lenni.
A napkollektort általában dT-vel kapcsolják, tehát (leegyszerűsítve) ha melegebb van fent (a kollektorban), keringetünk, ha nem, akkor leállunk.
Végülis mérheted a napsugárzást is, de ott pl. a külső hőmérséklet erősen torzít, sokkal egyszerűbb a hőmérsékletet mérni.

Aztán jön az hogy mekkora térfogatárammal keringetünk, de ez később jön :)

Általában 8-10fok különbségnél megy a bekapcsolása a keringetésnek, s ha 4 fok alá esik a különbség, akkor leáll (a veszteségek miatt)
2012-09-07
17:38:12
Előzmény: takyka #32774#32780
PT1000, az enyémben olyan van. Pont ilyen:
ebay CONTROLLER-of-SOLAR-WATER-HEATER-220V-3-temperature-sensors-for-hot-water

A könyvében még mondják is hogy nyugodtan toldjam, csak vastag (kis ellenállású) vezetékkel.

A karakterisztikát nézve jóval pontosabb mint a PT100 - a PT1000 10-szer többet változik a hőmérséklettel mint a PT100. Emiatt éppen jobban kéne a zajt viselnie, vagy ez csak okoskodás?
2012-09-07
15:05:13
#32774
Nem PT100 lesz az érzékelő? Nem ugyanaz mint a PT1000.

Ipari környezetben azt szokták használni, nagyobb távolságra meg a 4-20mA.

Természetesen hardveres, vagy szoftveres szűréssel lehet többé-kevésbé használható eredményre jutni. Legegyszerűbb megoldásként csináltok 100-1000x-es túlmintavételezést és ha elég a "néhány" fokos pontosság, akkor jó lehet. Napkollektor vezérlőnél az ehez szükséges 1-2mp mérési idő belefér.


T.

szocsmarciVálasz erre
2012-09-07
14:51:41
Előzmény: bigmafa #32772#32773
Takyka kicsit jobban benne van az elektronikában, mint mi. De ez is lehet baj, mert túlbonyolíthatja az egészet. A digitális 2$-os hőmérők szerintem bőven megteszik házi szinten, Egy PT1000-es kell (a kollektor hőmérséklethez), azért mert annak 250°C-os maximumot kell elbírnia. És szerintem nem baj, ha csal akár 15°C-ot a hőmérő, itt elmegy, úgyis csak kapcsolgatásra kell.

"A másik probléma, hogy PT1000 jelét hosszan vezetni nem tudod, mert zajos lesz. A használható tartomány max néhány 10cm!" Ezt nem hiszem el, láttam több méteres PT vezetékeket gond nélkül üzemelni (nagy hőközpontokban a legrövidebb vezeték is kb 2m).

Én még ragaszkodom az eredeti kérdéshez: 3,3Vos kimenetről lehet-e ellenállást mérni? Szerintem lehet, mert feszültség szabályzott kimenetről van szó. Egyszerre úgyis csak egy mérés történik, és azt tanácsolják, hogy minimum 5x mérjünk, és átlagoljunk.
Megjegyzés: nem láttam még több szállúságra utaló parancsokat, vagy leírást az Arduinoban (Multi Thread programming). Valószínű nincs is, ekkor pedig egyszerű mindent kikapcsolni, és csak a 3,3V-ra adni a feszt, ami stabilabb feszültséget jelent.

Miért is kell megmérni a kollektor hőmérsékletét? Elég lenne csak a napsugárzás intenzitását mérni.
2012-09-07
14:24:57
Előzmény: takyka #32769#32772
Jól néz ki - ezmiez? :)
Úgy értem hogy lehet felhasználni konkrétan Arduino + hőmérsékletmérésnél? Az analóg bemenetre kötni?
2012-09-07
14:22:01
Előzmény: takyka #32768#32771
Nem feltétlen ekkora ellenállással gondoltam, azt ki kell számolni. Ez csak egy példa volt. Vagy valamit rosszul gondolok? Lehet :)

PT1000 távolság - megnézem, de a jelenlegi kontroller is PT1000-el megy, a vezeték meg 16m, és egyáltalán nem látok rajta ugrálást. Igaz, messze fut minden elektromos dologtól.
2012-09-07
13:23:30
Előzmény: szocsmarci #32751#32769
Ha távolról akartok mérni, akkor ajánlom figyelmetekbe:

http://biosolar.hu/forum/show/16044#16044

T.
2012-09-07
13:19:09
Előzmény: bigmafa #32749#32768
Ez a kapcsolás nem fogja hozni a várt eredményt!
A mérőponton 5V tápfeszből -10°-nál 0.44V, 115°C-nál 0,63V lesz.

Ha 5V-os referenciával járatod az arduinót, akkor 4,88mV/bit felbontást kapsz. A fenti 125°hőm tartomány 190mV változást eredményez, ami 1,52mV/°C meredekség. Ebből 3,2°-os felbontás jön ki. Ehhez hozzájön az 1-2 bitnyi bizonytalanság és simán 10-15°-os tartományba esik a valós felbontás. Azért ez így elég csirke. Alacsonyabb referencia fesszel javíthatsz a dolgon, de 2-3° felbontásnál jobbra ne számíts.

A másik probléma, hogy PT1000 jelét hosszan vezetni nem tudod, mert zajos lesz. A használható tartomány max néhány 10cm!

T.
2012-09-07
11:45:37
Előzmény: bigmafa #32715#32764
Valamennyire tudod szabályozni triaccal, de csak nem túl széles tartományban és hangos lesz.

Villamos és sw. oldalról kicsit problémásabb a dolog, mert a hálózattal szinkronban kell a triaknak gyújtóimpulzust adnod annak megfelelően, hogy perióduson bellül hol induljon.

T.
2012-09-07
11:35:02
Előzmény: macko003 #32488#32762
Megoldódott már?

Ha nem, melyik boardot használod? Meglessük a kapcsrajzot és ki fog derülni a turpisság.

T.
2012-09-05
22:46:25
Előzmény: szocsmarci #32751#32752
Igen, az 5V állítólag nem túl stabil valóban. De a 3.3 sokkal inkább, akár arról is lehet hajtani...
De ez végülis az első beszerzésen nem változtat...

Egyébként nem lehet külön adni neki 5V-ot valahogy, ami atom stabil? Az tűnik a legegyszerűbbnek...

www.learn.adafruit.com/thermistor/using-a-thermistor

Better Readings
When doing analog readings, especially with a 'noisy' board like the arduino, we suggest two tricks to improve results. One is to use the 3.3V voltage pin as an analog reference and the other is to take a bunch of readings in a row and average them.
The first trick relies on the fact that the 5V power supply that comes straight from your computer's USB does a lot of stuff on the Arduino, and is almost always much noisier than the 3.3V line (which goes through a secondary filter/regulator stage!) It's easy to use, simply connect 3.3V to AREF and use that as the VCC voltage. Because our calcuations don't include the VCC voltage, you don't have to change your equation. You do have to set the analog reference but that's a single line of code

Taking multiple readings to average out the result helps get slightly better results as well, since you may have noise or fluctuations, we suggest about 5 samples
Biosolar Forum  =>  Mérésadatgyűjtés  =>  Arduinolapozz: « előző   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21   következő »
Copyright © 2005-2017 Bernáth Róbert
Minden jog fenntartva